Gå til innhold
Hundesonen.no

Vet noen om flere Chodsky pes/Australian shepherd blandinger i Norge og Sverige?


Julikuli
 Share

Recommended Posts

Det er meget lite sannsyynlig at det er chodsky i. Men om du lurer, spør i Chodskygruppa på facebook? 

Med sjeldne raser er det ekstremt sjelden blandinger av, fordi folk med sjeldne raser veldig ofte er tett knyttet opp mot et lite og intimt rasemiljø hvor "alle kjenner alle", og de fleste er raseentusiaster som oftest passer veldig godt på at hunden ikke får noe blandingskull. Og om det dukker opp et blandingskull vet fort alle det, så jeg ville spurt chodskyfolk. Sjansen er minimal. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Sjansen for at det er chodsky pes i denne er vell heller liten, mtp. hvor få individer det er av denne rasen i Norge. Det er derimot meget vanlig å blande aussie og BC, denne ser veldig ut som en s

Du kan ikke rasebestemme en hund etter oppførselen. Mange rasehunder har helt atypisk atferd/egenskaper for rasen sin - det betyr ikke at de ikke er av den rasen. Mange hunder har heller ikke rasetypi

Om du sier hvor du har kjøpt hunden og hvem som er oppdretter, så vil det kanskje være lettere å finne ut av ting, selv om man ikke VET om det er født et kull, enten det er renraset eller blandingskul

Posted Images

Just now, Orca said:

Det er meget lite sannsyynlig at det er chodsky i. Men om du lurer, spør i Chodskygruppa på facebook? 

Med sjeldne raser er det ekstremt sjelden blandinger av, fordi folk med sjeldne raser veldig ofte er tett knyttet opp mot et lite og intimt rasemiljø hvor "alle kjenner alle", og de fleste er raseentusiaster som oftest passer veldig godt på at hunden ikke får noe blandingskull. Og om det dukker opp et blandingamiljø vet fort alle det, så jeg ville spurt chodskyfolk. Sjansen er minimal. 

Det var ingen dum idė :) det skal jeg gjøre, gjelder den gruppa for Sverige også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Julikuli skrev:

Det er også en mulighet. En bekjent av meg mente også det.

Poenget er at det kan være hvilken som helst 9:10 hund hvor en eller begge foreldrene er langhåret eller hvor en eller begge foreldrene har stå ører.

Det kunne like greit vært buhund/Chodsky/kelpie/BC/Aussie +++ i den når man ser på bildet :) Kjenner flere hunder med samme trekkene fra oppveksten som hadde samme trekkene som man viste var buhund-BC blanding. Ett Chodsky blandingskull hadde nok ikke gått "stille forbi" innen rasemiljøet så om du oppsøker noen sider på FB så får du nok kjapt ett svar om noen har hørt om det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir interessant å høre hva du kommer frem til!

Jeg forstår også at du ser chodsky i hunden din, men jeg ser også aussie. Jeg har selv hatt aussie og kjent miljøet godt for noen år siden, samt sett mange hunder, og kan si meg enig med @AussieAllTheWay at dette fint kan være en renraset aussie, sånn sett ut fra bildene du legger ut av ham. Nå som han er unghund gror han jo litt ujevnt også. 

Men ja, ikke godt å si! Veldig synd om du har blitt lurt og jeg er enig i at oppdretter har opptrett og opptrer useriøst. Har du hørt med aussieklubben? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, JeanetteH said:

Poenget er at det kan være hvilken som helst 9:10 hund hvor en eller begge foreldrene er langhåret eller hvor en eller begge foreldrene har stå ører.

Det kunne like greit vært buhund/Chodsky/kelpie/BC/Aussie +++ i den når man ser på bildet :) Kjenner flere hunder med samme trekkene fra oppveksten som hadde samme trekkene som man viste var buhund-BC blanding. Ett Chodsky blandingskull hadde nok ikke gått "stille forbi" innen rasemiljøet så om du oppsøker noen sider på FB så får du nok kjapt ett svar om noen har hørt om det. 

Ja, jeg skjønner poenget. Oppførselsmessig er han en av de mest våkne og hardtarbeidene gjeterhundene jeg noen gang har møtt, selv om han bare er valp enda. Han er gjeter jo som sagt som brukslinjene til Aussien, så jeg tror ivertfall det er en rase med lignende gjeterinnstinkt han har i seg. Det er jo også mulig at han har annet i seg også, men gjeterinnstinktet er utrolig sterkt på han. Kelpien har jo også ganske voldsom måte og gjete på den også, så det er jo mulig. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Julikuli skrev:

Ja, jeg skjønner poenget. Oppførselsmessig er han en av de mest våkne og hardtarbeidene gjeterhundene jeg noen gang har møtt, selv om han bare er valp enda. Han er gjeter jo som sagt som brukslinjene til Aussien, så jeg tror ivertfall det er en rase med lignende gjeterinnstinkt han har i seg. Det er jo også mulig at han har annet i seg også, men gjeterinnstinktet er utrolig sterkt på han. Kelpien har jo også ganske voldsom måte og gjete på den også, så det er jo mulig. :) 

Det stemmer ikke helt. Om det er wk så har de omtrent lik stil som BC. Og AK gjeter også ofte med eye og rolig fokus bare nærmere dyrene og rolige bevegelser. AK er ingen cattledog og har dermed veldig lite voldsom gjeting som gjerne trengs på kyr og ikke sau. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Poter said:

Det blir interessant å høre hva du kommer frem til!

Jeg forstår også at du ser chodsky i hunden din, men jeg ser også aussie. Jeg har selv hatt aussie og kjent miljøet godt for noen år siden, samt sett mange hunder, og kan si meg enig med @AussieAllTheWay at dette fint kan være en renraset aussie, sånn sett ut fra bildene du legger ut av ham. Nå som han er unghund gror han jo litt ujevnt også. 

Men ja, ikke godt å si! Veldig synd om du har blitt lurt og jeg er enig i at oppdretter har opptrett og opptrer useriøst. Har du hørt med aussieklubben? 

Jeg skal høre med de, hadde vert morro å endelig vite hva han er ja :) Det er jo slettes ikke umulig at han er renraset heller, det er jo også mulig. jeg ble jo ekstra interresert i å finne ut hva han er etter dette min mor fortalte meg. Det blir sikkert lettere og se når han er ferdig utvokst.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, JeanetteH said:

Det stemmer ikke helt. Om det er wk så har de omtrent lik stil som BC. Og AK gjeter også ofte med eye og rolig fokus bare nærmere dyrene og rolige bevegelser. AK er ingen cattledog og har dermed veldig lite voldsom gjeting som gjerne trengs på kyr og ikke sau. 

hmm, det var rart. De Aussiene jeg har sett og hørt om har hatt en ganske voldsom gjetemetode. Sikkert litt inviduelt dette også. Morsomt at du sa det, da lærte jeg noe nytt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Julikuli said:

hmm, det var rart. De Aussiene jeg har sett og hørt om har hatt en ganske voldsom gjetemetode. Sikkert litt inviduelt dette også. Morsomt at du sa det, da lærte jeg noe nytt :)

Uff, her misforsto jeg. Jeg tenkte aussie jeg. 

Dette viste jeg ikke om Kelpie, jeg trodde de var ganske voldsomme jeg. Jeg burde sjekke fakta før jeg utaler meg neste gang. Jeg tror også jeg blanda dem med Australian cattle dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Julikuli skrev:

Ja, det kan man jo sjekke hos dyrlegen :)  han skal dit neste uke, så da får vi se

Er valpen solgt med kjøpskontrakt, pass/vaksinekort og/eller helseattest? Da framgår gjerne ID-informasjonen i de papirene. Så har du noe å sammenligne med det som faktisk er under huden på hunden også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, SFX said:

Er valpen solgt med kjøpskontrakt, pass/vaksinekort og/eller helseattest? Da framgår gjerne ID-informasjonen i de papirene. Så har du noe å sammenligne med det som faktisk er under huden på hunden også. 

Takk for tips, Han ble solgt med pass, så dette kan bli interresant og få sjekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Julikuli skrev:

Takk for tips, Han ble solgt med pass, så dette kan bli interresant og få sjekket.

Når du finner chipnummeret hans, så kan du sjekke på nett om det er registrert eier på ham. Hvis det ikke er det, bør du sørge for at det skjer ASAP; en chip som ikke er koblet til eieropplysninger er verdiløs. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvom BC er en eyende rase så har du da BC som går hardt inn og ikke forstår noe på sau, vaser rundt osv. Den lignet da nå veldig på flere brukslinje aussier jeg har sett rundtomkring :)

BC kan man liksom blande i alt som de fleste har sagt, fordi de har pels og ører fra type korthårede

(disse to er i tillegg i slekt og de varierer med 11 cm og 7 kg på de... )

24068512_10159750957750464_1967843250182

Til langhårede :)

23244044_10159652245480464_6243517203601

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Anette said:

Selvom BC er en eyende rase så har du da BC som går hardt inn og ikke forstår noe på sau, vaser rundt osv. Den lignet da nå veldig på flere brukslinje aussier jeg har sett rundtomkring :)

BC kan man liksom blande i alt som de fleste har sagt, fordi de har pels og ører fra type korthårede

(disse to er i tillegg i slekt og de varierer med 11 cm og 7 kg på de... )

24068512_10159750957750464_1967843250182

Til langhårede :)

23244044_10159652245480464_6243517203601

Ja, godt mulig han også er brukslinje Aussie. Jeg er enig i at Han faktisk kan ligne en border collie også utseendemessig, når jeg fikk tenkt litt på saken. :)

Hunden min bruker ikke eye i det hele tatt, så det var innterresant dette du sa med at border collier også kan holde på uten eye. Jeg trodde alle BC brukte eye jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...