Gå til innhold
Hundesonen.no

Erfaringer pelsstell? -puddel og wheaten


Guest MJB
 Share

Recommended Posts

Jeg har begynt å tenke på om vår familie skal få en hund i huset.

Jeg elsker settere og store bamser som new foundlans, og sankt bernards. Men så innser jeg at jeg ikke er begeistra for hunder som røyter. Plagde meg ikke som barn, men det var kanskje fordi jeg ikke var husets renholdsansvarlig… :ahappy:

Nå derimot har det faktisk seglet opp som kriterie nummer 1: Hunden må vere røytefri. Men da må jeg jo være innstilt på en del pelsstell skjønner jeg. 

Det er to raser som peker seg ut som aktuelle; mellom-puddel og soft coated wheaten terrier. Jeg har absolutt mest lyst på wheaten, bare fordi jeg vet at jeg har falt pladask for alle wheaten jeg har møtt, men det begynner å bli en stund siden sist jeg så en.

Men det jeg er bekymret for er dette evinnelige pelsstellet. Jeg er redd for å ikke klare det! Hvordan er det egentlig? Skrem meg gjerne! Det siste jeg vil er å skaffe en hund, for så å innse at dette ble for mye… Det ser så vanskelig ut å klippe pelsen på potene! Og ansiktet…

Og hva med de periodene da en familie kan ha uventet «nedetid»? Type influensa, omgangssyke, for mange møter og ting som skjer på en og samme uke. Dette er vel noe alle familier opplever. Hva gjør wheaten-eiere da? Det står jo at det er en perfekt hund for familier? Kommer det til å gå bra likevel? Jeg snakker altså om unntakstilstander, ikke normalen. Hvis vi skaffer en hund skal den ha det bra! Jeg vil bare prøve å se for meg alvoret før hunden flytter inn og ikke etterpå. 

Når det gjelder puddel: det jeg ikke liker med puddel er faktisk utseendet! Jeg har sett bilder av puddler som har lik lengde på pelsen over hele kroppen, også på hodet, de er nydelige!! Synes ikke den lange manken, fluffy ører og det glattbarberte ansiktet er så tiltalende. Er det mindre tidkrevende å bare holde pelsen jevnt klippet over det hele? I så fall er to problem løst på en gang for min del!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wheaten kommer i to typer pels, irsk og amerikansk. Den irske er mye mer lettstelt enn den amerikanske. Forøvrig bør du belage deg på daglig børsting frem til hunden skifter ut valpepelsen. Etter det blir det lettere, men du bør regne med børsting 1-2 ganger i uken, samt å plukke ut kvist osv etter tur. Snøballer i pelsen kan være ett problem om vinteren. Kommer litt an på hvor lang pels du ønsker også, de vil være lettere å holde flokefri med kortere pels. De eg kjenner til blir badet og blåst ca 1 gang hver 4-6 uke, og klippet hver 2-3 måned, og har da utstillingslengde på pelsen. Skjegget bør dog vaskes litt oftere, det blir fort sur lukt i det. 
Hannhundene har også kraftigere pels enn tispene. Klippingen kan du sette bort, men det er ikke uoverkommelig med litt trening. Du kan ta mye av hunden med maskin og kun bruke saks rundt hode og bein. Ørene må også plukkes. 

Angående aktivitet, de liker å gå tur, gjerne drive med litt spor eller annen hodetrim. Men samtidig er de sofagriser, så rolige dager er ikke noe problem. Mine foreldre har en som har skade i ett kne nå, og selv uten særlig mer enn hagelufting er han rolig og fin inne. Men han har blitt åtte år nå, en unghund vil nok ha mer lopper i blodet. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

Har ikke erfaring med wheaten, så svarer kun ang. puddel.

Om du ikke skal stille ut er det jo enkelt å løse, da skaffer du deg en god klippemaskin, 2-3 ulike klippeskjær (et til snute/poter, og gjerne to ulike lengder til kropp), og holder pelsen kort og enkel selv. Holdes pelsen under 3-4cm i lengde (litt avhengig av pelskvalitet) floker den ikke, og er nærmest vedlikeholdsfri mellom hver klipperunde. En mellom klarer du fint bade og føne på en liten time, og dette bør du gjøre før du klipper. F.eks en gang i mnd. Holder du da pelsen kort over hele har du en veldig lettstelt hund, om man tar med i betraktningen all tid man sparer på å ikke måtte fjerne pels fra resten av huset pga røyting.
De floker lettere i overgang valpepels/voksenpels, og bløtere pelstyper floker lettere enn hardere typer. Svart er vel den fargen som har størst andel av den hardere pelsen, som floker lite.

Man kan klippe puddel slik:
5a4aa5af8a60c_Stellaskamklippet1..jpg.2f11e3fffc16d86c5c6101ac98519d42.jpg
Helt skamklippet over hele :P (dvergpuddel, unghund)

Eller la dem ha litt mer pels:
5a4aa626f12e9_Stellaaug-112..jpg.7c891ea16259c69faf2a93a613211b0c.jpg
Dette er nesten 2mnd etter første bildet. Fremdeles helt flokefri, ikke noe å børste for. I denne lengden floker hun ikke, selv om hun har bløt pels. Mellom disse to bildene var det ikke noe pelsstell i det hele tatt. Før andre bildet ble tatt fikk hun barbert ansikt og labber.

Hvor mye pelsstell man har på puddel velger man egentlig selv. De må jo klippes jevnlig, men det daglige stellet, børsting, strikking osv, kan man nesten helt unngå ved å holde dem korte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Ingidano! Børsting 1-2 ganger i uken høres nesten lite ut, han skal jo ha daglig kos uansett! :) 

Det er egentlig denne klippinga som skremmer meg...

 

Takk for svar Stella! Slik hunden er på bilde 2 er den jo nydelig!

 

Fønes... er det en egen føn beregnet på hund man må ha da?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Håp said:

Takk for svar Ingidano! Børsting 1-2 ganger i uken høres nesten lite ut, han skal jo ha daglig kos uansett! :) 

Det er egentlig denne klippinga som skremmer meg...

 

Takk for svar Stella! Slik hunden er på bilde 2 er den jo nydelig!

 

Fønes... er det en egen føn beregnet på hund man må ha da?

 

 

Klippingen er ikke skummelt, er bare hår, det vokser ut igjen om det blir skjevt eller for kort :) Se om du kan finne ett klippekurs der du bor. 

Hundeblåse/føner er veldig kjekt å ha til hund. Du kan klare deg med en god hårføner også, men blåse får jobben gjort fortere. Skal du ta klippingen selv på både puddel og wheaten, så må du regne med å bruke noen tusenlapper på utstyr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Håp said:

Kan man bruke maskin på wheaten? Eller bruker man bare saks? Ser for meg at maskin er mer effektivt når man først drar i gang... :icon_redface:

Ja, det kan du :) Spørs litt hvilken klipp du ønsker, men kan være greit å ha en tynnesaks og en rettsaks i tillegg til maskin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Håp skrev:

Kan man bruke maskin på wheaten? Eller bruker man bare saks? Ser for meg at maskin er mer effektivt når man først drar i gang... :icon_redface:

Det er vel vanlig å bruke maskin noen steder, som ører, tinninger, rumpe, snopp (:teehe:), men man kan også bruke bare saks. Labbene er ikke spesielt vanskelig å klippe, man holder labben opp - ned, børster opp pelsen og klipper. Ikke så lett å forklare. Hvis du tenker å stille ut må du nok få noen til å klippe for deg til du har lært det skikkelig, hvis ikke klarer du det selv. Mange velger å holde pelsen ganske kort hvis man ikke skal på utstilling, da er pelsen slett ikke så vanskelig å holde flokefri og fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar! Det høres ut som jeg kan klare det...

Finnes det noen nettsider, bøker e.l som tar for seg kostnader? Da tenker alle slags kostnader. Ikke så lett å vite på forhånd hva et hundeliv koster. Jeg leser om vaksiner, ormekur, forsikring, utstyr og mat skal den jo ha... Prøver å danne meg et bilde, og lage et slags budsjett. Som dere sikkert skjønner, har jeg ikke tenkt å impuls-kjøpe en nusselig valp. Dette må overveies nøye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke helt tak i hva slags hund du egentlig er interessert i. Greit nok, du syns puddelen er stygg, men hvor like er egentlig en weathen terrier og en puddel mentalt, liksom? Det er flere røytefri raser enn disse også, spansk vannhund er på omtrent samme størrelse som mellompuddel, og skal ha samme lengde på pelsen over alt, så vidt jeg har fått med meg. Det er en tråd om det allerede på forumet her. Barbet er det vel også en tråd om. Så har du litt mer å se på om røytefri pels er hovedkriteriet :) 

Av utstyr bør du ha en ordentlig barbermaskin, det koster mellom 1500 og 2000 kr. En blåser til å tørke pels, noe av det samme. Et stellebord så du slipper å bli ødelagt i ryggen, noe av det samme der og :) 

Pelsstellet er utover det noe av det samme som beskrevet for weathen. Du må regne med snøballer i pelsen om vinteren, kvister og blader og sånt i pelsen om sommeren. Du må regne med å bade de jevnlig. Det at de er røytefri gjør at de krever litt jobb, selv om man velger å leke saueklipper og dra av de alt med jevne mellomrom :) 

Mellompuddelen er en aktiv hund, i den grad at folk som er vant til aktive hunder blir overrasket over hvor aktive de er. De tåler dog sykdom hos eier greit, jeg har vært alvorlig syk med komplikasjoner i snart 4 år nå, og våre er selvsagt vant til det. De er smarte, de er sosiale og de er lettlærte. De er kjappe og klovnete, de kan være litt høylydte under lek, og de er jevnt over greie med andre hunder :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåser har jeg aldri hatt, og jeg har hatt langpelsete hunder i fjorten år. Når det gjelder snøballer i pelsen så kan man bruke dress, det hjelper godt, men det er jo litt tungvint å ta av og på hver gang man skal ut.

Hvis du ikke er redd for pelsstell så er jo også bearded collie en mulighet. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo også være mulig å få kjøpt brukt utstyr til pelsstell om man ikke må ha det nyeste og beste? Så kommer du kanskje unna med en litt lavere pris :)  
Jeg vurderer puddel selv, og må bare si at pelsstellet virker litt avskrekkende. Det jeg imidlertid tror er nøkkelen er å lære hunden fra bitteliten alder å like pelsstell. Da blir det en kosestund og noe man kan kose seg med å gjøre fremfor å grue seg. Tolleren min (som krevde veldig lite pelsstell) hatet det. Hver bidige pelsstelløkt var en krangel oss imellom, og selv om jeg vant hver gang så var han like hardnakket i protestene hver gang jeg kom med stelleveska. Han ble holdt i utstillingskondisjon i pelsen selv om vi ikke stilte de siste 4 årene. Stelte hunder er penere, og jeg er enig i at den puddelen på det nederste bildet der har en perfekt klipp :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.1.2018 at 9:42 PM, Håp skrev:

Når det gjelder puddel: det jeg ikke liker med puddel er faktisk utseendet! Jeg har sett bilder av puddler som har lik lengde på pelsen over hele kroppen, også på hodet, de er nydelige!! Synes ikke den lange manken, fluffy ører og det glattbarberte ansiktet er så tiltalende. Er det mindre tidkrevende å bare holde pelsen jevnt klippet over det hele? I så fall er to problem løst på en gang for min del!

 

 

 

Jeg lagde en tråd om dette for en stund siden, om at mange har problemer med puddelens utseende, den tok helt av og ble ganske het, men jeg postet en del bilder av pudler der i "alternative frisyrer", siden det ikke alltid er så lett å finne bilder av :P Bilder av pudler klippet jevnt uten barbert snute. Tror det er ganske enkelt å holde se slik selvom det krever børsting og jevnlig klipping :)

Ellers bodde jeg med en wheaten et år, enkel og grei hund :) Tror wheaten og er et godt alternativ! De er nok noe mer egenrådige og ikke fullt så treningsvillige som pudler, men absolutt en god familiehund! Hun kunne gå løs og gikk holdt seg rundt, og var ganske enkel å ha med å gjøre. Sporty hund :) Hun hadde den irske pelstypen, nydelige silkete krøller, helt utrolig deilig  å ta på. Hun ble badet ca annenhver uke og børstet. Fikk ikke inntrykk av at pelssteller var uoverkommelig. Jevnlig børsting kreves. Var litt problemer med at seler og dekken lagde tover i pelsen. Men denne ble holdt i utstillingsklipp, det trenger jo ikke dere med mindre dere skal stille. :)

Hadde den vært min hadde jeg barbert barten da, var udelikat da den kom for å slikke meg i ansiktet etter å ha spist makrell i tomat :P Og jeg liker ikke soppen som vokser i skjegget på bartehunder. Men dette er en smakssak. Noen liker hunder med bart, andre ikke :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, det høres helt logisk ut å beholde barter i trynet på puddelen fordi de ser teite ut uten, men å barbere bartene på weathen fordi matrester er ekkelt :rolleyes: 

Tråden ble heit fordi du mente vi puddeleiere burde vise frem pudlene våre i utypiske klipper, fordi at da ville andre kjøpe dem. Jeg er fortsatt helt grunnleggende uenig i det. Jeg har mine pudler i klipper jeg liker, fortsatt. Det kommer jeg alltid til å ha. 

Så skulle jeg ønske at flere ønska seg puddel fordi de er som de er, ikke fordi de ser kulere ut i en klipp de ikke skal ha. Det er det jeg ønsker av valpekjøpere. At de liker innholdet, uten å fortelle meg at de syns innpakninga er schtøgg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, 2ne skrev:

Åja, det høres helt logisk ut å beholde barter i trynet på puddelen fordi de ser teite ut uten, men å barbere bartene på weathen fordi matrester er ekkelt :rolleyes: 

Tråden ble heit fordi du mente vi puddeleiere burde vise frem pudlene våre i utypiske klipper, fordi at da ville andre kjøpe dem. Jeg er fortsatt helt grunnleggende uenig i det. Jeg har mine pudler i klipper jeg liker, fortsatt. Det kommer jeg alltid til å ha. 

Så skulle jeg ønske at flere ønska seg puddel fordi de er som de er, ikke fordi de ser kulere ut i en klipp de ikke skal ha. Det er det jeg ønsker av valpekjøpere. At de liker innholdet, uten å fortelle meg at de syns innpakninga er schtøgg. 

Tenkte at TS kunne la barter gro hvis hun/han ønsket det. Er selv ikke fan av bart :) Men synes likevel det er stor forskjell på puddel med littegrann bart og det lange skjegget til en wheaten;
puddel31.thumb.jpg.592439397324e672aa02424964f9c429.jpg

puddel32.thumb.jpg.e6a55fc504bf1269405b512130bf9ba4.jpg

 

Å ønske seg puddel for det de er betyr ikke at man MÅ like de i klassisk klipp mener nå jeg. Synes å like dem med litt bart er like mye å like dem for det de er, fordi jeg mener klippen ikke avgjør hvem hunden er... Synes folk som liker litt bart har like mye rett til å ønske seg puddel som dem som velger å holde den i puddelklipp. Hva slags frisyre man velger er da helt irrelevant så lenge hunden er velstelt. Det er jo en ting jeg synes er fint med klippehunder, at man til en viss grad faktisk kan bestemme hvordan hunden skal se ut ut fra egen smak, så lenge det ikke går utover hunden. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må vel kanskje nevne for TS at jeg hadde en wheaten med en del diller. Han var skeptisk til fremmede, spesielt hvis de tok kontakt med han. Det resulterte i en del knurring og snerring, skremte folk og flau eier. Han bet ikke (plasserte gebisset sitt på folk et par ganger, men bet ikke). Bortsett fra dette, og at han aldri ble 100% husren så var han en morsom, snill og førervar hund. Sporty og leken, snill mot alle dyr, elsket alle mennesker han kjente og hadde tonnevis med personlighet. Bamsefaren min :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Orca said:

Tenkte at TS kunne la barter gro hvis hun/han ønsket det. Er selv ikke fan av bart :) Men synes likevel det er stor forskjell på puddel med littegrann bart og det lange skjegget til en wheaten;
puddel31.thumb.jpg.592439397324e672aa02424964f9c429.jpg

puddel32.thumb.jpg.e6a55fc504bf1269405b512130bf9ba4.jpg

 

Å ønske seg puddel for det de er betyr ikke at man MÅ like de i klassisk klipp mener nå jeg. Synes å like dem med litt bart er like mye å like dem for det de er, fordi jeg mener klippen ikke avgjør hvem hunden er... Synes folk som liker litt bart har like mye rett til å ønske seg puddel som dem som velger å holde den i puddelklipp. Hva slags frisyre man velger er da helt irrelevant så lenge hunden er velstelt. Det er jo en ting jeg synes er fint med klippehunder, at man til en viss grad faktisk kan bestemme hvordan hunden skal se ut ut fra egen smak, så lenge det ikke går utover hunden. :)

Jeg har ikke problemer med at folk ikke holder pudlene sine i den klippen de skal, av tre er det bare en som er i utstillingsklipp, en er i en kort nesten-utstillingsklipp, og en er bare kort. Det jeg syns er teit, er å ønske seg ei bikkje en syns er stygg. Ref TS: 

On 1/1/2018 at 9:42 PM, Håp said:

Når det gjelder puddel: det jeg ikke liker med puddel er faktisk utseendet! Jeg har sett bilder av puddler som har lik lengde på pelsen over hele kroppen, også på hodet, de er nydelige!!

Det heter spansk vannhund, det. Siden mentalitet er mindre viktig enn utseendet (for, det har jeg nevnt før, uten at det ble kommentert - hva er egentlig likheten mellom en weathen terrier og en puddel?), hvorfor ikke gå for en sånn en? 

Perro_agua.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

puddel31.thumb.jpg.592439397324e672aa02424964f9c429.jpg

Sånn klipp liker jeg veldig godt, denne var nydelig (bildet over). Jeg forstår hva TS mener med at h*n har problemer med puddelutseendet. Selv om de fleste i dag vet at puddelen er en helt vanlig hund som godt kan være med på villmarksturer, så er det nok fremdeles mange som synes at en puddel i utstillingsklipp ser jålete ut. *Tråkke på tær*

Bilderesultat for puddel

Men under den klippen ser de altså ut som den øverste.

Når det gjelder mentalitet så kan vel de fleste trives med både puddel og wheaten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Orca skrev:

Tenkte at TS kunne la barter gro hvis hun/han ønsket det. Er selv ikke fan av bart :) Men synes likevel det er stor forskjell på puddel med littegrann bart og det lange skjegget til en wheaten;
puddel31.thumb.jpg.592439397324e672aa02424964f9c429.jpg

puddel32.thumb.jpg.e6a55fc504bf1269405b512130bf9ba4.jpg

 

Å ønske seg puddel for det de er betyr ikke at man MÅ like de i klassisk klipp mener nå jeg. Synes å like dem med litt bart er like mye å like dem for det de er, fordi jeg mener klippen ikke avgjør hvem hunden er... Synes folk som liker litt bart har like mye rett til å ønske seg puddel som dem som velger å holde den i puddelklipp. Hva slags frisyre man velger er da helt irrelevant så lenge hunden er velstelt. Det er jo en ting jeg synes er fint med klippehunder, at man til en viss grad faktisk kan bestemme hvordan hunden skal se ut ut fra egen smak, så lenge det ikke går utover hunden. :)

Pen klipp :) Synd de ikke har denne pelslengden 'medfødt' :) 

 

9 timer siden, 2ne skrev:

Så skulle jeg ønske at flere ønska seg puddel fordi de er som de er, ikke fordi de ser kulere ut i en klipp de ikke skal ha. Det er det jeg ønsker av valpekjøpere. At de liker innholdet, uten å fortelle meg at de syns innpakninga er schtøgg. 

Så kan man jo spørre seg hva som 'er' puddel da? Rasen var opprinnelig en vannapportør og noe pels på bryst/topp og annet 'småtteri' hadde jo en tenkt funksjon. Derimot nekter jeg å tro at de monsterpelsene som dyrkes for utstilling hadde fungert optimalt på en apporterende hund. En halv meter topp , en diger ball rundt brystkassen og en svær  dusk på halen ville fallt sammen fullstendig ved første dypp i vannet.. Jeg syns at nettopp dette blir brukt temmelig ofte som forsvar for monsterpelser som uten tvil legger sterke begrensninger på mange utstillingshunders liv. Jeg liker puddel jeg, dvs rasens temperament og funksjonelle eksteriør. Derimot syns jeg ikke om  megapelser, det syns jeg er mindre pent, for å være en smule diplomatisk.. Det betyr ikke at jeg disser RASEN , det betyr at jeg misliker den retningen pelsdyrkingen har tatt. 

41 minutter siden, 2ne skrev:

Jeg har ikke problemer med at folk ikke holder pudlene sine i den klippen de skal, av tre er det bare en som er i utstillingsklipp, en er i en kort nesten-utstillingsklipp, og en er bare kort. Det jeg syns er teit, er å ønske seg ei bikkje en syns er stygg. Ref TS: 

Som jeg oppfatter det så er det jo ikke rasen i seg selv TS ikke liker, hen reagerer på lengde/formklipp av pelsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, QUEST said:

Så kan man jo spørre seg hva som 'er' puddel da? Rasen var opprinnelig en vannapportør og noe pels på bryst/topp og annet 'småtteri' hadde jo en tenkt funksjon. Derimot nekter jeg å tro at de monsterpelsene som dyrkes for utstilling hadde fungert optimalt på en apporterende hund. En halv meter topp , en diger ball rundt brystkassen og en svær  dusk på halen ville fallt sammen fullstendig ved første dypp i vannet.. Jeg syns at nettopp dette blir brukt temmelig ofte som forsvar for monsterpelser som uten tvil legger sterke begrensninger på mange utstillingshunders liv. Jeg liker puddel jeg, dvs rasens temperament og funksjonelle eksteriør. Derimot syns jeg ikke om  megapelser, det syns jeg er mindre pent, for å være en smule diplomatisk.. Det betyr ikke at jeg disser RASEN , det betyr at jeg misliker den retningen pelsdyrkingen har tatt. 

Jeg er litt usikker på om jeg gidder å gå inn på en diskusjon om "monsterpelser", den eneste med monsterpels her er Monster. Men, siden du tar det opp - vannapportøren hadde "en halvmeter topp" fordi de skulle synes i vannet, det er derfor de har ball på halen også. Ballen rundt brystet beskytter vitale kroppsdeler som hjerte og lunger. Ballene bak på hoftekulene beskytter - tada - hoftekulene. Ballene nederst på beina beskytter leddene der. Resten er barbert ned for bevegelse. Den jålete klippen hadde en funksjon. 

Just now, QUEST said:

Som jeg oppfatter det så er det jo ikke rasen i seg selv TS ikke liker, hen reagerer på lengde/formklipp av pelsen. 

Jada jada. Puddelen er såååå mye bedre bare den får barter :rolleyes: Det er jålete ubrukelige hunder om du barberer trynet på dem, men så fort de får litt pels i trynet, så er det bikkjer man kan leve med. Men det er utstillingsfolket som er overfladiske.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 2ne skrev:

Jeg er litt usikker på om jeg gidder å gå inn på en diskusjon om "monsterpelser", den eneste med monsterpels her er Monster. Men, siden du tar det opp - vannapportøren hadde "en halvmeter topp" fordi de skulle synes i vannet, det er derfor de har ball på halen også. Ballen rundt brystet beskytter vitale kroppsdeler som hjerte og lunger. Ballene bak på hoftekulene beskytter - tada - hoftekulene. Ballene nederst på beina beskytter leddene der. Resten er barbert ned for bevegelse. Den jålete klippen hadde en funksjon. 

Jada jada. Puddelen er såååå mye bedre bare den får barter :rolleyes: Det er jålete ubrukelige hunder om du barberer trynet på dem, men så fort de får litt pels i trynet, så er det bikkjer man kan leve med. Men det er utstillingsfolket som er overfladiske.. 

Nå var ikke mitt bruk av ordet monster noen henvisning til ditt lille monster, bare for å ha det sagt :) Jeg har jo ikke benektet at den noe odde klippen hadde en opprinnelig funksjon, det jeg henviser til er mengde/lengde.. Jeg tviler på at det finns den hårspray i verden som holder en 'halvmeter' topp oppe, etter at bikkja har vært i vannet..og jeg ser ikke helt for meg at tøffe karer går rundt med Elnett på innerlomma heller..:P

Ad barbering av snuter..jeg har jo hatt puddel selv og jeg har også bedrevet litt skamklipp av andre pudler. Det jeg har merket meg, er at de reagerer mest på klipping av snutepartiet. Kanskje ikke så rart med tanke på at man da barberer bort værhårene som jo er følsomme og koblet til nerver. http://illvit.no/dyr/hvorfor-har-dyr-varhar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Just now, QUEST said:

Ad barbering av snuter..jeg har jo hatt puddel selv og jeg har også bedrevet litt skamklipp av andre pudler. Det jeg har merket meg, er at de reagerer mest på klipping av snutepartiet. Kanskje ikke så rart med tanke på at man da barberer bort værhårene som jo er følsomme og koblet til nerver. http://illvit.no/dyr/hvorfor-har-dyr-varhar

Alternativt så er de såpass uvant med pelsstell at de synes det er ugreit å få en diger maskin i trynet?
Min puddel har aldri noensinne protestert mot barbering i ansiktet - sålenge jeg bruker en liten maskin - kommer jeg med den store, så er hun straks urolig og forsøker å vri seg unna. Hun har overhodet INGEN reaksjoner på å få klippet bort værhårene - uansett hvor lang pelsen er i trynet.......
Og når jeg barberte småttingene for snart to år siden, så var det ingen av de som hadde noe reaksjon på snutebarbering - de syntes det var dumt å bli holdt fast, men det var ingen reaksjon på selve barberingen. Dersom dette var ubehagelig, eller vondt - så ville hunder protestert mer - og det hadde nok også vært forbudt å barbere de bort - så nei, jeg tror ikke det er "traumatisk" for en puddel å få barbert nesa, og at det er årsaken til at en del uflidde hunder protesterer - jeg tror de protesterer fordi de ikke synes digre maskiner rundt øya er gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, QUEST said:

Nå var ikke mitt bruk av ordet monster noen henvisning til ditt lille monster, bare for å ha det sagt :) Jeg har jo ikke benektet at den noe odde klippen hadde en opprinnelig funksjon, det jeg henviser til er mengde/lengde.. Jeg tviler på at det finns den hårspray i verden som holder en 'halvmeter' topp oppe, etter at bikkja har vært i vannet..og jeg ser ikke helt for meg at tøffe karer går rundt med Elnett på innerlomma heller..:P

Jeg veit at du ikke henviste til Monster. Det er meg forøvrig revnende likegyldig hva soniser syns om klippene jeg velger å ha mine hunder i - det er i så fall meg det går ut over, om jeg har en "halvmeter" topp på de eller ikke. Sånn utover det, så er det ulovlig å ha hårspray i toppene nå, så så innmari mye Elnett finner du neppe rundt ringene lenger, og det har aldri vært vanlig å ha det i toppene i hverdagen. Tror dere virkelig at de ser ut som dette: 

poodle-continental-clip-1-288x321.dm.edi

i hverdagen? :rolleyes: 

Just now, QUEST said:

Ad barbering av snuter..jeg har jo hatt puddel selv og jeg har også bedrevet litt skamklipp av andre pudler. Det jeg har merket meg, er at de reagerer mest på klipping av snutepartiet. Kanskje ikke så rart med tanke på at man da barberer bort værhårene som jo er følsomme og koblet til nerver. http://illvit.no/dyr/hvorfor-har-dyr-varhar

De er ikke katter. De klarer seg helt fint uten værhår. Det stedet mine reagerer mest på klippen er under nesa ned på leppene, der er det ikke værhår. Så å dra "det er slemt å barbere de i trynet"-kortet, kan du dra for noen som syns barter er pent og funksjonelt - så skal jeg holde kjeft om all rødsoppen som finnes i de nevnte bartene, fordi de stadig er bløte og fulle av matrester og annen "moro". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Belgerpia skrev:

Alternativt så er de såpass uvant med pelsstell at de synes det er ugreit å få en diger maskin i trynet?
Min puddel har aldri noensinne protestert mot barbering i ansiktet - sålenge jeg bruker en liten maskin - kommer jeg med den store, så er hun straks urolig og forsøker å vri seg unna. Hun har overhodet INGEN reaksjoner på å få klippet bort værhårene - uansett hvor lang pelsen er i trynet...
Og når jeg barberte småttingene for snart to år siden, så var det ingen av de som hadde noe reaksjon på snutebarbering - de syntes det var dumt å bli holdt fast, men det var ingen reaksjon på selve barberingen. Dersom dette var ubehagelig, eller vondt - så ville hunder protestert mer - og det hadde nok også vært forbudt å barbere de bort - så nei, jeg tror ikke det er "traumatisk" for en puddel å få barbert nesa, og at det er årsaken til at en del uflidde hunder protesterer - jeg tror de protesterer fordi de ikke synes digre maskiner rundt øya er gøy.

Absolutt ikke uenig at det kan være en medvirkende årsak ja men jeg syns jo selv at de må klippes OFTE får å ha en grei og lettstelt hverdagspels og selv har jeg bare en liten maskin, ikke en av de større 'proffe'. 

Jeg er ikke så sikker på at de ville 'protestert mer' , hunder kan finne seg i mye ubehagelig uten å gi veldig klare tegn på ubehag. Varierer selvsagt mellom individer, la det være sagt. Med tanke på hva som både er lovlig og har vært lovlig, så tar jeg ikke 'hadde vært ulovlig' som noen som helst brukbar rettesnor..

20 minutter siden, 2ne skrev:

Jeg veit at du ikke henviste til Monster. Det er meg forøvrig revnende likegyldig hva soniser syns om klippene jeg velger å ha mine hunder i - det er i så fall meg det går ut over, om jeg har en "halvmeter" topp på de eller ikke. Sånn utover det, så er det ulovlig å ha hårspray i toppene nå, så så innmari mye Elnett finner du neppe rundt ringene lenger, og det har aldri vært vanlig å ha det i toppene i hverdagen. Tror dere virkelig at de ser ut som dette: 

poodle-continental-clip-1-288x321.dm.edi

i hverdagen? :rolleyes: 

De er ikke katter. De klarer seg helt fint uten værhår. Det stedet mine reagerer mest på klippen er under nesa ned på leppene, der er det ikke værhår. Så å dra "det er slemt å barbere de i trynet"-kortet, kan du dra for noen som syns barter er pent og funksjonelt - så skal jeg holde kjeft om all rødsoppen som finnes i de nevnte bartene, fordi de stadig er bløte og fulle av matrester og annen "moro". 

Nei, de ser ikke slik ut i hverdagen og det er just det.. Det er ikke til å komme bort fra at nettopp slike ekstrempelser ( også på mange andre raser) medfører sterke begrensninger på hundens liv/utfoldelse. Jada, det finnes de som putter bikkja i dress og går på tur i skauen men det finnes også en hel del som ikke kunne drømme om å utsette pelsen for den slags påkjenninger.. og igjen, nå snakker jeg ikke bare om puddel. Litt OT men pelshunder er ikke de eneste som får unngjelde for fjollete  utstillingskriterier.. Jeg har selv en gang fått det 'gode' råd av en kjent profil i myndemiljøet at jeg ikke burde la hundene løpe så mye løse..De fikk for mye muskler av det..og nå snakker vi om hunder som opprinnelig er ment for jakt og løp..:blink: Dette 'gode' rådet er jeg ikke alene om å ha fått, jeg har sett det på print også.. Jeg betviler ikke at ikke rent få mynder har fått lide for den slags 'råd'..

I mine øyne er det helt feil når man dyrker slike pelser som bare skal være til utstilling og ikke fungerer i normal hverdag. En hund skal være en hund først og fremst, ikke en levende pelsdukke for klåfingrede utstillere.

Hadde det vært opp til meg, skulle ingen raser tillates å utstilles i en pels som ikke fungerer helt greit i hverdagen, uten spesiell tilrettelegging. 

Ja, de klarer seg uten men det betyr ikke at det er riktig eller optimalt. Nå syns jeg ikke at barter er hverken pent eller funksjonellt, nettopp av de grunner som du viser til her. Pluss at det gjerne lukter surt av 'bartehunder'. Personlig foretrekker jeg glatt snute men sånn aller helst bør det være medfødt :) Når det gjelder puddel og andre raser med pels på snuten, så må man dessverre velge det ene eller det andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, QUEST said:

Nei, de ser ikke slik ut i hverdagen og det er just det.. Det er ikke til å komme bort fra at nettopp slike ekstrempelser ( også på mange andre raser) medfører sterke begrensninger på hundens liv/utfoldelse. Jada, det finnes de som putter bikkja i dress og går på tur i skauen men det finnes også en hel del som ikke kunne drømme om å utsette pelsen for den slags påkjenninger.. og igjen, nå snakker jeg ikke bare om puddel. Litt OT men pelshunder er ikke de eneste som får unngjelde for utstillingskriterier.. Jeg har selv en gang fått det 'gode' råd av en kjent profil i myndemiljøet at jeg ikke burde la hundene løpe så mye løse..De fikk for mye muskler av det..og nå snakker vi om hunder som opprinnelig er ment for jakt og løp..:blink: Dette 'gode' rådet er jeg ikke alene om å ha fått, jeg har sett det på print også.. Jeg betviler ikke at ikke rent få mynder har fått lide for den slags 'råd'..

I mine øyne er det helt feil når man dyrker slike pelser som bare skal være til utstilling og ikke fungerer i normal hverdag. En hund skal være en hund først og fremst, ikke en levende pelsdukke for klåfingrede utstillere.

Jeg skjønner ikke hvorfor vi alltid må diskutere de få ekstrem-tilfellene, fremfor det som er vanlig/normalen. For ja, jeg veit og om en og annen ekstrem oppdretter/utstiller som ikke vil gå turer i skogen og ikke vil ha for mye muskler på hundene sine og ikke syns de bør leke sammen osv, men det er en og annen. Normalen, gjennomsnittet, har hunder som går turer i skog og mark, som herjer og leker og løper med resten av flokken, der forskjellen på pelsrase og ikke-pelsrase går på at bikkjene i pelsrasen stelles oftere (og for å være ærlig, så syns jeg jo ofte at ikke-pelsrasene bør stelles oftere enn de bør - at de ikke ser møkkete ut betyr ikke at de ikke er møkkete), og at denne halvmeter høye toppen du sliter sånn med settes opp i strikker. Samtlige puddelfolk jeg kjenner går turer med sine pudler på akkurat samme måte som enhver annen hundeeier jeg kjenner. 

Just now, QUEST said:

Hadde det vært opp til meg, skulle ingen raser tillates å utstilles i en pels som ikke fungerer helt greit i hverdagen, uten spesiell tilrettelegging. 

Med de kriteriene der, ville det ikke finnes pelsstell-raser i det hele tatt. 

Just now, QUEST said:

Ja, de klarer seg uten men det betyr ikke at det er riktig eller optimalt. Nå syns jeg ikke at barter er hverken pent eller funksjonellt, nettopp av de grunner som du viser til her. Pluss at det gjerne lukter surt av 'bartehunder'. Personlig foretrekker jeg glatt snute men sånn aller helst bør det være medfødt :) Når det gjelder puddel og andre raser med pels på snuten, så må man dessverre velge det ene eller det andre. 

:lol: Jeg finner det svært ironisk at du gjerne kastrerer hundene dine fordi det er enklest for deg, men syns det er problematisk å barbere bort hår. Jeg sliter med å ta det alvorlig, for å være helt ærlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...