Gå til innhold
Hundesonen.no

Fyrverkeriredsel - et moderne fenomen eller moderne fokus?


Gjest
 Share

Recommended Posts

Akkurat nå, CrazyTerrierLady skrev:

Jeg tror vi i mye større grad ”tilrettelegger og forstår bikkjene i hjel”, enn det vi gjorde før. Før kalte man en hund som var redd for folk, lyd og sin egen skygge ei drittbikkje. I dag er det synd på den og vi må bare trene/tilrettelegge bedre, helst legge om hele livet. Små brister unnskyldes over hele fjøla og det lar seg gjøre fordi det er veldig stort fokus på å skjerme hundene sine fra alt som er ubehagelig.

Tja... jeg synes nå det er ganske sympatisk gjort mot en hund som faktisk er redd, å tilrettelegge sånn at den kjenner minst mulig frykt på en slik kveld. Man trenger jo ikke å la den gå "for lut og kaldt vann" selv om den er ei drittbikkje liksom. 

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 100
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg sitter nå med en hund som sliter noe på nyttårsaften... Ikke panikkfrykt, men berørt så han stresser noe ****** og har det ikke bra ? Han er skuddfast opprinnelig, og var med ut på nyttårsaften (b

altså- hvis du ser på fugler og andre dyr ute i skogen si reaksjon på fyrverkeri,så vil jeg ikke påstå at det er avlen som har ført til det. Det er jo egentlig rasjonelt å reagere på høye smell. Det e

Skriver jeg at redde hunder ikke skal tas hensyn til? Mulig jeg formulerer meg dårlig, men jeg skriver at jeg tror at en god del skjerming og tilrettelegging er et resultat av hunder med dårlig nervek

Just now, Siri said:

Tja... jeg synes nå det er ganske sympatisk gjort mot en hund som faktisk er redd, å tilrettelegge sånn at den kjenner minst mulig frykt på en slik kveld. Man trenger jo ikke å la den gå "for lut og kaldt vann" selv om den er ei drittbikkje liksom. 

Skriver jeg at redde hunder ikke skal tas hensyn til? Mulig jeg formulerer meg dårlig, men jeg skriver at jeg tror at en god del skjerming og tilrettelegging er et resultat av hunder med dårlig nervekonstruksjon, at all denne skjermingen/tilretteleggingen ikke er nødvendig for gode hunder og at det ikke burde normaliseres. 

Jeg kritiserer at hunder med brister brukes i avl og peker på at jeg tror kanskje flere slike hunder går i avl i dag fordi mange brister bagatelliseres i dag. Før var det ei drittbikkje, i dag er det en fin hund så lenge man bare "gjør sånn" eller "unngår sånn". Altså er jeg kritisk til at det produseres flere drittbikkjer, etter bikkjer man vet er drittbikkjer.

Når bikkja først er født, må man jo selvsagt gjøre det beste ut av det for hunden sin del. Redde hunder trener, skjermer og tilrettelegger man for, eller så avliver man dem. Det håper jeg vitterlig de fleste eiere av redde hunder gjør.

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke noen tvil om at det er mye dårlig avl, avl for profitt osv nå, i tillegg så er det jo mye flere hunder nå enn før og mer og mer utbredt med selskapshunder, uavhengig av rase. Der ligger nok en stor deg av problemet. De hundene som allerede er her og er redd er det jo bare fint om kan behandles og jeg tror generelt ikke det er de som synes dette er et problem er de som avler videre på det. Det ser jeg for meg ligger mest på oppdrettere som ikke bryr seg. 

Generelt fokus på mentalitet i avl tror jeg er noe som virkelig trengs i dag. Arvbarhet av redsler, det å kjenne helheten i linjene og ikke bare individet osv. Og man skulle nok gjerne fått ned graden av de som avler uten mål og mening, uten at man kjenner linjer osv. men det tror jeg ikke går å få kontroll på egentlig. Raseavlen kan man jo gjøre tiltak ifht hva som får registreres osv, men alle som avler utenom får man jo ikke påvirket, og folk vil jo stort sett ikke høre på fornuft. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig det er mye mer fokus på dyrs velferd nå enn det var før. Jeg tror også at kampanjer som dyrevernorganisasjoner har mot fyrverkeri gjelder like mye ville dyr og produksjonsdyr/hester osv som kjæledyr. 

At hunder kan være redd nyttårsaften er liksom innafor tenker jeg, men jeg har hatt hunder som har vært redd sin egen matskål, vind, gulv uten tepper og alskens. Og det er et slit. Hvorfor avles det ikke mer på mentalitet? Det må jo være mer salgbart med pene (i utstillingssammenheng) individer fremfor solide trygge hunder som tåler en støyt. Tror det er derfor det er mer av den sorten nå. Jeg tror ikke det er for at folk var flinkere å miljøtrene før enn nå. I tillegg er det mange fler som har hund nå enn før slik at etterspørselen er større og flere hunder blir avlet på.

De siste årene har jeg hatt en hund som ikke var redd noen ting. Han snorket seg igjennom nyttårsaften, jeg kunne miste kaserollelokk i gulvet rett ved han uten at han brydde seg. Han tålte et NEI og han tålte alt av brå bevegelser og bråk. Det synes jeg er kvalitet. Det er dét jeg ville lagt vekt på i avl. Det er klart det er viktig med rasetypisk utseende og, men hva skal man med en rasetypisk utseende hund som er livredd alt? Det er overhodet ikke brukbart til noe. 

 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter nå med en hund som sliter noe på nyttårsaften... Ikke panikkfrykt, men berørt så han stresser noe ****** og har det ikke bra ? Han er skuddfast opprinnelig, og var med ut på nyttårsaften (bygda) sine første år uten problemer. Men EN kveldstur ødela det hele... Vi kom under et stort arrangert fyrverkeri (Jeg ikke viste om) og han fikk panikk... Jeg tviholdt og lå i ei grøft ? Etter den hendelsen har han blitt skuddberørt og reagerer på raketter OG lysblinkene til rakettene... Han reagerer dog ikke på tordenvær... Jeg fikk hvertfall erfare hvor fort ting kan snu ?

Hvert år er det hunder på rømmen på nyttårsaften, livredde katter, andre dyr som sliter, mennesker som sliter noe ****** også... Mange blir skadd! Nei... jeg syns fyrverkeri for hvermannsen burde blitt forbudt! Hver enkelt kommune burde hatt ansvar for å arrangert ett stort og fint fyrverkeri... Da kan de som vil se få oppsøke dette, de som ikke takler det kan holde seg unna og de som har dyr å skjerme får gjort dette ?

  • Like 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp med en hund som var livredd raketter og som stakk av nyttårsaften. Hun hadde brister så det holdt.  
De hundene jeg har hatt i eget eie har alltiv vært med ut og vi oppholder oss på god avstand fra oppskytingene.
Her er det forbud mot alt som hyler på vei opp, da min erfaring er at de reagerer mye mer på lysene og hylingen. Og at det har blitt mer av hylere etter at det ble forbudt med styrepinne.

Jeg tror det har blitt mer fokus på nyttårsaftenproblemet blandt familiehunder i de senere år, men om oppdrettere tenker på det i avlen er jeg usikker på. Blandt bruksrettet avl er det vel ingen tvil om at fokus på skuddredsel absolutt er tilstede.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, CrazyTerrierLady skrev:

Skriver jeg at redde hunder ikke skal tas hensyn til? Mulig jeg formulerer meg dårlig, men jeg skriver at jeg tror at en god del skjerming og tilrettelegging er et resultat av hunder med dårlig nervekonstruksjon, at all denne skjermingen/tilretteleggingen ikke er nødvendig for gode hunder og at det ikke burde normaliseres. 
 

Jeg har faktisk hunder som tåler det meste og har vel hatt det siden 2000, det er vel enkelte av de jeg hadde i starten som bokstavelig talt var i "krigen" også.  Men jeg skjermer faktisk hundene mine fra nyttårsaften, til tross for at ingen av de reagerer på de tilfeldige rakettene som kommer. 

JEG syns raketter er unødvendig og syns rett og slett dyrene mine skal få slippe det. Gardiner draes for, jeg sitter inne og ser på tv når det smeller. Jeg utsetter rett og slett ikke hundene mine for noe de ikke har behov for å håndtere, en ting som gjøres en gang i året i normalt 1-2 timer. De MÅ faktisk ikke på noen måte håndtere den situasjonen. Hestene får dottet ørene og musikk i stallen hele natten. (forøvrig varmetravere som jeg ikke opplever like reaktive som ridehester ironisk nok :P ) 

Men jeg er nok også litt preget av at jeg har hatt litt venner som har en god del dårlig minner til smell og lys på himmelen, både i jobb sammenheng og i flyktning sammenheng. Jeg skyr raketter og syns ikke noe om det selv, jeg har minimal med glede av det på bakgrunn av andre folk sin assosiasjon til dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt skuddredd hund, og nyttårsaften var ingen trivelig kveld. Nå liker jeg ikke raketter selv heller, men det er vondt å se en hund så redd og utav seg selv. Hun lå hele kvelden å skalv under bordet, til tross for at vi var et stykke unna de verste smellene. Prøvde å tilrettelegge med å gå lang tur på formidagen, og gi noe godt rundt midnatt. Ideelt sett dro jeg vekk slik at vi var i roligere omgivelser, men det er jo ikke alltid man har mulighet til det heller. 

Han jeg har nå er ikke skuddredd, men jeg vurderer allikevel å kjøre ut fordi det kommer til å smelle ganske bra akkurat her (felles oppskyting fra en skole rett nedi her). Når det er sagt så har han trent rett ved en skytebane helt siden han kom til meg, og derfra smeller det til tider nesten verre enn på nyttårsaften :P Så strengt talt er det ikke sikkert det er nødvendig å iverksette spesielle tiltak, men samtidig vil jeg ikke risikere at han blir redd heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, JeanetteH skrev:

Jeg har faktisk hunder som tåler det meste og har vel hatt det siden 2000, det er vel enkelte av de jeg hadde i starten som bokstavelig talt var i "krigen" også.  Men jeg skjermer faktisk hundene mine fra nyttårsaften, til tross for at ingen av de reagerer på de tilfeldige rakettene som kommer. 

JEG syns raketter er unødvendig og syns rett og slett dyrene mine skal få slippe det. Gardiner draes for, jeg sitter inne og ser på tv når det smeller. Jeg utsetter rett og slett ikke hundene mine for noe de ikke har behov for å håndtere, en ting som gjøres en gang i året i normalt 1-2 timer. De MÅ faktisk ikke på noen måte håndtere den situasjonen. Hestene får dottet ørene og musikk i stallen hele natten. (forøvrig varmetravere som jeg ikke opplever like reaktive som ridehester ironisk nok :P ) 

Men jeg er nok også litt preget av at jeg har hatt litt venner som har en god del dårlig minner til smell og lys på himmelen, både i jobb sammenheng og i flyktning sammenheng. Jeg skyr raketter og syns ikke noe om det selv, jeg har minimal med glede av det på bakgrunn av andre folk sin assosiasjon til dette. 

Så det er eier som er "rakettberørt",  ikke dyra :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 27.12.2017 at 8:48 AM, JeanetteH said:

Jeg har faktisk hunder som tåler det meste og har vel hatt det siden 2000, det er vel enkelte av de jeg hadde i starten som bokstavelig talt var i "krigen" også.  Men jeg skjermer faktisk hundene mine fra nyttårsaften, til tross for at ingen av de reagerer på de tilfeldige rakettene som kommer. 

JEG syns raketter er unødvendig og syns rett og slett dyrene mine skal få slippe det. Gardiner draes for, jeg sitter inne og ser på tv når det smeller. Jeg utsetter rett og slett ikke hundene mine for noe de ikke har behov for å håndtere, en ting som gjøres en gang i året i normalt 1-2 timer. De MÅ faktisk ikke på noen måte håndtere den situasjonen. Hestene får dottet ørene og musikk i stallen hele natten. (forøvrig varmetravere som jeg ikke opplever like reaktive som ridehester ironisk nok :P ) 

Men jeg er nok også litt preget av at jeg har hatt litt venner som har en god del dårlig minner til smell og lys på himmelen, både i jobb sammenheng og i flyktning sammenheng. Jeg skyr raketter og syns ikke noe om det selv, jeg har minimal med glede av det på bakgrunn av andre folk sin assosiasjon til dette. 

Det du gjør kan vel knapt kalles skjerming, i den form jeg tenker på da. :P Jeg har lenge holdt egne hunder innendørs på nyttårsaften, som jeg også skrev på første side. Jeg tror ikke at hundene får noe positivt ut av å være med ut, selv om de mentalt er i stand til det. Det koster ingenting i planlegging eller anstrengelse å holde dem inne, så hvorfor ikke tenker jeg. 

Når man derimot begynner med å dra langt ut i hutteheita for å unngå fyrverkeri hver nyttårsaften eller stenge hunden inne på lydtette rom, samt gnåler ustanselig i sosiale medier om hvor grusomt fyrverkeri er for hundene, så synes jeg det begynner å bli overdrevent med mindre man har en hund som faktisk er redd.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutes ago, CrazyTerrierLady said:

Når man derimot begynner med å dra langt ut i hutteheita for å unngå fyrverkeri hver nyttårsaften eller stenge hunden inne på lydtette rom, samt gnåler ustanselig i sosiale medier om hvor grusomt fyrverkeri er for hundene, så synes jeg det begynner å bli overdrevent med mindre man har en hund som faktisk er redd.

Jeg tror ikke folk "gnåler ustanselig i sosiale medier" om hvor grusomt fyrverkeri er for hunden så sant de ikke har prøvd å leve med en hund med lydredsler? 

Jeg har hatt 1 som har vært redd på nyttårsaften, og hun var det ikke hver nyttårsaften heller. Jeg syns egentlig ikke at selve nyttårsaften er et stort problem, du veit det smeller rundt tolv, da kan du ta noen forhåndsregler, liksom. Som å dra for gardinene, sette på tv'en eller musikk litt høyt, gi bikkja noe å tygge på. Problemet er at de skyter jo opp raketter halve romjula og halve januar i tillegg. Min var ikke spesielt engstelig for disse enkeltrakettene heller, det var når det begynte å høres ut som en krig hun bekymra seg, men for en som er redd raketter konsekvent, så må det være skrekkelig vanskelig å få avreagert når det kommer en hyler med ujevne mellomrom. 

Jeg bestemte meg forøvrig for at jeg var i mot oppskyting av fyrverkeri lenge før jeg fikk hund med lydredsler. Jeg satt en nyttårsaften på legevakta på Ahus, det var nok til å omvende meg. Det er helt idiotisk at folk har lov til å holde på med sånt i alkoholpåvirket tilstand.. Hvilket vi ser av overskrifter hvert nyår, gjør vi ikke? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, CrazyTerrierLady said:

Når man derimot begynner med å dra langt ut i hutteheita for å unngå fyrverkeri hver nyttårsaften eller stenge hunden inne på lydtette rom, samt gnåler ustanselig i sosiale medier om hvor grusomt fyrverkeri er for hundene, så synes jeg det begynner å bli overdrevent med mindre man har en hund som faktisk er redd.

Men selv om ikke fyrverkeri er grusomt for akkurat MIN hund, så vet jeg jo at det er veldig mange hunder (og andre dyr, og mennesker), som er livredde for fyrverkeri. I motsetning til veldig mange andre ting, så har ikke fyrverkeri noen funksjon - annet enn at det er pent. Vi har så mange andre ufarlige måter å se på pene ting på, og hadde fyrverkeri blitt "funnet opp" den dag i dag, tviler jeg på at det hadde vært lovlig for drita fulle legfolk å håndtere på noe vis. Og i motsetning til andre "farlige ting", så kan fyrverkeri skade så mange flere enn bare akkurat den som bruker det. Samfunnsøkonomisk så er fyrverkeri et gigantisk tap, både mtp skade på personer og eiendom, i tillegg til at det skremmer livskiten av x-antall dyr hvert år.

Hadde det enda vært så vel at folk skjøt opp ved midnatt og dett var dett, så hadde det jo vært en ting, men det klarer jo ikke Ola Dunk å forholde seg til. Det må skytes både i romjula og etter nyttår, og folk som har redde hunder (eller redde dyr), eller er redde selv, går med hjertet i halsen og beroligende i lomma i ukesvis mens de håper at de skal overleve også denne gangen uten varige traumer.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, 2ne said:

Jeg tror ikke folk "gnåler ustanselig i sosiale medier" om hvor grusomt fyrverkeri er for hunden så sant de ikke har prøvd å leve med en hund med lydredsler? 

Jeg har hatt 1 som har vært redd på nyttårsaften, og hun var det ikke hver nyttårsaften heller. Jeg syns egentlig ikke at selve nyttårsaften er et stort problem, du veit det smeller rundt tolv, da kan du ta noen forhåndsregler, liksom. Som å dra for gardinene, sette på tv'en eller musikk litt høyt, gi bikkja noe å tygge på. Problemet er at de skyter jo opp raketter halve romjula og halve januar i tillegg. Min var ikke spesielt engstelig for disse enkeltrakettene heller, det var når det begynte å høres ut som en krig hun bekymra seg, men for en som er redd raketter konsekvent, så må det være skrekkelig vanskelig å få avreagert når det kommer en hyler med ujevne mellomrom. 

Jeg bestemte meg forøvrig for at jeg var i mot oppskyting av fyrverkeri lenge før jeg fikk hund med lydredsler. Jeg satt en nyttårsaften på legevakta på Ahus, det var nok til å omvende meg. Det er helt idiotisk at folk har lov til å holde på med sånt i alkoholpåvirket tilstand.. Hvilket vi ser av overskrifter hvert nyår, gjør vi ikke? 

Tja, når de samme hevder at de overhode ikke har lydredde hunder, begynner man jo å lure på hva som egentlig er problemet? De får i alle fall dårlig fram at det er velferden til hester, gårdsdyr, flyktninger og krigsveteraner de egentlig også bekymrer seg for.

Just now, Tuvane said:

Men selv om ikke fyrverkeri er grusomt for akkurat MIN hund, så vet jeg jo at det er veldig mange hunder (og andre dyr, og mennesker), som er livredde for fyrverkeri. I motsetning til veldig mange andre ting, så har ikke fyrverkeri noen funksjon - annet enn at det er pent. Vi har så mange andre ufarlige måter å se på pene ting på, og hadde fyrverkeri blitt "funnet opp" den dag i dag, tviler jeg på at det hadde vært lovlig for drita fulle legfolk å håndtere på noe vis. Og i motsetning til andre "farlige ting", så kan fyrverkeri skade så mange flere enn bare akkurat den som bruker det. Samfunnsøkonomisk så er fyrverkeri et gigantisk tap, både mtp skade på personer og eiendom, i tillegg til at det skremmer livskiten av x-antall dyr hvert år.

Hadde det enda vært så vel at folk skjøt opp ved midnatt og dett var dett, så hadde det jo vært en ting, men det klarer jo ikke Ola Dunk å forholde seg til. Det må skytes både i romjula og etter nyttår, og folk som har redde hunder (eller redde dyr), eller er redde selv, går med hjertet i halsen og beroligende i lomma i ukesvis mens de håper at de skal overleve også denne gangen uten varige traumer.

At det er mange argumenter for hvorvidt privatpersoner burde få sende opp fyrverkeri, og om fyrverkeri kanskje er avleggs i vårt moderne samfunn med andre alternativer, er så sin sak. Hundehold, som jeg diskuterer, er ikke et av de argumentene som står særlig høyt oppe på den lista for meg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, CrazyTerrierLady said:

Tja, når de samme hevder at de overhode ikke har lydredde hunder, begynner man jo å lure på hva som egentlig er problemet? De får i alle fall dårlig fram at det er velferden til hester, gårdsdyr, flyktninger og krigsveteraner de egentlig også bekymrer seg for.

Jeg sliter litt med å skjønne hvorfor det er viktig å presisere hva man syns "problemet" er. Det er kjappere å dele en ferdig laget plakat med "ta hensyn til dyra", enn "vær så snill og overhold norsk lov og hold rakettoppskytinga di til mellom kl 18 og 02 på nyttårsaften, sånn at jeg kan lufte bikkja mi, uten å risikere å påføre den et traume jeg vil unngå, når du absolutt er nødt til å leke dynamitt-Harry  samtidig som du tømmer julas alkoholfangst, og please please ikke brenn ned huset mitt eller sikt på bilen min med rakettshiten din, og gjør deg selv en tjeneste å ikke hold i raketter eller se etter om de funker, for det er sikkert greit å ha både fingre og øyne selv om det er fest i dag, rai rai".

Er det et problem å oppfordre folk til å tenke seg bittelitt om før de begynner å leke med sprengstoff, liksom? 

Endret av 2ne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, CrazyTerrierLady said:

At det er mange argumenter for hvorvidt privatpersoner burde få sende opp fyrverkeri, og om fyrverkeri kanskje er avleggs i vårt moderne samfunn med andre alternativer, er så sin sak. Hundehold, som jeg diskuterer, er ikke et av de argumentene som står særlig høyt oppe på den lista for meg.

Ja det hadde vært kjekt om vi kunne holde diskusjonen relatert til hund, siden det er dette med hunder+fyrverkeri som er spørsmålet i tråden :) Om man ønsker å diskutere mennesker og fyrverkeri-håndtering går det sikkert an å lage en tråd i "annet"-delen av forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, 2ne said:

Jeg sliter litt med å skjønne hvorfor det er viktig å presisere hva man syns "problemet" er. Det er kjappere å dele en ferdig laget plakat med "ta hensyn til dyra", enn "vær så snill og overhold norsk lov og hold rakettoppskytinga di til mellom kl 18 og 02 på nyttårsaften, sånn at jeg kan lufte bikkja mi, uten å risikere å påføre den et traume jeg vil unngå, når du absolutt er nødt til å leke dynamitt-Harry  samtidig som du tømmer julas alkoholfangst, og please please ikke brenn ned huset mitt eller sikt på bilen min med rakettshiten din, og gjør deg selv en tjeneste å ikke hold i raketter eller se etter om de funker, for det er sikkert greit å ha både fingre og øyne selv om det er fest i dag, rai rai".

Er det et problem å oppfordre folk til å tenke seg bittelitt om før de begynner å leke med sprengstoff, liksom? 

Da ser vi åpenbart ikke de samme innleggene. Det er ikke artikler som ”slik tar du vare på dyra på nyttårsaften” og en enkel ”ta hensyn til dyra, ikke skyt opp før kl. 12” jeg tenker på, det er de lange avhandlingene om hvor grusomt fyrverkeri er gnerelt for hundenes del, med aggressiv ordlyd og gjennomgående bruk av store bokstaver.
Det er ikke et problem for meg at det skrives, jeg lurer på hva som er motivasjonen om hundene deres ikke er berørte på noen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, CrazyTerrierLady said:

Det er ikke et problem for meg at det skrives, jeg lurer på hva som er motivasjonen om hundene deres ikke er berørte på noen måte.

Fordi man har sympati med de som er berørte av det, og kjenner mange som har store problemer med hundene sine rundt jul og nyttår, fordi folk driver med uvettig fyrverkerioppskyting? Og fordi man synes det er tragisk at det hvert eneste år forsvinner masse hunder som blir skremt av fyrverkeri, hvorav flere ikke kommer tilbake til eierne sine i live. Det er jo bare å følge med på "hund savnet"-gruppene på facebook, så ser man hvor mange hunder som forsvinner hvert år ene og alene pga raketter.

Hvorfor skal jeg bry meg om at folk er fattige og sulter, hvis jeg ikke er fattig eller ikke sulter selv?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, CrazyTerrierLady said:

Da ser vi åpenbart ikke de samme innleggene. Det er ikke artikler som ”slik tar du vare på dyra på nyttårsaften” og en enkel ”ta hensyn til dyra, ikke skyt opp før kl. 12” jeg tenker på, det er de lange avhandlingene om hvor grusomt fyrverkeri er gnerelt for hundenes del, med aggressiv ordlyd og gjennomgående bruk av store bokstaver.
Det er ikke et problem for meg at det skrives, jeg lurer på hva som er motivasjonen om hundene deres ikke er berørte på noen måte.

Jeg antar motivasjonen er å se litt utenfor sin egen husstand? Jeg har pr i dag ikke lydberørt hund, så vidt jeg veit. Det betyr ikke at jeg ikke syns at naboens bør få slippe å høre fyrverkeri hele romjula og halve januar - jeg veit jo at de er berørte, de ble fanget opp av fattern'n her for litt siden da det svært lokale "kjøpesenteret" feiret et jubileum med fyrverkeri. Det var ikke noe trivelig å se særlig den ene av de to, som var tydelig berørt også etter at fyrverkeriet var over, selv om det ikke var min hund. Det er heller ikke noe trivelig å se flust av "hund skremt og stakk av"-statuser all over facebook de neste dagene, selv om mine ikke er redde. 

Jeg har ikke delt en sånn status i år, men jeg har en 4 mnd gammel valp, og jeg håper da at hun slipper å oppleve noe som gjør at hun sliter de neste 10 årene fordi at folk ikke klarer å holde seg innenfor lovverket når de skyter opp raketter - dvs mellom kl. 18 og 02 på nyttårsaften. Det er ikke lov å skyte opp raketter hverken før eller etter det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar seg opp på facebook, intensiteten er høy både i Norge, Sverige og Tyskland. "Fyrverkeri skaper angst hos dyra". Jeg tar meg i å tenke hele tiden:  det er jo avlen som skaper angst hos dyra. Fyrverkeri er bare en av flere metoder som aktiverer denne angsten... Ville det ikke vært bedre å tenke på avl av dyr uten mentale brister, enn å bare gjemme bort alt som er fælt? Eller er jeg fæl som kategoriserer redsel for fyrverkeri som en mental brist?

Hvis alle oppdrettere hadde vært like lidenskapelig opptatt av å få et mentalt stabilt valpekull som å ha den rette pelsstrukturen, den rette mengden hvitt, den riktige ørestillingen... Ville vi hatt et like utbredt problem med hunder som er redde fyrverkeri på nyttårsaften?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt å så på innslag på nyhetene i går sammen med noen i familien... og alle var sånn: jå er det et problem.. Alle trodde det bare var tull. Og hadde ingen forståelse for problemet... og de er nok gjennomsnittet for Ola Dunk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Debbie skrev:

Satt å så på innslag på nyhetene i går sammen med noen i familien... og alle var sånn: jå er det et problem.. Alle trodde det bare var tull. Og hadde ingen forståelse for problemet... og de er nok gjennomsnittet for Ola Dunk..

Samme her. De mente blant annet at hunder ikke blir redde så lenge de er innendørs sammen med familien sin, og at det holder å ta de med inn på et mest mulig skjermet rom og sette på radioen. Og det at folk skulle avstå fra å skyte opp raketter på ettermiddag/tidlig kveld bare fordi noen hunder var redde, det var da virkelig helt uhørt. Og det kom fra folk som er hundeeiere selv  ... :(

Og ifht avl - ja, mye kan helt sikkert gjøres der, men man kan få skuddredde hunder selv etter å ha gjort alt riktig i avlsarbeidet. Tispa jeg hadde som ble skuddredd kom fra linjer med jakthunder ... Der var det en hendelse på en treningssamling da hun var veldig ung som gjorde at hun utviklet skuddredsel. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Kangerlussuaq said:

Det tar seg opp på facebook, intensiteten er høy både i Norge, Sverige og Tyskland. "Fyrverkeri skaper angst hos dyra". Jeg tar meg i å tenke hele tiden:  det er jo avlen som skaper angst hos dyra. Fyrverkeri er bare en av flere metoder som aktiverer denne angsten... Ville det ikke vært bedre å tenke på avl av dyr uten mentale brister, enn å bare gjemme bort alt som er fælt? Eller er jeg fæl som kategoriserer redsel for fyrverkeri som en mental brist?

Hvis alle oppdrettere hadde vært like lidenskapelig opptatt av å få et mentalt stabilt valpekull som å ha den rette pelsstrukturen, den rette mengden hvitt, den riktige ørestillingen... Ville vi hatt et like utbredt problem med hunder som er redde fyrverkeri på nyttårsaften?

altså- hvis du ser på fugler og andre dyr ute i skogen si reaksjon på fyrverkeri,så vil jeg ikke påstå at det er avlen som har ført til det. Det er jo egentlig rasjonelt å reagere på høye smell. Det er bare vi mennesker som synes det er moro.

Jeg har bodd "i skauen", men såpass sentralt at fyrverkeri hørtes godt. Hele flokker med fugler som surrer rundt fra tre til tre. Rådyr som kommer løpende over jordet...

Jeg mener jo ikke at ikke mentalitet er viktig, og jeg har selv latt være å avle på en av mine gode ledertisper fordi hun er redd raketter, torden og skudd. I og for seg altså ikke en unaturlig redsel, men i dagens samfunn forventes det mer... Men jeg synes faktisk privat fyrverkeri er helt unødvendig. Det er dyrt, det forurenser, folk skades, hus tar fyr og dyr skremmes. Profesjonelt fyrverkeri sendt opp av pyroteknikere (eller hva de heter) ser flott ut og konsentreres til middnatt

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Meg skrev:

altså- hvis du ser på fugler og andre dyr ute i skogen si reaksjon på fyrverkeri,så vil jeg ikke påstå at det er avlen som har ført til det. Det er jo egentlig rasjonelt å reagere på høye smell. Det er bare vi mennesker som synes det er moro.

Jeg har bodd "i skauen", men såpass sentralt at fyrverkeri hørtes godt. Hele flokker med fugler som surrer rundt fra tre til tre. Rådyr som kommer løpende over jordet...

Jeg mener jo ikke at ikke mentalitet er viktig, og jeg har selv latt være å avle på en av mine gode ledertisper fordi hun er redd raketter, torden og skudd. I og for seg altså ikke en unaturlig redsel, men i dagens samfunn forventes det mer... Men jeg synes faktisk privat fyrverkeri er helt unødvendig. Det er dyrt, det forurenser, folk skades, hus tar fyr og dyr skremmes. Profesjonelt fyrverkeri sendt opp av pyroteknikere (eller hva de heter) ser flott ut og konsentreres til middnatt

Hear,hear..

Nettopp! Fyrverkeri foregår jo på den årstiden som mange steder i landet betyr mye snø/streng kulde. Mange fugler/dyr lever på sparebluss og unødvendig oppjaging/stress kan tære hardt på de knappe energireservene de har.b

All bruk av raketter burde være kommunalt anliggende og salg til private forbudt/privat bruk forbudt.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...