Gå til innhold
Hundesonen.no

Trekksele.


Recommended Posts

Jeg har fire hunder og har kjøpt fire nye Nonstop trekksele i Gult som er størrelse 4 til alle mine som er fra 12 til 17 kilo. De sitter på greit helt til hundene mine skal rygge og de klarer å få beina ut av den og mens de trekker seg bakover så går selen av dem og de går rundt. Så de klarer å få selen av seg mens bare den ringen rundt hodet sitter på. Den er litt trang der men det er bare fint sånn at de ikke kommer helt ut av selen og kanskje stikker av så kan ikke ha mindre sele heller. Alle de fire Nonstop selene er forskjellige så jeg aner ikke hva som er galt. Kjøpt i forskjellige butikker og modeller tror jeg men alle er ganske like.

Hvilke seler og trekkseler er bra for hunder som rygger og går sedenlengs og drar ? Når man har trekksele på er de jo laget at man skal gå med hodet først men hundene mine snurrer rundt og klarer å få den av uansett og går med bakenden først og rundt seg selv så alt blir bare krøll. 

Kunne selvfølgelig kun tatt med en hund eller to hunder av gangen men problemet er at siden de er så lette så klarer dem ikke dra så tungt og det er lettere når de da er fire. De har problemer med å dra om de er fire også. Sparken er tung og jeg er tung og den synker litt i snøen også. Og siden hundene mine er litt sånn virr var og virrer rundt i stedet for å dra rett frem så er det ikke så lett. Og de rygger og går bakover ganske mye.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle nomeseler vil fort kunne gås ut av ved rygging, av den enkle grunn at de er konstruert for å ha et jevnt trekk forover og ingenting annet. Vil du ha seler hundene kan dra noe i og ikke kunne rygge ut av, så er nok halvnome/liknende det beste alternativet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trekkseler tas jo på hunden ved å tre den på, ingen spenner. Så sier seg selv at de går av samme veien. [emoji4] Men som Bellare skriver, så går det an å feste/sy på en bukstropp. Altså en reim med spenne som festes rundt hundens mage (bak ribbeina), som forhindrer hundene i å rygge seg ut av selene.

Hvis hundene drar en del sidelengs ville jeg kjøpt seler med løpende ring bak. Da sklir bare ringen i stedet for hele selen, og belastningen blir bedre.
Minipina syr trekkseler med løpende ring. Hun syr også på bukstropp om ønskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Kombiseler ser ofte ut som en nomesele med en bukstropp. Jeg vet at Troll har det, men sikkert flere andre også. Men strengt tatt, så er jo ikke dette et seleproblem :P Utfordringen er jo å lære hundene å gå rett fram uavhengig av hvordan sele de har på seg :) Det gir bedre trekkraft, rettere drag og riktigere belastning på hunden også. Hvordan har du spent dem foran sparken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Katharina said:

Kan man bruke sporsele?  Feks. Denne? https://xxl.no/non-stop-dogwear-sporsele-universal-svart/p/1089058_1_style

Finnes de i billigere andre varianter og gjerne link.?

Så også i dyrebutikken brystsele men antar at det ikke er helt det samme?

hvis problemet er at hunden klarer å komme seg ut av selen -hva med å feste en line mellom sele og halsbånd? Festet evt i krysset på selen, slik at om den vrir seg ut er den fortsatt i bånd? 

 

jeg bruker denne her til en av mine av og til (avlaste ryggen) https://www.fjellsport.no/non-stop-dogwear-line-harness-universal-black.html?gclid=CjwKCAiA1uHSBRBUEiwAkBCtzcwA5_nXaBxF_-nfAzZMvMhugLd7BLqjsk4BdUdeE-3AkBB75u5S8xoC1cgQAvD_BwE

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Meg skrev:

hvis problemet er at hunden klarer å komme seg ut av selen -hva med å feste en line mellom sele og halsbånd? Festet evt i krysset på selen, slik at om den vrir seg ut er den fortsatt i bånd? 

 

jeg bruker denne her til en av mine av og til (avlaste ryggen) https://www.fjellsport.no/non-stop-dogwear-line-harness-universal-black.html?gclid=CjwKCAiA1uHSBRBUEiwAkBCtzcwA5_nXaBxF_-nfAzZMvMhugLd7BLqjsk4BdUdeE-3AkBB75u5S8xoC1cgQAvD_BwE

 

 

Ja var en sånn en jeg tenkte meg.

Hvordan er de i størrelsen? Er den i samme størrelse som free motion NON stop? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, maysofie skrev:

Jeg foretrekker helt klart Zero DC Short over Non-Stops sporsele i trekk, har begge deler. Om du først skal invistere i nye, så ville jeg iallefall tatt en titt :) 

Helt enig :)

Zero DC short er en mye mer kombi-lignende sele enn nonstop sporsela.

Har begge selene, kunne ikke falle meg inn å bruke nonstop som trekksele :)

Edit

Ville helt klart ha sydd på en bukstopper eller kjøpt en kombisele. Å ikke kjøpt en sele som egentlig ikke er ment til trekk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Hvor kjøper jeg Zero DC short sele?
Jeg er helt elendig i å sy og alt med sy å gjøre så det tør jeg ikke å begi meg ut på. :icon_redface:

https://dogmania.se/sv/artiklar/zero-dc-shorter-sele-bla.html

Jeg bruker disse som turseler til hundene mine som trekker en del i båndet, og de sitter godt. Beste alternativet av kortseler, synes jeg, så lenge de passer hunden. Men det er jo likevel ikke en trekksele til trekkarbeid.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...