Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny rase...valgets kval. Gr.10/mynder


QUEST
 Share

Recommended Posts

Det er i hovedsak to ungarere som syns på utstillinger og den ene på LC i skandinavia... Hvorfor er de ikke flere?  Ingen oppdrettere i skandinavia ...  Du får ta deg en tur på noen av de store LC prøvene, da har du en hel dag til å se på de forskjellige rasene , hvordan de kan omgåes andre og det er masse tid til å spørre og grave i og med at et sånt arrangement tar hele dagen og stort sett består av venting så har folk god tid og du får se hundene i en helt annen setting enn i en trang hall med utstilingsbånd.. Hovdala er langt men samler veldig mange hunder:    http://www.svvklc.se/index.php/prov-traeningar/lc-prov-2018 . Kennel Anniehood i Sverige planlegger hjortisvalper 2018 og tar helt sikkert imot besøk... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 82
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Turkameraten vår  

Inni bananskall, i kjøleskapet , på alle klær , alle møbler , oppi alle kjøkkenredskaper, i all mat . Alle tekstiler må matche hunden   De røyter noe alldeles forferdelig når de kler av seg men noe er

Som sagt, rasen har sine helseproblemer fra både ulvehund og greyhounds, og selv om rasen kan regnes som en frisk en (lite kroniske sykdommer), så er de få sykdommene som rasen kan få veldig dødelige.

Posted Images

Akkurat nå, Djervekvinnen skrev:

Hvor har du erfaring med greyhounds som sure drithunder? På utstilling? Er intr i å vite om hvilke linjer de kommer ifra. Send meg gjerne PM. Greys skal jo være omgjengelige hunder slik de fleste mynder er. Sier det ikke er feil det du sier, men ønsker å vite mer. 

Jeg hadde lyst på greyhound før jeg fikk whippet :) Men da var jeg ung og bodde på hybel, så jeg fant ut at det var bedre å få en mindre 'variant' først. Jeg nevnte dette ønsket for et myndemenneske da jeg fikk min første whippet og vedkommende advarte meg allerede da ( dette er over 30 år siden) om at greyhounds ( show) kunne være utrivelige mot andre hunder. 

Dette fikk jeg endel senere bekreftet kan man si.. Heldigvis ble det ingen fysiske skader på min hund men skremt ble den! Det var vel egentlig bare hell og rask reaksjon som gjorde at det ikke gikk verre.. Eier sa selv at det ikke var ukjent og advarte mot egne hunder. Hunder som helt uprovosert angriper en hund som ikke engang ser i deres retning eller gjør noe som helst fremstøt mot dem, nei slike betakker jeg meg for. :hmm:

Nå har vi vel ikke ( eller hadde ikke) så himla mange linjer å velge mellom her i Norge og hundene var norskoppdrettede , så jeg går ut fra at det ikke er så vanskelig å komme frem til hva som lå bak.. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har hørt selv at noen linjer har litt grums. Også mot folk, så det satt jeg pris på å vite om da jeg skulle få rasen. Vite hvem jeg skulle styre unna.  Har ellers hørt mye gode ord. Slik som fremmede hunder som slippes sammen, også med løpetid involvert( ved parringstur) uten noe bråk. Og omgjengelige hunder ellers.  Men jeg forstår godt at slike negative opplevelser setter spor.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ift greyhound. Jeg har relativt hyppig truffet på en jeg ikke vet navnet på, under turer langs elva her. Hun har hatt 2-3 greyhound med seg hver gang. Disse har lekt fint med mine alltid. Ikke merka noe negativt med dem under lek m andre hunder i hvert fall. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, enna skrev:

Ift greyhound. Jeg har relativt hyppig truffet på en jeg ikke vet navnet på, under turer langs elva her. Hun har hatt 2-3 greyhound med seg hver gang. Disse har lekt fint med mine alltid. Ikke merka noe negativt med dem under lek m andre hunder i hvert fall. :) 

Tipper hun heter Lene :) Dame med mørk krøllete hår, og har blant annet en sort grey...?

men grey er som regel ikke problematisk. Men jeg vet det har vært noen grey som ikke engang kunne ha lekt med whippet fordi de har tent i jakt på de.. Bare fordi de har sett en whippet løpt på treningsbanen til LC. Den greyen brydde seg nada om filla, men whippeter var tingen.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun vært hjemme hos en Azawakh, ei tispe. Den hadde både lyd og vokt, men relativ kortvarig (varslet når jeg kom). Hun var på det tidspunktet ganske ung (18-24 mnd et sted). Hun gikk fint sammen med i alle fall en del av Siberian'ene. Men hun slo meg vel ikke som "passer Quest" hund på noen måte. 
Jeg er forøvrig ikke av dem som synes rasen er pen, de er litt for ekstreme for min smak :P 
(og mannen synes alt annet enn IU er ekstremt og rart i gr. 10). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er jo om man får en sånn som andre ikke kan røre (aza) ... Om man blir syk, må reise fra etc så er det greit at bikkja lar andre håndtere den.. Om man må ha munnkurv på når man får håndtverkere og sånn . Det er ikke alltid man vet hva man får før man har det :/  ... 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30. desember 2017 at 9:07 PM, Djervekvinnen skrev:

Ja har hørt selv at noen linjer har litt grums. Også mot folk, så det satt jeg pris på å vite om da jeg skulle få rasen. Vite hvem jeg skulle styre unna.  Har ellers hørt mye gode ord. Slik som fremmede hunder som slippes sammen, også med løpetid involvert( ved parringstur) uten noe bråk. Og omgjengelige hunder ellers.  Men jeg forstår godt at slike negative opplevelser setter spor.  

Nå tenkte jeg jo drittoppførsel mot andre hunder men ja, jeg fikk ved samme anledning høre at man burde nok ikke bare sette seg i samme sofa som greyene lå i, sånn uten videre.. Da kunne man risikere ganske tydelig beskjed om at det ikke var greit..

På 31. desember 2017 at 2:43 AM, Krutsi skrev:

Tipper hun heter Lene :) Dame med mørk krøllete hår, og har blant annet en sort grey...?

men grey er som regel ikke problematisk. Men jeg vet det har vært noen grey som ikke engang kunne ha lekt med whippet fordi de har tent i jakt på de.. Bare fordi de har sett en whippet løpt på treningsbanen til LC. Den greyen brydde seg nada om filla, men whippeter var tingen.. 

Nå syns jeg jo ikke det er greit med hunder som jakter på andre hunder for den del men det er ikke slike situasjoner jeg snakker om her :) Det er uprovoserte angrep  uten forvarsel på hund som ikke har gjort noe som helst, eller engang vist interesse  for drittbikkja først..

16 timer siden, Snøfrost skrev:

Jeg har kun vært hjemme hos en Azawakh, ei tispe. Den hadde både lyd og vokt, men relativ kortvarig (varslet når jeg kom). Hun var på det tidspunktet ganske ung (18-24 mnd et sted). Hun gikk fint sammen med i alle fall en del av Siberian'ene. Men hun slo meg vel ikke som "passer Quest" hund på noen måte. 
Jeg er forøvrig ikke av dem som synes rasen er pen, de er litt for ekstreme for min smak :P 
(og mannen synes alt annet enn IU er ekstremt og rart i gr. 10). 

Ikke pen..:blink: Herrejeminei ..aza er jo eyecandy av aller første og ypperste klasse! :drool: Men ja,  jeg ser absolutt at rasen kan oppfattes som for ekstrem for mange. 

Nei, det er akkurat det..jeg frykter nemlig at dette er en rase ( med mindre jeg var griseheldig med mitt individ) som ikke kommer til å by på den typen hundehold jeg ønsker.. 

Aza er en rase jeg 'bare' syns er sykt flott, jeg har alltid hatt tvil om egnetheten og om jeg ville likt temperamentet hjemme, så og si.. Til sammenligning med SH som jeg syns er riktig flotte hunder eksteriørt og jeg vet at jeg liker rasens temperament, det er slike hunder jeg 'klikker' med men dessverre så er det jo den ene biten med rasen som ikke passer..

 

16 timer siden, yurij skrev:

Problemet er jo om man får en sånn som andre ikke kan røre (aza) ... Om man blir syk, må reise fra etc så er det greit at bikkja lar andre håndtere den.. Om man må ha munnkurv på når man får håndtverkere og sånn . Det er ikke alltid man vet hva man får før man har det :/  ... 

Som nevnt ovenfor, jeg ser at det er en reell fare for at jeg kan ende opp med ett individ  som vanskelig lar seg holde under 'normale' forhold..og da hjelper det jo ikke at hunden er så pen at man kan dåne av å se på den..:hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du, det er ikke nødvendigvis normalt å få en hund som går til angrep på andre hunder sånn uten videre.. da snakker vi mer om mentale brister enn raseavhengig.. 

jeg har hatt rottis, som ikke gikk i kategorien «omgjengelig» med andre hunder, men ikke engang de gikk til angrep sånn uten videre.. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Krutsi skrev:

Men du, det er ikke nødvendigvis normalt å få en hund som går til angrep på andre hunder sånn uten videre.. da snakker vi mer om mentale brister enn raseavhengig.. 

jeg har hatt rottis, som ikke gikk i kategorien «omgjengelig» med andre hunder, men ikke engang de gikk til angrep sånn uten videre.. 

Nei, enig der men siden jeg har hørt om rasens skal vi si 'grinethet' fra flere hold også oppdretter, så syns jeg det blir litt mer sjansespill enn jeg liker.. Det blir litt som å kjøpe en SH og håpe på at akkurat min er en av de som kan gå løse..

 

 

55 minutter siden, Siri skrev:

Turkameraten vår :D 
Siri Guldseth sitt bilde.

Siri Guldseth sitt bilde.

Siri Guldseth sitt bilde.

Siri Guldseth sitt bilde.

Siri Guldseth sitt bilde.

Siri Guldseth sitt bilde.

Siri Guldseth sitt bilde.

Fy Siri, FY!! :sleep: Det der kunne du bare latt være med altså..:getlost: :drool::x

 

@Raksha; takk for langt( kan aldri bli for langt når man er interessert i en rase! ) innlegg om saluki :) Saluki er absolutt en av rasene i 'kanskje' haugen :) Jeg var inne og kikket på en annen tråd ; Saluki versus whippet ' og der var det jo også endel interessant å lese. Jeg husker forresten at en sonenbruker fortalte at hens saluki var rett og slett ikke renslig. Det vil jo på en så pass stor rase være ett absolutt minus.. Er dette bare ett 'uheldig' tilfelle eller er det noe som kan forekomme på rasen? 

Jeg har også hørt om/sett  salukier som ikke bare var reserverte men direkte sky/redde. Hvor utbredt er dette egentlig i rasen? 

Siden vi allerede har fastslått at jeg er en smule overfladisk..:P Så må jeg jo bare innrømme at jeg har preferanser innen rasen også..Det er jo typeforskjeller  ute og går og jeg syns vel egentlig bare den noe mer elegante typen med godt oppknepet buk er pen.. :ustol:

Hvis jeg nå kjøpte en tispe kan jeg med rimelig stor sannsynlighet regne med at den er grei med husets andre tisper? Siden jeg også har helt små hunder, er det litt vesentlig for meg. 

Selv om jeg har tagget Raksha her, fritt frem for alle med erfaring å svare :) 

 

Silken windhound, noen med erfaringer? Det må da være rimelig mye russer i 'rasen'? Kan de sammenlignes med whippet, temperamentsmessig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, QUEST said:

Nei, enig der men siden jeg har hørt om rasens skal vi si 'grinethet' fra flere hold også oppdretter, så syns jeg det blir litt mer sjansespill enn jeg liker.. Det blir litt som å kjøpe en SH og håpe på at akkurat min er en av de som kan gå løse..

 

 

Fy Siri, FY!! :sleep: Det der kunne du bare latt være med altså..:getlost: :drool::x

 

@Raksha; takk for langt( kan aldri bli for langt når man er interessert i en rase! ) innlegg om saluki :) Saluki er absolutt en av rasene i 'kanskje' haugen :) Jeg var inne og kikket på en annen tråd ; Saluki versus whippet ' og der var det jo også endel interessant å lese. Jeg husker forresten at en sonenbruker fortalte at hens saluki var rett og slett ikke renslig. Det vil jo på en så pass stor rase være ett absolutt minus.. Er dette bare ett 'uheldig' tilfelle eller er det noe som kan forekomme på rasen? 

Jeg har også hørt om/sett  salukier som ikke bare var reserverte men direkte sky/redde. Hvor utbredt er dette egentlig i rasen? 

Siden vi allerede har fastslått at jeg er en smule overfladisk..:P Så må jeg jo bare innrømme at jeg har preferanser innen rasen også..Det er jo typeforskjeller  ute og går og jeg syns vel egentlig bare den noe mer elegante typen med godt oppknepet buk er pen.. :ustol:

Hvis jeg nå kjøpte en tispe kan jeg med rimelig stor sannsynlighet regne med at den er grei med husets andre tisper? Siden jeg også har helt små hunder, er det litt vesentlig for meg. 

Selv om jeg har tagget Raksha her, fritt frem for alle med erfaring å svare :) 

 

Silken windhound, noen med erfaringer? Det må da være rimelig mye russer i 'rasen'? Kan de sammenlignes med whippet, temperamentsmessig? 

Sikkert andre som kan svare bedre, siden jeg strengt tatt kun har særlig erfaring med mine 2.  Renslighet i voksen alder er ikke et utbredt raseproblem, så vidt jeg vet. Noen er "treige" på renslighet som valper, men stort sett så går det seg fint til. Kommer jo an på hva man sammenligner med da, i forhold til basenjien så tok det år og dag å få salukien renslig, men i forhold til riesendyret så var han greit i rute.

Tispa, som jeg fikk i voksen alder, hadde litt issues med renslighet. Men der stammet det nok fra redsel, hun var redd sin egen skygge i perioder. Etter kastrering og hun fikk falle til ro her så ordnet det seg veldig bra. Eneste var at hun falt litt tilbake i gammelt mønster om hun hadde uhell inne av en eller annen naturlig grunn (drukket for mye, dårlig mage ol. ) da var terskelen lavere for at hun bare gikk på do inne nestegang, men vi lærte oss fort mønsteret der; hadde hun et uhell, så var vi manisk på å lufte ofte og ikke slippe inn før hun hadde gjort det hun skulle, i noen dager, så gikk ble hun normalt renslig igjen. Men hun var ikke normal i utgangspunktet da, hun var en merkelig hund :wub:  

Ang. skyhet/reddhet så er nok det veldig linjeavhengig. Hannen min finnes ikke sky som sagt, han elsker alle fra første smil. Litt for mye av det gode :lol: Ingen som tror meg når jeg sier at han egentlig ikke skal være SÅ glad i folk... Spesielt når han slenger seg i fanget på alle som setter seg i sofaen...  Men jeg har basenji som elsker folk også da, begge er vokst opp med riesen som ble hjernevasket på at folk var KULT. Så noe henger vel sammen der, og noe er linjeavhengig. Slekta til Lupin er, såvidt jeg vet, stort sett veldig glade i folk og lite skye. Tispa var noe mer tilbakeholden, men begynte du å ta på henne så fikk du ikke slutte. :wub: 

Ang. utseende så er det jo å gå etter linjer man liker da :ahappy: 

En ting du må være obs på på saluki, er at det er stadig mer hjerteproblemer. Så gå etter hjertetesta foreldre, eller i det minste godt voksne avlsdyr og langtlevende linjer... Obduserte ikke mi, men jeg er 99% sikker på at det var akutt hjertesvikt pga DCM på henne. Selvsagt vet jeg jo ikke 100%, men det er min antakelse. DCM er ikke ukjent på saluki, blir heldigvis mer fokus på det. Søstern til Lupin ble scannet fri nå før kull, i en alder av 6 (?) år. 

Edit: De fleste som har saluki har flere hunder, har jeg intrykk av, så tror ikke tisper i flokk er noe særlig problem, nei. Var ikke noe problem med salukitispa mi og basenjihannen min. Bortsett fra at han er litt streng :lol:  

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et inspill på azaer da, hvertfall det jeg har hørt av oppdretter til salukitispa mi som også avler azaer, så er det MYE epilepsi på Azaene. Vet ikke hvordan det står til i norge, hun er i usa, men genpolen på azaene er vel ganske snever uansett. 

Men guuuuuuuuuud de er vakre :wub: Sikler på turkompisen til  @Siri hver gang hun legger ut bilder av han :wub:  

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Raksha skrev:

Et inspill på azaer da, hvertfall det jeg har hørt av oppdretter til salukitispa mi som også avler azaer, så er det MYE epilepsi på Azaene. Vet ikke hvordan det står til i norge, hun er i usa, men genpolen på azaene er vel ganske snever uansett. 

Men guuuuuuuuuud de er vakre :wub: Sikler på turkompisen til  @Siri hver gang hun legger ut bilder av han :wub:  

Takk for ytterligere info om saluki :) Jeg syns det er greit å få info både fra eiere og folk 'som kjenner noen som har noen' da oppdrettere ( og noen eiere) kan bli vel  entusiastiske over egen rase og 'glemme' at også deres rase har uheldige sider.. Nå snakker jeg HELT generellt, det er altså ikke noe 'stikk' til hverken den ene eller den andre.. :) 

Vakre ja.. de er jo til å dåne over.. :wub: Jeg har som tidligere nevnt hatt lyst på rasen i flere år meen.. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, QUEST said:

Takk for ytterligere info om saluki :) Jeg syns det er greit å få info både fra eiere og folk 'som kjenner noen som har noen' da oppdrettere ( og noen eiere) kan bli vel  entusiastiske over egen rase og 'glemme' at også deres rase har uheldige sider.. Nå snakker jeg HELT generellt, det er altså ikke noe 'stikk' til hverken den ene eller den andre.. :) 

Vakre ja.. de er jo til å dåne over.. :wub: Jeg har som tidligere nevnt hatt lyst på rasen i flere år meen.. 

Bare hyggelig :ahappy:  Jeg elsker salukiene, men de passer åpenbart ikke for alle. 

 

*sukk* jaaa... Kanskje når jeg blir gammel og sauebøndene her har gitt seg, daaa kan det bli en aza... Kanskje. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, QUEST skrev:

Nei, enig der men siden jeg har hørt om rasens skal vi si 'grinethet' fra flere hold også oppdretter, så syns jeg det blir litt mer sjansespill enn jeg liker.. Det blir litt som å kjøpe en SH og håpe på at akkurat min er en av de som kan gå løse..

 

 

Fy Siri, FY!! :sleep: Det der kunne du bare latt være med altså..:getlost: :drool::x

 

@Raksha; takk for langt( kan aldri bli for langt når man er interessert i en rase! ) innlegg om saluki :) Saluki er absolutt en av rasene i 'kanskje' haugen :) Jeg var inne og kikket på en annen tråd ; Saluki versus whippet ' og der var det jo også endel interessant å lese. Jeg husker forresten at en sonenbruker fortalte at hens saluki var rett og slett ikke renslig. Det vil jo på en så pass stor rase være ett absolutt minus.. Er dette bare ett 'uheldig' tilfelle eller er det noe som kan forekomme på rasen? 

Jeg har også hørt om/sett  salukier som ikke bare var reserverte men direkte sky/redde. Hvor utbredt er dette egentlig i rasen? 

Siden vi allerede har fastslått at jeg er en smule overfladisk..:P Så må jeg jo bare innrømme at jeg har preferanser innen rasen også..Det er jo typeforskjeller  ute og går og jeg syns vel egentlig bare den noe mer elegante typen med godt oppknepet buk er pen.. :ustol:

Hvis jeg nå kjøpte en tispe kan jeg med rimelig stor sannsynlighet regne med at den er grei med husets andre tisper? Siden jeg også har helt små hunder, er det litt vesentlig for meg. 

Selv om jeg har tagget Raksha her, fritt frem for alle med erfaring å svare :) 

 

Silken windhound, noen med erfaringer? Det må da være rimelig mye russer i 'rasen'? Kan de sammenlignes med whippet, temperamentsmessig? 

Jeg ser den, men igjen; er en hund grinete, så er det ikke ensbetydende at de tar andre hunder. Oppdrettere som sier dette, så hadde jeg nok skygget unna ja. Men igjen; jeg vet om saluki som måtte omplasseres pga den kunne ikke bo sammen med whippeter (fordi den tok whippeter når det passet seg), og salukier som ikke lar seg bedømmes i ringen fordi de ikke lar seg sees på dommere, og salukier som dør på seg fordi jeg sto og snakket med eieren og rottisen min lå på bakken og så på livet.. 

jeg har til gode å møte en saluki som er lite utadvendt som whippetene mine har vært, men whippeter har også stor variasjon da.. 

så det jeg tror det viktigste er å finne en rase man liker, og så finner man en kombinasjon av foreldredyr og slekt av hunder som man faktisk kunne ha tenkt seg selv. 

Hvis du ikke ville ha hatt moren til valpene, så hvorfor skal du kjøpe deg valp liksom..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje Faraohund?

Og jeg har møtt en scotsk hjortehund en del i skiløypa. Den går løs ved siden av dem og viser liten interesse av å hilse på meg og hunden min når de ber den om å bli hos dem. Virker enkel å ha med å gjøre. Spurte om å hilse en gang jeg ikke hadde med hunden min og da kom han bort og var veldig grei, snuste litt på meg og lot meg klappe han før han mista interessen og gikk til eierne sine igjen. 

Er sikkert individuelle forskjeller, og har bare møtt hunden noen ganger i skiløypa så vet ikke hvordan han er ellers. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, QUEST skrev:

:spell: Siden du nå er så 'grei'.. Så kan du kanskje fortelle litt om hunden også? :)

:innocent: Det er vel en rase for helt spesielt  interesserte ja. De har, slik jeg har forstått, mye vaktinstinkt og går vel ikke av vegen for å sette tenna i deg om du ikke hører på advarsler. Selektive på hvem de liker og hva de aksepterer av håndtering av fremmede - og man skal være rimelig oppegående og ansvarsfull for å ha en slik hund tror jeg. Nå finnes det nok også utgaver som er relativt sosiale av seg, men det er vel ikke normalen tror jeg. Han jeg kjenner har jo en veldig ansvarsfull eier, og han går fint på tur sammen med min hannhund, men vi slipper dem jo aldri sammen. Han kan også av og til nedlate seg til å leke med noen av sine venninner, men han er "født gammel", som eieren sier :lol: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argh...at det skal være så vanskelig altså..jeg begynner å lure på om jeg må gå for den løsningen som flere før meg har gått for, når de ikke var fornøyd med utvalget.. eller eksisterende raser. Skape min helt egen rase..:sleep: Jeg må bare kjøpe meg en herregård med mye land rundt først og så om noen år så kan jeg presentere Questhound.. :P

Takker for alle innspill så langt, kom gjerne med flere :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, QUEST said:

Argh...at det skal være så vanskelig altså..jeg begynner å lure på om jeg må gå for den løsningen som flere før meg har gått for, når de ikke var fornøyd med utvalget.. eller eksisterende raser. Skape min helt egen rase..:sleep: Jeg må bare kjøpe meg en herregård med mye land rundt først og så om noen år så kan jeg presentere Questhound.. :P

Takker for alle innspill så langt, kom gjerne med flere :) 

 

:lol: ! 

Men har du mulighet, så ta @Tøfflus på ordet.  Det finnes mange bra salukier der ute, så vil du ha det så finner du nok det. Selvsagt er det noen mindre bra, og det er jo forsåvidt en definisjonssak hva som er bra (utover det åpenbare), pleier å si at Lupin min er en bra saluki men en j*vlig dårlig riesenschanuzer. Han vokste som sagt opp med et riesendyr og ble mye målt mot henne :lol: Ikke spesielt rettferdig. :aww: 

Hvis du noen gang ender med å stå mellom basenji og saluki, så hyl ut, for jeg kan skrive masse om forskjellene :lol: På godt og vondt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit at man ikke liker rasen (greyhound), den passer jo ikke alle, men å utelukke den pga mentalitet synes jeg blir veldig trist.. For det er ikke er problem generelt sett. Hvis du tenker på Aza som faktisk HAR et skrapt gemytt og skal ha det,så er jo det mye skumlere synes jeg. Jeg synes det er vanskelig å snakke om temaet uten å skal dra inn navn på oppdrettere, noe jeg ikke ønsker, men jeg vet om noen som er veldig nedsettende og sprer dårlige vibber og at det er noen linjer som er kjent for dårlig mentalitet. Men jeg ser ikke på det som noe problem å styre unna det, hvis man blir litt kjent i miljøet. Man kan fint klare å få mentalt gode hunder, som er omgjengelige og snille hvis fokuset på det er der.

Jeg føler bare jeg må forsvare rasen min litt, ikke meningen å prakke på noe :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.1.2018 at 6:26 PM, yurij skrev:

For å døyve det litt :)  

Fine bilder :) Det er akkurat sånt som du beskriver her jeg IKKE vil ha.. Jeg vil ikke ha en hund som jeg må gå med kikkert ute ( for å sette det litt på spissen) for å se om det kommer andre hunder oss i møte , når vi er ute på tur i skauen. Hundene behøver slett ikke væe interessert i å leke/omgåes fremmede hunder men det er langt fra uinteressert til 'jeg skal ta deg! '.. 

På 1.1.2018 at 7:07 PM, Anni skrev:

Kanskje Faraohund?

Og jeg har møtt en scotsk hjortehund en del i skiløypa. Den går løs ved siden av dem og viser liten interesse av å hilse på meg og hunden min når de ber den om å bli hos dem. Virker enkel å ha med å gjøre. Spurte om å hilse en gang jeg ikke hadde med hunden min og da kom han bort og var veldig grei, snuste litt på meg og lot meg klappe han før han mista interessen og gikk til eierne sine igjen. 

Er sikkert individuelle forskjeller, og har bare møtt hunden noen ganger i skiløypa så vet ikke hvordan han er ellers. 

Jeg vet ikke hvordan det er med faraohund nå men en som drev med oppdrett av rasen for noen år siden, sa rett ut at det var vanskelig å få dem renslige.. Noe sånt har jeg ikke lyst på..en ting er en urenslig chi men en faraohund er adakillig større og med det dammene adskillig større også vil jeg tro..

Skots  hjortehund er den mynderasen jeg virkelig har lyst på! :wub:  Det som har holdt meg tilbake i flere år, er helsebiten :/  Jeg er redd det hadde blitt et 'slitsomt' hundehold hvis jeg var redd for at bikkja skulle være dauen nær, hvis den tilfeldigvis skulle hoste eller halte..:/  Hvis noen her har noe å tilføye her ang. helse, så gjør det veldig gjerne :) 

På 1.1.2018 at 7:23 PM, Siri skrev:

:innocent: Det er vel en rase for helt spesielt  interesserte ja. De har, slik jeg har forstått, mye vaktinstinkt og går vel ikke av vegen for å sette tenna i deg om du ikke hører på advarsler. Selektive på hvem de liker og hva de aksepterer av håndtering av fremmede - og man skal være rimelig oppegående og ansvarsfull for å ha en slik hund tror jeg. Nå finnes det nok også utgaver som er relativt sosiale av seg, men det er vel ikke normalen tror jeg. Han jeg kjenner har jo en veldig ansvarsfull eier, og han går fint på tur sammen med min hannhund, men vi slipper dem jo aldri sammen. Han kan også av og til nedlate seg til å leke med noen av sine venninner, men han er "født gammel", som eieren sier :lol: 

 

Jeg tror jeg går for å fortsette å beundre rasen på god avstand..Et slikt hundehold høres for meg bare veldig slitsomt ut.. 

På 2.1.2018 at 1:19 AM, Raksha skrev:

:lol: ! 

Men har du mulighet, så ta @Tøfflus på ordet.  Det finnes mange bra salukier der ute, så vil du ha det så finner du nok det. Selvsagt er det noen mindre bra, og det er jo forsåvidt en definisjonssak hva som er bra (utover det åpenbare), pleier å si at Lupin min er en bra saluki men en j*vlig dårlig riesenschanuzer. Han vokste som sagt opp med et riesendyr og ble mye målt mot henne :lol: Ikke spesielt rettferdig. :aww: 

Hvis du noen gang ender med å stå mellom basenji og saluki, så hyl ut, for jeg kan skrive masse om forskjellene :lol: På godt og vondt.

 

Der har du et godt poeng! Det er jo nemlig akkurat det.. 'bra og dårlig' kommer jo veldig an på ikke bare  hva man selv liker/foretrekker/godtar men også i høy grad av hva man faktisk er vant med.. :) Akkurat det gjør jo at det til tider kan være vanskelig å ta eiere/ oppdretteres beskrivelser for en rase for 'god fisk'. Ikke nødvendigvis fordi eier/oppdretter prøver å glorifisere sin rase men fordi de ut fra sin erfaring syns at rase X er bra med tanke på tidligere erfaring med rase Y.. 

For å ta et enkelt eksempel; for meg er det en selvfølge at man kan kaste mat/godbiter ned på gulvet til hundene, uten at det skjer noe som helst annet enn at hundene prøver å være først ute. For mange andre ville vel noe slikt være utenkelig og ikke engang noe de tenker på som et problem. Jeg vil altså ikke ha hunder med en type ressursforsvar som er med på å betale dyrlegens regninger..

Endret av mushi
Fjernet quotet innlegg
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...