Gå til innhold
Hundesonen.no

Løpe i ringen på utstilling


Snoffe
 Share

Recommended Posts

Hei

Jeg er helt nybegynner når det kommer til utstilling, men det lille jeg har prøv har jeg likt veldig godt. 

Med den eldste hunden min, en whippet så begynte vi ikke å trene før han var godt over 2 år. Så for min del var det enklere fordi han hadde ro i kroppen, og var tilsnakkende :P

Nå har jeg en valp på 4 måneder (dverg puddel) og jeg er litt usikker på hvordan jeg skal gå frem når det kommer til å få han til å trave pent i ringen.

Vi har så vidt begynt å prøvd oss litt, og det jeg har gjort er å gå baklengs mens jeg lokker og gjør meg så morsom som mulig. Også får han en godbit når jeg stopper. 

Har dere noen tips til hvordan jeg kan trene på å trave i ringen? 

Når vi går tur i bånd så har han et nydelig steg, og traver bortover som om han eier hele verden. Det er dette jeg gjerne skulle ha fått frem når jeg tar på utstillingsbåndet. Men til nå virker han litt usikker på hva jeg vil når jeg tar det på :P så noe galt har jeg gjort, er litt usikker på hva jeg gjør galt her:lol: også vet jeg ikke helt hvordan jeg skal gå frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Line skrev:

Ta på båndet, gå en liten runde, stopp og tren på stå. Når du går normalt vil han trave normalt - ikke gjør det så vanskelig for deg selv :D 

Så enkelt altså :lol:

Får prøve å mase litt mindre på stakkaren:P

Vi trener mye på å stå inne, så den føler jeg at jeg har kontroll på heldigvis :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Line skrev:

Det er ikke rakettforskning å få en liten hund til å trave nei :lol: Når han har forstått konseptet så kan du etterhvert trene på at han skal stå i ro selv om du flytter på beina, om han ikke stiller seg naturlig korrekt, men en ting av gangen :) 

Noen ganger føles enkle ting som rakettforskning :P

Hvordan er det hvis jeg vil at han skal kunne begge deler? At han stiller seg naturlig på bakken, men på bordet så flytter jeg på han. 

Er det sånt jeg bør begynne å trene på nå, eller ta litt om gangen på sikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Snoffe said:

Noen ganger føles enkle ting som rakettforskning :P

Hvordan er det hvis jeg vil at han skal kunne begge deler? At han stiller seg naturlig på bakken, men på bordet så flytter jeg på han. 

Er det sånt jeg bør begynne å trene på nå, eller ta litt om gangen på sikt?

Om han kan stille seg opp selv avhenger også litt av hvordan han er konstruert. Er han f eks litt knapt vinklet så vil man helst justere litt...

Men det jeg gjør er å gi tegn for stå. Om hunden da står korrekt så blir vi stående, hvis ikke får jeg hunden til å bevege seg et par skritte før jeg stopper den igjen. Evt får hunden en runde bare rundt meg. Bare å begynne å trene på det, travingen får du på plass nå som du vet hvor enkelt det er :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Line skrev:

Om han kan stille seg opp selv avhenger også litt av hvordan han er konstruert. Er han f eks litt knapt vinklet så vil man helst justere litt...

Men det jeg gjør er å gi tegn for stå. Om hunden da står korrekt så blir vi stående, hvis ikke får jeg hunden til å bevege seg et par skritte før jeg stopper den igjen. Evt får hunden en runde bare rundt meg. Bare å begynne å trene på det, travingen får du på plass nå som du vet hvor enkelt det er :) 

Takk for tipsene :ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Låner denne tråden litt jeg.

Både jeg og bikkja synes det er gørrkjedelig med denne utstillingstreningen og lider oss igjennom en halvtime litt innimellom (fantastisk utgangspunkt...) Det at bikkja skal stå går sånn tåelig greit, det er jo lydighet. Men løpingen er det verre med. Bruker kun utstillingsbånd når vi trener så han skal skjønne forskjellen, men han har to modus: 1: Klin gal og løpe og hoppe i alle retninger 2: Gå fot. 

Han har litt tyskerhilsen-gange. Hvordan dekker jeg over dette når vi går rundt eller er ikke det mulig? Har løst det ved å gå i ringen i stedet for å trave, men nå er han junior og vi må sikkert gjøre det ordentlig. :innocent:

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så mange tips, er helt fersk selv ;) Jenny har fine bevegelser, men på trening løper hun ofte som en dott, drar i båndet, stopper og lukter osv. På utstillingen løp hun plutselig veldig pent :) Men når vi skulle inn i gruppebedømmelsen ble hun plutselig skilpadde. Men det jeg tror hjelper med henne i hvertfall er å bruke litt langt bånd, hun streiker om jeg drar. Og ellers masse positiv stemmebruk og godbiter. Men nå har jo jeg det veldig gøy da, og det smitter nok over på henne :) 

@Snoffe, går du på ringtrening? Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, frk-franzen skrev:

Jeg har ikke så mange tips, er helt fersk selv ;) Jenny har fine bevegelser, men på trening løper hun ofte som en dott, drar i båndet, stopper og lukter osv. På utstillingen løp hun plutselig veldig pent :) Men når vi skulle inn i gruppebedømmelsen ble hun plutselig skilpadde. Men det jeg tror hjelper med henne i hvertfall er å bruke litt langt bånd, hun streiker om jeg drar. Og ellers masse positiv stemmebruk og godbiter. Men nå har jo jeg det veldig gøy da, og det smitter nok over på henne :) 

@Snoffe, går du på ringtrening? Anbefales!

Ja, går på ringtrening :)

Løping en har løsnet, på trening ihvertfall :lol: har ikke vært på utstilling enda, så får se neste helg hvordan han er da :) var på trening i går, og han løp som en konge! 

Må ha overraskende høy fart når vi løper for at han skal vist seg ordentlig. Så veldig spent på hvordan det blir på utstilling, da tror jeg det kan være flere som vil gå istedefor å løpe så følger jeg ikke med kommer vi nok til å få noen stopp fordi vi tar igjen de forran oss.

Sånn så det ut for noen uker siden, i går gikk han enda bedre på trening :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, frk-franzen skrev:

Syns han ser kjempefin ut :) Skulle ønske jeg fikk se dere på utstillingen :) Jeg trenger foreløpig ikke løpe med Jenny... det ser vanskeligere ut :P 

Takk :)

Vi finner nok en utstilling som vi begge skal på en gang :ahappy: håper å komme meg til Stord neste gang det er utstilling der.

Jeg har bare løpt når jeg har gått med whippeten, så den var ikke helt fremmed :P men trodde ikke jeg måtte løpe med en pitteliten dvergpuddel :lol: 

Endret av Snoffe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har nok litt med hvordan de beveger seg, hadde heller ikke trodd det :) Vi kan nok finne på å reise til Stord. Vi vurderte også Bergen, men venter til hun blir litt større før vi reiser såpass langt. 2ne nevnte også puddelspesialen i Drammen, det har jeg sykt lyst til :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, frk-franzen skrev:

Det har nok litt med hvordan de beveger seg, hadde heller ikke trodd det :) Vi kan nok finne på å reise til Stord. Vi vurderte også Bergen, men venter til hun blir litt større før vi reiser såpass langt. 2ne nevnte også puddelspesialen i Drammen, det har jeg sykt lyst til :) 

Ja, de er ganske raske med store bevegelser :)

Ooo.. puddelspesial hørtes gøy ut! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...