Gå til innhold
Hundesonen.no

Aktiv mellomstor konkurransehund

Recommended Posts

Jeg ønsker meg en rase som generelt:
-er aktiv og treningsglad, som kan brukes til å konkurrere i lydighet, rally-lydighet, og alt annet av hundesporter som faller meg inn å prøve.
-har lite sykdom
-ikke trenger mye pelsstell 
-er mellom 40-65 cm i skulderhøyde.
-har god avknapp
-har lite samkjønnsaggresjon 
-ikke er veldig reservert rundt mennesker

Jeg har vært veldig fornøyd med tolleren i mine 6 år som hundeeier. Litchi er en glad, aktiv og morsom hund og jeg er veldig glad i raser som er litt "happy-go-lucky". Det så mange fine raser der ute og det hadde vært gøy å høre hva andre tenker kunne passet meg :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tenkte også toller. Kelpie om du vil ha noe mer aktivt kanskje, springer spaniel om du vil ha en litt roligere og mer sosial hund, men likevel med brukspotensiale.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen
Just now, Kangerlussuaq said:

Det er en stor hund i min bok...

Ja, jeg er enig med deg der, men de er som oftest under 65cm? Trådstarter skisserer det som makshøyde.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Just now, Artemis said:

Ja, jeg er enig med deg der, men de er som oftest under 65cm? Trådstarter skisserer det som makshøyde.

Tja, godt poeng. Bare tenkte på labbisen min som er ca 52cm og hun er ganske mye mindre enn flat hanner. Mye mindre enn labbishanner og :lol: 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, Kangerlussuaq skrev:

Tja, godt poeng. Bare tenkte på labbisen min som er ca 52cm og hun er ganske mye mindre enn flat hanner. Mye mindre enn labbishanner og :lol: 

Ja, hun var jo plutselig blitt mindre enn Eine! Vel, plutselig og plutselig :lol:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, Kangerlussuaq skrev:

Det er en stor hund i min bok...

Jo, men 65 cm er vel stor hund. Tispene er vel rundt den størrelsen kanskje?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar! Mellomstor ble kanskje litt feil å si med tanke på størrelsen jeg ønsker meg :ahappy: Jeg er jo veldig glad i tolleren, og faller jo egentlig tilbake på den uansett, men det var flere gode forslag jeg skal sjekke ut :D Om noen har noen gode tolleroppdrettere å anbefale send meg gjerne en pm :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

•  

Jaaaa, både åg? Jeg synes fremdeles alle rasene er pene hunder, men om de er på toppen av favoritter? njæ, kanskje ikke? 

APBT og Amstaff er fremdeles på lista, jeg er veldig svak for atletiske bullehunder. <3 
      En pen doberman er fremdeles to die for. 
      Collie, både lang og korthår har krøpet opp på lista.  
      Jeg er generelt svak for hunder med hoder som dalmisen og beaglen. Har nok mye med Rocky å gjøre.  

Jeg har også sansen for de fleste mynder, f.eks saluki synes jeg kan være meget pene! 

• Kan anbefale Merete Stokkenes, starter nytt kurs 21.August.  Tidligere hundefører i politiet bl.a. Flink og oppegående dame! Trener positivt.  
      Du kan finne henne via Kursagenten eller Facebook. Tror kursene fylles opp rimelig kjapt, så lurt å ta kontakt snart.  

Mye fokus på at valpene får hilse på hverandre og sosialiseres slik, og også at de får nok av pauser. Enkle kommandoer som Sitt, dekk, gå pent i bånd etc. 

EDIT: Kan også anbefale Siddis, gikk der med min forrige hund for 10år siden. Veldig, veldig fin opplevelse!
    • Fransk bulldog? Kan i så fall anbefale å ta en kikk på hawbucks i Nederland. Jeg holder et øye med dem for min egen del for fremtiden.  

• Det blir mer og mer aktuelt! Har vel anslått at jeg forhåpentligvis har fått solgt leiligheten i Volda og kjøpt meg noe her i Rogaland innen de neste 6 - 12 månedene!!! 
      Spørs på hvor kjapp papirmølla er så jeg kan få klarsignal fra bank til å kunne få lån, og deretter markedet, håper salget der oppe går fort! Krysser alt jeg har for at vedkommende jeg venter på nå er tilbake i midten av august og at det ikke drar ut lenger. 

Rasen er fremdeles den samme.  
      Kjønn: Tispe. 
      Navn: Har et på lager som jeg er rimelig sikker på at jeg vil bruke, men må nesten se når valpen er i hus om det passer den. 
      Farge: Fremdeles veldig lyst på BM, men tiden får vise hva jeg ender opp med.  

Rocky er jo dessverre ikke her lenger, og savnet etter hund er stort. Ei venninne skal antageligvis snart skaffe seg en staffe, og jeg tror jeg nesten gleder meg mer enn henne.  
    • Hva med noen av de andre terrierne? Parson/jack feks? De finnes vell i korthår også? Kanskje ikke fult så tøffe i utseende som staffen, men kule er de jo, og mer enn tøff nok inni. Aktive,  livlige osv. Fransk bulldog/bostonterrier? Fra en oppdretter som har fokus på gode snuter(det finnes noen av de etterhvert)? 
  • Nylig opprettede emner