Gå til innhold
Hundesonen.no

Labrador som trekkhund? Trehjulsvogner?

Recommended Posts

Labradoren min på 2,5 år (gammel nok?) kjeder seg litt for tiden og vil gjerne ha mer å finne på, så jeg leker litt med tanken på å begynne med "hundekjøring". Annet enn sånn hardcore alaskan husky 20spanns-greier finner jeg veldig lite (på norsk) om dette, men har sett noen youtube-filmer hvor én hund trekker en voksen person i en bitteliten tre/fire-hjulsvogn. Det ser kjempeteit ut, men det ser også ut som både eier og hund har det gøy! Er det noen her til lands som driver med slikt, og er labrador egnet? (Det påvirker kanskje risikoen for HD og slikt? :icon_confused:) Om det ikke blir aktuelt å trekke et menneske, så kunne det kanskje uansett vært bra for henne å trekke matvarer fra butikken og slike småting. Hva heter vognene man bruker til slikt? Når jeg søker på Finn dukker det  bare opp "hundebarnevogner", så jeg tror jeg mangler noen grunnleggende begreper i hundekjøringsfaget... :rolleyes:

:sled:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Guest lijenta

En hund sykkel/kicbike eller Nordic Cab Explorer  for hund de har forresten flere utgaver 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en trehjuling, og synes under 4 stk er lite på den. Går greit med 3 også, men er vi nede i 2 så tar jeg heller kickbiken eller sykkelen :) 
Riktignok finnes det trehjulinger som er lettere (min veier ca 35kg) og har smalere å større dekk (type sykkeldekk, min har mindre og bredere = mer rullemotstand). Sånne lette går sikker greit nok med 2, de veier jo ikke mer enn en sykkel mange av dem. 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg sykler med eldste borderen min. Har også lånt meg en whippet noen ganger, så de har vært to.
Kjempegøy, og hundene storkoser seg.

Har siklet på vogn jeg også, men fant fort ut at man bør ha flere hunder først.

f9bc640111d31c895f205911622bf9db.jpg

• Like 3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Går mye tur med en labradortispe som er helt rå på å trekke sykkel. Brukte agn foran første gangen, og siden det bare løper og løper hun! Verdt å prøve. :)

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er litt pysete på sykkel (spesielt på skogsveier med en gæærn labrador festet til sykkelen :hyper:), men kickbike så morro ut! :)

Fant noen "sulkyer" på nettet, som en del påstår er passende til én hund, men jeg kjenner jeg er litt skeptisk til tohjulinger. Det blir vel fort mye vekt på ryggen på hunden om balansen ikke er riktig. De har også noen med tre hjul, men det er vel uansett kanskje litt for tungt for en enslig labrador... De er ihvertfall interessante å se på. :lol:

For mange år da jeg drev med hest solgte de noen små firhjuls"kjerrer" i Børjes sine kataloger, som kom med en lærsele med et slags mini-bogtre, til hund. Disse var ikke til å trekke voksne folk i, men småting/små barn. Kanskje vi bør gå for noe slikt istedet, om det forsatt er å få tak i. :)

Chalos sulky.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Guest lijenta

Nå har jeg ikke sjekket på en stund men mange av de tingen som vi skal sitte i og hunden skal trekke veier ca 30 kg og den må du da + på din egen vekt og det kan bli vel tungt både utfor og i oppoverbakker til en hund alene. Du må da komem deg lett ut og inn av vogna for å kunne hjelpe til i bakkene

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
10 minutter siden, Rimfrosthuldra skrev:

Jeg er litt pysete på sykkel (spesielt på skogsveier med en gæærn labrador festet til sykkelen :hyper:), men kickbike så morro ut! :)

Fant noen "sulkyer" på nettet, som en del påstår er passende til én hund, men jeg kjenner jeg er litt skeptisk til tohjulinger. Det blir vel fort mye vekt på ryggen på hunden om balansen ikke er riktig. De har også noen med tre hjul, men det er vel uansett kanskje litt for tungt for en enslig labrador... De er ihvertfall interessante å se på. :lol:

For mange år da jeg drev med hest solgte de noen små firhjuls"kjerrer" i Børjes sine kataloger, som kom med en lærsele med et slags mini-bogtre, til hund. Disse var ikke til å trekke voksne folk i, men småting/små barn. Kanskje vi bør gå for noe slikt istedet, om det forsatt er å få tak i. :)

Chalos sulky.jpg

Det var en snodig doning :lol:

Men, du får trehjulssykler i stor størrelse også. Kanskje det er noe? For du må nok regne med å hjelpe til litt i bakker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

en hund = sykkel eller kickbike :) man kan ha mye  moro med det :) sånn "sulky" ser ikke bra ut for hunden...da er det bedre med trehjulssykkel ala master trail, men det er litt lite med bare en hund foran den 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jeg er litt pysete på sykkel (spesielt på skogsveier med en gæærn labrador festet til sykkelen :hyper:), men kickbike så morro ut!

For mange år da jeg drev med hest solgte de noen små firhjuls"kjerrer" i Børjes sine kataloger, som kom med en lærsele med et slags mini-bogtre, til hund. Disse var ikke til å trekke voksne folk i, men småting/små barn. Kanskje vi bør gå for noe slikt istedet, om det forsatt er å få tak i.

5a4a68a664382_Chalossulky.jpg.77adc46c394c1a9e425a49717b3f66ee.jpg

Holdt på å dø av skrekk de første gangene jeg også, men man blir fort vant til det Og da er det bare kjempegøy!

Har sett disse sulkyene er relativt populære i USA, men jeg er veldig usikker på hvordan man greier å balansere en slik tohjuling med et menneske oppi uten å enten legge vekt på hundens rygg, eller "løfte" hunden med den... Samtlige videoer jeg har sett viser også et veldig, veldig lavt tempo, antakeligvis fordi det blir veldig tungt med vogn + eier for én hund, når man ikke har pedaler hvor man kan hjelpe til.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
5 timer siden, Rimfrosthuldra skrev:

Komtesele heter det. Har en til en gammel kløv. Ville ikke anbefalt slik trekking med komte. 

Trekkarbeid mine gjør:

Trekker meg i gode seler og magebelte, både når jeg går og jogger.

De trekker på ski/snørekjøring.

De trekker spark.

De trekker kjetting i lavere tempo/for trening.

De trekker meg på sykkel.

..altså er det mye moro man kan finne på innen trekking. En god sele (til sitt bruk) er også alfa omega!

(Synes heller ikke de "sulkyene" så spesielt gode ut!)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

saccovogn kan du jo se på. Det går med en hund, men da bør det være flatt. Vil nok heller si som resten, sykkel/sparkesykkel/ski er bedre med en hund. Evt en Nordic cab om du skal dra varer hjem grå butikken e.l.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men man kan da fortsatt selektere etter bruksegenskaper selv om racing blir forbudt?? Eller er det slik at null veddeløpsracing - nei da får vi bare avle på fjollehunder da som bare vet å trave i ring  Det er jo ikke sånn???  Man må finne et alternativ da, med andre konkurranser som ikke er lukrativt for andre enn rasen selv. 

Det er jo VEDDELØPET som er hovedproblemet her, og som er grunnen til at det stoppes. Gamblingen og det som er grunnlaget for dritten i "sporten". Jeg skjønner ikke at folk kan være FOR veddeløp med greyhounds. Det er faktisk ikke noen hemmelighet at det hele tiden skjer mye dritt i industrien, og jo også i Florida. Og nei det er ikke overalt det skjer, men man må da ta problemet ved kjernen, og her så er det jo helt klart det å tjene penger på hundene som skaper store problemer. Greyhound "farm" er ikke for meg et positivt ord. 

La heller hundene løpe under mer kontrollerte forhold, hvor de attpåtil kan få være en del av familien og bli behandlet deretter. Og nei det er ikke bare PETA som har funnet (tvunget?) frem dritt fra industrien opp igjennom tidene. 
    • Hvorfor? Nå er det ikke alle omplasseringshunder som omplasseres fordi eier ikke greier å ta seg av dem.. Og hvor mye verditap tenker du det er på en et år gammel hund? Bruksmessig har man vell knapt gått glipp av noen ting og for mange kan det nå være positivt å slippe å ha valp. Noen er til og med helsetestet øynet tryggere kjøp enn en valp er. Og sånn utover det så bestemmer markedet. De som synes det er fair de kjøper, de som ikke er interessert, de lar det være.  
    • Det er ganske enkelt heldigvis, krever bare litt tålmodighet. Du må fortelle hunden hva du vil den skal gjøre om den ikke greier det selv. Feks "legg deg". Håper den ikke må du hjelpe den ytterligere, ha på bånd, hjelp den ned eller i ro(ikke hardt), og gjenta så ofte som nødvendig. Det krever at man er konsekvent og følger opp til det kjedsommelige i starten, men når det begynner å synke inn så kommer gjerne resultatene raskt og😊 å være rolig og å være sliten er to forskjellige ting.😊
    • Sånn tolker jeg det også.
    • Så søte barn 💙 og den skjønne gutten din, @Krilo 
  • Nylig opprettede emner