Gå til innhold
Hundesonen.no

Diskusjon rundt årets ulvejakt - splittet fra Akkurat nå, januar


Gjest
 Share

Recommended Posts

Just now, Pringlen said:

Hvordan i alle dager skal det kunne påvirke noens evner og kunnskaper til å avlive dyr?

Det er godt kjent at holdninger påvirker hvordan man håndterer dyr, og hvordan man avliver dem. Hvordan vi ser på dyr påvirker hva vi synes er ok å gjøre mot dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 803
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg bor midt i jakta. Det første bildet som var publisert i denne tråden er fra fjellet rett bak huset mitt. Jeg passerte jaktlaget for Julussaflokken på vei hjem fra jobb på torsdag.  Jeg vet hva det

Nei, ærlig talt! Du har da virkelig ikke mene at 2. Verdenskrig mot jødene er det samme som skjer med ulvene nå?  Det er ufattelig dårlig respekt ovenfor jødene og dems historie! 

Det er vel egentlig ganske logisk hva som må gjøres, hva som BURDE blitt gjort og hva som absolutt ikke burde blitt gjort.. Norge har overflod av sauekjøtt ingen vil spise. Vi produserer da altså

Posted Images

Just now, vivere said:

Deg om det :) Jeg hadde i mange år et klistremerke på bilen om at det var fint med natur med ulv. Jeg vet ikke om det forteller noe om holdningene mine til sau?

Det sier ingeting om dine holdninger til sau spør du meg. Om du kjørte rundt med "norsk natur er herlig uten sau" derimot... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, vivere said:

Altså av jegere uten klistremerke på bilen?

:) Kaanskje du forenkler litt nå? :) Jeg tror du egentlig skjønte poenget mitt. Holdningene. Ellers er jo de fleste som deltok på ulvejakta også jegere som jakter med løshund, og har dermed egeninteresse i saken utover "forvaltning" av stammen (i deres syn er forvaltning = utrydde

jeg sier IKKE at alle jegere er dyreplagere, men jeg stiller spørsmål ved om folk som mener udyra skal bort har de riktige holdingene for jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg melder pass m h t denne vinklingen av diskusjonen. At et klistremerke skulle avgjøre hvilke holdninger folk har til jakt blir for meg helt absurd :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Meg skrev:

Det er godt kjent at holdninger påvirker hvordan man håndterer dyr, og hvordan man avliver dem. Hvordan vi ser på dyr påvirker hva vi synes er ok å gjøre mot dem. 

Ok, så hvis man velger å støtte en relativt stor organisasjon, som arbeider for en ny rovdyrpolitikk, så har man feil holdning. Godt at man ikke generaliserer, liksom.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Pringlen said:

Ok, du skrev nettop "ikke holdninger", men da er det altså holdningene som er feil alikevel, hvis man velger å støtte en relativt stor organisasjon, som arbeider for en ny rovdyrpolitikk. Godt at man ikke generaliserer, liksom.

Fortell meg hvordan en som kjører rundt med "Norsk natur er herlig uten ulv" ikke viser holdningen en har ovenfor ulv? KLARER alle som mener ulven skal VEKK å forholde seg proffesjonelt til oppaven når følelsene er så sterke at en føler en må gøre klart hva en mener også på bilen? Jeg spør. Jeg vet ikke svaret. Men jeg vet at holdninger påvirker hvordan vi behandler dyr. Hvis vi ikke er bevisst dem og ikke klarer å se forbi det 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Meg skrev:

Fortell meg hvordan en som kjører rundt med "Norsk natur er herlig uten ulv" ikke viser holdningen en har ovenfor ulv? 

Tja, jeg synes det er helt topp å kunne jakte/trene i områder uten ulv. Uten bekymring for å få hundene drept. Klart det er herlig. Det betyr hverken at jeg hater ulv (det er dyr, man hater ikke dyr) eller ønsker den utryddet fra jordens overflate. Det betyr at jeg nok er litt misunnelig på de som slipper å ha fått tredd et reservat over hodet. Og at forvaltningen kunne sett anderledes ut, også av hensyn til ulven.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT, sånn egentlig, men man får jo kjøpt en hel masse mer eller mindre nødvendige greier med denne teksten på...
(bilde fra nettbutikken til rovdyr.org)
Drammeglass f.eks. :P 
Nettbutikk.png.aab57095d011ace43754a110aec47ce6.png

Å velge å klistre sånne merker på bilen forteller jo noe om holdninger til ulv, for jeg tviler på at noen synes dette merket er så sabla pent utforma...
Det betyr ikke at man fortjener å få bilen herpa altså. 
Og det spørs om de som er lidenskapelige nok i holdningene sine kanskje burde jakte på andre ting...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Tja, jeg synes det er helt topp å kunne jakte/trene i områder uten ulv. Uten bekymring for å få hundene drept. Klart det er herlig. Det betyr hverken at jeg hater ulv (det er dyr, man hater ikke dyr) eller ønsker den utryddet fra jordens overflate. Det betyr at jeg nok er litt misunnelig på de som slipper å ha fått tredd et reservat over hodet. Og at forvaltningen kunne sett anderledes ut, også av hensyn til ulven.

Kjører du rundt med dette merket på bilen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Pringlen skrev:

Ok, du skrev nettop "ikke holdninger", men da er det altså holdningene som er feil alikevel, hvis man velger å støtte en relativt stor organisasjon, som arbeider for en ny rovdyrpolitikk. Godt at man ikke generaliserer, liksom.

Hum :) Er det en organisasjon som jeg ... eh ... finns det ord som er bittelitt svakere enn "hater" så er det  FNR fordi man finner endel "ekstremister" innenfor den folden og jeg har fått merke litt av den. ;) Nå skal det samtidig sies at en av mine bekjente er fylkesleder (om det er det det heter) i FNR og er en tvers gjennom solid og ordentlig fyr selv om  han er beinhard i spørsmålet om ulv. Trolig er det derfor vi aldri diskuterer ulvespørsmål når vi møtes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Meg skrev:

Fortell meg hvordan en som kjører rundt med "Norsk natur er herlig uten ulv" ikke viser holdningen en har ovenfor ulv? KLARER alle som mener ulven skal VEKK å forholde seg proffesjonelt til oppaven når følelsene er så sterke at en føler en må gøre klart hva en mener også på bilen? Jeg spør. Jeg vet ikke svaret. Men jeg vet at holdninger påvirker hvordan vi behandler dyr. Hvis vi ikke er bevisst dem og ikke klarer å se forbi det 

 

Dette er bare vås som du gjentar til stadighet.  Selv om man ønsker mindre ulv, evt. Norge helt uten ulv, så betyr ikke det at man har dårlig jaktmoral.  Det samme gjelder f. eks. mårhund.  Dette er en art som ikke er ønsket i Norge, de som jakter på disse er jeg faktisk helt sikker på at verken hater de eller ønsker at de skal lide. Det samme med villsvin.  Mange ønsker de vekk, tror ingen hater de, og jeg er sikker på at de som jakter på de sørger for at jakta utøves på et skikkelig måte.

Ser ingen grunn til at ulvejakta skulle skille seg ut i så måte, selv om man har et klistremerke på bilen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, spot said:

Dette er bare vås som du gjentar til stadighet.  Selv om man ønsker mindre ulv, evt. Norge helt uten ulv, så betyr ikke det at man har dårlig jaktmoral.  Det samme gjelder f. eks. mårhund.  Dette er en art som ikke er ønsket i Norge, de som jakter på disse er jeg faktisk helt sikker på at verken hater de eller ønsker at de skal lide. Det samme med villsvin.  Mange ønsker de vekk, tror ingen hater de, og jeg er sikker på at de som jakter på de sørger for at jakta utøves på et skikkelig måte.

Ser ingen grunn til at ulvejakta skulle skille seg ut i så måte, selv om man har et klistremerke på bilen.

Du må gjerne kalle det vås- men jeg mener at holdninger ER viktig. Det er sterke følelser involvert når man synes man må uttrykke sin mening på bil, t-skjorte eller drammeglass...behandler man dyret slik at det stresses minst mulig før avlivinga da? Avlives det så korrekt/humant som mulig? Det finnes mange som mener det er greit å la ulven lide litt før de drepes- -er disse folka sortert ut fra jaktlagene? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange kjører rundt med klistremerke med "Norsk natur er herlig uten villsvin"? (eller mår for den saks skyld)
Disse dyrene er sikkert uønsket, men ikke tilstrekkelig til at noen danner organisasjoner og trykker opp masse produkter?

Hvorfor er det et problem å erkjenne at man misliker/hater ulv, og viser det med all tydelighet ved å kjøre/gå rundt med en rimelig klar tekst?
Man viser jo med tydelighet hva man mener når man går/kjører rundt med sånt

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, spot skrev:

Dette er bare vås som du gjentar til stadighet.  Selv om man ønsker mindre ulv, evt. Norge helt uten ulv, så betyr ikke det at man har dårlig jaktmoral.  Det samme gjelder f. eks. mårhund.  Dette er en art som ikke er ønsket i Norge, de som jakter på disse er jeg faktisk helt sikker på at verken hater de eller ønsker at de skal lide. Det samme med villsvin.  Mange ønsker de vekk, tror ingen hater de, og jeg er sikker på at de som jakter på de sørger for at jakta utøves på et skikkelig måte.

Du sammenligner jakt på en fremmed (svartelistet) art med jakt på ulv som er en fredet art i Norge? Du ser ikke forskjellen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Shokata skrev:

Kjører du rundt med dette merket på bilen da?

Nei, det gjør jeg ikke. Datteren har dog en slik t-skjorte. Rosa sådan, som hun har fått av x-en min, tror jeg. Tror ikke det vil si så fælt mye om hennes evne til å avlive dyr (vel, den evnen er ikke-eksistrende, da...)

6 minutter siden, vivere skrev:

Hum :) Det er en organisasjon som jeg ... eh ... finns det ord som er bittelitt svakere enn "hater" så er det  FNR fordi man finner endel "ekstremister" innenfor den folden og jeg har fått merke litt av den. ;) Nå skal det samtidig sies at en av mine bekjente er fylkesleder (om det er det det heter) i FNR og er en tvers gjennom solid og ordentlig fyr selv om  han er beinhard i spørsmålet om ulv. Trolig er det derfor vi aldri diskuterer ulvespørsmål når vi møtes :)

Det har du sikkert rett i. Den har også flere tusen medlemer som er vervet på bla messer. Som ønsker seg en endring på noesom man ser går feil vei. Helt uten noen ekstreme holdninger :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Siri skrev:

Du sammenligner jakt på en fremmed (svartelistet) art med jakt på ulv som er en fredet art i Norge? Du ser ikke forskjellen? 

Det er ingen forskjell i holdninger og utøvelse av selve jakten - jaktmoralen!  Det er det jeg snakker om, og har besvart.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Shokata skrev:

 

Hvorfor er det et problem å erkjenne at man misliker/hater ulv, og viser det med all tydelighet ved å kjøre/gå rundt med en rimelig klar tekst?
Man viser jo med tydelighet hva man mener når man går/kjører rundt med sånt

Nei, det bør ikke være et problem å vise at man er i mot ulv i Norge.  Og det betyr heller ikke at man utøver evt. jakt på ulv på en dårligere måte enn jakt på andre dyr.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Meg skrev:

Du må gjerne kalle det vås- men jeg mener at holdninger ER viktig. Det er sterke følelser involvert når man synes man må uttrykke sin mening på bil, t-skjorte eller drammeglass. 

Ja, jeg er helt enig med deg i at holdninger er viktige blant jegere som blant andre folk.  Men nok en gang; å ønske at ulven skytes betyr ikke at man utøver jakten på en dårligere måte enn ved annen jakt.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Nei, det gjør jeg ikke. Datteren har dog en slik t-skjorte. Rosa sådan, som hun har fått av x-en min, tror jeg. Tror ikke det vil si så fælt mye om hennes evne til å avlive dyr (vel, den evnen er ikke-eksistrende, da...)

Denne her blir egentlig fryktelig vrien å respondere på :) 
Jeg bare går ut fra at datteren din er gammel nok til å skjønne hva hun kler på seg, og det er ikke et spørsmål.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, spot said:

Ja, jeg er helt enig med deg i at holdninger er viktige blant jegere som blant andre folk.  Men nok en gang; å ønske at ulven skytes betyr ikke at man utøver jakten på en dårligere måte enn ved annen jakt.

Har man en måte å sortere ut slike som mener at det er ok å pine udyra litt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, spot skrev:

Det er ingen forskjell i holdninger og utøvelse av selve jakten - jaktmoralen!  Det er det jeg snakker om, og har besvart.

Vet du - jeg er faktisk ganske sikker på at adrenalinet på noen som jakter ulv er ganske mye høyere enn når man sitter på elgpost, eller går etter rypa. Det er sikkert høyt da også, men det ligger åpenbart mye følelser bak det å jakte ulv - både for de som utøver jakta og de som er i mot den. Det ser man jo bare av diskusjonene og reaksjonene på alt som har med ulv og ulvejakt å gjøre - fra begge sider. Jeg har ingen tro på at jakt er jakt, uansett hva man jakter på. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Krutsi skrev:

Hvis man skal klare å skyte en ulv, så må man være konsentrert, tålmodig, stille, rolig og gjennomtenkt. Høres det ut som noen som lar følelsene ta overhånd? 

Skal vi se...

*Bilder lagt i spoiler. Moderator mushi*

Spoiler

5a68fc8fabe65_ScreenShot2018-01-24at22_16_45.thumb.png.1aa8bfcc6fde2eab549b533993082ec0.png5a68fc8a499a0_ScreenShot2018-01-24at22_17_04.thumb.png.9812c71bfc4bca2b460e5ca13fe46ac5.png5a68fc94e67ea_ScreenShot2018-01-24at22_16_20.thumb.png.40a0223a06e6ca225ac3d84c781908b4.png5a68fc854f09e_ScreenShot2018-01-24at22_17_16.thumb.png.aba83f59e43c463288196fe4e08fea92.png

 

5a68fd052b1fc_ScreenShot2018-01-24at22_21_03.thumb.png.d17006941f23ebc6a1ac138c0ac2511a.png5a68fd0ab5975_ScreenShot2018-01-24at22_20_48.thumb.png.b5220db8f3bac324a269ab2730118ab4.png

"

 

stille, rolig og gjennomtenkt"

Jau du  :ahappy: 

 

Endret av Gjest
Bilder lagt i spoiler
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, spot skrev:

Nei, det bør ikke være et problem å vise at man er i mot ulv i Norge.  Og det betyr heller ikke at man utøver evt. jakt på ulv på en dårligere måte enn jakt på andre dyr.

 

Det håper jeg du har rett i. 
Jeg håper inderlig at samtlige som er uskikket (uansett hvilken art de jakter på) blir luka ut i det øyeblikket noen observerer uskikk. 
For som overalt ellers i samfunnet finnes det "skittstøvler" også blant jegere.
 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Siri skrev:

Vet du - jeg er faktisk ganske sikker på at adrenalinet på noen som jakter ulv er ganske mye høyere enn når man sitter på elgpost, eller går etter rypa. Det er sikkert høyt da også, men det ligger åpenbart mye følelser bak det å jakte ulv - både for de som utøver jakta og de som er i mot den. Det ser man jo bare av diskusjonene og reaksjonene på alt som har med ulv og ulvejakt å gjøre - fra begge sider. Jeg har ingen tro på at jakt er jakt, uansett hva man jakter på. 

Jeg tror at de som jakter ulv ønsker å utøve også denne jakten på en etisk forsvarlig måte, men minst mulig lidelse for dyra.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...