Gå til innhold
Hundesonen.no

Feil å gi hunden godbiter?


sssshh
 Share

Recommended Posts

Hei. Kjæresten og jeg skal skaffe oss en hund, og vi er uenige om spesielt en ting: Er det feil å gi hunden godbiter under trening? Han mener det er feil fordi det er ¨feil motivasjon¨, at en hund skal høre på deg uansett og at du ikke skal kunne trenge godbiter for å få hunden til å høre på deg. Jeg derimot har hatt flere hunder før, og jeg har brukt godbiter ved trening med positive resultater. Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo spørre typen din om han er villig til å jobbe gratis? Han bør jo gjøre jobben sin bare fordi han skal høre på sjefen, uansett liksom... :D 

Det er alltid viktig å belønne hunden med det som motiverer den best, enten det er lek med deg, godbiter el l. Da er det hyggeligere for hunden og den som trener, og det går fortere å lære hunden det den skal om den er motivert for det. Det er jo ikke alle hunder som blir motivert av godbiter da, så man må finne ut hva som er den store motivasjonen for DIN hund :)

  • Like 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker godbiter (og annen belønning) i trening for jeg oppfatter det som en positiv opplevelse for hundene mine. Da mener jeg trening som i innlæring og utøving av triks og andre kommandoer + i agilitytrening. Jeg gir også godbiter i forbindelse med innkalling osv. Om en av de skulle bestemme seg for å ta en rusletur på stuebordet får de en gå ned eller nei kommando, uten godbit etterpå. 

Personlig ønsker jeg det skal være så lystbetont som mulig, hundene skal kose seg under trening og ønske å gjøre som jeg sier for da blir det kos og fest, ikke fordi de MÅ! Det er sikkert mulig, men jeg ser ikke for meg at å trene uten positive forsterkninger er så lystbetont. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er naivt å tro at ditt gode vesen er belønning nok under trening :P

Hunden trenger en belønning/motivasjon under trening for å faktisk gjøre det. Hunder er ulike og derfor kan kul belønning vær ulik, typer mat eller type leke. Eller kanskje en sokk hunden digger? Jeg belønner av og til med meg selv, for det må jeg jo under konkurranser. Da gir jeg mye av meg selv, hopper opp å ned, klapper hunden, løper frem å tilbake mens jeg roper hvor flink den er :lol: Men det ligger trening bak å belønne med seg selv, DU må jo også oppføre deg ganske teit med hopping, løping og hoying. :P

Om jeg belønner hver gang hunden kommer på innkalling, tror den jo du har belønning hele tiden og vil komme - også den dagen du ikke har - da gir jeg verbal feedback å skryter mye. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hunden som bestemmer hva som er god nok belønning å jobbe for. Ikke du, og ikke typen din. Hunder er enkle sånn, de gjør det de synes lønner seg. Og er ikke belønningen som tilbys bedre enn alternativet kan hunden fort finne på noe annet å gjøre.

Min motiveres kun av godbiter. Ingenting annet. Så hvis jeg skulle basert treningen på kos og ros eller hva det nå måtte være man synes skal være "godt nok" hadde jeg ikke fått til mye med henne.

PS. Kommer man på kurs uten tilstrekkelig belønning får man nok kjapt beskjed om hvilket årtusen vi lever i.

  • Like 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Wilhelmina said:

PS. Kommer man på kurs uten tilstrekkelig belønning får man nok kjapt beskjed om hvilket årtusen vi lever i.

Dessverre er det en sannhet med modifikasjoner. :/ Heldigvis er de fleste hundeskoler kommet dit også, men ikke alle er helt der.

Men positiv hundetrening, dvs. trening ved bruk av belønning i form av hovedsaklig godbiter eller lek, er vel jevnt over det vanligste i Norge nå. Hunden vil gjøre det som lønner seg, og ved bruk av belønning skaper dere en positiv assosiasjon og følelse hos hunden ved å gjøre det dere ber om. Det betyr at dere vil ikke måtte gi hunden godbit hver eneste gang dere ber den om å sitte resten av livet, fordi at etter innlæring med belønning vil gjøre at kommandoen "sitt" gir en god følelse hos hunden selv. Men det ligger også en forventning i bunnen, så ikke plutselig slutt å belønne noe når hunden "kan" det, men belønn av og til.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder jobber enten for å oppnå et gode, eller unngå et ubehag. Akkurat sånn som oss. Hvis du ikke skal bruke godbiter i trening, så må du bruke ubehag for at hunden skal lære(og det er de fleste enige i at ikke er spesielt hyggelig). Du kan enten velge å belønne hunden med godbit for å sitte, eller du kan presse hundens rumpe i bakken med tvang for å få den til å sitte. Hva vil du(typen din) helst bruke?

Ingen hunder jobber for å tilfredsstille eieren sin. Det er en gammel myte. Litt på samme måte som at du vil ha lønn for å gjøre jobben din på jobb. Du hadde slutta rimelig kjapt om du ikke fikk penger, ikke sant? Du gjør det kanskje ikke bare for pengene, du trives kanskje med jobben du gjør også, men ikke nok til at du hadde gjort det gratis. Sånn er det med hunder også. Mange hunder like å trene, liker å bruke hodet sitt, men ikke nok til at de gidder å gjøre som du sier bare fordi du sier det. 

Det er også lurt å ha i bakhodet at valper er kjappe med å bli lei en type godbit, så det kan være en fordel å variere en del med hva du bruker som belønning :) Spesielt om du skal ha en rase som ikke går i døden for en tørrfôrbit. 

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart hunden skal ha en belønning! At det etterhvert kommer inn krav er for meg også en selvfølge, men belønningen kommer, selv om hunden må yte mer for å få den. Belønningsbasert trening er noe som forenkler hele prosessen, både for hund og eier. Det blir lettere for hunden å forstå hvorfor den skal gjøre det vi vil, for den oppnår noe selv også. Vi vil vel alle ha en hund som er lydig fordi den vil selv, ikke fordi den ikke tør noe annet?
Mange fortsetter å bruke belønningen som et lokkemiddel, og ikke som en belønning. Da kan hunden hele tiden velge om den faktisk vil utføre det vi spør om, fordi den aldri har lært et krav. Om man hele tiden prøver å lokke hunden til ikke å jage katten, stjele mat eller bjeffe på naboen, da vil den høyst sannsynlig velge bort lokkemiddelet (belønningen) i mange av tilfellene, og fortsette med det som frister mest. I innlæring bruker man ofte belønningen til å lokke med, for å vise hunden hva man vil den skal gjøre. Det er spesielt i hverdagslydighet kravene kommer inn, noe er lov, andre ting er ikke lov. Krav er ikke nødvendigvis negativt, bare en ramme som hunden har lært. Det er ikke noe motsetning i det å bruke belønning og at hunden jobber for deg, den bare gjør det med større glede og selvfølge enn om man har lært inn med bare krav. Sier igjen, klart hunden skal ha belønning for jobben den gjør!

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, HHH said:

Klart hunden skal ha en belønning! At det etterhvert kommer inn krav er for meg også en selvfølge, men belønningen kommer, selv om hunden må yte mer for å få den. Belønningsbasert trening er noe som forenkler hele prosessen, både for hund og eier. Det blir lettere for hunden å forstå hvorfor den skal gjøre det vi vil, for den oppnår noe selv også. Vi vil vel alle ha en hund som er lydig fordi den vil selv, ikke fordi den ikke tør noe annet?
Mange fortsetter å bruke belønningen som et lokkemiddel, og ikke som en belønning. Da kan hunden hele tiden velge om den faktisk vil utføre det vi spør om, fordi den aldri har lært et krav. Om man hele tiden prøver å lokke hunden til ikke å jage katten, stjele mat eller bjeffe på naboen, da vil den høyst sannsynlig velge bort lokkemiddelet (belønningen) i mange av tilfellene, og fortsette med det som frister mest. I innlæring bruker man ofte belønningen til å lokke med, for å vise hunden hva man vil den skal gjøre. Det er spesielt i hverdagslydighet kravene kommer inn, noe er lov, andre ting er ikke lov. Krav er ikke nødvendigvis negativt, bare en ramme som hunden har lært. Det er ikke noe motsetning i det å bruke belønning og at hunden jobber for deg, den bare gjør det med større glede og selvfølge enn om man har lært inn med bare krav. Sier igjen, klart hunden skal ha belønning for jobben den gjør!

Hva legger du i krav? Hvordan setter du de og håndhever? Da f.eks. når hunden stjeler mat eller bjeffer på naboen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når skal lære hunden ting er bruk av belønning essensielt for at det skal bli en positiv og hyggelig måte å trene på, og for at det skal være effektivt. Hunder som blir trent belønningsbasert blir mye flinkere til å tilby atferd og man kan belønne det man vil ha mer av. En hund som er trenet med frykt og ubehag vil ikke tilby atferd og vil etterhvert bli en passiv og bekymret hund. Hvis kjæresten din ønsker seg en hund som er glad i livet og aktiv og initiativrik er belønningsbasert trening veien og gå. Man bruker hyppig belønning i innlæringsfasen, og også senere på samme øvelser som hunden egentlig kan må man belønne med jevne. Det er ikke sånn at når man har lært de noe så sitter det resten av livet om man aldri belønner det mer. 

Det skal være gøy for hunden å jobbe for deg. Hvis du er på et treningsområde med mange folk og andre hunder og kanskje løpetisper (om du har hannhund) eller andre fristelser, så skal du ha en rimelig redd hund for at den ikke skal velge noe annet enn deg om du ikke belønner hunden for å være hos deg. Jeg vet at du sier at vi ikke skal si at han er håpløs, men jeg kjenner jeg lar meg irritere litt. Hunder er ikke våre slaver. De er selvstendige individer som skal ha egen vilje og glede. Hva er livet deres verdt om de skal gå rundt som roboter og bare gjøre som de får beskjed om; "ellers"?

Noen hunder liker godbiter, andre liker drakamp eller ball, noen elsker at eieren hopper rundt som en jojo, finn ut hva hunden liker, og bruk det for det det er verdt. Det er det som er gøy med å trene hund. Ingen som jobber gratis for andres gunst og fornøyelse, heller ikke hunder eller andre dyr for den del. 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

Hva legger du i krav? Hvordan setter du de og håndhever? Da f.eks. når hunden stjeler mat eller bjeffer på naboen?

Nå skal jeg ikke svare for HHH, for det er ikke sikkert hun mener det samme, men i og med at hun snakker om belønningsbasert trening, så er det vel kanskje noe i samme gata. 

Mine krav er at om ikke hunden utfører, så får den heller ikke belønning. Jeg lokker ikke hunden med belønninger for at den skal høre på meg, men den skal ha en såpass god forsterkningshistorie at den ønsker å høre på meg. Stjeler den, så stopper jeg den fysisk ved å holde den borte og tenker at dette må trenes på. Jeg unngår i så stor grad som mulig at hundene skal greie å selvbelønne seg, det er ikke alltid mulig, men jeg prøver. I tillegg lærer jeg inn stopp-signaler og kontaktlyd som også brukes til å stoppe uønsket atferd når jeg ikke er nær nok til å stoppe fysisk.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, simira skrev:

Hva legger du i krav? Hvordan setter du de og håndhever? Da f.eks. når hunden stjeler mat eller bjeffer på naboen?

Man håndhever de ut i fra hva slags hund man har, og hva man forventer av resultat. Om krav og regler ikke finnes, så vil mange hunder, og antagelig de fleste, velge noe annet fremfor belønning i mange situasjoner. Dette kan bli potensielle problemhunder om man har en hund med egenskaper som mange raser har. En hund som selvbelønner seg selv stadig vekk, kommer til å ta mange dårlige valg, og noen så dårlige at det blir et stort problem. 

Det er umulig å si hvordan man skal «håndheve» krav og regler, for det kommer akkurat an på situasjonen og hunden. 

Jeg vil påstå at hundene mine er glade hunder og som elsker å jobbe sammen med meg, enda jeg innrømmer at jeg i blant har grabbet tak i dem og fortalt dem at -det der gjør du bare ikke! Jeg har hunder av raser som har både størrelse og egenskaper som tilsier at jeg må ha kontroll, og da må krav være en del av oppdragelsen. Resultatet er at alle fungerer sammen med folk og dyr, uten å hverken utagere mot andre hannhunder eller jage vilt, og det er ikke alle med rottweiler og schäfer hannhunder som kan si det samme. 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter @Siri sitt innlegg. Det er alltid det jeg sier når jeg møter mannfolk (det er stort sett menn som mener dette) som sier det samme, jobber du gratis? 

- OT -

14 timer siden, HHH skrev:

Man håndhever de ut i fra hva slags hund man har, og hva man forventer av resultat. Om krav og regler ikke finnes, så vil mange hunder, og antagelig de fleste, velge noe annet fremfor belønning i mange situasjoner. Dette kan bli potensielle problemhunder om man har en hund med egenskaper som mange raser har. En hund som selvbelønner seg selv stadig vekk, kommer til å ta mange dårlige valg, og noen så dårlige at det blir et stort problem. 

Det er umulig å si hvordan man skal «håndheve» krav og regler, for det kommer akkurat an på situasjonen og hunden. 

Jeg vil påstå at hundene mine er glade hunder og som elsker å jobbe sammen med meg, enda jeg innrømmer at jeg i blant har grabbet tak i dem og fortalt dem at -det der gjør du bare ikke! Jeg har hunder av raser som har både størrelse og egenskaper som tilsier at jeg må ha kontroll, og da må krav være en del av oppdragelsen. Resultatet er at alle fungerer sammen med folk og dyr, uten å hverken utagere mot andre hannhunder eller jage vilt, og det er ikke alle med rottweiler og schäfer hannhunder som kan si det samme. 

Bare for å forsterke det du sier der, hundene til HHH er spenna gærne lykkepiller med stoppknapper! Usedvanlig hyggelige og snille og lykkelige dyr. Ja HHH tar tak i dem og forlanger oppførsel, men nå er HHH en av de ytterst få mennesker som faktisk KAN time krav og straff. Hun er ett av mine forbilder, jeg ser, lærer og kopierer bittelitt. Hun har to sterke hunder, både fysisk og psykisk, dama er knøttliten og ennå har hun full kontroll på gutta. Forøvrig er jeg livredd rottiser, men Marco er en kjempediger kosebamse som jeg ikke finnes redd for, for jeg vet at HHH har kontroll og vet hvem han er. Han andre er schæfer og mest opptatt av hva mor skal finne på som han kan være med på, andre mennesker er oppskrytt om mor har ballen i lomma. 

Forøvrig har jeg også krav til hundene mine i hverdagen: Oppfør deg om du har lært hva jeg er ute etter. Sier jeg "Her" så skal du gå "her" og ikke sånn ca rundt om kring på andre siden av veien eller bare litt bort til den andre hunden. På trening surrer vi rundt, hadde jeg hatt ett mål om å nå til topps hadde jeg nok gått inn med krav der å.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler på at det er en kjempegod ide å begynne å forklare mekanikken bak å bruke positiv forsterkning kontro positiv straff, belønningsintervaller, at det er hunden som bestemmer hva som er belønning og straff, og tilbydelse av atferd til en som mener at hunder skal høre etter fordi hunder er hunder og vi er folk. Det enkle er ofte det beste, så jeg henger meg på @Siri sitt forslag - godbiter er lønna de får for å gjøre jobben vi ber de om å gjøre.

Det pleier å funke, ytterst få går på jobben hver dag fordi sjefen dems mener at de skal det, nå som de har hatt den jobben i så så mange år og burde kunne den, de fleste går på jobb fordi de vil ha lønn. Det er noe folk som ikke er spesielt interessert i teorien bak hundetrening kan relatere seg til. Å gjøre det mer komplisert enn som så er som å ta en utrent unghund inn i en LP-ring og forvente at den skjønner programmet bare fordi den har lært seg å gi labb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å lese litt om læringsteori ? Det er veldig interessant og ikke minst nyttig kunnskap å ha i bakhodet! Ingen jobber gratis og dette gjelder dyr og mennesker... Mennesker kan selvsagt ha en indre motivasjon i forhold til enkelte handlinger men det gjelder sjeldent jobb ? Hunder arbeider for å oppnå en gode eller unngå et onde! Begge deler fungerer selvsagt, men det er ingen tvil om hva som fungerer best og gir best resultat jevnt over.

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
1 time siden, Shlush skrev:

Anbefaler å lese litt om læringsteori ? Det er veldig interessant og ikke minst nyttig kunnskap å ha i bakhodet! Ingen jobber gratis og dette gjelder dyr og mennesker... Mennesker kan selvsagt ha en indre motivasjon i forhold til enkelte handlinger men det gjelder sjeldent jobb ? Hunder arbeider for å oppnå en gode eller unngå et onde! Begge deler fungerer selvsagt, men det er ingen tvil om hva som fungerer best og gir best resultat jevnt over.

 

Hunder kan jo også ha en indre motivasjon. Oftest handler det da om instinkter og nedarva egenskaper. Du belønner ikke jakthunden for å søke etter vilt. Den får lov til å gjøre det den har lyst til. Jeg belønner ikke hundene mine for å trekke. Det er det de har lyst til. "Straffen" når de ikke gjør som jeg sier, er at jeg bremser. Det er jo en indre motivasjon. Ellers er jeg selvfølgelig helt enig. Hunder trenger en form for belønning for å gjøre som vi sier i det aller meste annet av trening. Om belønninga er ros, kos, lek, frihet eller godbit, det kommer an på hunden, hvor krevende øvelsen var osv. Og det må få en konsekvens å ikke høre etter. Konsekvensen kan være alt fra å ikke få godbiten eller ballen den har lyst på til strengt tilsnakk og juling (som selvfølgelig ikke er greit).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Snusmumrikk said:

Hunder kan jo også ha en indre motivasjon. Oftest handler det da om instinkter og nedarva egenskaper. Du belønner ikke jakthunden for å søke etter vilt. Den får lov til å gjøre det den har lyst til. Jeg belønner ikke hundene mine for å trekke. Det er det de har lyst til. "Straffen" når de ikke gjør som jeg sier, er at jeg bremser. Det er jo en indre motivasjon. Ellers er jeg selvfølgelig helt enig. Hunder trenger en form for belønning for å gjøre som vi sier i det aller meste annet av trening. Om belønninga er ros, kos, lek, frihet eller godbit, det kommer an på hunden, hvor krevende øvelsen var osv. Og det må få en konsekvens å ikke høre etter. Konsekvensen kan være alt fra å ikke få godbiten eller ballen den har lyst på til strengt tilsnakk og juling (som selvfølgelig ikke er greit).

Og uten denne indre motivasjonen til å gjøre ting, uansett hva det måtte være, så hadde de jo vært kosebamser, dvs ikke gjort noe annet enn det vi forsterket eller straffet. All atferd som ikke er tillært stammer jo fra en eller annen indre motivasjon hos hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3.1.2018 at 8:15 AM, sssshh said:

Hei. Kjæresten og jeg skal skaffe oss en hund, og vi er uenige om spesielt en ting: Er det feil å gi hunden godbiter under trening? Han mener det er feil fordi det er ¨feil motivasjon¨, at en hund skal høre på deg uansett og at du ikke skal kunne trenge godbiter for å få hunden til å høre på deg. Jeg derimot har hatt flere hunder før, og jeg har brukt godbiter ved trening med positive resultater. Hva mener dere?

Det er ingen hunder som gjør ting bare fordi, hunder gjør det som de føler lønner seg. Det kan være noe de vil eller det kan være noe vi får dem til å tro at de vil. Eller selvsagt for å unngå et ubehag.

Uansett så starter man med en innlæring, alle hunder må lære hva du vil før de i det hele tatt kan høre etter. Lærer man inn ting på en positiv måte, med lek, godis, klapp og ros (her må man jo se an hunden, det er jo hunden som avgjør hva som er den beste belønning for seg), så vil man få en hund som ønsker å gjøre det vi vil, istedet for evt det den selv vil. Eller så kan man gå i konflikt, bruke avversiver og mest sannsynlig få en hund som hører etter før eller siden, men kun fordi den må. Så spørs det jo på hunden da hvor stor konflikt det blir og hvor hardt man må gå inn. 

De fleste av oss vil jo ha hunder som hører etter uten att man må vifte med belønning fremfor dem. Og det er fult mulig. Når man skaper gode vaner og "hjernevasker"hunden på hva som er rett og hva som lønner seg så vil hunden etterhvert også velge disse adferdene/responsene selv. En viss positiv opprettholdelse må det som regel være på en del ting, men ikke sånn att om man glemmer pølse en dag så hører ikke hunden etter liksom. 

Når hunden kan ting så begynner man jo også å sette visse krav, uavhengig av om man har brukt godbiter eller ikke. Krav er en del av det hele samme om man trener med godbiter eller med straff. Og når hunden vet hva vi vil, fordi den har lært det, da har den også en mulighet til å unngå ubehaget i et evt krav, og sånn sett velge å gjøre rett. Her har man jo også flere å velge i da, ubehag som jeg kaller det trenger selvsagt heller ikke å være positiv straff, her kan man bruke timeout, bånd for å hindre at hunden får erfaring i å gjøre feil, ta vekk et gode osv.

 

Det beste argumentet jeg kan komme på må vell være at skal man først sette krav og ønske seg en hund som hører etter samme hva og bare fordi, så er det beste utgangspunktet å ha en hund som vet hva man vil. En hund om har lært hva som er rett. En hund som ønsker å gjøre rett, som ønsker å samarbeide. Først og fremst fordi en hund som vet hva den blir spurt om også har en beste forutsetningen for å kunne unngå korreksjon/ubehag, og dermed er det nok mer virkningsfullt. Og ikke minst fordi en hund som ønsker å jobbe, som synes det er positivt uansett er mer sannsynlig at den gidder å jobbe for deg, uansett hvordan man motiverer.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
På 4.1.2018 at 9:05 AM, Shlush skrev:

Anbefaler å lese litt om læringsteori ? Det er veldig interessant og ikke minst nyttig kunnskap å ha i bakhodet! Ingen jobber gratis og dette gjelder dyr og mennesker... Mennesker kan selvsagt ha en indre motivasjon i forhold til enkelte handlinger men det gjelder sjeldent jobb ? Hunder arbeider for å oppnå en gode eller unngå et onde! Begge deler fungerer selvsagt, men det er ingen tvil om hva som fungerer best og gir best resultat jevnt over.

 

Støtter dette innlegget, les deg opp på grunnleggende læringsteori. I belønningsbasert trening er det fire kriterier som skal oppfylles for at det skal fungere optimalt - belønningskvalitet, belønningsplassering, timing og kriterier for belønning. Kvaliteten på belønningen må stå i forhold til oppgaven hunden skal utføre (som er kriteriet for å få belønning.) Hunden avgjør hva som er tilstrekkelig belønning og det kan være situasjonsavhengig - mat, leke, utrede setet om du har en fuglehund, lukte på tispetiss om du har en hannhund - for eksempel. Plasseringen handler om hvor du gir belønningen - skal den trenes til å sitte gir du belønning i sitten. Skal den løpe til et teppe, gir du belønningen i bevegelse mot teppet/på teppet. Skal den gå fort, belønner du ved kneet. For eksempel. 

Timing er viktig - hunden må belønnes i det den utfører ønsket atferd. Kriteriet for belønning økes ettersom hunden lærer en atferd, feks at den etter hvert går fot lenger før du belønner. 

I tillegg kommer positiv/negativ forsterkning og positiv/negativ straff inn som læringsmetoder. Les gjerne litt om dette.

Et godt argument overfor samboer bør være at de som driver profesjonelt med hund (politi og forsvaret) bruker belønningsbasert trening. Hele veien. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Cocky skrev:

I belønningsbasert trening er det fire kriterier som skal oppfylles for at det skal fungere optimalt - belønningskvalitet, belønningsplassering, timing og kriterier for belønning.

Belønningsplassering? Jeg har ikke hørt det brukt i sammenheng med de 3 andre. Missforstå meg rett, belønningsplassering er viktig, men jeg vil jo si at belønningsfrekvens er viktigere :) Nytter ikke med belønningsplassering om frekvensen på belønningen f.eks. er for treig til at hunden gidder å jobbe. Vi snakker gjerne om TKFF, som er de fire grunnstenene i hundetrening. Om noe ikke går veien, så er det som regel et sted der problemet ligger. Timing, kriterier, forsterkningskvalitet og forsterkningsfrekvens :) 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at i akkurat dette tilfellet er det viktig å nevne at man må faktisk ikke gå med kjøttkake i lomma hele hundens liv for å få den til å høre på deg :) 

Etterhvert som hunden kan, så slipper vi billig unna med å ikke måtte gi dem belønning hver gang de gjør noe riktig. Selvsagt om noe er vanskelig, feks. passere andre hunder på tur om den har vane for å bjeffe på andre, så får de belønning litt oftere enn ved enklere ting. Mine feks. får ikke godbit hver gang de får beskjed om å sitte før vi tar av halsbånd når vi kommer inn, de får selvsagt litt skryt og en godis i skuddåret om jeg har en tilgjengelig - men, og det er et himla stort men, de har faktisk lært hva kommandoen «sitt» betyr, og det så godt at den kan brukes overalt og i de aller fleste situasjoner. Begynner de å bli sløve på å høre etter, så er det bare å finne frem godis å friske opp litt igjen.

Det er himla urettferdig å skulle kreve av hundene våre noe de ikke kan, ref. skal bare høre på deg. De vet ikke hva du vil og krever, om du ikke lærer dem det, og den enkleste og triveligste måten å gjøre det på er ved å basere trening på belønning.

En ekstra bonus man får er at ved belønningsbasert trening, så oppnår man en positivt ladet relasjon til deg og gjøre noe sammen med deg, ergo er det lettere å bygge videre på i fremtiden fordi hunden ikke kjenner deg som den som bare stiller urimelige krav, kjefter og bryter på kroppen dens.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.2.2018 at 3:56 AM, Sprettballen skrev:

Belønningsplassering? Jeg har ikke hørt det brukt i sammenheng med de 3 andre. Missforstå meg rett, belønningsplassering er viktig, men jeg vil jo si at belønningsfrekvens er viktigere :) Nytter ikke med belønningsplassering om frekvensen på belønningen f.eks. er for treig til at hunden gidder å jobbe. Vi snakker gjerne om TKFF, som er de fire grunnstenene i hundetrening. Om noe ikke går veien, så er det som regel et sted der problemet ligger. Timing, kriterier, forsterkningskvalitet og forsterkningsfrekvens :) 

Du har rett, frekvens er også superviktig! Det ene utelukker vel ikke det andre :) . Samtidig kan man ta med at lengden på økta må tilpasses både type trening og utdannelsesnivå/treningserfaring hos hunden. For eksempel. 

 

Endret av Cocky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Det er veldig forståelig hvorfor typen din tenker slik, selv trodde jeg også at det var slik da jeg var 12-14 år gammel. Det er flere som har forklart nå hvorfor godbiter er positivt, men jeg skal tilføye et par ekstra kommentarer:

1. Mange tror hunden blir tjukk av å bruke godbiter. Da bruker man godbiter feil. Godbiter trenger ikke å være større enn en ert for en stor hund, og ikke større enn et riskorn for en liten hund. Særlig hvis man har en liten hund burde man tenke på at godbiter er en del av hundens kosthold i løpet av dagen. Det er heller ikke uvanlig å faktisk bruke litt av hundens dagligdagse fôr som godbiter mens den er sulten, og gi den resten når middagstid kommer. I tillegg trenger man ikke å kjøpe usunne godbiter. Rent kjøtt, f.eks stekt kylling eller kokt skinke er godteri for mange hunder.

2. Mange er redd for at hvis de gir godbiter i løpet av trening, vil hunden være avhengig av å se en godbit i hendene dine for å gidde å gjøre noe som helst (som er også et resultat av feil trening). Flere har snakket om dette, men her er en video som forklarer hvordan du kan bygge opp til å be hunden din om å gjøre ting uten / med færre godbiter (dog på engelsk): 

Spoiler

 

3. Flere som mener at godbiter er unødvendig/feil, bruker gjerne leker (som har samme effekt) eller har en border collie/schäferhund/annen rase som er avlet til å være så motivert som mulig fra instinkt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...