Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby- og barntråden 2018

Recommended Posts

5 timer siden, Marie skrev:

Hvordan gikk det?

Er dere fornøyde med barnevaderen da? :)

Den er en vader, Jaran brukte litt tid på å klare å sykle (uten støttehjul) pga balansen da den er jo litt stiv i forhold til skalldress. MEN han bruker den, fordi han er nå om dagen i denne overgang perioden eneste tørre ungen :P Så frem til det tørker opp så blir vi å bruke dette, så gå over til skalldress når det blir bedre rundt om. 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi har nå kommet dit at K skal gå selv... Helst hele tiden... Ting tar med andre ord tid for tiden :lol:5B5F2CAA-D43B-4E67-AAB8-969C79DFC3DF.thumb.jpeg.ab175b04bb70eda7e4b30640d85448aa.jpeg

• Like 4
  • Haha 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi kjøpte leilighet idag vi forresten :jump:

Så da får frøkna eget rom når hun er klar for det... Men da kommer spørsmålet! Ville dere hatt en lenestol på barnerommet? Tenker det er greit ift amming når vi har besøk og senere som lesekrok. Vurderer enten lenestol med fotskammel eller sånn man vipper opp fotbrett med. Tenker også ha 2 hyller til bøker på veggen (bruke bildelist fra IKEA), malm kommode med 6 skuffer (det skal vel holde til klær + sengetøy og tepper), sengen hennes og en dus lampe på veggen :) Også kjøper eller ønsker vi oss fødselsplakat vi kan henge på veggen, kjøper etterhvert sånn kjekk seksjon med bokser fra IKEA til leker og har noen myke tepper.

Setter også opp grind for at Ludde ikke skal komme inn dit med all håret sitt :P

Endret av Absolute Entertainer
  • Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, Absolute Entertainer skrev:

Så da får frøkna eget rom når hun er klar for det... Men da kommer spørsmålet! Ville dere hatt en lenestol på barnerommet? Tenker det er greit ift amming når vi har besøk og senere som lesekrok. Vurderer enten lenestol med fotskammel eller sånn man vipper opp fotbrett med.

Hipp hipp hurraaa! Gratulerer!

Se an behovet etterhvert :)

Endret av Aslan
  • Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Tenker det kommer an på hvor lenge du ammer og hvordan du vil ha kveldskosen på slutten av dagen. Eget rom med lenestol til å lese bok i eller ta kveldspuppen høres jo innmari kjekt ut, men det blir jo ikke aktuelt før ungen er over året, tenker nå jeg :)

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
13 timer siden, Absolute Entertainer skrev:

Så da får frøkna eget rom når hun er klar for det... Men da kommer spørsmålet! Ville dere hatt en lenestol på barnerommet? Tenker det er greit ift amming når vi har besøk og senere som lesekrok. Vurderer enten lenestol med fotskammel eller sånn man vipper opp fotbrett med. Tenker også ha 2 hyller til bøker på veggen (bruke bildelist fra IKEA), malm kommode med 6 skuffer (det skal vel holde til klær + sengetøy og tepper), sengen hennes og en dus lampe på veggen :) Også kjøper eller ønsker vi oss fødselsplakat vi kan henge på veggen, kjøper etterhvert sånn kjekk seksjon med bokser fra IKEA til leker og har noen myke tepper.

Setter også opp grind for at Ludde ikke skal komme inn dit med all håret sitt :P

Jeg har aldri hatt noe lenestol på barnerommene, men jeg ser for meg at jeg kunne brukt den mye. Når ungene var helt nyfødte skulle jeg gjerne hatt en stol på et rom hvor jeg kunne trekke meg litt tilbake for amming, uten å måtte sitte i senga på soverommet vårt. Etter en stund var ikke det så stort behov, men så kommer kanskje behovet for å sitte litt inne hos barna når de skal sovne i sin egen seng (begge har sovet i troll-seng ved siden av vår fra starten av), med L brukte vi veldig mye tid liggende på en hard matte på gulvet ved siden av senga:rolleyes:, og H trenger også av og til at vi sitter litt på rommet hans når han skal sove, der ser jeg absolutt potensiale for en slik stol. I tillegg til for eksempel lesing og sånt etter hvert. Men jeg ville kjøpt en stol som også kan passe i stua, slik at man får bruk for den når man kanskje vil prioritere å ha andre ting på barnerommet enn bare seng og klesoppbevaring.

For øvrig finnes også butikkene når man har født, så man kan vente å se på behovet:wink::ahappy:

Endret av *Marianne*

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I dag skal vi på visningstime hos fotografen for å se på nyfødtbildene vi tok 😊 gleder meg til å se resultatet

• Like 3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
10 minutter siden, rosinbolle skrev:

Tenker det kommer an på hvor lenge du ammer og hvordan du vil ha kveldskosen på slutten av dagen. Eget rom med lenestol til å lese bok i eller ta kveldspuppen høres jo innmari kjekt ut, men det blir jo ikke aktuelt før ungen er over året, tenker nå jeg :)

Tenkte mer på at da kan vi trekke oss litt unna om vi har besøk og etterhvert da ha en lesekrok :) Hun sover jo på soverommet vårt i starten, men leiligheten er jo ikke allverden stor så hennes rom er jo rett i nærheten og kan sikkert fint brukes jevnt tross av at hun ikke sover der første tiden :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
18 minutter siden, *Marianne* skrev:

Jeg har aldri hatt noe lenestol på barnerommene, men jeg ser for meg at jeg kunne brukt den mye. Når ungene var helt nyfødte skulle jeg gjerne hatt en stol på et rom hvor jeg kunne trekke meg litt tilbake for amming, uten å måtte sitte i senga på soverommet vårt. Etter en stund var ikke det så stort behov, men så kommer kanskje behovet for å sitte litt inne hos barna når de skal sovne i sin egen seng (begge har sovet i troll-seng ved siden av vår fra starten av), med L brukte vi veldig mye tid liggende på en hard matte på gulvet ved siden av senga:rolleyes:, og H trenger også av og til at vi sitter litt på rommet hans når han skal sove, der ser jeg absolutt potensiale for en slik stol. I tillegg til for eksempel lesing og sånt etter hvert. Men jeg ville kjøpt en stol som også kan passe i stua, slik at man får bruk for den når man kanskje vil prioritere å ha andre ting på barnerommet enn bare seng og klesoppbevaring.

For øvrig finnes også butikkene når man har født, så man kan vente å se på behovet:wink::ahappy:

Hmmm, får se hva vi finner :) Rommet er forholdsvis stort mens vi bare har sprinkelsengen så kunne fort ha hatt en slik stol der til hun skal ha juniorseng. 

Vet jo ting kan fikses etter fødsel også, men frister å ha de store tingene på plass. I tillegg skal trolig samboer gjennom en svær hjerteoperasjon kort tid etter fødsel så hadde vært greit med minst mulig mas den tiden også. Og klør i fingrene når jeg endelig faktisk har et barnerom jeg kan innrede :P 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, Absolute Entertainer skrev:

Vet jo ting kan fikses etter fødsel også, men frister å ha de store tingene på plass. I tillegg skal trolig samboer gjennom en svær hjerteoperasjon kort tid etter fødsel så hadde vært greit med minst mulig mas den tiden også. Og klør i fingrene når jeg endelig faktisk har et barnerom jeg kan innrede :P 

Det har jeg veldig forståelse for. Jeg har tenkt sånn jeg og. Det er godt å vite at man har alt man trenger på plass, så man (ivertfall med første), kan stenge seg litt "inne" i babybobla og bare ikke tenke på noe annet:)

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
14 timer siden, Absolute Entertainer skrev:

Vurderer enten lenestol med fotskammel eller sånn man vipper opp fotbrett med.

Sånn med fotskammel som vippes opp synes jeg er supert til amming. Hadde det til førstemann (solgte den), og tok det i bruk igjen da jeg var gravid med jentene. Super til amming, og det er fremdeles favoritt godstolen her i hus. Har den i stua da, for vi har ikke hatt plass på barnerommet. 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har rotet meg inn i vognpose-jungelen. Så mye å velge imellom! Og så mye jeg vil ha :icon_redface:

Samboeren er dog ikke helt enig i at vi trenger tre forskjellige vognposer per sesong, så jeg får vel bare begrense meg :aww:

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
10 timer siden, Maren skrev:

I dag skal vi på visningstime hos fotografen for å se på nyfødtbildene vi tok 😊 gleder meg til å se resultatet

Har han fått noe navn enda? :D Han ser så nydelig ut fra hva jeg har sett på fb <3 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
9 timer siden, Perfect Image skrev:

Har han fått noe navn enda? :D Han ser så nydelig ut fra hva jeg har sett på fb <3 

Det ble godkjent fra skatteetaten i hår faktisk, så han blir oppkalt etter min far og skal hete Erik ❤

• Like 6

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ferdig på helsestasjonen og fått en lang overtalelses-tale for at K burde gått i barnehage allerede, og at vi iallfall må takke ja til plassen hun har fått i august(vi har gjort det altså, men kommer til å si den ifra oss igjen om det fremdeles går greit å ha henne hjemme rundt den tiden. For oss og henne) :yawn:

Jeg tror de aller fleste barna trives og har det bra i barnehagen altså, for all del. Men jeg sliter litt med å skjønne behovet for å sette henne bort til noen andre om dagene, så lenge det går helt fint å ha henne hjemme(igjen; for både oss og henne) :icon_confused:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, Annik skrev:

Ferdig på helsestasjonen og fått en lang overtalelses-tale for at K burde gått i barnehage allerede, og at vi iallfall må takke ja til plassen hun har fått i august(vi har gjort det altså, men kommer til å si den ifra oss igjen om det fremdeles går greit å ha henne hjemme rundt den tiden. For oss og henne) :yawn:

Jeg tror de aller fleste barna trives og har det bra i barnehagen altså, for all del. Men jeg sliter litt med å skjønne behovet for å sette henne bort til noen andre om dagene, så lenge det går helt fint å ha henne hjemme(igjen; for både oss og henne) :icon_confused:

Enig med deg, de burde jo bare være glad du har mulighet og et ønske om å være hjemme med henne? Merkelig..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, Annik skrev:

Jøss! Her er det motsatt, jeg fikk såå mye skryt for at jeg er hjemme med jentene, og at det var så mange barn som måtte begynne tidlig i barnehagen, og det var ikke alltid like positivt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Just now, Annik said:

Hun er da ikke så gammel? Du ser fort om hun begynner å trenge annen stimuli. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
23 minutes ago, Annik said:

Jeg tenker du kjenner ditt barn best! Noen trives best hjemme og det er helt fantastisk for de! :) 

For oss så kan vi ikke vente til barnehagestart! Vi har en ufattelig aktiv og sosial kar, som krever sosial kontakt med andre barn, og han trenger å utfolde seg mer enn vi kan gi han her hjemme og i lekeparken her. 
Besøkte barnehagen jeg er ringevikar i, og han hadde det såå gøy! Oppsøkte de andre barna, krabbet rundt omring ute, og lekte i sandkassen. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
26 minutter siden, Absolute Entertainer skrev:

Enig med deg, de burde jo bare være glad du har mulighet og et ønske om å være hjemme med henne? Merkelig..

17 minutter siden, Lillekrapyl skrev:

Jøss! Her er det motsatt, jeg fikk såå mye skryt for at jeg er hjemme med jentene, og at det var så mange barn som måtte begynne tidlig i barnehagen, og det var ikke alltid like positivt.

17 minutter siden, Raksha skrev:

Hun er da ikke så gammel? Du ser fort om hun begynner å trenge annen stimuli. 

Akkurat nå, Wachita skrev:

Jeg tenker du kjenner ditt barn best! Noen trives best hjemme og det er helt fantastisk for de! :) 

For oss så kan vi ikke vente til barnehagestart! Vi har en ufattelig aktiv og sosial kar, som krever sosial kontakt med andre barn, og han trenger å utfolde seg mer enn vi kan gi han her hjemme og i lekeparken her. 
Besøkte barnehagen jeg er ringevikar i, og han hadde det såå gøy! Oppsøkte de andre barna, krabbet rundt omring ute, og lekte i sandkassen. 

Hun er 15 måneder(i dag, faktisk!) så det er jo ikke slik at hun trenger det pga sosiale ferdigheter før skolestart heller. Da hadde jeg skjønt det mye bedre :P

Jeg tenker jo at det er nå i starten av livet hun trenger den tiden sammen med familien på en helt annen måte enn senere. Det er oss hun skal lære av og leve med, ikke noen tilfeldige ansatte i en barnehage(igjen - selv om det selvfølgelig også stort sett går veldig bra). Hun har 80 år senere i livet hvor hun skal gjøre alt mulig, hun skal ikke ha det travelt med noe som helst nå som 1-åring :P

• Like 2
  • Thanks 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Just now, Annik said:

Hun er 15 måneder(i dag, faktisk!) så det er jo ikke slik at hun trenger det pga sosiale ferdigheter før skolestart heller. Da hadde jeg skjønt det mye bedre :P

Jeg tenker jo at det er nå i starten av livet hun trenger den tiden sammen med familien på en helt annen måte enn senere. Det er oss hun skal lære av og leve med, ikke noen tilfeldige ansatte i en barnehage(igjen - selv om det selvfølgelig også stort sett går veldig bra). Hun har 80 år senere i livet hvor hun skal gjøre alt mulig, hun skal ikke ha det travelt med noe som helst nå som 1-åring :P

Merkelig at de maser så tidlig :o  Jeg skjønner greia med barnehage, spesielt for oss som bor i gokk og det ikke er andre barn hjemme, men før de er over 2 år så ser jeg ikke det helt store behovet om mor og barn trives med ordningen. Skulle gjerne hatt mi hjemme hvertfall et halvt år lenger, hun starta rett etter at hun ble 1 år. Det gikk bra, siden de i barnehagen tok ekstra vare på henne som var yngst og vi brukte laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaang tid på tilvenning, men hadde jeg kunnet så hadde jeg drøya. 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, Annik skrev:

Helt enig. Mine er 18 mnd, og har det fint hjemme foreløpig :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Annik skrev:

For en sær helsesøster:huh: 
Vi fikk skryt for at jeg var hjemme lengre med junior. Vår helsesøster mente at det var bare positivt at man kunne utsette barnehagestart dersom man hadde mulighet.
Junior begynte ikke i barnehagen før han var 2 år, siden vi hadde mulighet til at jeg kunne gå hjemme med ulønnet permisjon. Jeg merket den siste måneden at han var klar for barnehagen, for da var ikke mamma og pappa nok, da trengte han mer. Men før den tid hadde han nok med å utforske skogen, lekeplassen og verden sammen med oss.
Fordelen var også at da han begynte i barnehagen var han veldig klar, og vi brukte sånn ca en halv dag på innkjøring:lol: Han så ungene, gav pappaen en klem (han som hadde permisjon da) og løp inn for å leke med dem. Kastet ikke et blikk mot pappaen engang:lol:

• Like 2
  • Thanks 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt godt å høre at helsesøster er sær, selv om jeg vet det selv :aww:

Hadde samme diskusjonen med henne på 12-måneders kontroll også. Så ble litt satt ut når det ble en lang diskusjon igjen i dag. Samboer var med og er heldigvis helt enig med meg om at så lenge det er mulig, så er det beste at hun er hjemme sammen med meg/oss :)

Et av argumentene vi fikk var «jammen, også må vi se på at det er det alle andre gjør også»... Så jeg skal sende bort ungen, fordi «alle» andre gjør det? :icon_confused:

Jeg går jo hjemme i permisjon igjen nå, så sånn sett er det ingen problem å gå hjemme resten av året og pluss litt til. Jeg kommer jo til å gjøre det uansett :)

Endret av Annik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er ikke for sent, og du må prøve å slappe av selv   Hvis du sitter og tenker på at nå blir det kaos når du skal gå,  så utsondrer du sikkert stresshormoner allerede og da lurer valpen iallefall på hva det er som skal skje. Gå ut av døra mange mange ganger om dagen, oppfør deg helt normalt. Du er jo tryggheten hennes så det er ikke så rart hvis hun blir bekymra i starten. Kong med mat er fint, som de andre her har foreslått    Og gjerne øv når hun er litt trøtt. 
    • Cavalieren er en fantastisk hund. Vi hadde en når jeg var yngre. Hun var godheten selv. Aldri noe tull. Hun var enkel som valp, enkel som unghund og enda enklere som voksen. Jeg bruker si hun var født oppdratt (var jo ikke det)  Det er altså noe av det simpleste jeg har hatt av hund uten at hun var dom. Hun hadde ingen av de småhund tendensene utenom at hun var litt redd store hunder, men hun ble aldri sint, hun bare trakk seg unna. Tror aldri hun kunne sagt ifra til noe som helst så hun måtte jo skjermes litt så hun ikke ble mobbeoffer. Hun var også kjempeglad i å lære triks og hadde man vært interessert så hadde hun vært fantastisk å trene rally og lydighet med. Det er jeg helt sikker på. Det jeg har hørt om andre sine Cavalierer har matchet det bilde jeg har av rasen og min egen. Jeg føler også at de er litt reserverte selv om de er kjempesosiale på samme tid. De jeg har møtt oppsøker ikke folk eller andre hunder, men de blir kjempeglad om man vil hilse på dem. 

Nei jeg synes det er flotte hunder og hadde jeg fått typen med på det så hadde jeg helt klart lagt ned alt arbeidet som skulle til for å kunne finne meg en frisk valp (selv om man aldri kan være sikker) Jeg er frelst av rasen selv om det ikke er "min" rase. 

MEN jeg har også litt samme følelse når det gjelder springer og de har jo mindre helseutfordringer så det er absolutt en hund som man kunne vurdert, men jeg tror Cavalieren krever litt mindre (men fortjener like mye) 
    • Sunlily's Hear Me Roar "Reidar" har også fått resultatene sine  

HD: A/A
      AD: 0/0
    • Ja, det er nok helt naturlig så det må hun bare igjennom også får du prøve å sikre godt så hun ikke får til noe hun ikke skal   Spørs om du med fordel kunne ha forlatt henne litt lengre i gangen. For å prøve å skape en forventning om at dette tar tid, slik at hun ikke bare blir stille litt, men at hun legger seg ned å slapper av. Så det blir forventningen hennes når du går noen plass.  
    • Det var jo betryggende og høre  hun piper i starten og så blir det stille, før hun begynner igjen. Jeg prøver å gå inn til hun igjen når hun ikke piper så hun lærer at jeg kun kommer tilbake hvis hun er stille. Men så begynner hun også å prøve å rive ned gitteret foran trappa og andre ting hun vet hun ikke har lov til. Her må det nok bare smøres med tålmodighet. Jeg ignorerer henne når jeg går og hilser ikke når jeg kommer inn igjen 
  • Nylig opprettede emner