Gå til innhold
Hundesonen.no

Agilityåret 2018

Recommended Posts

On 13.2.2018 at 8:39 AM, Therese,Bonzo&Nemo said:

Du må bli med på trening i agilityhallen å øysand! :D Og forhåpentlig vis så er hallen på ekra snart ferdig, vet ikke om du har meldt deg på treningen med gauldal, men der er det mulig å melde seg som reserve, så du kan bli med når andre ikke kan, som skjer ganske ofte! :D 

Har visst ikke fått med meg dette svaret før nå. Jeg fikk jo endelig fast plass på innetrening :D Så nå blir det trening fremover, og jeg er så giret :D

• Haha 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan man spørre litt spørsmål her og? 

Hvordan trener dere inn at hunden skal hoppe hinder som står med 180 grader? Eller 90 grader? Jeg sliter med at jeg i slike «svinger» ikke løper så mye, noe som gjør at Tidi tviler på om hun skal hoppe det eller ikke. Finnes det en øvelse man kan gjøre for å trene på det? Andre tips her? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
35 minutter siden, MegaMarie skrev:

Hvordan trener dere inn at hunden skal hoppe hinder som står med 180 grader? Eller 90 grader? Jeg sliter med at jeg i slike «svinger» ikke løper så mye, noe som gjør at Tidi tviler på om hun skal hoppe det eller ikke. Finnes det en øvelse man kan gjøre for å trene på det? Andre tips her? 

Kan du vise med en kombinasjon med det? 

Om jeg tenker rett, kan du ta feks tysker?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
12 hours ago, Kristiin said:

Kan du vise med en kombinasjon med det? 

Om jeg tenker rett, kan du ta feks tysker?

Mine paintskills får holde!

Hinder180.thumb.jpg.0fbc91a57c3c1f763b4665361e4b8f47.jpg

Til venstre er hva jeg mener med 180 grader, mens til høyre er hva jeg mener med 90 grader. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 11.3.2018 at 5:10 PM, MegaMarie skrev:

Bruker du verbal kommando for å gi henne støtte til å utføre hoppene? Hvis ikke, så ville jeg prøvd det. Vet at det funker på noen følsomme hunder :)

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen
19 minutes ago, mokken said:

Bruker du verbal kommando for å gi henne støtte til å utføre hoppene? Hvis ikke, så ville jeg prøvd det. Vet at det funker på noen følsomme hunder :)

Nei, jeg er vel dårlig på det. Ville du gitt det bare i svinger da? 😊 Det skal jeg prøve isåfall.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 timer siden, MegaMarie skrev:

Nei, jeg er vel dårlig på det. Ville du gitt det bare i svinger da? 😊 Det skal jeg prøve isåfall.

Ja, jeg ville ihvertfall gjort det over en periode til hun får mer fremdrift og blir mer selvsikker :)

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 hours ago, mokken said:

Ja, jeg ville ihvertfall gjort det over en periode til hun får mer fremdrift og blir mer selvsikker :)

Takk for tips! Det skal jeg prøve! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som kan gjengi hvordan deres praktiske måling ble gjennomført? På bord, mye hunder som skulle måles, lang tid osvosv. :ahappy: 

Skal endelig få målt udyra mine, men har skjønt det slik at det ikke går på centimeter, bare avmerkning på staven for S, M og L. Er det innafor å ta med seg målebånd for å måle av staven, slik at man får en eksakt høyde? :lol: 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med mine to, som veldig klart er large, målte vi ikke - dommerne bare konstanterte og spurte om jeg var enig. Den ene dommeren lurte på om jeg var optimist, for  da kunne vi alltids prøve å se om hunden var medium :lol:  Målebøylen ble lagt på ryggen og der hang den og dinglet :aww: 

Veldig uformelt og kjapt gjort på toppen av pallen som bord. Lite hunder i målekø også. 

• Haha 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
57 minutter siden, Christine skrev:

Med mine to, som veldig klart er large, målte vi ikke - dommerne bare konstanterte og spurte om jeg var enig. Den ene dommeren lurte på om jeg var optimist, for  da kunne vi alltids prøve å se om hunden var medium :lol:  Målebøylen ble lagt på ryggen og der hang den og dinglet :aww: 

Veldig uformelt og kjapt gjort på toppen av pallen som bord. Lite hunder i målekø også. 

Takk for svar! Begge mine er jo også helt klart large-hunder. Keo er jo godt over 15cm høyere enn medium, Lyn rager vell 5cm over maxhøyden, noe som også burde være lett å se. Jeg skulle dog gjerne likt å vite hvor høye de faktisk er :lol: 

Vi skal i ridehall, så flatt underlag er jo et must. Men håndtere Keo på bord med Lyn i en hånd tenker jeg kan bli spennende, iallefall omvendt siden den gule burde ha ens fulle oppmerksomhet i området alle går forbi like innenfor døren :P 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Milla på litt over 60cm er målt i Norge og Sverige. I Norge var det litt kø (men det var rett etter at målebrev ble et krav på alle, uansett), så dommeren titta bare på henne og skrev under. I Sverige hilste de på henne og skrev under. Hun ble aldri praktisk målt.

På Deli sto hun på pallen og fikk en pinne med målegreier inntil seg (som man ser eksakt høyde). Men hun ble flat som ei pannekake, dermed fikk de ikke til måling og dommer skrev ikke under. Hun er noe mellom 45-47cm. Så vi må måle igjen!

Edit:

du får nok eksakt høyde på de med målestav om du vil. Det kan hende de har 2 bøyler (maks på liten og maks på medium) som Christine nevner, men tror de fleste har målestav nå. 

Endret av Kristiin

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare spør dommeren om eksakt høyde, så ordner det seg sikkert :) Syns du det er problematisk med to hunder på en gang så ta inn en og en og be de vente bittelitt så du får hentet nestemann.

Og glemte helt at jeg også har «målt» begge mine i Sverige ved forskjellige tidspunkt! De prøvde ikke å måle der heller en gang (før de nye størrelsesklassene), men der var de nøyere på det å få hilse på hundene :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 30.3.2018 at 9:40 PM, maysofie skrev:

Noen som kan gjengi hvordan deres praktiske måling ble gjennomført? På bord, mye hunder som skulle måles, lang tid osvosv. :ahappy: 

Skal endelig få målt udyra mine, men har skjønt det slik at det ikke går på centimeter, bare avmerkning på staven for S, M og L. Er det innafor å ta med seg målebånd for å måle av staven, slik at man får en eksakt høyde? :lol: 

Med Harly spurte jeg bare dommer på et stevne jeg deltok om jeg kunne få et kryss i large og en signatur :P

Lykke ble målt på cm mål da hun tidligere var målt 3 ganger på utstilling med 3 forskjellige resultater. Birk ble også målt på cm mål ettersom han var i grenseland medium/large. Lykke ble målt på bakken (flat asfalt) på et stevne av en dommer i klubben. Birk ble målt på bord av kursintruktør som også er dommer.

Endret av mokken

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har meldt Harly på til årets første stevne, gleder meg! :ahappy:

Lykke er påmeldt også men hun har jo startet en gang tidligere i år når H var sykemeldt.

• Like 3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tidi ble målt innendørs i et kursrom som tilhørte hallen vi var på stevne i. Underlaget var vegg til vegg teppe. Jeg fikk vite at hun var ca 44 cm høy, selv om vi bare målte med bøyle og ikke med målestav for å få vite nøyaktig høyde.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Måling foregikk sånn her; hent hunden det gjelder, gi papir, kryss i Large og underskrift. Trengte ikke måle :lol: 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Nei, det bør man ikke avle på, men avl er ikke 1+1=2 heller. Og variasjoner, utskudd osv forekommer, uansett. En del er nok dårlig avl også, altså, men dette er ikke hunder som nødvendigvis har det vondt med seg selv eller må ha kunstig hjelp, som du sier, de lærer seg og håndtere det selv, ofte tar det ikke lang tid heller og metoder osv trenger på ingen måte å være slemme. Greit å prøve å unngå så langt som over hodet mulig å avle slikt, selvsagt, men det er jo ikke akkurat hunder man løper å avliver fordi de har det så vondt med seg selv. Stort sett. Det finnes jo grader her og, og ifht treningsresultater, om man er konsekvent, tydelig og gjør det enkelt for hunden så ser man gjerne store resultater ila dager. Kanskje allerede dag 1. Og når slike hunder nå først finnes, samme hvorfor, så må man jo få lov til å håndtere det, for sin egen del og for hundens del.   Nei, men det hjelper jo ikke ts her da, og ikke så hyggelig nødvendigvis å bli fortalt ganske direkte og på tynn bakgrunn at man gjør feil(spesielt når man kanskje ikke gjør feil) og det er ikke så vanskelig å forklare. Det er bare å si at timeout som treningsmetode med riktig timing og korte opphold, typ sekunder/minutter(ikke oppbevaring av hund i bur/bånd/på annet rom etc over lengre tid) er helt greit. Bortstuing av hunder man ikke orker å forholde seg til fordi det er "enkelt", er ikke greit, og har heller ingenting med hundetrening/oppdragelse eller timeout å gjøre.  Men at det kanskje bør spesifiseres litt for å ikke misstolkes eller missbrukes, ja, det er nok fornuftig.  
    • Ikke uenig men som du sier ,da kommer vi inn på et annet tema, nemlig avl og hvorvidt man i det hele bør avle på hunder som trenger 'hjelp' for å slappe av..Jeg mener nei , da jeg mener at et individ som må ha 'kunstig' hjelp for å slappe av( hvis de øvrige forutsetninger er tilstede, vel og merke) ikke har det bra med seg selv men det er jo forsåvidt en helt annen diskusjon.  Problemet er, at hvis du eller jeg eller noen andre, 'bare' sier at det er greit å bruke time-out i bur, eller grind o.sv, uten å nærmest detaljforklare hva du mener, så kan du være rimelig sikker på at ikke helt få tenker som så: 'Aha, så det er en bra metode, da virker det sikkert enda bedre med 1 time time-out i bur, for da får Passopp tid til å tenke skikkelig over hvorfor han ble stengt inne i buret.'  Man kan dessverre ikke gå ut fra at alle folk forstår, bruker vett og forstand eller sunn fornuft. Det gjelder selvsagt ikke bare time-out, det gjelder en hel del 'enkle' råd eller bekreftelser.  Igjen, mange treningsmetoder passer bare for folk som faktisk vet hva de holder på med og forstår hvor viktig riktig timing er, ikke for 'Hvermansen' uten forkunnskap. 
    • Markering er det nok ikke, det er jo ofte mer sånn løfte på benet og pisse oppetter veggen eller møbler osv, for hannhunder iallefall. Og de markerer selvsagt ikke i søvne. Hadde nok fort vært litt mer mengde også. Ejakulere i søvne kan de jo absolutt, selv om det kanskje er mer normalt hos enda litt yngre hunder, spesielt ifht at litt mindre raser ofte er litt tidligere voksne/modne enn store raser ifht alder. Men individuelle forskjeller er det jo uansett og din kanskje er litt sent moden feks og befinner seg kanskje i ca siste pubertetsrunde nå, og det kan jo forklare en del ihvertfall. Om det kan være sæd rett og slett, eller sædveske. 

Jeg tenker at om det er et lite uhell med urin så er det jo ikke nødvendigvis tegn på noe galt, hunder er vell ikke så forferdelig annerledes sånn rent kroppslig og mtp funksjoner her enn oss mennesker, vi kan drømme og være uheldig, og være uheldige i en hel rekke andre situasjoner, og her er det jo hverken mye eller ofte, at hunden "skjemmes" kommer antagelig mest på grunn av deres reaksjon, selv om dere evt ikke er sint på han så regner jeg med at dere som de fleste andre ikke blir overlykkelige om dere våkner til tiss i sengen, og det merker hundene og begynner å dempe, selv om de ikke nødvnedigvis aner hvorfor dere er sånn og selv om de ikke har noen forventninger til at dere skal ta ut dette humøret på hunden. 

Men uansett, tror dere at noe kan være galt så ta en tur til vet. Det er jo ikke normalt i den forstand at hunder tisser på seg i søvne og å utelukke uvi eller andre ting er et bra sted å begynne. Da får dere bekreftet at hunden er frisk(evt ikke frisk) og hunden slipper å feks gå å plages med uvi lenger enn nødvendig. Spesielt kanskje om det er noe som oppstår plutselig på en såpass "gammel" hund, det kan jo tyde på en endring av noe slag. Selv om jeg ikke synes det høres direkte foruroliggende ut nødvendigvis. 
    • Og som nevnt i forrige innlegg (det ble redigert så det kom nok ikke med tidsnok) så er det mye "problemadferd", i våre øyne, som kan være fullstendig naturlig og ikke har noe med dårlig avl eller dårlig hund eller noe å gjøre. Pubertet feks er ganske utfordrende på de fleste pattedyr iallefall, og ting må håndteres underveis, for det er ingen selvfølge at man lander på bena på andre siden av slike perioder, om alt bare får flyte fritt mens det står på. Og for mange hunder som stresser lett så vil jo slikt som du skisserer kunne være skikkelig bensin på bålet. Løpe løs og børne rundt, alene eller med andre hunder. For andre er det kanskje mer frustrerende å måtte jobbe med seg selv i bånd eller vanskelig miljø, mens for andre igjen så er det det som hjelper. Ikke alle hunder kan gå løs eller leke med andre hunder. Fordi de er idioter/ufine, fordi det blir for stressende, eller pga stor jaktlyst etc. Men de fleste her lider jo ikke på noe vis med seg selv eller livet sitt, og med litt rettledning og rammer, alder og modenhet så lærer de jo å håndtere  seg selv på en god måte. Uten at de blir utsatt for noe graverende hverken på den ene eller andre måten, alt i alt, selv om de fleste av oss garantert aller helst bare skulle hatt fri flyt og godisspising hele dagen, uten krav, rammer eller begrensninger over hodet, om vi hadde hunder som fungerte på en god måte for både seg selv og omgivelsene under slike forutsetninger.  
    • Selvsagt, men motor er ofte ikke problemet, men hvor lett hunder stresser seg opp og hvor godt/dårlig de håndterer stresset. Uavhengig av driv eller motor. Det er ikke noe mindre vanlig på selskapshunder eller raser med mindre motor enn det er på mer høydriftige hunder og har ingenting med mosjon å gjøre. Det kan definitivt påvirkes i negativ retning av feil type mosjon/stimuli og i rett retning med rett type mosjon/stimuli, men avhengig av graden så er det ofte ikke nok å bare tilpasse slikt. De må ha hjelp til å lære seg av/på. Så kan man jo selvsagt diskutere hvor bra det er, hvor rett det er osv, men det blir jo mer en diskusjon om avl og noe de fleste vanlige hundeeiere ikke får gjort så mye med når alt kommer til alt. Ikke alt slikt er nødvendigvis heller synlig i valpekassa, og ikke alt er mulig å forutse ifht linjevalg, oppdrettervalg osv. 

Timeout er jo en av de snille metodene og man gjør jo lite skade om man ikke er presis i timing osv. Det vil kanskje ta noe lengre tid for hunden å skjønne tegningen, men selv om man bommer fullstendig på når man slipper ut hunden hver eneste gang så vil den uansett før eller siden koble sammenhengen mellom jeg gjør denne adferden og jeg blir puttet i bur/bånd/holdt etc. Og i mellomtiden så lider jo ikke akkurat på noe sett og vis. Med mindre den blir stuet vekk i lange tider, men da er det ikke og har ingenting å gjøre med timeout, eller trening. Da stuer man vekk bikkja for egen del og det er det. Og det er det jo for all del mange som gjør og, men det er ingen grunn til å være i mot bruk av timeout. 
  • Nylig opprettede emner