Gå til innhold
Hundesonen.no

Pelstype på hund


Tomine
 Share

Recommended Posts

Hvordan pelstype er mest fysisk krevende for en eier? Altså om man har en langhåret hund så må man børste og da kan man få vondt i hånda og ryggen ol. Eller om man skal nappe hunden må jo eieren fysisk kanskje være stødig på hånda og å stå i ro kan jo også belastninga være vond. Hvis man har en hund som røyter må man fysisk støvsuge mere og det er tungt å støvsuge. Man må bruke muskler opp om man skal klippe en hund og holde armene oppe eller bruker barbermaskin. Altså alle pelstyper krever at eieren er fysisk sterk og hva er mest slitsomt synes du? Tenkte mest på det fysiske som armer, bein, hånd, rygg osv. og belastningsskader. Det er jo sånn med yrker at feks. frisører sliter med vond rygg og sykepleiere må kanskje løfte og får lettere belastningsskader enn feks. en som sitter på kontor men siden dem sitter hele dagen så kan det også være vondt for ryggen osv.

Selvfølgelig må man klare det å gå lange turer ol. men nå tenker jeg kun på pelsstellet til de forskjellige hundetypene. Er det mest slitsomt å børste en langhåret hund eller å seperere snorer? Vaske en langhåret hund er jo mye slitsommere enn korthåret. Men det å støvsuge røytende raser er jo også slitsomt for kropp og sjel. Barbering og klipp må man bøye seg i ryggen for å se i kriker og kroker på hunden og under hunden. Men man trenger ikke å se så nøye hvis man børster langhåret pels siden da kan man kjenne flokene og taggene ol.

Hva slags pelsstell er best for en som sliter med vond rygg, vonde muskler, stiv nakke, vondt i leddene ol.? Mest krevende fysisk? For litt skrøpelige mennesker? Og nevn gjerne hunderaser som er sånn og sånn. Vanskelig å forklare.

Nå er det ikke jeg som er så skrøpelig da og jeg kjenner ingen heller men bare tenkte på dette hvis man plutselig får vondter her og der. Hva om man blir syk og man må gjøre pelsstell og vask ol. Tenker ikke på tur da det sier seg selv at er man så skrøpelig at man ikke kan gå tur så kan man heller ikke ha hund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare litt om pelsstell av langhåret hund: det trenger ikke være fysisk belastende. Man kan fint trene hunden til å ligge rolig i fanget ditt mens du børster, ellers fins det trimmebord man kan regulere høyde på så man får riktig arbeidshøyde.

Men selv om pelstype er viktig i valg av hund er det viktigere at man velger rase ut fra hva du kan gi en hund, hva du forventer å bruke hunden til og hvordan hverdagen din ellers er. Det er mange ting som er viktigere enn pels når man skal velge riktig hund for mange år fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg selv har ingen vondter, men kan ikke se for meg at mine er særlig belastende og stelle, har kinesisk nakenhund og malteser/shih tzu. Begge krever endel pelsstell i forhold til børsting og klipping/barbering. Nakenhunden min er en såkalt hairy hairless, så hun må barberes med maskin annenhver uke for å holdes ‘fin’. 

Moren min har noe leddgreier, hun har stor og mellom puddel, som jo krever ganske mye stell, det klarer hun også fint. 

Det er jo svært individuelt, nesten umulig å svare på vil jeg si....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anta at noen av korthårsrasene er de enkleste, men vet ikke hvilke som røyter minst.

Men hvis man ser bort ifra dem så er pelsen til en del av spisshundene ekstremt mye enklere enn det ser ut som (tysk spitz/japansk spisshund/finsk lapphund f.eks). Den må børstes ca en gang i uken, er selvrensende og trenger sjelden å bades.

Jeg tror jeg ville sett bort ifra klipperaser hvis jeg var redd for overbelastning, men da går det jo an å sette bort jobben om det er krise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes klipperasene er fysisk slitsomme fordi de krever mer bading, noe som jeg synes går utover ryggen min ?

man kan godt sette bort all klipping til hundefrisør, men ikke all bading av en slik rase. 

Korthåret spisshundpels må være den enkleste. Man slipper klipp, bad, det meste av børsting og trenger ikke å kle på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...