Gå til innhold
Hundesonen.no

Italiensk mynde


Lerkefuglen
 Share

Recommended Posts

Er det noen her inne som har erfaring med italiensk mynde? Hvordan er de i væremåte sammenlignet med whippet, er italieneren bare en enda mindre whippet eller er de veldig ulike? :) Har så lyst på en hund til om et år eller to, men ser for meg at det hadde vært praktisk med en litt mindre hund neste gang ettersom jeg allerede har en stor :D Mindre mat, plass på fanget, lett å plukke opp, lett å reise med, mer plass i sofaer og senger osv. Men har ikke møtt noen selv så er ute etter å høre både positivt og negativt om rasen.

Men jeg har hørt de er vanskelige å få husrene, stemmer dette? Og klarer de å holde seg like lenge som en "normal" hund med tanke på at de er så små eller må de ut å tisse hele tiden? Ser også at det kanskje kan være lurt med tispe, som jeg uansett har hatt lyst på, siden jeg er litt redd for problemer med markering osv., men har jo en hannhund fra før så det må jeg tenke litt mer på før jeg klarer å bestemme meg. Er det helt ulevelig med tispe og hannhund i samme hus? Hannhunden vil være 2-3 år før det blir aktuelt hvertfall, og skal ikke kastreres om ikke noe medisinsk dukker opp som gjør det nødvendig.

Har lest RAS og ser de har noen problemer med tenner, øyne og patellaluksasjon men generelt regnes som en ganske sunn rase, med fokus på helse og helsetester i avlen. Det snakkes om at man må være flink og kjøpe fra "de gode linjene" på mange hunder men hvordan vet man egentlig hva som er bra linjer på en rase man ikke har hatt før? Dersom noen har anbefalinger til flinke oppdrettere og evnt. oppdrettere man bør holde seg unna både i Norge/Skandinavia og resten av Europa så vil jeg gjerne høre dem :) Skal ta kontakt med litt oppdrettere etter hvert men hører gjerne mer om rasen generelt først, synes det var overraskende lite å lese om de på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt begge deler og jeg vil påstå at nei, det er ikke 'samme rase' bare litt mindre.. ( selv om også mange italienere nå har blitt rimelig store..) . Italienere er mer 'fyrrige' en whippet og det er kvikke, aktive og løpsglade hunder. De HAR behov for å få springe av seg, selv om en oppdretter jeg snakket med en gang mente at de behøvde ikke mer mosjon enn rundt stuebordet.. Det er langt fra min erfaring og jeg mistenker at noe av den relativt høye andelen med benbrudd på rasen ikke bare har sammenheng med avl.. God muskulatur/mosjon har vel alltid blitt ansett som bra for 'beinhelse' uansett art. 

PL er ikke ukjent, hadde selv en tispe der kneet 'hoppet ut av ledd' ganske ofte. Tispa var lita og lett og jeg dro benet på plass selv, etter det sprang hun videre, tilsynelatende uten problemer. Ikke at jeg bagatelliserer PL, nå snakker jeg bare om erfaringen med denne tispa. Epilepsi er heller ikke helt ukjent på rasen, har dog ikke opplevd det selv på italiener. 

Det kan være relativt stor forskjell på individer ..den ene tispa jeg hadde var utpreget feminin og 'dainty' , hørte vel knapt et bjeff i hele hennes liv og hun frøs lett. Kullbroren var av en helt annen type, bjeffet som om man skulle tro det var en av de mer løsmunnede spisshundene og var rimelig upåvirket av vær. Sånn generellt så må man regne med at rasen er værpåvirket og fryser lett, dette er ikke rasen man satser på hvis man elsker vinter..:P

I likhet med whippet så er det slett ikke ukjent at hannhundene kan være ivrige 'pissenisser' innendørs.. Kastrering kan hjelpe, det er ingen garanti..

Rasen behøver ingen opplæring i det med 'blomster og bier'..det skjønner de tidlig og er relativt ivrige på å få satt teorien ut i praksis kan man si.. :ahappy:

Jeg anbefaler ingen å ha hannhund og tispe sammen..det vil uvergerlig føre til stress og stor sannsynlighet for økning i 'pissenisseadferd'.. 

Rasen er varmekjær og liker å ligge under pledd/puter, ligge nær. Er man av den kjipe sorten som ikke vil ha hund i møbler, styr unna italiener! Det er IKKE riktig rase, i så tilfelle. 

Som på andre små raser kan tennene være av variabel kvalitet. Anbefaler at man følger med og fjerner tannsten. 

Pelsen på rasen kan også være av varierende kvalitet, dilutepelser kan være særlig utsatte og noen kan bli relativt pelsløse. 

Rasen har jaktinstinkt men jeg har aldri oppfattet det som et problem. Har dog hørt om en italiener som knertet en av familiens katter men jeg tror ikke det er så vanlig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Har forhørt meg litt på facebook i tillegg og alt i alt tror jeg gjerne jeg kunne tenkt meg en om et år eller to. Ser for meg at størrelsen og personligheten kunne passet veldig godt hjemme hos oss ut ifra det jeg har hørt og sett så langt :heart: Er veldig forelska i myndene etter whippeten kom i hus men blir nok ikke flere whippets før jeg er mer etablert og har tilgang på bil osv, da jeg tror to i den størrelsen kommer til å ta for mye plass de neste årene.

Største bekymringa er denne markeringen man hører om, det er rett og slett null sjans for at jeg lever med en hund som må gå rundt med bleie eller bellyband inne for ikke å tisse ned møbler og vegger. Planen er å høre med noen oppdrettere etter hvert hva slags erfaring de har på det området og om sånt noe går i arv eller om det er oppdragelsen det står på. Dersom det høres negativt ut men rasen frister like mye om et par år så kommer jeg nok til å se på muligheten til å skaffe meg en liten tispe og heller alliere meg med noen venner og familie som eventuelt kan passe dersom løpetiden skulle bli et problem. Er veterinærstudent og har mange dyrekjære i nær omkrets så håper og tror det skal gå greit :) 

Har skjønt de er veldig frosne av seg, men er det sånn at de kan være med på skiturer i opptråkket løype likevel bare de får skikkelige klær? Fjellturer på sommeren (ikke ekstreme turer altså men 2-3 timer)? Whippeten har jo og rykte på seg for å være pysete i kulde men min kunne ikke brydd seg mindre, er heller jeg som kler på bare for å være sikker på at han holder musklene og organene varme i et forsøk på å unngå unødvendig skade/belastning. Har inntrykk av at whippeten er tøffere og mer "hundete", er italieneren da mer "byhund" som ikke vil være med på ski/skog og mark? Er ikke noe problem for meg å kle på eller omså ha i sekken i perioder men ser for meg at jeg ville hatt dårlig samvittighet dersom hele familien og whippeten dro på skitur i påska mens italieneren måtte sitte igjen hjemme liksom :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Markering er et problem dessverre.. Ikke bare på italiener, det er slett ikke ukjent på whippet heller , for ikke snakke om på miniatyrrasene..

Du har de( også oppdrettere) som påstår at det er 'bare' oppdragelse som skal til, sorry men da sier jeg rett ut at det er i beste fall ønsketenking. Både jeg og en hel del andre har erfaring med at så enkelt er det dessverre ikke.. Som nevnt tidligere kan kastrering hjelpe noe men det er ingen garanti og i beste fall reduserer det skvettingen noe. Jeg har bl.a en minihannhund som var kastrert ved overtagelse. Det kom i ettertid frem at hunden ble kastrert pga markering men det hjalp ikke og det kan jeg skrive under på..

Markering blir ofte verre under løpetid og hvis man har flere hunder i huset men jeg har også hørt om de som har 'enehanhund' og har fått huset nedpisset. Ikke bare gulv og vegger men også oppå bord og i møblene. Heldigvis holder mine pissenisser seg 'bare' til gulvnivå og deromkring.

Jeg har i lang tid ment at dette er noe man burde vært obs på i avlen men som så mye annet som ikke går på eksteriør, så blir det 'glemt og ikke nevnt'. Det er vel rimelig få oppdrettere av berørte raser som nevner at det kan være ett problem..Likeså raser som er direkte urenslige eller vanskelige å få renslige, slikt snakker vi ikke så høyt om..

Jeg jar hatt kullbrødre som var helt ulike på dette området, den ene pisset ned alt og den andre var helt grei på området. Gjett hvilken av dem som var mest stresset når det var løpetid..? 'Dessverre' er italienere rimelig fyrrige av seg når det kommer til formeringsbiten og jeg har en mistanke om at det kan være en sammenheng. 

Siden du har hannhund fra før sitter du litt i en kinkig situasjon..får du deg en italienerhannhund som begynner å markere, er det ikke en ubetydelig fare for at whippeten kan ta etter.. Som før nevnt anbefaler jeg ingen komplette hanner og tisper i samme hus men har du mulighet for pass, kanndet jo la seg løse :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke at denne markeringen ikke er noe som blir satt mer fokus på avlen, det kan da virkelig ikke være noe særlig å ha en hund som aldri blir renslig?! Grøsser av tanken på å måtte tørke tiss i 15 år, og tror helt ærlig moren min hadde sluttet å snakke til meg dersom jeg fikk en hund som måtte gå med bleie for å ikke pisse ned leiligheten :huh: 

Tror ikke det ville falt whippeten inn å markere inne noen gang for å være ærlig, jeg er veldig trygg på at han har et klart skille for seg der heldigvis. Men det er fortsatt helt uaktuelt for meg å leve med en ny hund som markerer inne, uansett hvor liten og søt den er, så der blir det nok grundig utspørring av aktuelle oppdrettere og sannsynligvis tispe for sikkerhets skyld. Er det noe mønster når det kommer til linjer som du har sett? Eventuelt noen oppdrettere (Norge eller Europa) som faktisk har fokus på dette med overhormonelle hunder og markering inne som du vet om? Synes det er rart dersom ingen ønsker å gjøre noe med det, det må jo som sagt være helt utrolig slitsomt og forstyrrende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Lerkefuglen skrev:

Forstår ikke at denne markeringen ikke er noe som blir satt mer fokus på avlen, det kan da virkelig ikke være noe særlig å ha en hund som aldri blir renslig?! Grøsser av tanken på å måtte tørke tiss i 15 år, og tror helt ærlig moren min hadde sluttet å snakke til meg dersom jeg fikk en hund som måtte gå med bleie for å ikke pisse ned leiligheten :huh: 

Tror ikke det ville falt whippeten inn å markere inne noen gang for å være ærlig, jeg er veldig trygg på at han har et klart skille for seg der heldigvis. Men det er fortsatt helt uaktuelt for meg å leve med en ny hund som markerer inne, uansett hvor liten og søt den er, så der blir det nok grundig utspørring av aktuelle oppdrettere og sannsynligvis tispe for sikkerhets skyld. Er det noe mønster når det kommer til linjer som du har sett? Eventuelt noen oppdrettere (Norge eller Europa) som faktisk har fokus på dette med overhormonelle hunder og markering inne som du vet om? Synes det er rart dersom ingen ønsker å gjøre noe med det, det må jo som sagt være helt utrolig slitsomt og forstyrrende!

Det er jo ikke noe problem hvis alle går med bleie hele dagen? :hmm::icon_confused: Har inntrykk av at dette er normen hos veldig mange miniatyrhundoppdrettere og unnskyldningene for dette er at de har tisper og hanner boende sammen. Som om det skal være en grunn? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv snust litt på IM som en framtidig mulighet, men etterhvert som jeg lærer mer og mer, tror jeg ikke at rasen passer meg sånn helt. Jeg ville da heller sett mer mot whippet tror jeg. Mest pga miniatyr helse problemer (tenner, tissing, beinbrudd, skjør, tåler været dårligere) og at jeg ikke kan ha hund i møbler ( noe raseeiere sier at de MÅ gjøre visstnok :P ).  Men holder fortsatt på å bli mer kjent med rasen, så må nok også møte noen i real life før jeg avskriver den helt. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutes ago, mushi said:

Det er jo ikke noe problem hvis alle går med bleie hele dagen? :hmm::icon_confused: Har inntrykk av at dette er normen hos veldig mange miniatyrhundoppdrettere og unnskyldningene for dette er at de har tisper og hanner boende sammen. Som om det skal være en grunn? 

haha det er et problem for MEG, kan ikke forstå at det skal være normalt?! Altså, BLEIE på en HUND?? 

Skjønner at man sikkert blir sett på som slem og ufølsom blant visse miniatyrhundentusiaster dersom man ikke er villig til å leve med en liten bleie engang men det er altså ikke en option her. Hunden min må kunne klare å styre seg såpass at man kan ha møbler i hus uten at de må pisses ned! At det er så mange som er villige til å leve med det at det ikke blir vektlagt i avl engang er et gigantisk mysterium for meg :huh:

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Lerkefuglen said:

Skjønner at man sikkert blir sett på som slem og ufølsom blant visse miniatyrhundentusiaster dersom man ikke er villig til å leve med en liten bleie engang men det er altså ikke en option her. Hunden min må kunne klare å styre seg såpass at man kan ha møbler i hus uten at de må pisses ned! At det er så mange som er villige til å leve med det at det ikke blir vektlagt i avl engang er et gigantisk mysterium for meg :huh:

At mennesker skaffer seg dyr og IKKE er villige til å leve med de dersom de ikke lever 100% opp til alle forventningerer/forhåpninger man hadde i forkant av anskaffelse, er for MEG det som er totalt uforståelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Yellow said:

At mennesker skaffer seg dyr og IKKE er villige til å leve med de dersom de ikke lever 100% opp til alle forventningerer/forhåpninger man hadde i forkant av anskaffelse, er for MEG det som er totalt uforståelig. 

Det er grunnen til at jeg spør her FØR jeg eventuelt skaffer en sånn hund og at deg dersom jeg skal ha en går for tispe heller enn hannhund. Ønsker ikke å skaffe meg et dyr som oppfører seg på en måte jeg ikke har lyst til å leve med :) om jeg velger å gå for italiensk mynde og selv etter å ha forhørt meg og tatt mine forhåndsregler ender opp med en hund som markerer inne så var det en risk jeg valgte å ta og noe jeg da blir nødt til å leve med.

Men jeg forstår ikke hvorfor man på miniatyrene skal måtte leve med at de tisser inne når de aller fleste andre hunder tisser ute? Miniatyrhunder er da fortsatt hunder, det er ikke sånn at det er en annen art som ikke kan forventes å gå på do ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Lerkefuglen said:

Men jeg forstår ikke hvorfor man på miniatyrene skal måtte leve med at de tisser inne når de aller fleste andre hunder tisser ute? Miniatyrhunder er da fortsatt hunder, det er ikke sånn at det er en annen art som ikke kan forventes å gå på do ute?

Jeg jobber med hunder og vet at det helt klart finnes "pissenisser" i alle størrelser, men at det generelt er mer utbredt blant en del av de minste rasene virker det til å være, ja. Noe negativt er det forøvrig med alle raser, og personlig hadde jeg sett på dette som et svært lite problem i seg selv, men det er meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Yellow skrev:

Jeg jobber med hunder og vet at det helt klart finnes "pissenisser" i alle størrelser, men at det generelt er mer utbredt blant en del av de minste rasene virker det til å være, ja. Noe negativt er det forøvrig med alle raser, og personlig hadde jeg sett på dette som et svært lite problem i seg selv, men det er meg.

Man er forskjellige ja. For meg ville urenslighet være et stort og uutholdelig problem...

  • Like 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lerkefuglen skrev:

 

Men jeg forstår ikke hvorfor man på miniatyrene skal måtte leve med at de tisser inne når de aller fleste andre hunder tisser ute? Miniatyrhunder er da fortsatt hunder, det er ikke sånn at det er en annen art som ikke kan forventes å gå på do ute?

Der er jeg helt enig, Jeg hadde klikket om jeg hadde en hund som tisset inne, Men da må jo hunden ha en eier som går ut med den, eller? Minien, har aldri tisset inne, selv ikke første dagen han kom hit,  men gir ganske tydelig uttrykk for at han trenger at jeg ser ham når han må ut. Så vi går ut... hver gang. Men jeg vet om mange småhundeiere som heller bruker pads, så de slipper å gå ut når det ikke passer/er dårlig vær

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er jeg helt enig, Jeg hadde klikket om jeg hadde en hund som tisset inne, Men da må jo hunden ha en eier som går ut med den, eller? Minien, har aldri tisset inne, selv ikke første dagen han kom hit,  men gir ganske tydelig uttrykk for at han trenger at jeg ser ham når han må ut. Så vi går ut... hver gang. Men jeg vet om mange småhundeiere som heller bruker pads, så de slipper å gå ut når det ikke passer/er dårlig vær
Nå er ikke dette snakk om hunder hvor eieren gir opp, men hunder som aldri bli renslige uansett hvor mye man jobber med det eller som bruker år på blærekontroll. Hva gjør man hvis hunden tisser inne mens du er på jobb eller på natta? Du må jo jobbe og sove liksom... Eller hunder som markerer inne, men ikke tar korreks. Valpen min markerte inne, men gav seg etter beskjed én gang. Jeg er usikker på om dette ville fungert med f eks en chi, cc eller ig.

Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Lerkefuglen skrev:

Forstår ikke at denne markeringen ikke er noe som blir satt mer fokus på avlen, det kan da virkelig ikke være noe særlig å ha en hund som aldri blir renslig?! Grøsser av tanken på å måtte tørke tiss i 15 år, og tror helt ærlig moren min hadde sluttet å snakke til meg dersom jeg fikk en hund som måtte gå med bleie for å ikke pisse ned leiligheten :huh: 

Tror ikke det ville falt whippeten inn å markere inne noen gang for å være ærlig, jeg er veldig trygg på at han har et klart skille for seg der heldigvis. Men det er fortsatt helt uaktuelt for meg å leve med en ny hund som markerer inne, uansett hvor liten og søt den er, så der blir det nok grundig utspørring av aktuelle oppdrettere og sannsynligvis tispe for sikkerhets skyld. Er det noe mønster når det kommer til linjer som du har sett? Eventuelt noen oppdrettere (Norge eller Europa) som faktisk har fokus på dette med overhormonelle hunder og markering inne som du vet om? Synes det er rart dersom ingen ønsker å gjøre noe med det, det må jo som sagt være helt utrolig slitsomt og forstyrrende!

Nei det kan du si..men som mange andre problemer som ikke direkte påvirker eksteriøret, så kan man jo som allerede nevnt fort 'glemme' å opplyse om negative aspekter ved ens rase..Det kan jo påvirke salgbarheten det.. ;)

Å bruke bleie på en hund konstant anser jeg som dårlig dyrevelferd, pent sagt.. Jeg overtok en omplasseringshannhund som var særdeles fyrrig av seg og jeg prøvde bleie som 'prevensjon' ( når vi var tilstede og kunne følge med). Selv med hyppig skifting av bind,( hver  time)  så fikk hannhunden forhudskatarr.. I tillegg så det ut til å plage hunden, naturlig nok. Å la en hund  gå i sitt eget piss, som det jo i realiteten er, syns jeg ikke er dyrevelferd..

Så har du jo den andre standardløsningen til særdeles miniatyrfolk, putt hunden i bur omtrent 24/7.. 

Jeg tror ikke det er særlig forskjell på linjer og rasen er jo ikke den aller mest utavla heller.. Du kan selvsagt spørre oppdrettere og det ville jeg gjort , om ikke annet for å høre hva de sa..Men jeg ville ikke stolt på det, hvis noen påsto at det ikke var et problem.

Jeg skal slett ikke påstå at det ikke finnes oppdrettere som har satt fokus på kjønnsfroskavl men jeg har ikke hørt om noen. Det er jo gjerne en grei bivirkning av overhormonelle hanner, de viser seg ofte fint i ringen.. 

Når folk gir beng i eksteriør som medfører store lidelser på diverse raser, så tror jeg ærlig talt at det kan bli en stund til noen begynner å bry seg om en 'bagatell' som markering..

9 timer siden, Nemi1 skrev:

Der er jeg helt enig, Jeg hadde klikket om jeg hadde en hund som tisset inne, Men da må jo hunden ha en eier som går ut med den, eller? Minien, har aldri tisset inne, selv ikke første dagen han kom hit,  men gir ganske tydelig uttrykk for at han trenger at jeg ser ham når han må ut. Så vi går ut... hver gang. Men jeg vet om mange småhundeiere som heller bruker pads, så de slipper å gå ut når det ikke passer/er dårlig vær

Ja hadde det vært så enkelt, at det bare hadde vært nok å være påpasselig med lufting..Da hadde vi ikke behøvd å ha denne diskusjonen i det hele tatt.. Tro meg, så enkelt er det langt fra.

Nå må vi også skille på urenslighet og markering inne. Det er to forskjellige ting . Rett nok har man de som glatt gjør alt inne og aldri ser ut til å forstå forskjellen på inne og ute men opptil flere pissenisser er renslige inne i den alminnelige betydningen. Derimot urinmarkerer de inne også. 

11 timer siden, Djervekvinnen skrev:

Har selv snust litt på IM som en framtidig mulighet, men etterhvert som jeg lærer mer og mer, tror jeg ikke at rasen passer meg sånn helt. Jeg ville da heller sett mer mot whippet tror jeg. Mest pga miniatyr helse problemer (tenner, tissing, beinbrudd, skjør, tåler været dårligere) og at jeg ikke kan ha hund i møbler ( noe raseeiere sier at de MÅ gjøre visstnok :P ).  Men holder fortsatt på å bli mer kjent med rasen, så må nok også møte noen i real life før jeg avskriver den helt. 

Helt ærlig, hvis man ikke kan/vil ha en IM  i møbler/seng, så ville jeg ikke gått for rasen. De er svært varmekjære og liker nærhet også, dvs de ligger gjerne inntil eier. :) 

11 timer siden, mushi skrev:

Det er jo ikke noe problem hvis alle går med bleie hele dagen? :hmm::icon_confused: Har inntrykk av at dette er normen hos veldig mange miniatyrhundoppdrettere og unnskyldningene for dette er at de har tisper og hanner boende sammen. Som om det skal være en grunn? 

Nei ikke sant? Bur og bleier, der har vi løsningen! 

9 timer siden, Pringlen skrev:

Man er forskjellige ja. For meg ville urenslighet være et stort og uutholdelig problem...

Ja det er akkurat det! :) For noen er det helt 'greit' å vaske piss hver dag, for andre er det utenkelig. Derfor er det himla viktig at man som rasespekulant blir gjort oppmerksom på 'særegenheter' ved rasen , FØR man går til anskaffelse av den. :) 

9 timer siden, Lerkefuglen skrev:

Det er grunnen til at jeg spør her FØR jeg eventuelt skaffer en sånn hund og at deg dersom jeg skal ha en går for tispe heller enn hannhund. Ønsker ikke å skaffe meg et dyr som oppfører seg på en måte jeg ikke har lyst til å leve med :) om jeg velger å gå for italiensk mynde og selv etter å ha forhørt meg og tatt mine forhåndsregler ender opp med en hund som markerer inne så var det en risk jeg valgte å ta og noe jeg da blir nødt til å leve med.

Men jeg forstår ikke hvorfor man på miniatyrene skal måtte leve med at de tisser inne når de aller fleste andre hunder tisser ute? Miniatyrhunder er da fortsatt hunder, det er ikke sånn at det er en annen art som ikke kan forventes å gå på do ute?

Joda, minier er fortsatt hunder( det skal legges til at det er ikke bare på minier dette kan være et problem og det finnes også raser som er kjent for å være urenslige/blir sent renslige) men så lenge ingen tar hensyn til problemet i avlen, så tror jeg ikke man kommer så mye lenger, dessverre..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Yellow skrev:

Jeg jobber med hunder og vet at det helt klart finnes "pissenisser" i alle størrelser, men at det generelt er mer utbredt blant en del av de minste rasene virker det til å være, ja. Noe negativt er det forøvrig med alle raser, og personlig hadde jeg sett på dette som et svært lite problem i seg selv, men det er meg.

Det haddevært en skikkelig dealbreaker for min del. Det er det MINSTE man kan forvente av en hund: at den ikke gjør fra seg inne. Det er liksom første bud - og det første man forsøker å lære hundene når de kommer i hus. 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Yellow skrev:

At mennesker skaffer seg dyr og IKKE er villige til å leve med de dersom de ikke lever 100% opp til alle forventningerer/forhåpninger man hadde i forkant av anskaffelse, er for MEG det som er totalt uforståelig. 

Jeg er slett ikke uenig på noe vis men som vi ser bl.a i denne tråden  så er urenslighet for noen et absolutt no,no! Da syns jeg at det er mest rederlig og ikke minst av hensyn til en tenkt hund, at rasespekulanter vet om slike problemer FØR de har skaffet seg rasen.

Jeg syns ikke på noen måte at det er ok eller gøy å vaske piss men nå har jeg nå disse hundene og får leve med det. Akkurat markering er en av grunnene til at jeg snuser på ny rase og selv om jeg foretrekker hannhunder sånn generellt, så blir neste en tispe eller eventuellt en ferdig  kastrert hann av større mer 'renslig' rase. 

Akkurat nå, Siri skrev:

Det haddevært en skikkelig dealbreaker for min del. Det er det MINSTE man kan forvente av en hund: at den ikke gjør fra seg inne. Det er liksom første bud - og det første man forsøker å lære hundene når de kommer i hus. 

Jeg tipper du ville satt pris på å få høre om det på forhånd, hvis du hadde vurdert en rase som er kjent for markering/urenslighet? :) Ikke etterpå..gjerne når du lufter problemet for andre rasefolk og får høre at' Ja det, det er helt vanlig på rasen det..' 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

Jeg tipper du ville satt pris på å få høre om det på forhånd, hvis du hadde vurdert en rase som er kjent for markering/urenslighet? :) Ikke etterpå..gjerne når du lufter problemet for andre rasefolk og får høre at' Ja det, det er helt vanlig på rasen det..' 

Ja, jeg hadde nok blitt ganske pissed om jeg fikk høre sånt i etterkant. Skjønt... om jeg ikke hadde frekventert Sonen, så hadde jeg antakelig ikke vært obs på problemet med at enkelte raser ikke blir stuereine og heller da ikke tenkt på å spørre om innepissing var et problem. Det hadde antakelig vis ikke slått meg som en aktuell problemstilling engang - så fjernt er det for meg. Selv ikke våre to chihuahuas (hanner) pisset inne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, mushi skrev:

Det er jo ikke noe problem hvis alle går med bleie hele dagen? :hmm::icon_confused: Har inntrykk av at dette er normen hos veldig mange miniatyrhundoppdrettere og unnskyldningene for dette er at de har tisper og hanner boende sammen. Som om det skal være en grunn? 

Alternativ to for å unngå nedtisset hus er jo bur... Som heller ikke er helt uvanlig tilbehør til miniatyrer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutes ago, QUEST said:

Jeg er slett ikke uenig på noe vis men som vi ser bl.a i denne tråden  så er urenslighet for noen et absolutt no,no! Da syns jeg at det er mest rederlig og ikke minst av hensyn til en tenkt hund, at rasespekulanter vet om slike problemer FØR de har skaffet seg rasen.

Jeg syns ikke på noen måte at det er ok eller gøy å vaske piss men nå har jeg nå disse hundene og får leve med det. Akkurat markering er en av grunnene til at jeg snuser på ny rase og selv om jeg foretrekker hannhunder sånn generellt, så blir neste en tispe eller eventuellt en ferdig  kastrert hann av større mer 'renslig' rase. 

 

Absolutt enig i at det er godt man gjør forarbeid og finner ut av evt negative sider ved rasen før man anskaffer valp slik at man er klar over det. Var ikke akkurat det jeg reagerte på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, QUEST skrev:

Helt ærlig, hvis man ikke kan/vil ha en IM  i møbler/seng, så ville jeg ikke gått for rasen. De er svært varmekjære og liker nærhet også, dvs de ligger gjerne inntil eier. :) 

Men har du ikke sett alle de fantastiske hundesengene som finns der ute? Du kan faktisk få en egen liten myk sofa til hunden eller en varm myk hule. Må de virkelig ligge oppå eieren sin 24t i døgnet? Jeg synes det høres voldsomt ut. Jeg koser masse med mine og en liten IM kan man jo ha på fanget og kose med. Mange grey eiere sier det samme om at de må være nært og i møbler, men mine ligger ikke i møbler og seng. Det ser ikke ut som de lider noen nød. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Djervekvinnen skrev:

Men har du ikke sett alle de fantastiske hundesengene som finns der ute? Du kan faktisk få en egen liten myk sofa til hunden eller en varm myk hule. Må de virkelig ligge oppå eieren sin 24t i døgnet? Jeg synes det høres voldsomt ut. Jeg koser masse med mine og en liten IM kan man jo ha på fanget og kose med. Mange grey eiere sier det samme om at de må være nært og i møbler, men mine ligger ikke i møbler og seng. Det ser ikke ut som de lider noen nød. 

Jada, har sett de :ahappy: Men for å være helt ærlig, hadde jeg drevet oppdrett av IM , så hadde jeg ikke solgt valp til noen som ikke ville ha hunden i møbler/seng. Det er en utpreget'  kroppsnær' rase , i større grad enn mange andre raser. Selv om de har svært kort pels, så røyter de ikke helt ubetydelig når de røyter og hårene spiser seg greit inn i alt av stoff. 

Husker jeg ikke feil så var allergi et tema hos dere? Jeg tror kanskje jeg ville gått for en mer allergi'vennlig' rase eller eventuellt ett par 'utehunder' ? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg observerer at det er lite fokus på innemarkering og sen/manglende husrenhet i italieneravlen. Tror aldri jeg har hørt en oppdretter si at det er noe han/hun vektlegger. Har ikke eid iggyhannhund selv, bare passet og hørt andre fortelle. Skulle gjerne sett statistikk på hvor utbredt det egentlig er. Veldig trist at det "bare er sånn". Og at man har en slik merkelig tankegang rundt det. Også hos lundehund er det jo et problem, men jeg blir hver gang nedsablet av raseenstusiaster om jeg nevner det i slike spørsmålstråder som dette. "De har så mange andre gode sider, hvorfor må noen alltid trekke frem de negative". :( Jeg mener man MÅ informere om disse tingene som er så vanlige og så innmari slitsomme og irriterende å leve med (for de fleste folk i alle fall). 

Like ille som at iggyhanner ofte markerer inne er at mange av dem konsekvent tisser seg på brystkassen. Det kan vel skje den beste at strålen bommer innimellom, men på mange av disse er jo brystkassa såpass ekstrem at det skal godt gjøres å ikke treffe den:blink: Kombinert med kort pels som krever klær deler av året betyr jo dette wetwipes på brystkasse og forbein etter hver bidige tissetur pluss helst mange klesskift så du kan vaske ofte og slippe å kle på bikkja klær som lukter tiss... De er elskelige hunder, men jeg skal ALDRI ha iggyhannhund av denne grunn.

@Lerkefuglen Det er fokus på helse fra italienerutvalget, men det tar tid å innføre. Noen helsetester bør de ha, noen er i ferd med å bli innført som vanlig praksis og noen er bonus(f.eks disse DNA-testene som du kan lese om på italienerutvalget.no). De fleste(alle?) sjekker for PL, ikke alle øyelyser (eller i så fall publiserer resultatet...). Og noen velger å avle på hunder med f.eks vitreusfremfall/degenerasjon eller annet rusk.

 

Sitat

Har skjønt de er veldig frosne av seg, men er det sånn at de kan være med på skiturer i opptråkket løype likevel bare de får skikkelige klær? Fjellturer på sommeren (ikke ekstreme turer altså men 2-3 timer)? Whippeten har jo og rykte på seg for å være pysete i kulde men min kunne ikke brydd seg mindre, er heller jeg som kler på bare for å være sikker på at han holder musklene og organene varme i et forsøk på å unngå unødvendig skade/belastning. Har inntrykk av at whippeten er tøffere og mer "hundete", er italieneren da mer "byhund" som ikke vil være med på ski/skog og mark? Er ikke noe problem for meg å kle på eller omså ha i sekken i perioder men ser for meg at jeg ville hatt dårlig samvittighet dersom hele familien og whippeten dro på skitur i påska mens italieneren måtte sitte igjen hjemme liksom :/

Min er ganske frossen av seg, men hun har god vinterdress og potesokker om det trengs :) I opptråkket løype går det fint, hun sliter litt mer i mye løssnø pga størrelsen og fordi dressen kan bli våt og kald, så da går vi ikke i timesvis. Kjenner ofte på henne om hun er kald på ørene. Verre med lengre pauser, men kan vel løses med sekk eller å sitte innafor jakken. Ellers er de spreke og spretne hunder som tar seg lett frem er min erfaring. Min går lett til Prekestolen.

22 timer siden, Djervekvinnen skrev:

Men har du ikke sett alle de fantastiske hundesengene som finns der ute? Du kan faktisk få en egen liten myk sofa til hunden eller en varm myk hule. Må de virkelig ligge oppå eieren sin 24t i døgnet? Jeg synes det høres voldsomt ut. Jeg koser masse med mine og en liten IM kan man jo ha på fanget og kose med. Mange grey eiere sier det samme om at de må være nært og i møbler, men mine ligger ikke i møbler og seng. Det ser ikke ut som de lider noen nød. 

Jeg kjenner en allergiker som har IG som ikke får være i møblene og som heller ikke får kose opp mot ansiktet til folk. Hunden er lykkelig den, får masse oppmerksomhet, tur og trening og sine egne komfortable steder å ligge :) Min hadde blitt veldig fornærmet over å ikke få lov og nyter virkelig kroppskontakt, men så er hun jo vant til å ha tilgang til sofa og seng fra valpeben av. Tåler likevel å bli nektet sofa på besøk hos andre ;) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...