Gå til innhold
Hundesonen.no

Labrador som trekkhund? Trehjulsvogner?


Rosin
 Share

Recommended Posts

Labradoren min på 2,5 år (gammel nok?) kjeder seg litt for tiden og vil gjerne ha mer å finne på, så jeg leker litt med tanken på å begynne med "hundekjøring". Annet enn sånn hardcore alaskan husky 20spanns-greier finner jeg veldig lite (på norsk) om dette, men har sett noen youtube-filmer hvor én hund trekker en voksen person i en bitteliten tre/fire-hjulsvogn. Det ser kjempeteit ut, men det ser også ut som både eier og hund har det gøy! Er det noen her til lands som driver med slikt, og er labrador egnet? (Det påvirker kanskje risikoen for HD og slikt? :icon_confused:) Om det ikke blir aktuelt å trekke et menneske, så kunne det kanskje uansett vært bra for henne å trekke matvarer fra butikken og slike småting. Hva heter vognene man bruker til slikt? Når jeg søker på Finn dukker det  bare opp "hundebarnevogner", så jeg tror jeg mangler noen grunnleggende begreper i hundekjøringsfaget... :rolleyes:

 

 

:sled:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en trehjuling, og synes under 4 stk er lite på den. Går greit med 3 også, men er vi nede i 2 så tar jeg heller kickbiken eller sykkelen :) 
Riktignok finnes det trehjulinger som er lettere (min veier ca 35kg) og har smalere å større dekk (type sykkeldekk, min har mindre og bredere = mer rullemotstand). Sånne lette går sikker greit nok med 2, de veier jo ikke mer enn en sykkel mange av dem. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sykler med eldste borderen min. Har også lånt meg en whippet noen ganger, så de har vært to.
Kjempegøy, og hundene storkoser seg. [emoji1]

Har siklet på vogn jeg også, men fant fort ut at man bør ha flere hunder først.

f9bc640111d31c895f205911622bf9db.jpg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt pysete på sykkel (spesielt på skogsveier med en gæærn labrador festet til sykkelen :hyper:), men kickbike så morro ut! :)

Fant noen "sulkyer" på nettet, som en del påstår er passende til én hund, men jeg kjenner jeg er litt skeptisk til tohjulinger. Det blir vel fort mye vekt på ryggen på hunden om balansen ikke er riktig. De har også noen med tre hjul, men det er vel uansett kanskje litt for tungt for en enslig labrador... De er ihvertfall interessante å se på. :lol:

 

For mange år da jeg drev med hest solgte de noen små firhjuls"kjerrer" i Børjes sine kataloger, som kom med en lærsele med et slags mini-bogtre, til hund. Disse var ikke til å trekke voksne folk i, men småting/små barn. Kanskje vi bør gå for noe slikt istedet, om det forsatt er å få tak i. :)
 

Chalos sulky.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Nå har jeg ikke sjekket på en stund men mange av de tingen som vi skal sitte i og hunden skal trekke veier ca 30 kg og den må du da + på din egen vekt og det kan bli vel tungt både utfor og i oppoverbakker til en hund alene. Du må da komem deg lett ut og inn av vogna for å kunne hjelpe til i bakkene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Rimfrosthuldra skrev:

Jeg er litt pysete på sykkel (spesielt på skogsveier med en gæærn labrador festet til sykkelen :hyper:), men kickbike så morro ut! :)

Fant noen "sulkyer" på nettet, som en del påstår er passende til én hund, men jeg kjenner jeg er litt skeptisk til tohjulinger. Det blir vel fort mye vekt på ryggen på hunden om balansen ikke er riktig. De har også noen med tre hjul, men det er vel uansett kanskje litt for tungt for en enslig labrador... De er ihvertfall interessante å se på. :lol:

 

For mange år da jeg drev med hest solgte de noen små firhjuls"kjerrer" i Børjes sine kataloger, som kom med en lærsele med et slags mini-bogtre, til hund. Disse var ikke til å trekke voksne folk i, men småting/små barn. Kanskje vi bør gå for noe slikt istedet, om det forsatt er å få tak i. :)
 

Chalos sulky.jpg

Det var en snodig doning :lol:

Men, du får trehjulssykler i stor størrelse også. Kanskje det er noe? For du må nok regne med å hjelpe til litt i bakker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt pysete på sykkel (spesielt på skogsveier med en gæærn labrador festet til sykkelen :hyper:), men kickbike så morro ut! [emoji4]
Fant noen "sulkyer" på nettet, som en del påstår er passende til én hund, men jeg kjenner jeg er litt skeptisk til tohjulinger. Det blir vel fort mye vekt på ryggen på hunden om balansen ikke er riktig. De har også noen med tre hjul, men det er vel uansett kanskje litt for tungt for en enslig labrador... De er ihvertfall interessante å se på. :lol:
 
For mange år da jeg drev med hest solgte de noen små firhjuls"kjerrer" i Børjes sine kataloger, som kom med en lærsele med et slags mini-bogtre, til hund. Disse var ikke til å trekke voksne folk i, men småting/små barn. Kanskje vi bør gå for noe slikt istedet, om det forsatt er å få tak i. [emoji4]
 
5a4a68a664382_Chalossulky.jpg.77adc46c394c1a9e425a49717b3f66ee.jpg

Holdt på å dø av skrekk de første gangene jeg også, men man blir fort vant til det [emoji1] Og da er det bare kjempegøy!

Har sett disse sulkyene er relativt populære i USA, men jeg er veldig usikker på hvordan man greier å balansere en slik tohjuling med et menneske oppi uten å enten legge vekt på hundens rygg, eller "løfte" hunden med den... Samtlige videoer jeg har sett viser også et veldig, veldig lavt tempo, antakeligvis fordi det blir veldig tungt med vogn + eier for én hund, når man ikke har pedaler hvor man kan hjelpe til.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Rimfrosthuldra skrev:

For mange år da jeg drev med hest solgte de noen små firhjuls"kjerrer" i Børjes sine kataloger, som kom med en lærsele med et slags mini-bogtre, til hund. Disse var ikke til å trekke voksne folk i, men småting/små barn. Kanskje vi bør gå for noe slikt istedet, om det forsatt er å få tak i. :)

Komtesele heter det. Har en til en gammel kløv. Ville ikke anbefalt slik trekking med komte. 

Trekkarbeid mine gjør:

Trekker meg i gode seler og magebelte, både når jeg går og jogger.

De trekker på ski/snørekjøring.

De trekker spark.

De trekker kjetting i lavere tempo/for trening.

De trekker meg på sykkel.

..altså er det mye moro man kan finne på innen trekking. En god sele (til sitt bruk) er også alfa omega!

 

(Synes heller ikke de "sulkyene" så spesielt gode ut!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...