Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, januar


Symra&Pippin
 Share

Recommended Posts

Akkurat nå, Siri skrev:

Ja, sånn var det selvsagt. De vet vel ikke helt hvorfor det er sånn, men jeg tror ikke jeg tar sjansen faktisk. Bukspyttkjertelen kan være et svakt punkt på briarder har jeg skjønt - både med utvikling av EPI og akutt pancreatitt (jeg kjenner hunder med begge deler - slekt av mine). Jeg kan spise skinnet selv, jeg :aww: 

 

Akkurat nå, 2ne skrev:

Lettvinte løsninger er for pyser :aww::P 

Sånn er det her og :ahappy: 

Man skal visst være forsiktig med kalkun, and og gås, det skal visstnok ikke gis i store mengder i samme porsjon: 

Store mengder fett fra kalkun, gås og and gitt i en og samme porsjon kan også gi reaksjoner i hundens fordøyelsessystem. Mange hunder reagerer på sterke krydder, og mye salt er ikke å anbefale selv om det ikke er giftig. Kalkunskinn kan forårsake akutt betennelse i bukspyttkjertelen. Ute og inne kan en nysgjerrig hund få i seg mye som er farlig. Rottegift er svært farlig og ofte (dessverre) lett tilgjengelig. Giften inneholder et antikoaguleringsmiddel som kan føre til innvendige blødninger og død.

De nevner forøvrig også ribbefett: 

Det er ikke bare sjokolade som er farlig for hunden å få i seg. Druer og rosiner, løk, avokado og kunstig sukkerstoff kan føre til forgiftning og død. Og kalkunskinn og fet ribbe er en fare når julen nærmer seg.

Det kan jo ha noe med type mat å gjøre. Hunder flest er vel ikke vant til å bli servert så feit mat, det kan bli vanskelig for de å fordøye det om det plutselig er drit-fett :P Det er forøvrig passelig høysesong for mageissues på folk og rundt jul, så det er jo mulig at vi heller ikke har godt av mye feit julemat i store mengder på kort tid :P 

* titter bekymret på hundene og lurer på hvor mye skinn de egentlig fikk?*

Siden skinnet er noe av det jeg syns er best, håper jeg på at det var så pass lite igjen at det ikke var farlig..:)

Alt var så mye enklere før.. :sleep:Da ga man jo hundene både sjokolade og rosiner og hvitløk ble til og med anbefalt til hund også.. Nå ville jeg jo ikke funnet på å gitt hverken sjokolade eller mat med sjokolade, rosiner eller løk i.. Avokada og ribbe er ingen høydare her, så akkurat det behøver jeg ikke å bekymre meg for. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 3.4k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hils på Silma, North Sheltie's Starlight Har vært en svipptur innom Harstad og hentet lillegull, og sjokkert hele familien, var kun gubben som visse jeg skulle ha valp Tantebarnet til Inya, og en

Jeg danset til krampa tok meg. Bokstavelig talt. Jeg har vondt i føttene, leggene truer med ny krampe etter en siste sluttspurt til Mambo Nr 5, jeg har hold i siden, og senebetennelsen i armene fikk k

Hils på Rhiannon❤

Posted Images

Akkurat nå, QUEST skrev:

 

* titter bekymret på hundene og lurer på hvor mye skinn de egentlig fikk?*

Siden skinnet er noe av det jeg syns er best, håper jeg på at det var så pass lite igjen at det ikke var farlig..:)

Alt var så mye enklere før.. :sleep:Da ga man jo hundene både sjokolade og rosiner og hvitløk ble til og med anbefalt til hund også.. Nå ville jeg jo ikke funnet på å gitt hverken sjokolade eller mat med sjokolade, rosiner eller løk i.. Avokada og ribbe er ingen høydare her, så akkurat det behøver jeg ikke å bekymre meg for. :P

Det må vel gjelde hunder som lever på sagmuggtørrfôr, og ikke er vandt med fettrikt kjøtt. Baltofôr feks leverte jo kalkunmuk til hundefôr før (mye fett, ja, men det er faktisk mer fett i kyllingmuk) Fungerte utmerket her, i hvertfall.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Debbie skrev:

For en fin ide,kan jeg kopiere ideen?

Selvfølgelig; jeg har ærlig og redelig stjålet ideen fra "internettet".

32 minutter siden, Siri skrev:

Jeg har noen ganger våkna av slike stinkbomber på soverommet - men det har aldri vært noen krise på å komme seg ut for de firbeinte, det har bare vært luft heldigvis. Men herregud for en stank det kan bli... :x 

De har egentlig gnagd ganske standhaftig og kontinuerlig på de beina de fikk på nyttårsaften, så det kan hende det ble litt mye rart i magen. Alt kommer for en dag når jeg kommer hjem fra jobb :P 

32 minutter siden, Siri skrev:

Den bakken din er IKKE veldig kul når det er glatt nei! 

Nei, jeg har kommet opp på mye ulikt føre, men når det er ren is da skal en ha rimelig sterk bil og gode dekk for å komme opp noe som helst. Det er jo lov til å håpe at noen har strødd i mellomtiden. Og jeg har kjettingene i bilen nå, og ikke i kjelleren :P 

32 minutter siden, Siri skrev:

Saus er alfa og omega :D Særlig en sånn som er laget på kraft kokt på innmaten fra kalkunen, bein og kjøttrester OG det man har fylt kalkunen med (epler, gamle klementiner, løk etc). En hvit saus laget med dette som basis, med en dæsj estragon... Det blir snadder, det :D 

Du må gi meg en skikkelig detaljert framgangsmåte, så jeg kan få laget slik snaddersaus!

32 minutter siden, Siri skrev:

Det var så vakkert da jeg kjørte hjem igjen nå. Sola forsøkte å bryte i gjennom tåkedekket, trær med masse snø som tynget som man bare ante gjennom tåka. 

Månen var dritlekker da jeg kjørte på jobb - stor og kraftig i fargene, bare amaaaazing!

Nytt år og nye planer, så innimellom jobbing forsøker jeg å finne terminlister for 2018, men det er visst ikke alle arrangører som er like opptatt av at vi skal holde av helgene - jeg melder i hvert fall på for dommer, veldig sjelden jeg stiller "just for fun".

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Pringlen skrev:

Det må vel gjelde hunder som lever på sagmuggtørrfôr, og ikke er vandt med fettrikt kjøtt. Baltofôr feks leverte jo kalkunmuk til hundefôr før (mye fett, ja, men det er faktisk mer fett i kyllingmuk) Fungerte utmerket her, i hvertfall.

Satser på at det er riktig :) Mine er jo vant til å få både matrester og v&h i tillegg til tørrforet og jeg har aldri unnlatt å gi dem fett, hender sågar at jeg heller fett over tørrforet.,:ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, 2ne skrev:

Lettvinte løsninger er for pyser :aww::P 

Nå er jeg stort sett ei pysa da, for jeg går ofte for de lettvinte løsningene, men :P 

20 minutter siden, 2ne skrev:

Sånn er det her og :ahappy: 

Sant vinteren er FIIIIIIN :lol: 

20 minutter siden, 2ne skrev:

Det kan jo ha noe med type mat å gjøre. Hunder flest er vel ikke vant til å bli servert så feit mat, det kan bli vanskelig for de å fordøye det om det plutselig er drit-fett :P Det er forøvrig passelig høysesong for mageissues på folk og rundt jul, så det er jo mulig at vi heller ikke har godt av mye feit julemat i store mengder på kort tid :P 

Jeg innser at min mage nok er godt tilpasset jules feitmat også, for min mage har vært aldeles strålende hele jula :D 

7 minutter siden, QUEST skrev:

Alt var så mye enklere før.. :sleep:Da ga man jo hundene både sjokolade og rosiner og hvitløk ble til og med anbefalt til hund også.. Nå ville jeg jo ikke funnet på å gitt hverken sjokolade eller mat med sjokolade, rosiner eller løk i.. Avokada og ribbe er ingen høydare her, så akkurat det behøver jeg ikke å bekymre meg for. :P

Jeg husker da en tidligere tispe jeg hadde, spiste i seg en kilo druer... Jeg tenkte ikke engang på at det kanskje ikke var helt heldig, men ønsket henne en real diaré som straff. Hun slapp ikke så mye som en råtten fis etterpå. Var like frisk og fin, hun :lol: Men nå er jeg nok mer påpasselig med hva de får i seg ja. 

Akkurat nå, SFX skrev:

De har egentlig gnagd ganske standhaftig og kontinuerlig på de beina de fikk på nyttårsaften, så det kan hende det ble litt mye rart i magen. Alt kommer for en dag når jeg kommer hjem fra jobb :P 

Det slo meg at de beina kanskje kunne avstedkomme litt slike effekter ja :lol: 

Akkurat nå, SFX skrev:

Nei, jeg har kommet opp på mye ulikt føre, men når det er ren is da skal en ha rimelig sterk bil og gode dekk for å komme opp noe som helst. Det er jo lov til å håpe at noen har strødd i mellomtiden. Og jeg har kjettingene i bilen nå, og ikke i kjelleren :P 

Men det er jo såååå kjipt å måtte legge på kjettinger når man er såå nært hjem :P 

Akkurat nå, SFX skrev:

Du må gi meg en skikkelig detaljert framgangsmåte, så jeg kan få laget slik snaddersaus!

Det skal vi fikse vøtt :D 

Akkurat nå, SFX skrev:

Månen var dritlekker da jeg kjørte på jobb - stor og kraftig i fargene, bare amaaaazing!

Det er DA man burde hatt med seg fotoapparat og stativ!!

Akkurat nå, SFX skrev:

Nytt år og nye planer, så innimellom jobbing forsøker jeg å finne terminlister for 2018, men det er visst ikke alle arrangører som er like opptatt av at vi skal holde av helgene - jeg melder i hvert fall på for dommer, veldig sjelden jeg stiller "just for fun".

Og jeg bare melder på der jeg har lyst til å stille, nesten uavhengig av hvem som dømmer... ok - jeg har noen ikke-dommere, men de dømmer ikke rasen så ofte heldigvis :D 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Siri skrev:
Sitat

 

Sant vinteren er FIIIIIIN :lol: 

Fiiin ja..sånn rent visuellt..:sleep: Derimot er det ikke like fiiint å vasse i løssnø til over knærne.. 

Akkurat nå, Siri skrev:

Jeg husker da en tidligere tispe jeg hadde, spiste i seg en kilo druer... Jeg tenkte ikke engang på at det kanskje ikke var helt heldig, men ønsket henne en real diaré som straff. Hun slapp ikke så mye som en råtten fis etterpå. Var like frisk og fin, hun :lol: Men nå er jeg nok mer påpasselig med hva de får i seg ja. 

Akkurat nå, SFX skrev:

Ja, druer ja..det hadde jeg jo glemt. Antagelig for at jeg ikke siser druer selv :ahappy: Men husker at tidligere hunder kunne stjele en sjokoladeplate og det så da vitterlig ikke ut til at de ble syke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Siri said:

Nå er jeg stort sett ei pysa da, for jeg går ofte for de lettvinte løsningene, men :P 

Hvorfor gjøre det enkelt når man kan gjøre det vanskelig? :P 

Just now, Siri said:

Sant vinteren er FIIIIIIN :lol: 

Meh, den er grei nok :P 

Just now, Siri said:

Jeg innser at min mage nok er godt tilpasset jules feitmat også, for min mage har vært aldeles strålende hele jula :D 

Jeg pleier ikke å reagere på julemat jeg heller :P Men jeg hadde jo gleden av å tilbringe førjulstiden på gastroavdelinga på Ahus i fjor, hvor det var både fullt og stor gjennomtrekk, så jeg tipper jo at noen reagerer på feit julemat allikevel :P 

Just now, Siri said:

Jeg husker da en tidligere tispe jeg hadde, spiste i seg en kilo druer... Jeg tenkte ikke engang på at det kanskje ikke var helt heldig, men ønsket henne en real diaré som straff. Hun slapp ikke så mye som en råtten fis etterpå. Var like frisk og fin, hun :lol: Men nå er jeg nok mer påpasselig med hva de får i seg ja. 

Gubbelille fikk alltid kyllingbeina da vi hadde hatt det til middag, det er ikke noe jeg gir hundene jeg har nå for det. Det gikk rett nok bra med han, for litt flaks får man jo ha, men jeg har ikke tenkt å satse på at det går bra videre fremover - det er for det første ikke spesielt behagelig med hverken tette eller sprekte tarmer, det er for det andre heller ikke spesielt behagelig for lommeboka :P 

Jeg føler jeg gjentar meg stadig om dagen, men det er mye vi gjorde før i tiden som vi ikke gjør i dag. Fordi vi veit bedre, liksom. Vi brukte ikke bilbelter heller, før i tiden. At vi gjorde noe før, betyr ikke at det var lurt :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, mokken said:

Skrekk og gru, pakken min sendes med postnord. Mon tro om jeg får den før januar er over...?  :|

ih lykke til!  Bestilte seng til kasko i går siden jeg avbestilte hooksgreia. Den skal og sendes med postnord. Lever farlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, QUEST skrev:

Fiiin ja..sånn rent visuellt..:sleep: Derimot er det ikke like fiiint å vasse i løssnø til over knærne.. 

Det er bare god trening, det :D Vass mer !!!! :P 

23 minutter siden, QUEST skrev:

Ja, druer ja..det hadde jeg jo glemt. Antagelig for at jeg ikke siser druer selv :ahappy: Men husker at tidligere hunder kunne stjele en sjokoladeplate og det så da vitterlig ikke ut til at de ble syke..

Nei, de overlevde jo som regel slike ting også - men jeg ville ikke gitt hundene sjokolade nå i dag like vel :ahappy:

17 minutter siden, 2ne skrev:

Hvorfor gjøre det enkelt når man kan gjøre det vanskelig? :P 

Sant nok :P 

17 minutter siden, 2ne skrev:

Meh, den er grei nok :P 

Pfffft... bare innrøm det - det er litt vakkert :D 

17 minutter siden, 2ne skrev:

Jeg pleier ikke å reagere på julemat jeg heller :P Men jeg hadde jo gleden av å tilbringe førjulstiden på gastroavdelinga på Ahus i fjor, hvor det var både fullt og stor gjennomtrekk, så jeg tipper jo at noen reagerer på feit julemat allikevel :P 

De reagerer vel kanskje mye pga MENGDENE de har i seg, tipper jeg :lol: 

17 minutter siden, 2ne skrev:

Gubbelille fikk alltid kyllingbeina da vi hadde hatt det til middag, det er ikke noe jeg gir hundene jeg har nå for det. Det gikk rett nok bra med han, for litt flaks får man jo ha, men jeg har ikke tenkt å satse på at det går bra videre fremover - det er for det første ikke spesielt behagelig med hverken tette eller sprekte tarmer, det er for det andre heller ikke spesielt behagelig for lommeboka :P 

Nei, det er liksom mange grunner til at jeg ikke gir sånne typer bein til mine hunder også :P 

17 minutter siden, 2ne skrev:

Jeg føler jeg gjentar meg stadig om dagen, men det er mye vi gjorde før i tiden som vi ikke gjør i dag. Fordi vi veit bedre, liksom. Vi brukte ikke bilbelter heller, før i tiden. At vi gjorde noe før, betyr ikke at det var lurt :P 

Jeg er i grunnen glad for at vi veit bedre nå til dags :D 

Nå sitter jeg og funderer på om vi skal forsøke oss på en aldri så liten sparktur... Jeg må vel begynne å trene opp prinsessedyret etter skaden - hun er litt dvask, for å si det sånn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Siri skrev:

Det slo meg at de beina kanskje kunne avstedkomme litt slike effekter ja :lol: 

Foenix ble så begeistret for beinet at det var med i senga natt til i går - jeg var for trøtt til å ta den kampen :P

33 minutter siden, Siri skrev:

Men det er jo såååå kjipt å måtte legge på kjettinger når man er såå nært hjem :P 

Det er helt sant! 

33 minutter siden, Siri skrev:

Det skal vi fikse vøtt :D 

Supert!

33 minutter siden, Siri skrev:

Det er DA man burde hatt med seg fotoapparat og stativ!!

Ja, jeg vurderte å stoppe, men mobilen tar så craptastic bilder...

33 minutter siden, Siri skrev:

Og jeg bare melder på der jeg har lyst til å stille, nesten uavhengig av hvem som dømmer... ok - jeg har noen ikke-dommere, men de dømmer ikke rasen så ofte heldigvis :D 

Men jeg har ikke råd til å melde på overalt hvor jeg kunne hatt lyst til å stille, så da er dommer en grei sorteringsnøkkel for å finne ut hvor jeg skal :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått vite at vi nå kan skylle ned dopapir igjen, så da drar jeg hjem i ettermiddag. Dagliglivets små gleder :lol:  Men spiser middag med min mor først.  Skal bli så godt å få sove i min egen seng igjen!!

  • Like 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, SFX skrev:

Foenix ble så begeistret for beinet at det var med i senga natt til i går - jeg var for trøtt til å ta den kampen :P

:lol: 

29 minutter siden, SFX skrev:

Supert!

Kan ta det på PM :D 

29 minutter siden, SFX skrev:

Ja, jeg vurderte å stoppe, men mobilen tar så craptastic bilder...

Det kjipe med mobiler, det... 

29 minutter siden, SFX skrev:

Men jeg har ikke råd til å melde på overalt hvor jeg kunne hatt lyst til å stille, så da er dommer en grei sorteringsnøkkel for å finne ut hvor jeg skal :P 

:P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toalettet vårt tok kvelden 31.12. Rørlegger kom og var her fra 0800 til 1400. Vil ikke vite hvor dyrt det ble :bye: Kommer til å sjekke posten med en puls på 300 de neste dagene tror jeg :P Men jaja, nå har vi ihvertfall et normalt toalett uten kvern, og vi trenger ikke lenger være redd for at kverna tar kvelden. :P 

Og time er bestilt til avliving av den ene pusen vår. Det blir vondt, men nå slipper hun å ha det så ille med seg selv mer ihvertfall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Paranomia skrev:

Toalettet vårt tok kvelden 31.12. Rørlegger kom og var her fra 0800 til 1400. Vil ikke vite hvor dyrt det ble :bye: Kommer til å sjekke posten med en puls på 300 de neste dagene tror jeg :P Men jaja, nå har vi ihvertfall et normalt toalett uten kvern, og vi trenger ikke lenger være redd for at kverna tar kvelden. :P 

Og time er bestilt til avliving av den ene pusen vår. Det blir vondt, men nå slipper hun å ha det så ille med seg selv mer ihvertfall. 

:hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 valper og 1 alfa-hann skutt siden 01 Januar. Norge utrydder ulven i ekstremt tempo :cry:  Fantastiske folk som står på og drar ut i skogen, observerer og er saklige i sin kritikk. Jeg bøyer meg i støvet for Karlsen fra BFR.

https://www.nrk.no/ho/alfahannen-i-julussaflokken-skutt-1.13847723

http://www.nina.no/Aktuelt/Nyhetsartikkel/ArticleId/4380/Ekstrem-innavl-hos-skandinaviske-ulver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*

Nå sitter jeg her og venter på kirurgen. Han skulle begynt klokkå 16, også hadde jeg også time. 

Men s kom akkurat en sykepleier ut og gav beskjed om at han er forsinket, og de var ikke sikker på når han kom! :blink: Skulle tro de var av den formening at alle har tid til å sitte her og gro på ubestemt tid... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, *Kat84* said:

Nå sitter jeg her og venter på kirurgen. Han skulle begynt klokkå 16, også hadde jeg også time. 

Men s kom akkurat en sykepleier ut og gav beskjed om at han er forsinket, og de var ikke sikker på når han kom! :blink: Skulle tro de var av den formening at alle har tid til å sitte her og gro på ubestemt tid... 

Ofte står de og opererer akutte ting før ettermiddagspoliklinikk. Så tipper at det har kommet inn noe akutt. 

Jeg er sykmeldt. Fikk kjeft av legen min for å ha trukket strikken for langt. Hele venstre lunge er betent, ingen normale pustelyder å høre og tydelig full av væske og bakterier... jadda... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle egentlig rydde vekk julen i går eller i dag. Vel, julen er fremdeles i stuen min :aww: prøver igjen i morgen :aww:

Når alt er borte, skal jeg kjøpe noen fine blomster å pynte med :ahappy: og kanskje en duk og noen kubbelys :)

 

Hunden fikk en fin tur i dag, og de begge var veldig fornøyd! Fikk gått sånn at vi slapp unna regn og folk :D livets små gleder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Mira2.0 skrev:

Blæ. Akkurat gått tur med bikkja etter senvakt. Også skal jeg på tidligvakt i morgen! Det er så blæ som det går an. Har hatt en uke fri, for første gang på mange år har romjulen vært fri. Da er det hardt å starte opp igjen, kjenner jeg :P 

Verste vaktene jeg også har med påfølgende tidlig etter kveld. Egentlig er jeg lei hele turnusjobbingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Pixie skrev:

Æææ! Skal, skal ikke? Jeg trenger jo bare en enkel sofa med sjeselong, ikke treseter i rustfarget fløyel... menne se da!! Og så myk og god å sitte i også :huh::frantics::ermm:

Har man begrenset økonomi, kjøper man det man TRENGER og har råd til. Det stemmer ikke alltid overens med det man har LYST på. Jeg foreslår fortsatt Finn.no eller kjøp/salg-grupper på FB. 

  • Like 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
1 time siden, enna skrev:

Ofte står de og opererer akutte ting før ettermiddagspoliklinikk. Så tipper at det har kommet inn noe akutt. 

Jeg er sykmeldt. Fikk kjeft av legen min for å ha trukket strikken for langt. Hele venstre lunge er betent, ingen normale pustelyder å høre og tydelig full av væske og bakterier... jadda... 

Mulig. Men det er konsekvent en times venting hver gang jeg har hatt time der. I dag også kom jeg inn nøyaktig en time etter jeg hadde time. Jaja, fikk nå bekreftet at jeg mest sannsynlig ikke trenger å tenke på flere cyster nå da. Så det ble nå en god start på året tross alt! :)  

Å herlighet :( Håper medisiner du har nå hjelper på da, og at du kommer deg fort igjen. 


Nå venter vi bare på at baguetter skal bli ferdige. Vegetarisk chiligryte står og putrer og godgjør seg, og det lukter så godt at jeg blir enda mer sulten :D 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 km skitur unnagjort med begge hundene:D. Felix tålte veldig mye mer nå som han ikke trakk så ille og det er godt å se at han fremdeles har glede av å være med på skitur, jeg trodde tidligere i høst at den karrieren var over. Jeg tar hensyn altså og han fikk løpe løs et godt stykke og de får heller ikke løpe for full pinne hele veien. 

Nå står det en veggis-burger i ovnen og snop-restene er gjemt vekk. Heia hverdagen! :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, SFX skrev:

Månen var dritlekker da jeg kjørte på jobb - stor og kraftig i fargene, bare amaaaazing!

Her også. Det var sikkert den samme månen!

Og holke ja, nå går det omtrent ikke an å gå ute her. Trenger brevandringsutstyr og michelinmanndrakt.

Sara lager kjøttsuppe på kjøkkenet. Jeg trenger en sånn hushjelp hver dag. En sånn som de fleste fedre hadde da jeg var liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...