Gå til innhold
Hundesonen.no

Galastop - fremskynde løpetid


yurij
 Share

Recommended Posts

Er det noen som har brukt Galastop for å fremskynde løpetid? Erfaringer? Hvor effektivt er det? Kan jeg feks starte å gi 1. mai når forventet løpetid er rundt st hans og regne med å få igang løp før slutten av mai?  Noen som har opplevd ekle bivirkninger av preparatet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min dyrlege sa at galastop var veldig kreftfremkallende og anbefalte ikke å bruke dette.  Kreftrisikoen steg allede med første bruk, så jeg vet ikke om jeg tør å bruke det mer. Har brukt det 1 gang til nå, pga innbildt, og hunden fikk kvalme/oppkast som det stod kunne være en vanlig bivirkning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Djervekvinnen said:

Min dyrlege sa at galastop var veldig kreftfremkallende og anbefalte ikke å bruke dette.  Kreftrisikoen steg allede med første bruk, så jeg vet ikke om jeg tør å bruke det mer. Har brukt det 1 gang til nå, pga innbildt, og hunden fikk kvalme/oppkast som det stod kunne være en vanlig bivirkning. 

Hei. Galastop (cabergolin) er en veldig vanlig medisin å bruke mot melkeproduksjon og innbildt svangerskap, som sikker mange blant annet på dette forumet benytter seg av. Blant annet min hund akkurat nå. Ord som "veldig kreftfremkallende" og "kreftrisikoen steg allerede med første bruk" er ganske skremmende ord å si om en mye brukt medisin! Men min veterinær har ikke nevnt det med ett ord, det står ikke i pakningsvedlegg, og et enkelt søk på nett ga heller ingen store svar på at dette virkestoffet fører til kreft. Derimot kan det se ut som det benyttes som medisin mot enkelte former for kreft.

Hvis det er sant at Galastop er "veldig kreftfremkallende", er det selvfølgelig noe alle burde få informasjon om. Men man bør kanskje være forsiktig med å skrive slikt  uten å kunne dokumentere det med noen bedre kilder? Om du har kilder, kan du gjerne dele de. 


 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Krimman skrev:

Hei. Galastop (cabergolin) er en veldig vanlig medisin å bruke mot melkeproduksjon og innbildt svangerskap, som sikker mange blant annet på dette forumet benytter seg av. Blant annet min hund akkurat nå. Ord som "veldig kreftfremkallende" og "kreftrisikoen steg allerede med første bruk" er ganske skremmende ord å si om en mye brukt medisin! Men min veterinær har ikke nevnt det med ett ord, det står ikke i pakningsvedlegg, og et enkelt søk på nett ga heller ingen store svar på at dette virkestoffet fører til kreft. Derimot kan det se ut som det benyttes som medisin mot enkelte former for kreft.

Hvis det er sant at Galastop er "veldig kreftfremkallende", er det selvfølgelig noe alle burde få informasjon om. Men man bør kanskje være forsiktig med å skrive slikt  uten å kunne dokumentere det med noen bedre kilder? Om du har kilder, kan du gjerne dele de. 


 

Jeg fikk beskjed fra min dyrlege om dette med de ordene, nå for ikke lenge siden, så antar det er en fagperson med kunnskap på sitt felt jeg prater med? Denne dyrlegen er visstnok nyutdannet, så om hen har blitt oppdatert på dette som har blitt funnet ut i senere tid vet jeg ikke eller om dette er feil på noe vis.  Jeg ble ihvertfall anbefalet kastrering på tispen istedet for å bruke galastop. Klart man blir usikker når noe slikt blir sagt. Men er enig i at dette burde stå skrevet om på medisinen eller bli opplyst om det før bruk. 

Skal undersøke nærmere neste gang, for jeg vet at tispen kommer til å bli plaget med dette videre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sprettballen skrev:

Blitz fikk det for ikke så lenge siden mot innbilt. Hun fikk ingen bivirkninger. Hvordan det fungerer ift. å fremskynde løpetid aner jeg ikke. Ta kontakt med en veterinær og hør?

Ja, jeg skal gjøre dèt :)  Leser i jakthunddiskusjoner at det er mye brukt så regner med at det fungerer. Samtidig er det 30 dagers karenstid 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Djervekvinnen said:

Min dyrlege sa at galastop var veldig kreftfremkallende og anbefalte ikke å bruke dette.  Kreftrisikoen steg allede med første bruk, så jeg vet ikke om jeg tør å bruke det mer. Har brukt det 1 gang til nå, pga innbildt, og hunden fikk kvalme/oppkast som det stod kunne være en vanlig bivirkning. 

Er du sikker på at det er Galastop veterinæren din snakket om? Det finnes flere andre preparater med alvorlige bivirkninger, blant annet kreft, men meg bekjent er ikke dette noe som gjelder Galastop.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette står i felleskatalogen om Galastop.

Det høres veldig besynnerlig ut at preparatet skal være så farlig som det din veterinær sier. 

Virkestoffet Kabergolin brukes i human medisin for å stoppe melkeproduksjon etter dødfødsel og abort samt ved parkinsons sykdom.  Miglyol brukes i kosmetikk (kremer, oljer, babyolje, ansiktsmasker mm).
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Djervekvinnen skrev:

Jeg fikk beskjed fra min dyrlege om dette med de ordene, nå for ikke lenge siden, så antar det er en fagperson med kunnskap på sitt felt jeg prater med? Denne dyrlegen er visstnok nyutdannet, så om hen har blitt oppdatert på dette som har blitt funnet ut i senere tid vet jeg ikke eller om dette er feil på noe vis.  Jeg ble ihvertfall anbefalet kastrering på tispen istedet for å bruke galastop. Klart man blir usikker når noe slikt blir sagt. Men er enig i at dette burde stå skrevet om på medisinen eller bli opplyst om det før bruk. 

Skal undersøke nærmere neste gang, for jeg vet at tispen kommer til å bli plaget med dette videre. 

Jeg tipper du heller snakker om p-sprøyte, hvor tumorer er en kjent bivirkning? Galastop gir meg bekjent ikke kreft som en kjent bivirkning, finner heller ingen studier som støtter opp om det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, jaktlykke skrev:

Dette står i felleskatalogen om Galastop.

Det høres veldig besynnerlig ut at preparatet skal være så farlig som det din veterinær sier. 

Virkestoffet Kabergolin brukes i human medisin for å stoppe melkeproduksjon etter dødfødsel og abort samt ved parkinsons sykdom.  Miglyol brukes i kosmetikk (kremer, oljer, babyolje, ansiktsmasker mm).
 

Håper at det er trygt å bruke. Virker jo slik.

Akkurat nå, Vilje skrev:

Jeg tipper du heller snakker om p-sprøyte, hvor tumorer er en kjent bivirkning? Galastop gir meg bekjent ikke kreft som en kjent bivirkning, finner heller ingen studier som støtter opp om det. Og galastop brukes heller ikke som en måte å unngå løpetid på, slik som det virker som du har gjort?

Jeg har kun brukt det i forbindelse med store plager under innbildt svangeskap. Det ser ut som at min tispe vil bli plaget med dette, og da er det greit å kunne gi medisin hvis behov (trygt).

Beklager TS for kupping av tråden din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Djervekvinnen skrev:

Håper at det er trygt å bruke. Virker jo slik.

Jeg har kun brukt det i forbindelse med store plager under innbildt svangeskap. Det ser ut som at min tispe vil bli plaget med dette, og da er det greit å kunne gi medisin hvis behov (trygt).

Beklager TS for kupping av tråden din!

Kupp i vei :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...