Gå til innhold
Hundesonen.no

Diskusjon rundt årets ulvejakt - splittet fra Akkurat nå, januar


Gjest
 Share

Recommended Posts

13 minutter siden, QUEST skrev:

Eller kanskje det er slik at man i større grad legger merke til de ufine på 'motstandersiden', uansett hvilken side man står på? :)

Hvis man nå f.eks skulle sammenligne med innvandringsdebatter, så ser man jo ikke rent sjeldent at folk venstresiden klassifiserer alle som ikke er ubetinget positive som rasister/nazister, empatiløse egoister og det som verre er.. Uten noen som helst tvil så medfører det riktighet i noen tilfeller men det gjelder slett ikke alle og man kan utvilsomt finne minst  like mange råtne egg på den andre siden også..

Det vil jeg nok tro, ja. Dog får jeg med meg oppegående og fornuftige "for" mennesker (de finnes absolutt, men står ikke i samme kategori som de ensporede vernerene) og mindre oppegående "mot" mennesker.

Å tillegge andre meninger og følelser som hat, er ganske kronisk fra en side. Ja visst kan mange slenge ut av seg "en god ulv, er en død ulv" "få dem vekk" osv. Det dreier seg vel først og fremst om uttrykksmåte. For frustrasjon over en feilslått og manglende forvaltning. Ikke hat mot dyr, som tross alt er den uskyldige parten. De første til å uttrykke hvor bra det er at et skabbsykt dyr slipper å lide, eller uttrykke forferdelse over hvor mye stress og ulempe merking medfører for dyra, det er de som blir stemplet motstandere og "hatere". Har ennå ikke sett en verner bry seg om hvordan dyrene faktisk HAR det. De skal kun leve for en hver pris.

(Med det sagt, jeg leser ikke kommentarfelt i avisene, altså Et sted går grensen :P )

3 minutter siden, 2ne skrev:

Ikke bare det, men en bekjent som har med kontakt med SNO å gjøre, forteller om trusler og hærverk på biler når de skal ut og sjekke spor/kadaver. 

Ja, og enda har vi vel ikke helt samme tilstander som i Sverige feks. Sjekk Hunt saboteurs Sweeden :lol: bla

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 803
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg bor midt i jakta. Det første bildet som var publisert i denne tråden er fra fjellet rett bak huset mitt. Jeg passerte jaktlaget for Julussaflokken på vei hjem fra jobb på torsdag.  Jeg vet hva det

Nei, ærlig talt! Du har da virkelig ikke mene at 2. Verdenskrig mot jødene er det samme som skjer med ulvene nå?  Det er ufattelig dårlig respekt ovenfor jødene og dems historie! 

Det er vel egentlig ganske logisk hva som må gjøres, hva som BURDE blitt gjort og hva som absolutt ikke burde blitt gjort.. Norge har overflod av sauekjøtt ingen vil spise. Vi produserer da altså

Posted Images

4 hours ago, pippin said:

Og igjen dette med å være redd for å ha ulven "luskende rundt hushjørnene".. IGJEN.. Så har man da sagt seg enig i at ulver med unaturlig adferdsmønster bør fjernes! Hvis ulver begynner å "henge" rundt hjørnene på huset så er det jo tydelig at denne ulven avviker fra den typen ulv man helst vil ha i landet - ergo burde den fjernes/forvaltes - kall det hva man vil. Ulver burde observeres og evalueres før de taes ut, ikke bli skutt på måfå. Da mister man kanskje verdigfulle dyr som er viktige for den norske ulven.

Dette kan jeg støtte. For dette er en forvaltning jeg syns høres bra ut, uten å kunne nok om det.  

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Raksha skrev:

Dette kan jeg støtte. For dette er en forvaltning jeg syns høres bra ut, uten å kunne nok om det.  

Helt enig. Men så ser vi jo at det desverre ikke fungerer i praksis. Slettåsflokken har vært et mareritt for de som lever med den. Derfor ble den merket, for å følge hvor den går. Jo da, den lever tett på folk. Beviselig. Avkommene derfra fortsetter i samme stil der de havner. Så kommer det bare beskjed om at dette er naturlig adferd, og det må man leve med. 

Det har fra kommunehold (I Aurskog og Matrand(?) ) blitt søkt om felling på ulver som har jaktet hunder på gårdstun. Blanke avslag...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Pringlen said:

Helt enig. Men så ser vi jo at det desverre ikke fungerer i praksis. Slettåsflokken har vært et mareritt for de som lever med den. Derfor ble den merket, for å følge hvor den går. Jo da, den lever tett på folk. Beviselig. Avkommene derfra fortsetter i samme stil der de havner. Så kommer det bare beskjed om at dette er naturlig adferd, og det må man leve med. 

Det har fra kommunehold (I Aurskog og Matrand(?) ) blitt søkt om felling på ulver som har jaktet hunder på gårdstun. Blanke avslag...

Yep, er jo det som er problemet. 

Kjenner noen av de som bor i området der, som ikke tør å ha hundene løse på eget tun, ikke tør å ha hester ute om natta osv. Men nei, de er bare mørkredde og hysteriske, og er jo bare å slippe alt man har i hendene og flytte... :sheldon:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Raksha skrev:

Yep, er jo det som er problemet. 

Kjenner noen av de som bor i området der, som ikke tør å ha hundene løse på eget tun, ikke tør å ha hester ute om natta osv. Men nei, de er bare mørkredde og hysteriske, og er jo bare å slippe alt man har i hendene og flytte... :sheldon:

Ja, det er jo bare å flytte... :(

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

 

Det har fra kommunehold (I Aurskog og Matrand(?) ) blitt søkt om felling på ulver som har jaktet hunder p

 

Akkurat nå, Raksha skrev:

Yep, er jo det som er problemet. 

Kjenner noen av de som bor i området der, som ikke tør å ha hundene løse på eget tun, ikke tør å ha hester ute om natta osv. Men nei, de er bare mørkredde og hysteriske, og er jo bare å slippe alt man har i hendene og flytte... :sheldon:

Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal formulere dette, slik at det ikke blir tatt på feil måte.. men jeg får prøve :) Jeg spør i 'beste mening' det er altså ingen sarkasme eller noe i den gate bak. Disse som har opplevd at hunder blir tatt(?) på gårdstunet, har det virkelig skjedd og i så fall, skjedde det virkelig på tunet eller løp hunden(e) etter ulven(e) ? Jeg kom i tanker om en video jeg så som vel ble brukt som bevis på at ulven jaktet hunden. Husker ikke hvor jeg så den men mener å huske at hunden hadde påmontert kamera? I det tilfellet var det jo ikke slik at ulven angrep hunden uprovosert, hunden var rimelig hissig på ulven først. 

Jeg mener på ingen måte å bagatellisere den uro de som har ulv på tunet føler for sine hunder, la det være sagt! :) Ikke helt samme sak men rev blir jo rett ofte beskyldt for forsvunne katter.. Personlig tror jeg det er heller sjeldent at rev tar friske katter delvis basert på egne observasjoner. ( her er det rev rundt husene og i hagen ofte) Jeg tror det motoriserte 'rovdyret' på fire hjul er en av de verste 'predatorene' i så måte, i tillegg forsvinner nok en del katter pga misnøye fra omgivelsene og endel stikker nok inn i/på plasser de ikke har mulighet å komme ut fra. Ups..ble litt mer OT enn først tenkt men det jeg prøver ( om enn noe kronglete) å komme fram til er; er noe av frykten/bekymringen for de omtalte ulvene litt basert på 'tror at ' de kan ta hundene eller har det beviselig hendt? 

 

'Bare å flytte'..idiotisk argument som absolutt ikke hjelper vernersiden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, QUEST said:

 

Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal formulere dette, slik at det ikke blir tatt på feil måte.. men jeg får prøve :) Jeg spør i 'beste mening' det er altså ingen sarkasme eller noe i den gate bak. Disse som har opplevd at hunder blir tatt(?) på gårdstunet, har det virkelig skjedd og i så fall, skjedde det virkelig på tunet eller løp hunden(e) etter ulven(e) ? Jeg kom i tanker om en video jeg så som vel ble brukt som bevis på at ulven jaktet hunden. Husker ikke hvor jeg så den men mener å huske at hunden hadde påmontert kamera? I det tilfellet var det jo ikke slik at ulven angrep hunden uprovosert, hunden var rimelig hissig på ulven først. 

Jeg mener på ingen måte å bagatellisere den uro de som har ulv på tunet føler for sine hunder, la det være sagt! :) Ikke helt samme sak men rev blir jo rett ofte beskyldt for forsvunne katter.. Personlig tror jeg det er heller sjeldent at rev tar friske katter delvis basert på egne observasjoner. ( her er det rev rundt husene og i hagen ofte) Jeg tror det motoriserte 'rovdyret' på fire hjul er en av de verste 'predatorene' i så måte, i tillegg forsvinner nok en del katter pga misnøye fra omgivelsene og endel stikker nok inn i/på plasser de ikke har mulighet å komme ut fra. Ups..ble litt mer OT enn først tenkt men det jeg prøver ( om enn noe kronglete) å komme fram til er; er noe av frykten/bekymringen for de omtalte ulvene litt basert på 'tror at ' de kan ta hundene eller har det beviselig hendt? 

 

'Bare å flytte'..idiotisk argument som absolutt ikke hjelper vernersiden..

Helt ærlig? Jeg vet ikke. Det har vel blitt tatt hund på tun? Mener det har vært saker om det i media, blant annet en om en hund som stod i bånd? Men hvor reell den trusselen er for de jeg kjenner er, vet jeg ikke. Men jeg skjønner veldig godt at de ikke tar sjansen, og ikke føler seg trygge.  Hvertfall en av dem påstår hardnakket at det er ulve/hund kryssinger og ikke rene ulver som henger rundt der. Men igjen, jeg har jo ikke kvalitetsikret frykten deres. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, QUEST skrev:

Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal formulere dette, slik at det ikke blir tatt på feil måte.. men jeg får prøve :) Jeg spør i 'beste mening' det er altså ingen sarkasme eller noe i den gate bak. Disse som har opplevd at hunder blir tatt(?) på gårdstunet, har det virkelig skjedd og i så fall, skjedde det virkelig på tunet eller løp hunden(e) etter ulven(e) ? Jeg kom i tanker om en video jeg så som vel ble brukt som bevis på at ulven jaktet hunden. Husker ikke hvor jeg så den men mener å huske at hunden hadde påmontert kamera? I det tilfellet var det jo ikke slik at ulven angrep hunden uprovosert, hunden var rimelig hissig på ulven først. 

Det er nok ganske naturlig at en hund reagerer med aggresjon, fryktaggresjon, i møte med ulv. De reagerer jo ofte bare på ferten av ulv, på en helt annen måte enn på ferten av andre dyr, så det er nok helt normal adferd for hund i møte med ulv. Og kanskje en av årsakene til at hunden blir drept? Det skapes en konfliktsituasjon. 

Sitat

men det jeg prøver ( om enn noe kronglete) å komme fram til er; er noe av frykten/bekymringen for de omtalte ulvene litt basert på 'tror at ' de kan ta hundene eller har det beviselig hendt? 

Nå vet jeg ikke noe om akkurat det du spør om, men jeg synes vel at det er en uting at folk generelt har hundene sine ute i bånd - alene, uten oppsyn. Enten får man ha dem i hundegård, eller ta dem inn. Men det er nå min mening. Jeg ville nok vært mer bekymra for hva idioter på to bein hadde funnet på, enn hva et rovdyr hadde gjort med hunden min. 

Sitat

'Bare å flytte'..idiotisk argument som absolutt ikke hjelper vernersiden..

Det som er trist med hele denne debatten er jo at begge sider forsøker å slå ihjel den andre med dårlige, og tildels oppkonstruerte, argumenter. Jeg er muligens litt barnslig, men når jeg hører noen på den ytterste fløy av vernere argumenterer så fillene fyker FOR sitt syn, så blir jeg veldig anti ulv... men så kommer en av idiotene fra den andre fløyen inn med like idiotiske utsagn som vitner om en IQ under skonummer - og da blir jeg veldig pro-ulv. 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Siri said:

Det som er trist med hele denne debatten er jo at begge sider forsøker å slå ihjel den andre med dårlige, og tildels oppkonstruerte, argumenter. Jeg er muligens litt barnslig, men når jeg hører noen på den ytterste fløy av vernere argumenterer så fillene fyker FOR sitt syn, så blir jeg veldig anti ulv... men så kommer en av idiotene fra den andre fløyen inn med like idiotiske utsagn som vitner om en IQ under skonummer - og da blir jeg veldig pro-ulv. 

 

Akkurat der er jeg litt også, altså. Jeg blir helt oppgitt over ulvedebatten, for makan til ufyselige hersketeknikker og tragiske debattinnlegg skal man lete lenge etter - på begge sider. Det som kanskje frustrerer meg mest, er at det går jo ikke an å uttrykke et gram av skepsis til ulv uten å få tillagt meninger og følelser man ikke har (hat-kortet blir jo dratt fram hele tiden) , eller beskjed om at "det er jo bare å flytte". Ja, for så enkelt er det jo :aww: 

Når man begynner å sammenligne ulveforvaltning med jødeutryddelse og det som verre er, da gir jeg litt opp. For, @Kangerlussuaq, jeg regner med at det er det du sikter til når du stadig drar fram og tillegger motsiden en "mennesket über alles"-innstilling? Eller hva prøver du å oppnå med det egentlig? Bare spør.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Pringlen skrev:

Takk for linkene :) og litt OT men..ganske fornøyd med at jeg fikk full pott på den jakthundquiz'en :P

25 minutter siden, Mackenzie skrev:

Akkurat der er jeg litt også, altså. Jeg blir helt oppgitt over ulvedebatten, for makan til ufyselige hersketeknikker og tragiske debattinnlegg skal man lete lenge etter - på begge sider. Det som kanskje frustrerer meg mest, er at det går jo ikke an å uttrykke et gram av skepsis til ulv uten å få tillagt meninger og følelser man ikke har (hat-kortet blir jo dratt fram hele tiden) , eller beskjed om at "det er jo bare å flytte". Ja, for så enkelt er det jo :aww: 

Som nevnt før, det er samme greia i mange slags debatter.. Er man ikke 100% positiv til innvandring, så er man rasist og abonnerer på das Übermensch i all hemmelighet..for noen mellomting finnes jo overhodet ikke..:sleep: Kattedebatter får jo dramaer i såpeserier til å fremstå som milde fønvinder o.s.v. . At begge sider ødelegger for seg selv og egen sak..Ja det ja..

Og siden innvandring allerede har vært nevnt her..det er himla lett og være positiv og pro enten ulv eller innvandring, når man selv overhodet ikke blir berørt av problemene.. Bor man i Indre Ødefjord og aldri støter på noe mer eksotisk enn en villfaren trekkfugl, så er det himla lett og være tolerant og forståelsesfull..på samme måte som å lese om ulv i hagen, ikke er samme sak som å faktisk ha ulv i hagen..

Igjen, å komme med slike argumenter at det 'er bare å flytte hvis man ikke trives med innvandring' ( enten det gjelder den ene eller andre sorten) gavner overhodet ikke pro-sidene..I aller høyeste grad tvert imot! 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Mackenzie said:

Akkurat der er jeg litt også, altså. Jeg blir helt oppgitt over ulvedebatten, for makan til ufyselige hersketeknikker og tragiske debattinnlegg skal man lete lenge etter - på begge sider. Det som kanskje frustrerer meg mest, er at det går jo ikke an å uttrykke et gram av skepsis til ulv uten å få tillagt meninger og følelser man ikke har (hat-kortet blir jo dratt fram hele tiden) , eller beskjed om at "det er jo bare å flytte". Ja, for så enkelt er det jo :aww: 

Når man begynner å sammenligne ulveforvaltning med jødeutryddelse og det som verre er, da gir jeg litt opp. For, @Kangerlussuaq, jeg regner med at det er det du sikter til når du stadig drar fram og tillegger motsiden en "mennesket über alles"-innstilling? Eller hva prøver du å oppnå med det egentlig? Bare spør.

Jeg har sagt det før, og sier det gjerne igjen: er det noe som berører mitt hjerte STERKT, så er det utnyttelse og overkjørelse av en svakere part. Å se eldre, barn eller dyr overkjøres av maktkåte mennesker (finnes det noen annen grunn til at et tenkende, følende, vesen som mennesket ellers overkjører en åpenbart svakere motpart?) gjør meg lynende forbanna, opprørt, sint, frustrert og irritert.

Det er ikke greit at mennesket setter egen historie, egene eiendeler, "affeksjonsverdi" eller andre abstrakte menneskeskapte konsepter foran retten til at et annet individ skal få leve slik naturen tiltenkte dette individet å leve. Det er helt uholdbart for meg at ville dyr skal "tøyes og bøyes" for å tilpasse våre behov, når vi er en intelligent art som kan tenke gjennom konsepter som etikk, moral og rettferdighet. Det er ikke rettferdig at i Europas nest minst befolkede land så skal vi være så ****** intolerante at vi ikke klarer å ha knapt 50 ulv i skogene våre. Det er rivende urettferdig at det sitter folk i Norge og er negative mot ulv for hvis om atte så kan det jo hende og DA, da hvis om atte det kanskje skulle skje at en streifer kom luskende rundt et hushjørne som en ond demon fra skogen, da skal de skytes. Det finnes ikke hjerterom til å si "ja, om det observeres ulv i nærområdet så tilpasser vi oss da til den har passert forbi". Det finnes ikke hjerterom til å si "hvis om atte, så finner vi vel en løsning da". I stedet så er det observert ulv = observert en demon, må utryddes, skytes. Det er en dyptgående intoleranse i både "nei til ulv" og "njei til ulv" siden, som jeg ikke liker. Det er en grunnleggende manglende respekt, manglende aksept for at vi mennesker ikke har førsteretten på naturen. Man setter mennesket over alt annet, over individer, over arter, over naturen - vi er gud - vi bestemmer hva som skal få lov å leve, vi bestemmer hvor, vi lager linjer på et kart, vi bestemmer hvor mange, vi bestemmer hvilke, vi bestemmer at de må oppføre seg på ett spesielt levesett ellers får de ikke leve - og de snakker ikke vårt språk en gang. Vi skaper en kunstig natur som skal se ut slik vi vil at den skal se ut, i stedet for at vi aksepterer naturen for det den er og tilpasser OSS. Vi er de som har kapsitet til å gjøre det, det er vårt ansvar som høyere intelligt utviklede vesener å vise såpass storhet. Vise såpass fornuft og klokhet. I stedet surker vi, blir redde og må endre på ting når naturen plutselig ikke gjør det vi vil, det vi så for oss, det vi ønsket. Naturen er ubarmhjertlig, den tar livet av de som ikke tilpasser seg. I stedet har vi mennesker snudd det - vi tar livet av de (dyr og fauna i skogen) som ikke tilpasser seg oss. Som ikke tilpasser seg våre ønsker, vår politikk, våre streker på papiret og våre meninger om hva som er "normalt" vs. unormalt.

Jeg regner med at du MacKenzie ikke har hatt tysk på skolen, at du ikke har hatt exphil eller filosofi på universitetet - og bare vil dra ting til ekstremer? For det første stammer "Deutschland, Deutschland über alles" fra en sangstrofe i "Das Lied der Deutschen", skrevet i 1841 av Carl Heinrich Hoffmann. Selve strofen stammer fra et vers av totalt 3 vers, hvor verset med akkurat denne strofen ble brukt som nasjonalsang under nasjonalsosialismen i Tyskland i 1940, men har ingen ting med politikken å gjøre. Tyskland har den dag i dag Deutschlandlied (Das Lied der Deutschen) som nasjonalsang, de bruker bare et annet vers som nasjonalsang. Som vi forsåvidt kunne lært noe av også: "Einigkeit und Recht und Freiheit". Det er ikke mye rett og frihet slik vi omgås alt som ikke er mennesklig. Som nevnt, med vår holdning til naturen (ikke bare ulv) så setter vi oss over alt. Mennesket über alles, mennesket som gud. Vi er ikke en del av naturen, vi STYRER naturen. Og det, det finner jeg overhodet ikke greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg har hatt tysk på skolen og til og med også exphil på universitet, kjære Kanger. Jeg er også veldig klar over hvor strofen stammer fra, samtidig som jeg tørr vedde mye på at du også er veldig klar over assosiasjonene folk flest virkelig har til den :)  
Finner det litt ironisk at du peker på meg i forhold til å dra ting til ekstremer, når du er den som kommer med sammenligninger til kjønnslemlestelse osv. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Mackenzie said:

Joda, jeg har hatt tysk på skolen og til og med også exphil på universitet, kjære Kanger. Jeg er også veldig klar over hvor strofen stammer fra, samtidig som jeg tørr vedde mye på at du også er veldig klar over assosiasjonene folk flest virkelig har til den :)  
Finner det litt ironisk at du peker på meg i forhold til å dra ting til ekstremer, når du er den som kommer med sammenligninger til kjønnslemlestelse osv. 

Nei da er jo du en typisk "i mot ulven"-person nå: jeg har KLART og TYDELIG lagt fram en objektiv sak uten bruk av hverken eksempler eller annet. Allikevel så trekker du bare nasjonalsosialismen og kjønnslemlestelse inn. Jeg føler ditt ønske kun er å kaste drit mot meg, framfor å lese hva jeg skriver (skrev med vilje helt konkret, tydelig og uten en eneste sammenlikning med noe som helst for at det skulle være objektivt). Hvis du hadde tatt deg tid til å skrive et svar til det jeg skriver, i stedet for hva du personlig mener jeg skriver (siden du trekker ørten forskjellige eksempler vekk fra sine sammenhenger og smører en drittpakke til servering) - så hadde vi kanskje kommet oss videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens du er en typisk verner som skal føle seg personlig krenket fordi jeg ikke deler ditt syn. Det er nettopp dette som er grunnen til at jeg ikke har orket å ta opp diskusjonen tidligere, og videre hvorfor jeg ikke er intressert i å argumentere noe mer enn det jeg har skrevet i denne debatten. Jeg er rett og slett ikke ihuga ulvemotstander, og opplever at nyanserte meninger blir tolket i det ekstreme enten den ene eller andre veien uansett. Som nå. Da ser jeg ikke vitsen.

Mitt innlegg stilte enkelt og greit spørsmål ved hvorfor du dro frem "mennesket über alles", på hvilken måte er det drittslenging mot deg? Men for all del, if the shoe fits, og du velger å la deg krenke av et så enkelt spørsmål, så er det ikke så mye jeg kan gjøre med det. DU er den som trakk kjønnslemlestelse inn i utgangspunktet, er det da så overraskende at man kommenterer på det? Men greit nok, jeg beklager at jeg i det hele tatt kunne finne på å spørre om du siktet til nasjonalsosialisme, med en strofe som er viden kjent for å "representere" nazistene. Min feil.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, pippin skrev:

Det er INGEN som sier at sau er mindre verdt enn kyr, griser, høner osv. Finn gjerne hvor det har blitt skrevet. Vi bryr oss vel mer om livskvaliteten til sau enn hva enkelte sauebønder gjør, vi ser ikke hvorfor det er greit at mange tusen sau dør ute på beitet hvert år (av ulike årsaker), samme hvor mange som overlever, så er det ikke god dyrevelferd å ikke kunne tilby behandling for dyr som blir skadd ute på beitet. Man er pliktig til å hjelpe dyr som lider, ihvetfall som dyreeier, men det blir jo vanskelig når man ikke kan se dyra hver dag, eller vite hvor alle dyra oppholder seg. Og det er ikke bare nå som ulven er i media at man har diskutert Norges måte å holde sau på. Det var vel også fordi de spredte sykdom, de er en fare for trafikken osv. Ulven er bare enda en grunn til at den blir diskutert - igjen.

Det er overflod av sau i forhold til kyr, griser osv. De blir også holdt på en HELT annen måte som ikke kan sammenlignes med sauehold slik det er idag. Det er KLART at man da vil se forskjeller på hvordan ting utspiller seg? Hadde vi holdt kyr på samme måte som sauer så hadde det jo kommet klager fra kvegbonder også? Men de fleste har ikke kyr ute på åpent beite (lik sauen) store deler av året. Ulven vil såklart foretrekke å felle en sau eller flere framfor kyr fordi det er mye lettere.

 

Jeg tar ikke noe standpunkt i ulvedebatten i det hele tatt. Men hva ser du på som en praktisk løsning på dette? Mener du at vi ikke skal ha sauer på utmarksbeite? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutes ago, Mackenzie said:

Mens du er en typisk verner som skal føle seg personlig krenket fordi jeg ikke deler ditt syn. Det er nettopp dette som er grunnen til at jeg ikke har orket å ta opp diskusjonen tidligere, og videre hvorfor jeg ikke er intressert i å argumentere noe mer enn det jeg har skrevet i denne debatten. Jeg er rett og slett ikke ihuga ulvemotstander, og opplever at nyanserte meninger blir tolket i det ekstreme enten den ene eller andre veien uansett. Som nå. Da ser jeg ikke vitsen.

Mitt innlegg stilte enkelt og greit spørsmål ved hvorfor du dro frem "mennesket über alles", på hvilken måte er det drittslenging mot deg? Men for all del, if the shoe fits, og du velger å la deg krenke av et så enkelt spørsmål, så er det ikke så mye jeg kan gjøre med det. DU er den som trakk kjønnslemlestelse inn i utgangspunktet, er det da så overraskende at man kommenterer på det? Men greit nok, jeg beklager at jeg i det hele tatt kunne finne på å spørre om du siktet til nasjonalsosialisme, med en strofe som er viden kjent for å "representere" nazistene. Min feil.

Her var det mange fine påstander som bare er drittslenging. Fint om du kunne vist til hver og en av dem, i stedet for å komme med et eventyr og oppspinn om meg for å fore populæriteten din hos anti-ulv-folka...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, 2ne said:

Ulv tar sau på innlandsbeite også. Det har blitt nevnt så mange ganger i tråden her at det burde være unødvendig å presisere det igjen.

Og det har vi vel ikke jublet noe over? Ingen her har sagt at det er greit (men ikke unaturlig - fordi det er lett tilgjengelig mat) at ulven tar sau på innmark? Men ulven er og forblir et rovdyr som handler på sine instinkter, den går ikke etter regler vi mennesker har satt opp for den. Den går ikke bort til gjerdet og tenker "Oi, nei her har de gjerdet inn sauen, det må bety at jeg ikke kan spise noe herifra - jeg får rusle videre tilbake til skogen og gnage på litt hjort istedet, i det området jeg har fått tildelt". Hvis man skal ha sau på innamark så får man ta ulvene som jager disse da (Selv om ulven bare gjør det som er naturlig for den).

1 hour ago, Vilje said:

Jeg tar ikke noe standpunkt i ulvedebatten i det hele tatt. Men hva ser du på som en praktisk løsning på dette? Mener du at vi ikke skal ha sauer på utmarksbeite? 

 

Hadde det vært lett å gjøre noe med så. Men det er det ikke. En praktisk løsning er jo å enten følge dyra ordentlig, kanskje faktisk ta ibruk gjetere, slik som i en del andre land? Bruke penger på dette istedet for å erstatte sauer som kanskje har blitt tatt av ulv. Kanskje til og med bruke hunder også for å beskytte saueflokkene. Ha bedre tilsyn til sauene generelt. Regulere ulveflokkene på en sunn og fornuftig måte. Selektere dyr ved å observere og vurdere ulver som skaper trøbbel - ta ut disse så snart behovet er der. Det er mye som an gjøres, og som sikkert hadde vært fornuftig, men det koster penger og en haug med vilje. Og slik det er nå føler jeg ikke at bondenorge er så veldig interessert i å prøve så mye for å kunne leve sammen med naturen slik den er. Da er det lettere å kvitte seg med problemet, for da slipper man å tenke på det.

Iom at det allerede er for mye sau så er det lite man får gjort med det når det er et så stort overflod av dem. De må ha et sted å være og da er det en risiko ved det desverre.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, pippin skrev:

 

Hadde det vært lett å gjøre noe med så. Men det er det ikke. En praktisk løsning er jo å enten følge dyra ordentlig, kanskje faktisk ta ibruk gjetere, slik som i en del andre land? Bruke penger på dette istedet for å erstatte sauer som kanskje har blitt tatt av ulv. Kanskje til og med bruke hunder også for å beskytte saueflokkene. Ha bedre tilsyn til sauene generelt. Regulere ulveflokkene på en sunn og fornuftig måte. Selektere dyr ved å observere og vurdere ulver som skaper trøbbel - ta ut disse så snart behovet er der. Det er mye som an gjøres, og som sikkert hadde vært fornuftig, men det koster penger og en haug med vilje. Og slik det er nå føler jeg ikke at bondenorge er så veldig interessert i å prøve så mye for å kunne leve sammen med naturen slik den er. Da er det lettere å kvitte seg med problemet, for da slipper man å tenke på det.

Iom at det allerede er for mye sau så er det lite man får gjort med det når det er et så stort overflod av dem. De må ha et sted å være og da er det en risiko ved det desverre.

Dette med gjeting og sammenligning med andre land er nok ikke så enkelt som det kan høres ut.  For en tid tilbake gikk det et TV program om nettopp dette.  Mener å huske at det var fra Romania.  Den stakkars gjeteren hadde et svare strev med å holde sauene ute på gresssletta for å hindre at de gikk inn i skogen.  Hvis de kom inn i skogen, ble de angrepet av ulv. Han bodde i et skur, og var flere ganger ute i løpet av natta og jagde ulver.  Om dagen kom bonden som eide sauene, og da han kom til grinda bare tutet han gjentatte ganger med bilhornet, og gjeteren kom løpende og åpnet grinda.  Gjeteren hadde helt sikkert også kjempegod lønn....

Det er ikke riktig at sauer i Norge ikke gjetes, men terrenget her er i de fleste områder såpass uoversiktelig at gjeting slik som mange drømmer om, rett og slett ikke er praktisk mulig.  Men f. eks. bøndene her i bygda er ute stort sett hver dag og ser etter dyrene. 

I fjor sommer var det virkelig aktiv gjeting på Hadeland / Totenåsen.  Mange folk var ute hver dag, men likevel klarte ulven å ta ca. 300 sau.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, spot skrev:

Dette med gjeting og sammenligning med andre land er nok ikke så enkelt som det kan høres ut.  For en tid tilbake gikk det et TV program om nettopp dette.  Mener å huske at det var fra Romania.  Den stakkars gjeteren hadde et svare strev med å holde sauene ute på gresssletta for å hindre at de gikk inn i skogen.  Hvis de kom inn i skogen, ble de angrepet av ulv. Han bodde i et skur, og var flere ganger ute i løpet av natta og jagde ulver.  Om dagen kom bonden som eide sauene, og da han kom til grinda bare tutet han gjentatte ganger med bilhornet, og gjeteren kom løpende og åpnet grinda.  Gjeteren hadde helt sikkert også kjempegod lønn...

Det er ikke riktig at sauer i Norge ikke gjetes, men terrenget her er i de fleste områder såpass uoversiktelig at gjeting slik som mange drømmer om, rett og slett ikke er praktisk mulig.  Men f. eks. bøndene her i bygda er ute stort sett hver dag og ser etter dyrene. 

I fjor sommer var det virkelig aktiv gjeting på Hadeland / Totenåsen.  Mange folk var ute hver dag, men likevel klarte ulven å ta ca. 300 sau.

Ellers er det jo bare å bla opp :lol:

https://svenskjakt.se/start/nyhet/vargens-aterkomst-kostar-400-miljoner-euro-bayern/

Eller så har man jo den Italienske varianten...

https://www.jaktojagare.se/kategorier/notiser/dodade-vargar-laggs-ut-i-toscana/

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...