Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp som klør


Gro og Sienna
 Share

Recommended Posts

Eg blir ikkje klok på den kvalpen eg har. Ho har blitt 5 mnd no, og ho har klødd sida ho var 10 veker gammel. Men det rare er at ho klør stort sett når ho legg seg på kveldene, og når ho stor opp på morgenen. Da bit ho seg på potene og slikker masse på potene. På dagtid klør ho seg stort sett på flankene, klør seg nok litt over gjennomsnittet,  men ikkje noko eg reagere så veldig på sjølv.

Har vært hos veterinær, men dei har utelukka alt av småkryp i huden og ingen infeksjon er det heller. Dei trudde ikkje det var allergi heller, fordi ho ser ikkje ut som en typisk allergihund,  huden er fin, ingen røde merker/utslett osv. 

Det som er litt frustrerende også er at når eg snakker om dette med andre hundefolk så seier dei med en gang at det er allergi, eg blir da veldig usikker når dei "stiller" diagnose for min hund, når veterinær har sagt at dei tviler at dette er allergi. Eg veit veterinær kan ta feil. Flere folk, inkluder veterinær seier at valpa kleie seg ofte mykje meir enn voksne pga immunforsvaret ikkje er oppe og går enda.

Men er det flere som har opplevd dette? Hunder som klør seg spesielle tider på døgnet? folk med kvalpa som har klødd seg masse og slutta når dei vart voksen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare det at huden er ekkel nå mens valpen skifter fra valp- til voksenpels? Er hun irritert i huden på noe vis, viser også når dere klør henne at det stilner faktisk kløe? Viser hun noen andre tegn til kjedsomhet? Er det noe i miljøet hennes som skulle tilsi at det klør, fuktighet, støv, sand osv?

Keo klødde en hel del som valp, spesielt på halen sin, så ille at den var hårløs på deler en periode. I starten var det tydelig faktisk kløe i kroppen, merkbart værre da han mistet valpe- og unghundpelsen. Etterhvert tror jeg faktisk han bare klødde av vane. Dette med halen var i grunnen litt ekkelt, det ble på et vis en liten mani av det hele, spesielt fremtredende om han kjedet seg eller ved ro etter overstimulering, ofte på kvelden.

Det ble utelukket allergi eller liknende for Keo. Han er nå 4,5 år, ingen unormal kløe overhode etter kjønnsmodning :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, maysofie said:

Det er ikke bare det at huden er ekkel nå mens valpen skifter fra valp- til voksenpels? Er hun irritert i huden på noe vis, viser også når dere klør henne at det stilner faktisk kløe? Viser hun noen andre tegn til kjedsomhet? Er det noe i miljøet hennes som skulle tilsi at det klør, fuktighet, støv, sand osv?

Keo klødde en hel del som valp, spesielt på halen sin, så ille at den var hårløs på deler en periode. I starten var det tydelig faktisk kløe i kroppen, merkbart værre da han mistet valpe- og unghundpelsen. Etterhvert tror jeg faktisk han bare klødde av vane. Dette med halen var i grunnen litt ekkelt, det ble på et vis en liten mani av det hele, spesielt fremtredende om han kjedet seg eller ved ro etter overstimulering, ofte på kvelden.

Det ble utelukket allergi eller liknende for Keo. Han er nå 4,5 år, ingen unormal kløe overhode etter kjønnsmodning :) 

Har to hunder, og det er berre den ene som klør. Kan ikkje komme på noko i miljøet som skal fremprovosere det, men veit ikkje ... 

Det er spesielt ekstremt når vi legg oss om kvelden, da er ho heilt ram på å kleie, bite og slikke...  :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutes ago, Malamuten said:

Men hva tenker du da? Virker hun plaget av det? Tenker du at det er "noe"? Viss ikke hadde jeg bare latt være å tenke mer på det frem til det evt endrer seg.

Ja, du seier noko der. Eg veit ikkje kva eg skal tenke. Ho er testa for småbeist og alt var fint, var ingenting der å sjå. Men synes det er vel ekstremt til tider, når vi legg oss er ho vanskelig å få kontakt med fordi ho holder på, så det virker til å plage henne litt.

Eg er berre født usikker eg, så alt eg ikkje veit kva det er gjer meg enda meir usikker og nervøs for kva det kan være. Alt nytt er skummelt nytt om du kan seie det slik :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutes ago, Krutsi said:

Prøvd å dusjet henne? 

Tenkte på det samme. Oatmeal shampoo er ganske lindrende på irritert hud. Tea Tree shampoo er sånn 50/50 på kløe, kommer an på merke, så jeg ville heller brukt oatmeal shampoo og conditioning rinse. Hunden må da holde ut i noen minutter med conditioner på før man skyller veeeldig grundig av. John Paul Pet har en god oatmeal serie for hunder, vi har brukt den i 3 år.

https://www.amazon.com/John-Paul-Pet/b/ref=bl_dp_s_web_16091399011?ie=UTF8&node=16091399011&field-lbr_brands_browse-bin=John+Paul+Pet

Leave in sprayen er grei den og, men ville ikke brukt noe leave in kosmetikk hvis valpen klør og slikker seg mye.

Også, siden det blir verst rundt sengetid, hva sover ho på? Hva er senga hennes laget av? Puster stoffet? Noe pledd over og i så fall hva vasker du det med? Hva vasker du gulvene med? Tenker på ev. kontaktallergi og at man kunne kanskje prøve seg litt frem der med noe mildere vaskemidler og se om det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare mine som vasker seg på beina når vi legger oss altså? Jeg har en allergihund så han slikker kanskje mer enn gjennomsnittlig men mellomste hunden min har også en liten runde der han slikker seg på beina når vi legger oss. Valpen gjør ikke sånt, han sovner som om jeg har skrudd av strømmen på han :) Men hunder er individer og noen har kanskje en rutine med å vaske seg på beina? Blir han rød mellom potene er det så mye eller kan du ikke se noe? Prøvd å bytte til et annet for bare for å teste? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, TinaMi said:

Tenkte på det samme. Oatmeal shampoo er ganske lindrende på irritert hud. Tea Tree shampoo er sånn 50/50 på kløe, kommer an på merke, så jeg ville heller brukt oatmeal shampoo og conditioning rinse. Hunden må da holde ut i noen minutter med conditioner på før man skyller veeeldig grundig av. John Paul Pet har en god oatmeal serie for hunder, vi har brukt den i 3 år.

https://www.amazon.com/John-Paul-Pet/b/ref=bl_dp_s_web_16091399011?ie=UTF8&node=16091399011&field-lbr_brands_browse-bin=John+Paul+Pet

Leave in sprayen er grei den og, men ville ikke brukt noe leave in kosmetikk hvis valpen klør og slikker seg mye.

Også, siden det blir verst rundt sengetid, hva sover ho på? Hva er senga hennes laget av? Puster stoffet? Noe pledd over og i så fall hva vasker du det med? Hva vasker du gulvene med? Tenker på ev. kontaktallergi og at man kunne kanskje prøve seg litt frem der med noe mildere vaskemidler og se om det hjelper.

Har dusjet henne med Episoothe, kløstillende sjampo fra Veterinæren... Liten effekt dessverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, roxie88 said:

Er det bare mine som vasker seg på beina når vi legger oss altså? Jeg har en allergihund så han slikker kanskje mer enn gjennomsnittlig men mellomste hunden min har også en liten runde der han slikker seg på beina når vi legger oss. Valpen gjør ikke sånt, han sovner som om jeg har skrudd av strømmen på han :) Men hunder er individer og noen har kanskje en rutine med å vaske seg på beina? Blir han rød mellom potene er det så mye eller kan du ikke se noe? Prøvd å bytte til et annet for bare for å teste? 

Ja, hadde det vært normal slikking,  vasking og kløe, men ho er ekstremt. Biter, slikker, klør og fortsetter i det uendelige heilt til ho sovna. Ser slettes ikkje bra ut, og ho lager lyder i tillegg, trur ikkje det er behagelig for henne... Har prøvd å bytte for, må vente mitt lenger for å sjå effekten 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en artikkel skrevet av dyrlege, og som beskriver mulige årsaker og hva kan en gjøre:

http://www.2ndchance.info/pawlick.htm

Skjønner godt at du blir fortvilt - har sett noen hunder gå i liknende transe med slikking av pottene sånn som du beskriver, og det var vondt å se på. Tina med fikk det i en periode, og da hjalp det med å bytte til mildere og mindre parfymerte vaskemidler til sengetrekket og badehåndklærne hennes, også gulvene.

Pluss bading med oatmeal shampo, Burt's Bees pottekrem med honning et par ganger i uka, og så får ho seg en Omega-3 softgel med frokosten, samme type som jeg selv tar - hjelper å unngå sprukne potter som svir og klør, og Omega-3 hjelper mot tørr hud, særlig på vinteren når man fyrer/varmer opp og lager tørr luft. Alle disse tiltaka tilsammen har gjort at ho nå klør nesten aldri. (Nå er jeg ganske tullen med hunden min, så det kan godt hende at et enkelt tiltak vil være nok til å hjelpe valpen). 

Han legen har ellers mange artikler om hund og katt, der flere som har hjulpet hos oss:

http://www.2ndchance.info/ACC.htm

Krysser fingrene for at dere finner årsaka sånn at valpen din får slappe av om kveldene :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får hun fiskeolje? Min eldste whippet klødde seg en del, og jeg som tidligere har hatt allergihund, luftet dette for veterinæren. Hun var, i likhet med din, ikke affisert av verken småkryp eller hadde irritert hud. Da jeg begynte å gi fiskeolje, så slutta hun å klø. Misstenker at hun rett og slett var tørr i huden. 

Og...sjekka for småkryp, men er hun behandlet for det? Det er ikke alt som er synlig på en vanlig undersøkelse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Gro og Sienna skrev:

Ja, hadde det vært normal slikking,  vasking og kløe, men ho er ekstremt. Biter, slikker, klør og fortsetter i det uendelige heilt til ho sovna. Ser slettes ikkje bra ut, og ho lager lyder i tillegg, trur ikkje det er behagelig for henne... Har prøvd å bytte for, må vente mitt lenger for å sjå effekten 

Du kan spørre veterinær etter Malaseb sjampo, den er veldig god på min hvis han blir irritert i huden under labbene ? da slikker og slikker han men etter en vask med den sjampoen blir det mye bedre. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 30.12.2017 at 11:05 AM, Sprettballen said:

Får hun fiskeolje? Min eldste whippet klødde seg en del, og jeg som tidligere har hatt allergihund, luftet dette for veterinæren. Hun var, i likhet med din, ikke affisert av verken småkryp eller hadde irritert hud. Da jeg begynte å gi fiskeolje, så slutta hun å klø. Misstenker at hun rett og slett var tørr i huden. 

Og...sjekka for småkryp, men er hun behandlet for det? Det er ikke alt som er synlig på en vanlig undersøkelse :)

Ho et behandla også ja, med advocate, den skulle ta alt som var, i tilfelle. Har enda ikkje gitt fiskeolje, fordi eg ville prøve i nokken veker på tørrforet vi skulle bruke, før eg begynte å blande inn meir. Skal bruke dr.baddakays lakseolje tenkte eg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Gro og Sienna skrev:

Ho et behandla også ja, med advocate, den skulle ta alt som var, i tilfelle. Har enda ikkje gitt fiskeolje, fordi eg ville prøve i nokken veker på tørrforet vi skulle bruke, før eg begynte å blande inn meir. Skal bruke dr.baddakays lakseolje tenkte eg :-)

Ja, advocate skal ta det meste, så da er det ikke det. Jeg bruker også Dr. Baddaky's fiskeolje, veldig fornøyd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...