Fullfore med VH og hund som fort legger på seg?

24 innlegg i emnet

Noen som forer med VH som har hund som lett legger på seg? 

Jeg foret for mange år siden med VH men ble lei da jeg måtte veie til hvert måltid, på øyemål gav jeg for mye. Og det funker dårlig med hund som legger fort på seg/er litt små tjukk.

Nå for de en kjøttbolle til hvert måltid men kunne tenkt meg å foret mer med VH. Men om en bare skal ha kjøttboller blir prisen ganske dyr for to hunder på 20kg. I tillegg skal hunden føle seg mett også. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Foret med det før hun ble allergisk. Og hun legger fort på seg. Målte opp til hvert måltid her også. Fullforer du på VH? Og hvilken type? jeg prøvde å spe ut med tørrfor og det hjalp litt. Men måtte fortsatt drive å måle opp og finne ut nøyaktig hvor mye hun kunne ha av hver uten at hun la på seg. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fullfôret på v&h i mange år, og har flere hunder som legger svært lett på seg. Så ja, de blir feite av det :P Nesten umulig å holde dem nede i vekt, i hvertfall om sommeren.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Måtte gi opp med tolleren, han veide ca 20 kg og for at han ikke skulle legge på seg så var han nede i 150 gram om dagen, førte til at han kastet opp galle mellom måltider. Når jeg begynte å fore 50/50 vh og tørrfor kunne han spise mer, holdt lettere vekta og sluttet å kaste opp... 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forer på V&h, men min må gå på taste kylling og taste and. Hun gikk på den med laks før hun ble allergisk, og hun er mye lettere å holde vekten ok på nå. Hun går litt opp og ned i vekt, men det gjorde hun når hun gikk på tørrfôr også, og da ble maten veid :huh:

Endret av WelshenNemi
La til noe.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Ja, har en kjøkkenvekt stående ved der jeg gjør klar maten så er det enkelt å sjekke. Er ikke helt nasi på det, men tar noen stikkprøver innimellom for å sjekke at jeg ikke er helt på bærtur. :) 

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fullforer på V&H, varierer hvilken type. Hunden burde gå ned litt, og får derfor brokkoli og gulrot som vomfyll, blandet i foret. Funker fint :) Har alltid kjøkkenvekt stående, syns ikke det er pes å veie maten.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fullfóret mine på VOM ganske lenge. Delte opp 5 kgs pølser i posjoner i riktig størrelse for hver hund. Hannhunden min er kastrert og legger lett på seg, så han må ned på 1,5 % for å holde seg i passe hold. Men ikke hatt noen problemer med hverken sult eller oppkast. De gangene jeg har gitt ham mindre for å få ham noen gram lettere, har jeg spedd på med en gulrot til frokost for vomfyll.

Gikk over til Provit nå i høst, rett og slett fordi jeg var lei av å dele opp VOM i minusgrader Nå har jeg en vekt stående ved siden av fryseen, og så skuffer opp riktig mengde i skålene. Mye enklere å justere mengden opp eller ned hvis de får mye mat eller trim en dag.

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fullforer på V&H og har en hund som har lett for å legge på seg, enda mer etter hun ble kastrert. Hun bør gå ned litt nå og jeg blander i grønnsaker/bær for at det skal fylle opp litt mer. Jeg deler opp i passe posjoner før jeg fryser ned sånn at jeg vet hvor mye hun får. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gamlefar her får gulrot blandet inn i maten, slik at vi kan gi han veldig lite vom uten at han kreperer fordi han sulter ihjel :P

Jeg rasper gulrot og fryser i passe porsjoner, så slipper det å bli så mye jobb med å lage til mat til han. Vom deles opp og fordeles i poser i fryseren :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min holder vekta bedre på Mush enn på V&H. Bruker varianten med rein, kyling og kalkun, og det er så magert at jeg kan gi større mengde uten at hun legger på seg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvd flere ganger med Talli opp igjennom årene og har gitt opp... 

For at hun skulle ikke legge på seg så måtte hun ned i 50 gram 2*for dagen. Altså 100 gram for dagen på en aktiv hund på 16-17 kg. Hun fikk nok næring, men hunden ble jo så koko av sult og begynte spise alt hun kom over og konstant på jakt etter mat. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Måtte gi opp med labbisen også. For å holde henne slank så måtte jeg kraftig ned på mengde som førte til desperat sulten hund. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar. Da fortsetter jeg som vi gjør nå med tørrfôr og litt VH. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har veldig god erfaring med å fôre dette med hund som la fort på seg, også slanket han litt på dette. Brukte Taste Lam som base (med en god del annet kjøtt og div i tillegg), dette er varianten med færrest kcal.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du får jo V&H Digestive også. Det har 12% fett inneholder kokt ris. Den er fin for hunder som sliter med hard mage eller overvekt. Kanskje verdt et forsøk? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
11 timer siden, Enlilvean skrev:

Du får jo V&H Digestive også. Det har 12% fett inneholder kokt ris. Den er fin for hunder som sliter med hard mage eller overvekt. Kanskje verdt et forsøk? 

Min ble mye feitere av digestive enn av de andre typene. Ris er ikke akkurat slankekost.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
53 minutter siden, Wilhelmina skrev:

Min ble mye feitere av digestive enn av de andre typene. Ris er ikke akkurat slankekost.

Digestive hjalp ikke på min heller...begynte på det fordi hun ble så hard i magen av de andre. Men det hjalp ikke akkurat på vekta heller 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når Skessa trenes mer går det fint, men siste året med mindre aktivitet går det ikke fint... :( Så vurderer å gi opp selv om jeg ikke er glad i å fôre på tørrfôr. 

Hun er som en shetlandsponni mens Ellie er mer som en fullblods. Henne må jeg alltid passe på andre veien.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mine fullfôres, kineseren er godt i hold og får lite mat, men jeg kjøper v&h med ekstra protein, blander den ut med vann og grønnsaker for mer fyll. Men jeg veier og er nazi med hvor mye hun får. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

halvforer med vom/kjøtt og tørrfor.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
7 timer siden, Wilhelmina skrev:

Hadde egentlig tenkt på å prøve digestive på min, for jeg sliter litt med å få henne til å gå ned i vekt på active. Synes ikke jeg kan gå  ned mer i mengde på foret enn jeg allerede har gjort. Ser digestive inneholder 1750 kcal/kg og active m/laks 2400 kcal/kg, det er jo endel forskjell. Har virkelig risen så mye å si? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, Piglet skrev:

Hadde egentlig tenkt på å prøve digestive på min, for jeg sliter litt med å få henne til å gå ned i vekt på active. Synes ikke jeg kan gå  ned mer i mengde på foret enn jeg allerede har gjort. Ser digestive inneholder 1750 kcal/kg og active m/laks 2400 kcal/kg, det er jo endel forskjell. Har virkelig risen så mye å si? 

Min gikk ned i vekt da jeg byttet fra digestive til den som het sprint tidligere (husker ikke hva den kalles nå). Så for henne hadde i alle fall karbohydrater mer å si enn antall kcal.

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
18 hours ago, Wilhelmina said:

Min gikk ned i vekt da jeg byttet fra digestive til den som het sprint tidligere (husker ikke hva den kalles nå). Så for henne hadde i alle fall karbohydrater mer å si enn antall kcal.

Ville helt klart kuttet ut karbo til hund, uavhengig av om hunden la legg på seg, men spesielt da. Active Fullfôr Protein er forøvrig en av variantene med færrest kcal og dermed et godt alternativ til en som lett legger på seg.

Lam (1900 kcal), Protein (2000) og Storfevom (2000) er de minst kaloririke etter Digestive. :) 

2 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Åh, gjett om jeg husker denne tråden, 'a? Skal hilse og si jeg fikk mye per, for ikke å si mye usaklige karakteristikker og sarkasme, fordi jeg våget å stille spørsmål og teorisere rundt disse hundenes mentale helse. Jeg påpekte gang på gang at jeg ikke hadde noen mening om hvorvidt hundene skulle avlives eller ei, men møtte en fanatisk vegg av forsvar. Det var ikke en snøballs sjanse i ******* for at noen av disse hundene kunne komme til å bite halen av så mye som en Ikea-rotte, fikk jeg vite. Nuvel. Det ble meg fortalt i en annen tråd, av @2ne, at alle her er enige om at om en hund tar en sau, så er det natta for godt (eller noe til den effekt). Det stemmer liksom ikke helt med inntrykket denne tråden ga meg, for det får da være måte på forskjellbehandling. En puddel som tar sau må dø, med Sonens velsignelse, men en gjeng "kamphund"-lignende hunder, trent av heller tvilsomme karakterer, og brukt i bajaseksperimenter for å ta livet av dyr for moro skyld, de skal gis fordelen av den lille tvilen som finnes om at de ikke vil drepe igjen, og omplasseres. Jædda... Forhelligelse av rase er ikke det spøtt bedre enn fordømmelse av rase...
    • Har jeg sagt det er forskjell? Nei, kan ikke se jeg har gjort det. Har ikke nevnt slakting av husdyr med en eneste bokstav, så vidt jeg vet, før akkurat nå, da. Det jeg reagerer på er der livskvalitet er avhengig av å skyte dyr. Livskvalitet betyr jo nødvendigvis at man får en eller annen slags positiv opplevelse av det man gjør, ikke sant? Hvis noen føler seg truffet, så trykker vel kanskje skoen litt fra før
      Jeg har lite problemer med at folk skyter seg en elg for å ha i fryseren (noe som ligner til forveksling på "lystdrepinga" til ulven, btw), fordi man liker å skaffe sin egen mat. Men når man setter ut en haug med tamme fugler for å "jakte" på dem, så kan ikke jeg se noe som helst annen grunn til å drive med det de driver med, enn faktisk lystdreping. Og når noens livskvalitet er avhengig av å skyte det de vil, der de vil det, uten innblanding fra de som faktisk bor der, så vil ikke jeg kalle det sunn tankegang. En ting er selve skytinga, men når du tar omkostningene med i beregninga, altså at det skal være på deres premisser, på bekostning av de som er uheldige nok til å bo der og spise av det samme matfatet, mangler det noen biter i fornuften. Hvis livskvaliteten er avhengig av å rydde konkurranse av veien, så koster den for mye.  For å ta en sammenligning som er relevant på dette forumet: De fleste med raser som gå lett i jakt, holder dem i bånd hele året, nettopp fordi det vil koste for mye å slippe dem løse. At bikkjene ikke kan gå løse, vil gå ut over livskvaliteten deres, selv om man kan veie opp mye av det med andre aktiviteter og tilpasning. Og her er cluet: Litt tilpasning. Jeg ser ingen grunn til at ikke jegere også kan tilpasse seg litt, jakte andre steder, så får de dekket sine krav til livskvalitet sånn nogenlunde (de færreste av oss får ting helt perfekte, vi må være fornøyde med "godt nok"), og vi på vernersida vil slutte å blande oss i jakta. Kompromiss, er stikkordet.  Siden du nevner slakting, så vil jeg tro (jeg gjetter her) at selve slaktinga kun er et nødvendig onde for de fleste som driver med slikt. Jeg tviler på at det finnes spesielt mange husdyrbønder som sier at deres livskvalitet er avhengig av at de kan skyte bolter i griser og kutte over halsen deres. Vil tro at de færreste finner spesielt mye glede i akkurat den biten der man tar livet av dyret. Likevel er det mange jegere hvis den biten åpenbart er viktigst. Over 11000 meldte seg til ulvejakta i 2015. Det finnes egen FB-gruppe for dem som vil skyte ulv (husker ikke hvor mange medlemmer, men husker antallet sjokkerte meg, selv om det sikkert ikke burde ha gjort det). Hvilken annen grunn enn at man vil drepe har man for å skyte dyr man ikke kan spise? Hvilken annen grunn har man enn at man vil drepe for å skyte på tusenvis av tamme fugler, som er som å skyte fisk i tønne? Det kan sikkert pakkes inn i finere papir, men seriøst, drepinga er det viktigste. 
    • Hvor får man tak i sånn overvåkningskamera til å overvåke hundene mine? Hvordan funker det egentlig? Er det sånn greie å sette midt i rommet med 360 graders vinkel som da går rundt? Hvordan få det inn på dataen da? Må man ha noe utstyr? Jeg har kun mobilt bredbånd til iPad min. Er det en app? Jeg kan ingenting om dette nymotens data greier? Haha. Kan kun surfe på nett jeg. https://www.dyresjappa.no/pet-vision-live-overvakningskamera Noe sånt? Erfaringer med merke eller type eller modell? Gjerne billigst mulig?
    • Jeg kjenner ingen, jeg, men jeg vet om et par som har omplassert katter i hytt og gevær når ferietid kommer. Men jeg håper slik praksis det diskuteres her er unntaket heller enn regelen for de gruppene som er aktuelle. Merk at jeg overhodet ikke uttaler meg om hvor vanlig det er, eller ei, jeg uttaler meg basert på teori og på generell basis. 
      Jeg blåser helt ærlig i hva motivasjonen måtte være for å gjentatte ganger forkaste dyr som ikke lenger passer eierens hva det nå enn måtte være. En gang, helt greit, vi kan alle gå på en blemme, eller dyret kan mistrives med endret livssituasjon. To ganger, også ok, men tre ganger skaper et mønster, og da blir jeg skeptisk til om vedkommende har den respekten for individet som kreves for å eie et dyr. For ja, jeg mener at det er et krav alle som eiere dyr må innfri; å ha respekt for individet.  Det er vel mest basert på en forståelse av norsk. Jeg vet ikke hvordan jeg forstå dette annerledes, jeg:
      "§3 Dyr har egenverdi uavhengig av den nytteverdien de måtte ha for mennesker. "
      Mye juridisk språk er krøkkete, men akkurat her synes jeg det er nokså krystallklart. Om det finnes en annen måte å forstå det på, opplys meg gjerne. Nei, jeg mente ikkeno' om ikkeno' i det du refererte, jeg stilte tre spørsmål om avl. Men bortsett fra det, så driter jeg hva slags bruk bikkjene blir brukt til, dersom eieren bytter dem ut for egen vinnings skyld. Unntaket er hunder som gjør faktisk nytte for seg, blinde-, service- og tjenestehunder.  Ja, det er begrensa med plass, det er jo hele poenget. Er det fullt, så er det fullt, da dumper man ikke uinteressante bikkjer for å skaffe nye hver eneste gang en runder 10 år og blir pensjonist. Om du mener jeg er fordømmende som mener det, så lever jeg fint med det.  Nei, du nyanserte ikke med "ofte", du skrev at omplassering "blir sett på som umoralsk også". Jeg påpekte at det ikke alltid er tilfellet, og jeg mener å huske at flere var enig med meg (i tillegg til deg).  Og? Diskusjonen har utviklet seg. Ikke noe nytt, det.  Nei nei, jeg skrev at dersom det er et mønster, en gjentakende greie, hvor samme årsak går igjen, være seg ferieallergi, alderdom eller noe annet, så har man gjort valg jeg ikke liker på forhånd. Enkeltstående omplasseringer, nei, selvfølgelig ikke noen automatikk i det. Noen ganger, ja, men da innser man det forhåpentligvis selv, og at det er bakgrunnen for omplasseringen. Jeg har ingen som helst problemer med å se egenverdien i de aller fleste arter, jeg. Sliter litt med saksedyr, men det er mest fordi de klyper uten å at jeg ser dem på forhånd, småjæ**ene  Og ja, jeg klasker til fluer og mygg, dreper flått, og deler hjortelusfluer i to, så jeg er ikke så veldig hellig. Men jeg flytter på edderkopper, prater med dem, også. Prøver å unngå å tråkke på maur. Flytter stålormer ut av veien når de ligger midt i stien. Jeg har brukt nesten 8000,- på operasjon på en tamrotte, som dessverre likevel ikke klarte seg. Og operert flere hamstere og ørkiser. Som tillien, har jeg et skille ved dyr som er mitt ansvar, eller som jeg ved å møte dem på min vei, kan påvirke direkte. Ikke fordi de er verdt mer, men fordi det er dem jeg kan gjøre noe håndfast med. Det er jeg, og ingen andre, som er ansvarlig for deres velferd. Og det samme gjelder alle andre, de er de eneste som er ansvarlig for velferden til sine dyr. Så selv om jeg så gjerne skulle ønske at velferden var høyere hos griser, kuer og andre matdyr, og selv om jeg får dårlig samvittighet for det jeg kjøper og spiser, så er det til syvende og sist de som eier dyrene som er ansvarlig for hvordan de har det. Ikke du eller jeg, eller noen andre. Vi kan påvirke, informere og gi oss selv bedre samvittighet ved å kjøpe andre varer, men det er likevel ikke vår feil, vårt ansvar eller vår skyld at andre folks dyr ikke har det bra.   
    • Plutselig er det varmt i huset igjen. Blikkstille og bare noen små minusgrader ute. Herlig
  • Nylig opprettede emner