Gå til innhold
Hundesonen.no

Trene opp redningshund - hva bør man vite?


Sprettballen
 Share

Recommended Posts

48 minutter siden, Artemis skrev:

Litt usikker på hva du mener med spørsmålet ditt? Kan du utdype?

Ellers kan jeg jo si at det selvfølgelig er frivillig arbeid dette her, men at man som godkjent hundeekvipasje er forpliktet til å stå på beredskapslisten, og at det i hundeførerinstruksen blant annet står:

"Hundefører (HF) skal være tilgjengelig for oppdrag dersom ikke tungtveiende grunner forhindrer dette. HF står til disposisjon for redningstjenesten når offentlig redningsledelse eller NRHs beredskap ber om bistand."

Ja, ser det var en veldig flåsete måte å spørre på.  

Jeg har lenge tenkt at neste hund skal bli redningshund. Jeg er veldig motivert for det, vet at jeg vil være veldig dedikert til ansvaret og oppgaven. Problemet mitt er at jeg ikke vet hva livet mitt bringer om 3-5 år. Jeg studerer, og vet ikke hvordan arbeidsgiver vil stille seg til fri for oppdrag, da jeg ikke har noen arbeidsgiver per dags dato, og kanskje ikke får det før treningen av hunden starter. Og spørsmålet mitt er egentlig i forbindelse med dette. Forplikter man seg på noen måte? For eksempel at dersom du vil godtas inn i trening med hunden så må du ha så og så mange år i "tjeneste". Og dessuten hvor forpliktet er man hvis man blir kalt ut. Må man tilnærmet garantere for at man kan rykke ut når som helst?

For å still spørsmålet på en litt annen måte. La oss si at jeg velger å utdanne hunden min som redningshund. Han blir godkjent, men helt plutselig har jeg av en eller annen grunn ikke mulighet til å ta del i redningsarbeid/treninger lenger. 

Jeg presiserer at jeg selvfølgelig ikke går inn i utdanningen uten intensjonen om full forpliktelse. Men som sagt er jeg i en periode i livet hvor mye kan skje osv. 

Endret: Ser for meg at det er lite populært at både trenere og andre lagmedlemmer har brukt så mye ressurser på meg og hunden min, og så slutter vi uten å i det hele tatt ha fått bidratt...

Endret av brindle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, brindle said:

Ja, ser det var en veldig flåsete måte å spørre på.  

Jeg har lenge tenkt at neste hund skal bli redningshund. Jeg er veldig motivert for det, vet at jeg vil være veldig dedikert til ansvaret og oppgaven. Problemet mitt er at jeg ikke vet hva livet mitt bringer om 3-5 år. Jeg studerer, og vet ikke hvordan arbeidsgiver vil stille seg til fri for oppdrag, da jeg ikke har noen arbeidsgiver per dags dato, og kanskje ikke får det før treningen av hunden starter. Og spørsmålet mitt er egentlig i forbindelse med dette. Forplikter man seg på noen måte? For eksempel at dersom du vil godtas inn i trening med hunden så må du ha så og så mange år i "tjeneste". Og dessuten hvor forpliktet er man hvis man blir kalt ut. Må man tilnærmet garantere for at man kan rykke ut når som helst?

For å still spørsmålet på en litt annen måte. La oss si at jeg velger å utdanne hunden min som redningshund. Han blir godkjent, men helt plutselig har jeg av en eller annen grunn ikke mulighet til å ta del i redningsarbeid/treninger lenger. 

Jeg presiserer at jeg selvfølgelig ikke går inn i utdanningen uten intensjonen om full forpliktelse. Men som sagt er jeg i en periode i livet hvor mye kan skje osv. 

 

Man vet jo aldri hva fremtiden bringer, og som tidligere nevnt så er dette frivillig arbeid. Plutselig blir du eller hunden skadet, eller blir hindret av andre årsaker. Familieliv etc. Men hvis man ikke har noen intensjoner om å delta på aksjoner med den godkjente hunden sin så bør man finne noe annet å gjøre på. Samtidig så er det jo ikke slik at alle kan rykke ut 24/7. Ikke alle har en jobb hvor det er mulig. Kirurgen eller intensivsykepleieren kan jo ikke slippe alt de har i hendene og løpe avgårde. Men man forsøker jo å strekke seg det man kan for å kunne delta når man får utkalling til aksjon.

Det er mange som begynner i NRH og som ikke oppnår godkjenning av mange ulike grunner. Sånn er det bare, og folk blir ikke sure av den grunn. Men hvis du er interessert og lurer på om dette kan være noe for deg, så meld deg inn og hiv deg med på trening. :)  

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt å høre! Vet jo at det er frivillig arbeid, men skjønner jo også hvis NRH må sikre seg på en måte. Derfor tenkte jeg at man kanskje måtte forplikte seg litt som man forplikter seg til en jobb liksom...og det har jeg ikke mulighet til da jeg kommer til å ha en annen jobb osv. Det kommer nok av at de få jeg vet som har redningshunder holder på stort sett med bare hund, og har gjerne en hunderelatert jobb eller ikke jobb i det hele tatt.

Takk for svar :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anta at det varierer litt fra lag til lag,  har sett at noen er veldig fulle feks og folk må vente på å få bli med osv,  men ellers så tenker jeg at man bidrar jo like mye på trening som man får hjelp.  De andre trenger også figuranter osv.  Og her oppe er de iallefall ikke så rigide. Plass til de som trener mye og de som trener mindre,  og innimellom de som ikke har ambisjoner om redningshund, men bare vil bli med å trene.  Greit å ha lyst til å drive med redning og ha det som utgangspunkt, viss ikke kan man jo uansett like gjerne trene vanlig bruks,  men de fleste vet jo ikke hva livet bringer år frem i tid og redningshund er en frivillig greie. Går det ikke så går det ikke. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...