Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips til de som er litt for lekne?


Toadette
 Share

Recommended Posts

Jeg har en samojed på ni måneder som er helt herlig, men har selvfølgelig ett problem:

En rolig tilværelse med andre hunder! Altså; Han kan fint leke og herje og han er topp underholdning i en flokk, med et flott språk, men han sliter ekstremt med å slappe av hvis han er med en annen hund. Det er også vanskelig å gå tur med andre hunder, han vil jo heller leke!

Han er jo fortsatt ung og dette kan jobbes med. Men hvordan? Han er nemlig ikke interessert i NOE belønning når andre hunder er rundt, ikke godbiter eller leker. Han klarer heller ikke å sitte på avstand fra en annen hund, han BARE hylgriner! Dette er vanskelig når man er i selskap, da han grine i maaange timer! Vi har prøvd å ta han i et annet rom til han roer seg, slik at belønningen kan være gjensyn med det firbente besøket.. men han roer seg rett og slett ikke (to timer har han holdt på en gang).

Vi har jobbet hardt med sosialisering, oppførsel og vært på kurs. På kurs forholder han seg fint til oss, uten bånd, men selve møtet med fokken er intenst, og det er mye grin i begynnelsen hvis han ikke får hilse. Møte med andre mennesker, i forskjellige høyder, farger og aldre er aldri et problem. Valpen lover til å bli en fin hund, han har en sterk psyke og er veldig smart. Selv om han er ekstremt bestemt og litt sta, likevel så gjør han som oftest det han får beskjed om. Han elsker barn og er verdens snilleste! Men hvordan kan vi få han til å roe seg ned rundt andre hunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hvilke situasjoner møter han andre hunder? Er det passering på tur som er utfordrende, er det andre hunder som er på besøk hos dere som er utfordrende? I hvilke situasjoner fungerer han? Kan du utdype hva som er utfordringen og hva som er målet?

Generelt, uten å vite så mye konkret, så vil jeg si at hvis avstanden dere har når dere trener ikke fungerer, så må du enten styrke motivasjon/belønning, eller øke avstand. Du må gå tilbake til det nivået hvor hunden lykkes.

Jeg ville heller ikke brukt lek med andre hunder som belønning, når du sliter med å få den oppførselen du ønsker rundt andre hunder. Du må dempe hans forventninger til det å treffe andre hunder, for han jazzer seg opp og da blokkerer han trolig ut deg også. 

Men ulike settinger kan kreve ulike tilnærminger, så utdyp gjerne hva situasjonene er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan gå forbi hunder på gata, han vil gjerne hilse, men klarer å konsentrere seg og lar seg gjerne motivere av godbit og går pent forbi.

Men utfordringen per dags dato er spesielt i et hjem, enten vårt, eller hos andre. Han hilser og herjer, men det er ikke en del av planen og ta det piano på noe tidpunkt. Selv om han er sliten. Så da vil han heller herje non stop 24/7. Dette gjelder uansett om det er en annen valp, unghund, eller en gammel hund som ikke er interessert i å leke egentlig. Han gir aldri opp, og hvis han får beskjed om å legge seg (uansett hvor), så bare uuuuler og uler han non stop. Han ligger der da, men klager instendig. Siden han er så opptatt av lek og moro går det heller ikke an å gå tur med en annen hund, da er det også bare uling når han ikke får leke.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Toadette skrev:

Vi kan gå forbi hunder på gata, han vil gjerne hilse, men klarer å konsentrere seg og lar seg gjerne motivere av godbit og går pent forbi.

Men utfordringen per dags dato er spesielt i et hjem, enten vårt, eller hos andre. Han hilser og herjer, men det er ikke en del av planen og ta det piano på noe tidpunkt. Selv om han er sliten. Så da vil han heller herje non stop 24/7. Dette gjelder uansett om det er en annen valp, unghund, eller en gammel hund som ikke er interessert i å leke egentlig. Han gir aldri opp, og hvis han får beskjed om å legge seg (uansett hvor), så bare uuuuler og uler han non stop. Han ligger der da, men klager instendig. Siden han er så opptatt av lek og moro går det heller ikke an å gå tur med en annen hund, da er det også bare uling når han ikke får leke.

Vet han at det er forskjell på inne- og uteregler? Lek foregår kun ute, det er ikke lov inne - hvis det er en regel du vil ha. Må han være med inn overalt? Må andre hunder inn til dere? Inntil han lærer seg inneregler, så må dere forhindre leken. Enten ved at han ikke er med andre hunder inne, for å bryte mønsteret. Eller ved at dere holder ham i lenke for å tvangsroe ham, og bryte mønsteret. Det virker som om han girer seg så mye opp at han ikke klarer å slutte selv om han burde være sliten og fornøyd. Da må han roes.

Han er i en alder hvor det er mer hormoner og energi i kroppen, men utløpet for det skal ikke bare komme fra lek og herjing. Hvis det er vanskelig å unngå at han er i samme hjem som andre hunder, får dere holde de i hvert sitt rom, binde fast eller holde i lenke. Ros når han får ned pulsen og er rolig, og pass på at han har fått ut energi før dere får besøk/drar på besøk.

At han kan kommanderes til å ligge i ro hjelper jo, men en ønsker jo at hunden skal kunne bevege seg fritt oå en sivilisert og rolig måte.

Hvordan reagerer dere på ulingen hans? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi overser ulingen hans og gir han ros når han stopper og er rolig, de sekundene det skjer.

Men ja, leking inne er jo en regel vi ikke har håndhevet fordi han jo har vært så liten og sosialisering har vært det viktigste, men det høres ut som en lur plass å begynne. Vi leker jo av og til med han inne selv siden vi har tenkt at han kommer til å vokse leken av seg, ser at dette ikke er så lurt mtp den situasjonen vi er i nå. Inneregler er en lur plass å begynne. Men han får lov til å leke med seg selv inne, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Toadette skrev:

Vi overser ulingen hans og gir han ros når han stopper og er rolig, de sekundene det skjer.

Ignorering av sånn adferdt har ingenting for seg. Å rose ham for at han er stille forstår han neppe noe av. En hund skjønner ikke ros for noe man ikke gjør. En hund er enkel - man må rose den for en aktivitet han faktisk utfører. De skjønner ikke noe så abstrakt som "å ikke gjøre". Om du skjønner :) Du kan rose ham for noe han gjør som er inkompatibelt med å ule/bjeffe. F eks å tygge på et bein, f eks. 

Akkurat nå, Toadette skrev:

Men ja, leking inne er jo en regel vi ikke har håndhevet fordi han jo har vært så liten og sosialisering har vært det viktigste, men det høres ut som en lur plass å begynne. Vi leker jo av og til med han inne selv siden vi har tenkt at han kommer til å vokse leken av seg, ser at dette ikke er så lurt mtp den situasjonen vi er i nå. Inneregler er en lur plass å begynne. Men han får lov til å leke med seg selv inne, eller?

Jeg ville kuttet ut all kontakt med andre hunder. Ingen lek, ikke samvær over hodet. Dere har gjort en kjempetabbe med å la ham leke uhemmet med andre hunder og forventningene til at dette skal fortsette er jo selvsagt skyhøye nå. Dere har en stor jobb foran dere med å få roet det hele ned til å bli håndterbart. Men første bud er selvsagt å ikke la ham omgås andre hunder annet enn i bånd på tur. 
Han trenger heller ikke å leke inne med seg selv. All lek skal være DERES initiativ, ikke hundens. Dette høres kanskje litt nazi ut, men det er ikke lett å hanke inn en overhyperdyper hannhund i verste alder. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Siri skrev:

Ignorering av sånn adferdt har ingenting for seg. Å rose ham for at han er stille forstår han neppe noe av. En hund skjønner ikke ros for noe man ikke gjør. En hund er enkel - man må rose den for en aktivitet han faktisk utfører. De skjønner ikke noe så abstrakt som "å ikke gjøre". Om du skjønner :) Du kan rose ham for noe han gjør som er inkompatibelt med å ule/bjeffe. F eks å tygge på et bein, f eks. 

Jeg ville kuttet ut all kontakt med andre hunder. Ingen lek, ikke samvær over hodet. Dere har gjort en kjempetabbe med å la ham leke uhemmet med andre hunder og forventningene til at dette skal fortsette er jo selvsagt skyhøye nå. Dere har en stor jobb foran dere med å få roet det hele ned til å bli håndterbart. Men første bud er selvsagt å ikke la ham omgås andre hunder annet enn i bånd på tur. 
Han trenger heller ikke å leke inne med seg selv. All lek skal være DERES initiativ, ikke hundens. Dette høres kanskje litt nazi ut, men det er ikke lett å hanke inn en overhyperdyper hannhund i verste alder. 

 

Aha, dette er nytt for oss, vi har i alle fall fått beskjed ved to hundeskoler at uling og bjeffing skal overses og roses når de er stille.. Når det gjelder leken så har vi jo lekt uhemmet med mange, men også vært i ro med mange. Det er jo stadig en presisering hvor viktig det er at valpen møter og leker med alle slags hunder, og at dette skal skje uten bånd. Men jeg ser jo logikken, og ja, forventningene er nok skyhøye. Det virker ekstremt at han ikke en gang skal få leke med seg selv. Men en hormonell unghund frykter jeg i alle fall for inventaret når vi er på jobb. 

Hvor lenge skal han ikke omgås andre hunder og hva ville stadiene i denne treningen vært?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Toadette skrev:

Vi overser ulingen hans og gir han ros når han stopper og er rolig, de sekundene det skjer.

Som Siri foreslår, ville jeg heller avledet. I verste fall lærer dere ham å bjeffe for å være stille og få ros, og forsterker bjeffingen. I beste fall skjønner han ikke en dritt.

Sitat

Men ja, leking inne er jo en regel vi ikke har håndhevet fordi han jo har vært så liten og sosialisering har vært det viktigste, men det høres ut som en lur plass å begynne. Vi leker jo av og til med han inne selv siden vi har tenkt at han kommer til å vokse leken av seg, ser at dette ikke er så lurt mtp den situasjonen vi er i nå. Inneregler er en lur plass å begynne. Men han får lov til å leke med seg selv inne, eller?

Your house, your rules. Det er ingen fasit på hva som er lov for hunder - men dere må være gjennomførte og konsekvente. Er det ikke lov til å leke, så er det aldri lov til å leke. Hvorfor må lek foregå innendørs? En ting er en valp, men en unghund må oppføre seg inne. Hvis det skal være aktivitet inne, så skal det initieres og avsluttes av dere, enten det er lek med seg selv (hva nå det er) eller lek med dere.

Jeg gjør ting med mine hunder inne, for eksempel lydighetstrening. Men det er jeg som styrer det, de får ikke løfte all verdens ting og leke apporttrening med seg selv, for eksempel. 

21 minutter siden, Toadette skrev:

Aha, dette er nytt for oss, vi har i alle fall fått beskjed ved to hundeskoler at uling og bjeffing skal overses og roses når de er stille..

Og hvis det ikke har hatt effekt på deres hund, så er det ikke et godt råd. Raser er forskjellige, dere har en spisshund, tradisjonelt er de mer vokale.

Lyd er som regel selvforsterkende, selv om det ignoreres, og det er veldig vanskelig å ignorere ett hundre prosent. Mange hunder girer seg opp på egen stemme, og da må en lære de en stille-kommando eller avlede konsentrasjonen på noe annet. I noen situasjoner for noen hunder kan ignorering fungere. Hvis du ikke får resultat av den strategien, så er det feil strategi.

Sitat

Når det gjelder leken så har vi jo lekt uhemmet med mange, men også vært i ro med mange. Det er jo stadig en presisering hvor viktig det er at valpen møter og leker med alle slags hunder, og at dette skal skje uten bånd.

Tja, det kommer heeeelt an på hvem du snakker med. Mine valper og hunder får ikke hilse på røt og råte, møljelek er ikke sosialisering. Det er vel så viktig at de lærer å omgås andre hunder på en sivilisert måte, i ro og fred. Å lære at hunder kommer i ulike størrelser og fasonger får en til uten å slippe de med fremmede i en park. Jeg har som default at jeg ikke stoler på fremmede hunder, som i at jeg ikke lar de hilse på mine hunder uten videre, og vilkårlig lek har sjelden noen nyttig effekt. 

Jeg er enig i at lek skal skje uten lenke for å unngå skader, men jeg er ikke enig i at sosialisering og miljøtrening forutsetter mye lek. Finn heller et par faste turkompiser dere kan gå tur med, både løs og i bånd.

Husk også at han er på vei inn i en alder hvor han kan bli tenåringsdrittsekk, hvor det som var lek kan bikke over til mobbing og tispestalking. Det kan være en syltynn linje mellom lek og bråk, om to jevngamle kjekkaser begynner på en metaforisk pissekonkurranse. Jeg er enda mer restriktiv med hva unge hannhunder får omgås med enn unge tisper - men det er sjelden voksne tisper har glede av å omgås fremmede hannhunder, da de fort bikker over til gris. Lek er for mennesker, valper og etablerte flokker. Din hund er ikke valp lenger.

Sitat

Men jeg ser jo logikken, og ja, forventningene er nok skyhøye. Det virker ekstremt at han ikke en gang skal få leke med seg selv. Men en hormonell unghund frykter jeg i alle fall for inventaret når vi er på jobb. 

Hva mener du med at han leker med seg selv? Hva konkret gjør han? Og igjen, det er dere som bestemmer reglene. Men om dere vil kunne ha ham med andre hunder innendørs, så må han lære de spillereglene, og jeg ville fjernet lek inne. Jeg ville vært mer bekymret for inventaret om mine hunder fikk leke og herje fritt inne.

Unghunder krever mer aktivisering og hjernevirksomhet for å kunne slappe av over tid inne. Hvordan leker han alene?

Sitat

Hvor lenge skal han "ikke omgås" andre hunder, og hva ville stadiene i denne treningen vært?

Hva forventer du at han skal få ut av å leke med fremmede? Hvorfor er det viktig? 

Jeg ville som sagt ikke stolt på fremmede hannhunder, og ønsket å unngå risikoen for dårlige opplevelser. Jevngamle, unge hannhunder havner fort i pisse- og stirrekonkurranser; du vil ikke at han skal lære det. Jeg ville droppet frislipp i parker og slikt, jeg ville gått tur kun med hunder du kjenner og stoler på, eventuelt i bånd for å ha kontroll. Han skal ikke i karantene, men du skal bryte forventningsmønsteret hans og beskytte ham mot pissekonkurranser til han blir voksen. 

Også skal du finne ut hva positivt han egentlig får ut av lek med fremmede hunder utover å bruke litt energi. Er det egentlig noe tap for ham, nå som han er over valpetiden?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Toadette skrev:

Aha, dette er nytt for oss, vi har i alle fall fått beskjed ved to hundeskoler at uling og bjeffing skal overses og roses når de er stille.. Når det gjelder leken så har vi jo lekt uhemmet med mange, men også vært i ro med mange. Det er jo stadig en presisering hvor viktig det er at valpen møter og leker med alle slags hunder, og at dette skal skje uten bånd. Men jeg ser jo logikken, og ja, forventningene er nok skyhøye. Det virker ekstremt at han ikke en gang skal få leke med seg selv. Men en hormonell unghund frykter jeg i alle fall for inventaret når vi er på jobb. 

Hvor lenge skal han ikke omgås andre hunder og hva ville stadiene i denne treningen vært?

Det forundrer meg ikke at noen hundeskoler tror at man kan ignorere all uønsket adferd. Det er liksom litt "i tiden" det... Det er antakeligvis derfor mange sliter med hundene sine også. MEN - når det er sagt, så kan det godt hende hunden ikke er klar over at han lager lyd, og da er det heller ikke noe poeng i å straffe det. Derfor tenker jeg at du må sysselsette ham med noe som gjør at han IKKE får laget lyd :) 

Nå begynner hunden din å komme i puberteten, og det kan fort resultere i en hund som gjerne vil breske seg og utfordre andre hannhunder. Det skal han ikke få lov til å gjøre. Derfor skal han ikke omgås andre hannhunder på sin egen alder, eller hannhunder som kan skape konflikter. Han kan til nød omgås voksne, trygge hannhunder som ikke utfordrer til kamp. Det kan godt hende hunden din er en sånn super hund som aldri vil komme i konflikt med andre, men jeg ville ikke testa ut det, faktisk. Nå må DU ta styringa over hunden, og da skal han ikke få lov til å drive med uhemmet leking lenger. Det er nå du må starte med skikkelig fysisk trening av hunden. Det er det han trenger. Lange turer i skogen eller skiturer der han får trekke. Jeg vet ikke hvor mye han får fysisk, men lek er ikke fysisk trening en hund blir sliten av. For å bli slitne må de trenes ordenlig. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er vel neppe noen engel på noe vis.

Tusen takk for tilbakemeldingene og rådene, fremover blir det ingen leking i heimen (når han leker selv så biter han i biteleke eller slenger rundt på sånn knute) også blir det en pause fra hunder før vi finner noen stabile vi kan møre i bånd og gå tur med. 

Raserådene er at de ikke skal trekke og slikt før de er voksne pga hoftene, men vi skal fint klare å aktivisere han på annet vis :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Toadette skrev:

Han er vel neppe noen engel på noe vis.

Tusen takk for tilbakemeldingene og rådene, fremover blir det ingen leking i heimen (når han leker selv så biter han i biteleke eller slenger rundt på sånn knute) også blir det en pause fra hunder før vi finner noen stabile vi kan møre i bånd og gå tur med. 

Raserådene er at de ikke skal trekke og slikt før de er voksne pga hoftene, men vi skal fint klare å aktivisere han på annet vis :) 

Tull! Ut å la hunden jobbe! Jeg kjører inn mine samojeder fra de er 6-7mnd. Starter forsiktig selvsagt.. De før løpe ved spannet korte stykker fra ca 4 mnd alder. Du og hunden kommer til å gå på veggen om ikke hunden får brukt seg. En 9mnd unghund hos meg går 8-10 km i spannet med de voksne..

Hvor mye mosjon får han? 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Angilja skrev:

Tull! Ut å la hunden jobbe! Jeg kjører inn mine samojeder fra de er 6-7mnd. Starter forsiktig selvsagt.. De før løpe ved spannet korte stykker fra ca 4 mnd alder. Du og hunden kommer til å gå på veggen om ikke hunden får brukt seg. En 9mnd unghund hos meg går 8-10 km i spannet med de voksne..

Hvor mye mosjon får han? 

 

To-tre timer tur om dagen til sammen, pluss aktiviseringsleker og kurs noen ganger i uka. Men vi har veldig lyst til å ta han på ski ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Toadette skrev:

To-tre timer tur om dagen til sammen, pluss aktiviseringsleker og kurs noen ganger i uka. Men vi har veldig lyst til å ta han på ski ja!

Da er det bare å ta ham med på ski! Jeg startet med min hannhund da han var rundt 8 mnd. Da var han lett med på 10-15 km skitur (men han trakk ikke hele turen selvsagt). Og han har aldri hatt problemer med hoftene sine eller andre slitasjeskader (nå er han en briard da, så han er jo av en litt tyngre rase enn du har). Nå er han 9.5 år og fortsatt aktiv "trekkhund" på ski- og sparktur :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Siri skrev:

Da er det bare å ta ham med på ski! Jeg startet med min hannhund da han var rundt 8 mnd. Da var han lett med på 10-15 km skitur (men han trakk ikke hele turen selvsagt). Og han har aldri hatt problemer med hoftene sine eller andre slitasjeskader (nå er han en briard da, så han er jo av en litt tyngre rase enn du har). Nå er han 9.5 år og fortsatt aktiv "trekkhund" på ski- og sparktur :) 

aha, så herlig! Da får vi håpe på at snøen kommer tilbake, så blir det liv! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...