Gå til innhold
Hundesonen.no

Diskusjon rundt årets ulvejakt - splittet fra Akkurat nå, januar


Gjest
 Share

Recommended Posts

1 minutt siden, Rhavina skrev:

Venter fortsatt på en god begunnelse på hvorfor vi skal drepe ulven?

[––]

Vel :) Kanger linket til en forskningsrapport som forteller litt om status http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/mec.13797/full . På Rovdata står noe og på departementets websider finner man sikkert en utfyllende begrunnelse. Såvidt jeg forstår handler dette om å redusere stammen til tilnærmet opprinnelig bestand samt å gi rom nok for tilflytting av friske individer. Det kan etter min ringe mening ikke være så feil :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 803
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg bor midt i jakta. Det første bildet som var publisert i denne tråden er fra fjellet rett bak huset mitt. Jeg passerte jaktlaget for Julussaflokken på vei hjem fra jobb på torsdag.  Jeg vet hva det

Nei, ærlig talt! Du har da virkelig ikke mene at 2. Verdenskrig mot jødene er det samme som skjer med ulvene nå?  Det er ufattelig dårlig respekt ovenfor jødene og dems historie! 

Det er vel egentlig ganske logisk hva som må gjøres, hva som BURDE blitt gjort og hva som absolutt ikke burde blitt gjort.. Norge har overflod av sauekjøtt ingen vil spise. Vi produserer da altså

Posted Images

7 timer siden, pippin skrev:

Ja de spiller visstnok en liten rolle i alt dette rotet. Prøv å google så finne du de sikkert ;)

Jeg har kun vært med på revejakt så langt når det gjelder rovdyr. Ikke er jeg veldig interessert i å jakte rovdyr heller og kommer nok ikke til å utvide bekjentskapet med rovdyrjakt. Men med så sterke reaksjoner som denne jakten har fått så er det helt klart ting som kunne blitt gjort annerledes. Jeg vil tro at om man hadde gitt bedre informasjon angående HVILKE dyr som blir valgt ut og HVORFOR så ville folk reagert annerledes. Spesielt når det virker som om staten ikke helt har tenkt igjennom valgene sine når det kommer til utvalgte dyr og flokker. Det kan virke litt ulogiskt. Det kan virke som om de har tenkt "Oi nå må vi gi disse jegerne noe å skyte på asap slik at de ikke klikker i vinkel..." Folk hadde reagert uansett fordi mange mener at vi har et så lavt antall ulver i Norge at man burde latt em være.

 

Ja jeg vil gjerne høre at de har oppfattet Slettåsflokken som en gjeng aggressive ulver som har oppholdt seg i et boligfelt og truet de som bor der.. Kanskje de hadde med valpene sine dit også, slik at det ble ekstra farlig med overbeskyttende tisper.. Her er det igjen ubegrunnet frykt som skaper et dårlig bilde. Elgen skader mange folk årlig - ulven? Ingen så langt...

Det ante meg.  Tror vi skal overlate både planleggingen, og gjennomføringen av ulvejakta til fagfolkene i SNO m.fl.

Statsråd Helgesen var jo på befaring i området, og lokalbefolkningen viste han ulvespor både på gårdsplassen hos folk og på skoleveien til ungene.  Så, ja, lokalbefolkningen var redde for å ha ulveflokken så tett inn på seg.  Forståelig nok etter mitt syn, og ikke ubegrunnet.  Tror ikke det er så veldig mange foreldre som hadde sendt 8 - 10 åringen sin avgårde på skolen på denne skoleveien.  Sammenligningen med elg er ikke relevant.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, spot skrev:

Dette er uten tvil flotte og fascinerende dyr!  Men det er vel gjerne slik at "alle" vil ha de, men helst ikke der hvor en selv bor :)

Det var vel det som var noe av hovedpunktene da forhandlingene rundt ulvesonen foregikk. Både fra lokalbefolkningen, beitenæringen, skogeierne og jaktinteressene. Nå er det visstnok besluttet at jakt på de  dyrene som ikke ble tatt ut ved siste uttak skal starte rundt 1. april og så har Senterpartiet sendt inn et forslag til Stortinget om reduksjon av de eksisterende bestandsmålene.

Reduksjon mener jeg blir helt feil. Dersom man ønsker å ha en frisk bestand burde antallet økes for å motvirke innavl. Samtidig må sonen økes. Begge deler er utopi. Sist sonen ble revidert ble arealet minsket.

Jeg husker ikke hvor jeg leste det men mener det ble skrevet at man burde hatt tilgang på minst en frisk ulv pr yngling. Svenskene skriver om 270 friske dyr for å sikre sin ulvebestand som består av vesentlig flere enn det pinglete antallet vi har har her til lands.

Det skal bli interessant å se hvordan "miljøpartiet" Venstre klarer å manøvrere i denne hengemyra av særinteresser. Schei Grande har vist seg som en kamelon i regjeringsforhandlingene men mot Slagsvold Vedum og næringsinteressene tror jeg ikke hun når opp. Minister Elvestuen som tidligere har uttalt seg som pro ulv tror jeg ikke har styrke til å hamle opp med "anti-ulv"-delen av Storting og Regjering. Jeg tror ulven går en dyster fremtid i møte.

Red: Berit Helberg er en aktiv forkjemper for vern av ulv. Idag har hun skrevet om forslaget til ny forskrift som er fremmet av Senterpartiet, https://silverfokz.wordpress.com/2018/01/24/derfor-skal-ulven-do/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, Krutsi said:

Jeg skjønner ikke hvorfor man skal diskutere hvor ille eller hvem som er værst av ekstremister, eller la de styre hva som er rett i en sak? 

For ekstremister er ekstremister uansett side. 

Om noen kjører rundt med et klistremerke på bilen, betyr det ikke at de er ekstremister.. 

 

og til tross for mange sider diskusjon, har jeg enda ikke blitt noe klokere på hvorfor det er feil å skyte ut dyr av en art som er for mange av i forhold til grensen og som har en del sykdom. Skabb er feks en av naturen måter å begrense antallet på når det har blitt for mange, hvorfor er det ikke da mer humant å ta ut dyrene ved skyting istedenfor at de skal pines til døde? 

Om noen kjører rned et klistremerke på bilen, så er det en viss fare for at dette er jegere med feil holdninger og som ikke er de best egna personene til å utføre jakten. Om målet er å bli kvitt dyret fra norsk natur, gjerne fortest mulig (Det så vi jo før det ble klart at jakta ikke ble stoppet), hvordan vet man da at jakta blir korrekt utført? Dette er etter min bok langt fra ok. Det blir litt som å sette en dyremishandler til å jobbe på slakteri, evt en uten empati for dyr. Om man skal trekke sammenligningen litt langt. Det handler rett og slett om hvilke holdninger folk som skal avlive dyr skal ha. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Meg skrev:

Om noen kjører rned et klistremerke på bilen, så er det en viss fare for at dette er jegere med feil holdninger og som ikke er de best egna personene til å utføre jakten. Om målet er å bli kvitt dyret fra norsk natur, gjerne fortest mulig (Det så vi jo før det ble klart at jakta ikke ble stoppet), hvordan vet man da at jakta blir korrekt utført? Dette er etter min bok langt fra ok. De blir som å sette en dyremishandler til å jobbe på slakteri. Om man skal trekke sammenligningen litt langt. Det handler rett og slett om hvilke holdninger folk som skal avlive dyr skal ha. 

Selv om noen ønsker at en art skal ut av norsk natur, betyr det ikke at de ønsker at dyrene skal lide osv. 

Det har vel absolutt ingen sammenhenger utenom i fordommene? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Krutsi said:

Selv om noen ønsker at en art skal ut av norsk natur, betyr det ikke at de ønsker at dyrene skal lide osv. 

Det har vel absolutt ingen sammenhenger utenom i fordommene? 

Det er faktisk det det kan ha. Følelser og holdninger påvirker oss.  Mye av det en jobber med mht dyrevelferd er holdningsskapende arbeid. Jegere som ønsker dyret vekk fra norsk natur, evt få faenskapet vekk (som de også sier), hvordan kan vi være sikre på at de faktisk avliver dyret korrekt? At de ikke stresser dyret mer enn nødvendig? Når det er så mange følelser involvert, er jeg ikke så sikker på at de klarer det/VIL gjøre det på riktig måte. "la jævelen lide litt" 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Meg skrev:

Det er faktisk det det kan ha. Følelser og holdninger påvirker oss.  Mye av det en jobber med mht dyrevelferd er holdningsskapende arbeid. Jegere som ønsker dyret vekk fra norsk natur, evt få faenskapet vekk (som de også sier), hvordan kan vi være sikre på at de faktisk avliver dyret korrekt? At de ikke stresser dyret mer enn nødvendig? Når det er så mange følelser involvert, er jeg ikke så sikker på at de klarer det/VIL gjøre det på riktig måte. "la jævelen lide litt" 

Fordi jakt skjer ikke i affekt.. det er ikke sånn at man kan bare ta med seg et gevær og løpe uti skogen som en lynsjemobb man ser på film og plaffe ned alle ulvene man kommer over.. 

Hvis man skal klare å skyte en ulv, så må man være konsentrert, tålmodig, stille, rolig og gjennomtenkt. Høres det ut som noen som lar følelsene ta overhånd? 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Krutsi said:

Fordi jakt skjer ikke i affekt.. det er ikke sånn at man kan bare ta med seg et gevær og løpe uti skogen som en lynsjemobb man ser på film og plaffe ned alle ulvene man kommer over.. 

Hvis man skal klare å skyte en ulv, så må man være konsentrert, tålmodig, stille, rolig og gjennomtenkt. Høres det ut som noen som lar følelsene ta overhånd? 

vet du, om man farter rundt med en bil "norsk natur er herlig uten ulv" og "nullvisjon" så HAR følelsene tatt overhånd. Da er ikke bakgrunnen for å delta i jakt å "forvalte naturen", men å kvitte seg med noe en ikke mener skal  finnes. klart de ikke løper rundt som en lynsjemobb, de bruker blant annet gpstracking og flaggliner... 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Krutsi said:

Er det værre enn alle som har «la ulven leve» på profilbildet sitt på face? 

de har ikke ansvar for å avlive dyr i det minste. og HVIS de hadde gjort det, samt hadde vært kompetente til det (en kan ikke bare sende folk ut med gevær liksom), så hadde de nok vært veldig obs på å gjøre det riktig 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Meg skrev:

de har ikke ansvar for å avlive dyr i det minste. og HVIS de hadde gjort det, samt hadde vært kompetente til det (en kan ikke bare sende folk ut med gevær liksom), så hadde de nok vært veldig obs på å gjøre det riktig 

 

Men ulvejegerne er jo kompetente? 

Jakter du noe? Har du noen forutsetninger, faglig, å påstå at jegerne ikke har gjort ting riktig? 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Meg skrev:

de har ikke ansvar for å avlive dyr i det minste. og HVIS de hadde gjort det, samt hadde vært kompetente til det (en kan ikke bare sende folk ut med gevær liksom), så hadde de nok vært veldig obs på å gjøre det riktig 

Av ren nysgjerrighet: Hva får deg til og påstå at disse jegerne ikke var kompetente til å utføre det oppdraget de hadde påtatt seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Krutsi said:

Men ulvejegerne er jo kompetente? 

Jakter du noe? Har du noen forutsetninger, faglig, å påstå at jegerne ikke har gjort ting riktig? 

Jeg har forutsetning for å si, faglig, at folk som ikke har emapti med. eller gode holdinger til, ikke alltid passer til å avlive dyr 

Det jeg mente med ordet kompetent er nettopp det at mange vernere IKKE kunne gått ut å skutt ulv, de har ikke den kompetansen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Meg skrev:

vet du, om man farter rundt med en bil "norsk natur er herlig uten ulv" og "nullvisjon" så HAR følelsene tatt overhånd. Da er ikke bakgrunnen for å delta i jakt å "forvalte naturen", men å kvitte seg med noe en ikke mener skal  finnes. klart de ikke løper rundt som en lynsjemobb, de bruker blant annet gpstracking og flaggliner... 

Hvordan vet DU det? "Norsk natur er herlig uten ulv" er slagordet en forening som ønsker en ny rovdyrpolitikk, trykker på dekaler, kopper, t-skjorter osv. Det betyr ikke nødvendigvis et døyt mer enn at man er medlem, eller støtter organisasjonen (som har arbeidet ryddig og opplysende i mange år) Altså ingenting ekstremt. Kanskje du skulle lese innlegget fra han ulvejegeren litt grundigere?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Pringlen said:

Hvordan vet DU det? "Norsk natur er herlig uten ulv" er slagordet en forening som ønsker en ny rovdyrpolitikk ønsker, trykker på dekaler, kopper, t-skjorter osv. Det betyr ikke nødvendigvis et døyt mer enn at man er medlem, eller støtter organisasjonen (som har arbeidet ryddig og opplysende i mange år) Altså ingenting ekstremt. Kanskje du skulle lese innlegget fra han ulvejegeren litt grundigere?

kanskje jeg har lest innlegget flere ganger :)

Og jeg mener fortsatt at en med holdning "nullvisjon" og "norsk natur er herlig uten ulv"  ikke nødvendigvis er en person som passer til å avlive dyr.  Da er det følelsene som rår. 

 

Ville du forresten fått hunden din behandlet eller avlivet hos en veterinær som mener hunder er udyr som ingen burde hatt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Meg skrev:

kanskje jeg har lest innlegget flere ganger :)

Og jeg mener fortsatt at en med holdning "nullvisjon" og "norsk natur er herlig uten ulv"  ikke nødvendigvis er en person som passer til å avlive dyr.  Da er det følelsene som rår. 

Javel, det høres bare ikke sånn ut :)

Og jeg mener at å bedømme noens evner og holdninger ut fra et klistremerke, er fullstendig på bærtur.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Meg skrev:

Jeg har forutsetning for å si, faglig, at folk som ikke har emapti med. eller gode holdinger til, ikke alltid passer til å avlive dyr 

Det jeg mente med ordet kompetent er nettopp det at mange vernere IKKE kunne gått ut å skutt ulv, de har ikke den kompetansen. 

Du kan ikke sitte og si at alle med et viss klistremerke på bilen sin mangler empati ovenfor dyr innenfor en viss art.. det vil jeg nesten påstå er personangrep ovenfor jegerne.. 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Krutsi said:

Du kan ikke sitte og si at alle med et viss klistremerke på bilen sin mangler empati ovenfor dyr innenfor en viss art.. det vil jeg nesten påstå er personangrep ovenfor jegerne.. 

 

JEG påstår at et slikt klistremerke sier noe om holdningene til jegerne, og jeg sier at det da ikke nødvendigvis er folk som burde avlive dyr.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, vivere skrev:

Av ren nysgjerrighet: Hva får deg til og påstå at disse jegerne ikke var kompetente til å utføre det oppdraget de hadde påtatt seg?

 

Akkurat nå, Meg skrev:

holdningene

Javel. Det stemmer ikke med min oppfatning av de jegerene som jeg har møtt. Trolig finner man blant jegere også dem som "hater" ulv, men jeg vil tro at flesteparten har et greit forhold til ulvejakt som de har for all annen jakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, vivere said:

 

Javel. Det stemmer ikke med min oppfatning av de jegerene som jeg har møtt. Trolig finner man blant jegere også dem som "hater" ulv, men jeg vil tro at flesteparten har et greit forhold til ulvejakt som de har for all annen jakt.

bra, men jeg er fortsatt skeptisk

 

Jeg synes jakta burde vært utført av folk uten egeninteresse i saken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Meg skrev:

JEG påstår at et slikt klistremerke sier noe om holdningene til jegerne, og jeg sier at det da ikke nødvendigvis er folk som burde avlive dyr. 

Hvordan i alle dager skal det kunne påvirke noens evner og kunnskaper til å avlive dyr?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Meg skrev:

JEG påstår at et slikt klistremerke sier noe om holdningene til jegerne, og jeg sier at det da ikke nødvendigvis er folk som burde avlive dyr. 

Deg om det :) Jeg hadde i mange år et klistremerke på bilen om at det var fint med natur med ulv. Jeg vet ikke om det forteller noe om holdningene mine til sau?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...