Gå til innhold
Hundesonen.no

Vet noen om flere Chodsky pes/Australian shepherd blandinger i Norge og Sverige?


Julikuli
 Share

Recommended Posts

Just now, Julikuli said:

Det var min mor og jeg som hentet denne valpen, og min mor forsto det slik at han hadde en eller annen form for schæfer i seg. Vis hun husket riktig så var det også noen andre lignende raser som også var innblandet. Jeg vil ikke nekte for at det også er border collie i han, men det sa ikke oppdretter noe om til min mor vertfall, eller til meg. Jeg fikk ikke vite av min mor at han var blanding før nå, noe jeg synes er rart hun ikke har fortalt før men ja ja. nå vet jeg vertfall at han er ikke renraset. 

En chodsky er da ingen schäfer...

 

Just now, Julikuli said:

Det er sant, det er morsomt for meg og høre hva andre også mener om hva han kan være. Tenkte og ta DNA test på han etter hvert så jeg får svaret som det er :)

Disse DNA-testene er rimelig upresise og må tas med en stor klype salt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Sjansen for at det er chodsky pes i denne er vell heller liten, mtp. hvor få individer det er av denne rasen i Norge. Det er derimot meget vanlig å blande aussie og BC, denne ser veldig ut som en s

Du kan ikke rasebestemme en hund etter oppførselen. Mange rasehunder har helt atypisk atferd/egenskaper for rasen sin - det betyr ikke at de ikke er av den rasen. Mange hunder har heller ikke rasetypi

Om du sier hvor du har kjøpt hunden og hvem som er oppdretter, så vil det kanskje være lettere å finne ut av ting, selv om man ikke VET om det er født et kull, enten det er renraset eller blandingskul

Posted Images

Akkurat nå, Julikuli skrev:

Det var min mor og jeg som hentet denne valpen, og min mor forsto det slik at han hadde en eller annen form for schæfer i seg. Vis hun husket riktig så var det også noen andre lignende raser som også var innblandet. Jeg vil ikke nekte for at det også er border collie i han, men det sa ikke oppdretter noe om til min mor vertfall, eller til meg. Jeg fikk ikke vite av min mor at han var blanding før nå, noe jeg synes er rart hun ikke har fortalt før men ja ja. nå vet jeg vertfall at han er ikke renraset. 

Har oppdretteren sagt til din mor at det var en blanding, men annonsert den som renraset? 
Har du prøvd å kontakte oppdretteren da? Kanskje hun svarer deg på det selv? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Midas said:

Har oppdretteren sagt til din mor at det var en blanding, men annonsert den som renraset? 
Har du prøvd å kontakte oppdretteren da? Kanskje hun svarer deg på det selv? :icon_confused:

Ja, men hun svarer ikke noe sted. Den ble annonsert som renraset, men som sagt fortalte hun det vist til min mor at han var innblandet av noe. Jeg begynte og lure litt på hva han var, da han stadig vekk begynte og ha Schæferlignende/Chodskylignende trekk ved 5 månedersalderen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du sier hvor du har kjøpt hunden og hvem som er oppdretter, så vil det kanskje være lettere å finne ut av ting, selv om man ikke VET om det er født et kull, enten det er renraset eller blandingskull. Du må også spørre deg hva sjansen er for at det er blandet inn chodsky i denne hunden. Har oppdretteren selv chodsky hjemme? Finnes det eksemplarer av rasen rundt i nærområdet der oppdretter holder til? Om du svarer nei på de to spørsmålene, så er jo sjansen usedvanlig liten for at det er blandet inn chodsky i denne hunden. 

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12/22/2017 at 5:58 PM, Nikolilli skrev:

kan dere ikke bare enkelt og greit svare på det hun spørr om isteden for og begynne å diskutere og fastslå at han ligner på border collie eller andre raser. det er hun som kjenner hunden sin, se han hver dag. Jeg har selv sett denne hunden og jeg er rimelig sikker på at dette er en chodsky pes blanding. Han ligner ikke i kroppsfasongen eller i oppførsel på min bc, @Julikuli du har nok en aussie/chodsky pes mix

Border Collie er verdens minst homogene hunderase, det er en hunderase som har så store variasjoner internt at man kunne delt de opp i sikkert 10-20 forskjellige raser. Alt fra kort til langhår, store til små ører, stå til hengeører, korte bein, lange bein, kraftig beinbygging, spinkel beinbygning, solide hoder, små hoder. Det er jo verdt null at fordi denne hunden ikke likner på din hund, så er den automatisk ikke en Border Collie. Det burde jo også du, med BC, kjenne til. Jeg har ikke en gang BC, og jeg vet det.

 

-------

Hadde vært fint om noen kunne kommet med farge-genetikken i chodskyens typiske farger vs. at hunden på bildet er sort/hvit, så kunne vi fått avsluttet denne ønsketenkningen om at man har en superspesiell og unik raseinnblanding ut fra spekulasjoner og luftslott.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snodig sak.
En oppdretter som annonserer valpekullet som Aussie. 
Lover deg stamtavle. 
Forteller moren din at valpen er blanding med bl.annet Schäer. 
Moren din som ikke forteller deg at valpen du har kjøpt deg faktisk er en blanding før nå. 

Hvor mye betalte du for valpen?
Går ut i fra at du traff mor til valpen da du hentet den. Var hun ren Aussie?

Du viser bilder av en hund som, etter min og andres mening, ligner langt mer på en BC/BC-blanding fremfor en CP. Noe også sjansen er større for med tanke på populasjonen av CP her i landet kontra BC. Den ser også, i følge en Aussie-eier her inne, ut som en Aussie. Du blir sur når noen skriver dette, for din venninnes BC og din hund er så forskjellige på alle måter (og vil ikke høre at et par med BC og Aussie sier de kjenner igjen rasene sine i det du beskriver). Du mener adferden og eksteriøret til din hund er mer lik en CP's enn en Aussie, eventuelt Aussie/BC-blanidng. Noe som får meg til å tenke at du kjenner i alle fall én, om ikke fler CP. Siden rasemiljøet ikke er så stort i Norge, er det sansynlig at, dersom det er født et CP-blandingskull i April i år, noen kjenner til dette. Om ikke blant de CP-eiere du kjenner, så vil jeg tro raseklubben vil kunne vite om det. De pleier som regel å grei oversikt over individene som er i landet. Så, jeg ville vel spurt dem ...





 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kangerlussuaq skrev:

Border Collie er verdens minst homogene hunderase, det er en hunderase som har så store variasjoner internt at man kunne delt de opp i sikkert 10-20 forskjellige raser. Alt fra kort til langhår, store til små ører, stå til hengeører, korte bein, lange bein, kraftig beinbygging, spinkel beinbygning, solide hoder, små hoder. Det er jo verdt null at fordi denne hunden ikke likner på din hund, så er den automatisk ikke en Border Collie. Det burde jo også du, med BC, kjenne til. Jeg har ikke en gang BC, og jeg vet det.

Nei, forumet stiller seg skeptisk til hvor Chodsky Pes kommer inn i bildet, og hvorfor man er så bastant på at det er denne rasen når det er en ekstremt fåtallig rase i Norge, det ikke kommer fram noe info om at den er tilstede i oppdretters omgangskrets, og selve hunden i seg selv ser ut som en Border Collie.

Så langt i tråden er det eneste beviset som legges fram:

"hunden ser ut som Border Collie på bilder men ser seriøst ut som Chodsky i virkeligheten"
"hunden ser ikke ut som min Border Collie så den kan ikke være Border Collie"

Dette holder ikke.

 

-------

Hadde vært fint om noen kunne kommet med farge-genetikken i chodskyens typiske farger vs. at hunden på bildet er sort/hvit, så kunne vi fått avsluttet denne ønsketenkningen om at man har en superspesiell og unik raseinnblanding ut fra spekulasjoner og luftslott.

Jeg har selv bc, så selvfølgelig vet jeg at det er utrolig hvor forskjellig disse hundene er. Jeg aner ikke hvor du fikk det fra at jeg ikke viste dette. Jeg har heller ikke hørt noe om at hun påstår at hunden hennes er unik. Jeg syntes du kanskje burde gå tilbake og lese igjennom hva hun faktisk har skrevet, for det virker ikke som du har lest helt ordentlig siden du kommer med dette tullet. Hun har for eksempel sagt at væremåten hans ligner chodsky pes og at gjete måten hans er helt annerledes en bc. Du kan jo ikke fast slå at det er border collie i han kun fordi det ligner, det er jo instinkter og oppførsel man også skal tenke på. Hvis det er no bc i denna bikja så er det lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første er jeg ikke sur, og for det andre var det ikke et valpekull som ble annonsert, men en valp. For alt jeg vet kan jo "oppdretteren" ha kjøpt valpen av noen andre? Jeg kjenner ikke en Chodsky pes spessielt godt, men jeg har møtt en og observert noe av adferden dens. Denne var forresten ikke i Norge, men i Sverige.  Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor et så enkelt spørsmål som at noen viste om det var et slikt kull i norge eller sverige kan skape så mye unødvendig diskusjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Julikuli skrev:

Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor et så enkelt spørsmål som at noen viste om det var et slikt kull i norge eller sverige kan skape så mye unødvendig diskusjon. 

Velkommen til Sonen :):o Her kan det "smelle" når man minst venter det. Nykommere er heller ikke fredet. Stort sett går det ganske greit, da, så forhåpentligvis blir du ikke skremt bort ;)

Jeg ser hva du mener med at den likner Chodsky Pes. Jeg ser imidlertid også at det som ligner Chodsky i hunden din, like gjerne kan tolkes som BC. Av de to er vel BC det aller mest sannsynlige da CP ikke er allverdens vanlig.

Så om du ikke får noe napp på CP/Aussie-kull så ville jeg begynt å lete etter BC/Aussie-kull, om det er viktig for deg å vite opphavet. Noe jeg kan forstå. Både pga av nysgjerrighet og evt for å stille selger til ansvar. Noe jeg ville gjort i alle fall.

Uansett, synes han så ut som en skikkelig staselig kar jeg. Fin hund :) Håper dere får mange fine år i lag!

 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt oppdretteren og spør han/henne? Er vell eneste måten å få svar på.

Har ikke hørt om noen chodskyblandinger i norge enda, chodsky er trossalt en veldig ny og liten rase enda ? Vet at enkelte brukslinjer av aussie ser veldig lite rasetypiske ut og ser ofte ut som bc'er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Julikuli skrev:

Jeg synes nå disse ligner jeg da. Jeg har jo aldri sagt han er renraset Chodsky Pes.

Screenshot_2017-12-22-21-58-42-975_com.snapchat.android.png

 

Eller en feilpelset kelpie? Eller en normal kelpie som er parret med en Aussie. Det er ett hav av muligheter.

17763_10152693777175072_392881776_n.jpg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, tillien said:

Velkommen til Sonen :):o Her kan det "smelle" når man minst venter det. Nykommere er heller ikke fredet. Stort sett går det ganske greit, da, så forhåpentligvis blir du ikke skremt bort ;)

Jeg ser hva du mener med at den likner Chodsky Pes. Jeg ser imidlertid også at det som ligner Chodsky i hunden din, like gjerne kan tolkes som BC. Av de to er vel BC det aller mest sannsynlige da CP ikke er allverdens vanlig.

Så om du ikke får noe napp på CP/Aussie-kull så ville jeg begynt å lete etter BC/Aussie-kull, om det er viktig for deg å vite opphavet. Noe jeg kan forstå. Både pga av nysgjerrighet og evt for å stille selger til ansvar. Noe jeg ville gjort i alle fall.

Uansett, synes han så ut som en skikkelig staselig kar jeg. Fin hund :) Håper dere får mange fine år i lag!

 

Ja, det var vist et meget ampert tema.

Det viktigste for meg var jo at jeg skulle få vite hva slags hund jeg faktisk har. Jeg betalte 10 000 for han, så det er jo greit å kunne vite hva man har fått. :) Takk for fornuftig innlegg, setter pris på det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Julikuli skrev:

Useriøst og Barnslig sagt. Du er nok ikke særlig mer enn 10 år du tenker jeg, som lirer av seg sånt.

Fort gjort å misforstå den :) Ikke at hunden din er mindre pen, men at det er en mindre pen hund i forhold til rasestandarden. Personlig synes jeg noen raser som er mindre pen av sin rase er finere enn de korrekte :lol:

Hva med å legge ut fødselsdato og hvor du kjøpte valpen på lokale sider å se om du får noe napp på søsken av hunden? Da får du sett hvordan de ser ut som :)

Jeg mener den kan være en aussie. Også en aussie. Den kan også være blanding av gudene vet hva.. Det er utrolig vanskelig å si. 

Ang DNA test ville jeg ha googlet litt om erfaring. Vet flere har test en hund de vet hva er, og resultatene har vært helt på bærtur med andre raser. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Shlush said:

Kontakt oppdretteren og spør han/henne? Er vell eneste måten å få svar på.

Har ikke hørt om noen chodskyblandinger i norge enda, chodsky er trossalt en veldig ny og liten rase enda ? Vet at enkelte brukslinjer av aussie ser veldig lite rasetypiske ut og ser ofte ut som bc'er. 

Har prøvd og få kontakt med oppdretter, men ikke noe svar. 

Oppdretteren hadde vist sommerhus i Sverige, så hunden kan jo være kjøpt i Sverige, også videre solgt til meg i ettertid? dette er jo bare en tanke jeg har gjort meg opp i alt oppstyret, men det kunne jo vært tilfelle. Jeg er Meget usikker på hva han er, og sant som du sier dette med brukslinjeaussier kan ligne bcer. Takk for svar :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Julikuli skrev:

Har prøvd og få kontakt med oppdretter, men ikke noe svar. 

Oppdretteren hadde vist sommerhus i Sverige, så hunden kan jo være kjøpt i Sverige, også videre solgt til meg i ettertid? dette er jo bare en tanke jeg har gjort meg opp i alt oppstyret, men det kunne jo vært tilfelle. Jeg er Meget usikker på hva han er, og sant som du sier dette med brukslinjeaussier kan ligne bcer. Takk for svar :) 

Skikkelig kjipt at oppdretter ikke svarer og ikke har rent mel i posen ? Slik skal det ikke være! Håper hunden er slik du ønsker ellers da, på tross av manglende stamtavle ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Kristiin said:

Fort gjort å misforstå den :) Ikke at hunden din er mindre pen, men at det er en mindre pen hund i forhold til rasestandarden. Personlig synes jeg noen raser som er mindre pen av sin rase er finere enn de korrekte :lol:

Hva med å legge ut fødselsdato og hvor du kjøpte valpen på lokale sider å se om du får noe napp på søsken av hunden? Da får du sett hvordan de ser ut som :)

Jeg mener den kan være en aussie. Også en aussie. Den kan også være blanding av gudene vet hva.. Det er utrolig vanskelig å si. 

Ang DNA test ville jeg ha googlet litt om erfaring. Vet flere har test en hund de vet hva er, og resultatene har vært helt på bærtur med andre raser. :)

Ja, jeg misforsto nok den litt. Skjønte det i ettertid, men det var en litt innterresang måte og formelere det på etter min mening :) 

Det var ikke dumt, takk for ideen. :) 

Han har en veldig aussie aktig måte og gjete på, så han har nok vertfall Aussie i seg. 

Ja, sjekka det opp nå jeg også, der hadde nok du og den andre som sa det rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Shlush said:

Skikkelig kjipt at oppdretter ikke svarer og ikke har rent mel i posen ? Slik skal det ikke være! Håper hunden er slik du ønsker ellers da, på tross av manglende stamtavle ?

Ja, han er helt perfekt som han er, absolutt nydelig :) Det er utrolig uprofesjonelt av oppdretteren, slik skal det ikke være nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Morsomt, Phoenix har jeg jo møtt flere ganger, og dømt i rallyringen. Velkommen tilbake!
    • Får prøve meg på å bli sonis igjen. Var aktiv med en annen bruker for relativt mange år siden (typ 10 år?😅), og kan faktisk melde meg inn i valpegjengen for 2024 med Krim på 11 uker. Han er etter Australian Mates Go For It "Alva" og Cefeus Blazing Phoenix II "Phoenix". 
    • Anbefaler Perfect Image. Du finner dem på facebook under Perfect Image Rough & Smooth Collies. Ellers synes jeg at Kennel NoorWay ser ut til å ha fine hunder.  Vær nøye med å velge en oppdretter som fokuserer på gemytt er mitt tips. Mulig @Tine Kristine Lindbeck har noen gode råd, hun er muligens litt mer orientert i Collie-verdenen en det jeg er akkurat nå. 
    • @Perfect Image collies har vært aktiv her inne, men usikker på om hun fortsatt driver. Nettsiden jeg fant har ikke vært aktiv på mange år ihvertfall. Ellers er nok raseklubben, og rasegrupper på Facebook, gode steder å lete. De fleste legger nok også ut kull på finn.no dersom de har valper å selge. NKK har vel også en registreringsside for kull nå.
    • Vær hilset, hundeeiere! Jeg er ny her, så mulig jeg poster dette på feil sted 🤔 For tiden er jeg på jakt etter en langhåret collievalp. Jeg har ønsket meg hund i flere år nå, og har de siste månedene gått flere runder og funnet ut at jeg er klar for å ta det store steget. Jeg synes det er noe utfordrende å få oversikt over oppdrettere av rasen her i landet. Norsk Collie Klubb har en oversikt, men den er under oppdatering, og har vært det en stund nå. Jeg har kontaktet flere av oppdretterne på den gamle listen, men uten hell. Jeg har også kontaktet NCK og spurt litt, men i påvente av svar, tenkte jeg at jeg kunne se om noen her har tips eller råd. Det virker som et fint sted, dette her! Forøvrig er det verdt å nevne at jeg er klar over at man ikke bare kan kjøpe valp på dagen, og at ventetiden gjerne kan være lang, alt avhengig av. Likevel har jeg et håp om å kunne skaffe valp denne sommeren, nå som jeg har en ferie på to og en halv måned i vente. Hvis noen av dere har anbefalinger rundt forskjellige oppdrettere, hva man bør se etter med collie, hva man bør være obs på, eller andre innspill, er det bare å fyre løs. Til info, holder jeg til 45 minutter fra Bergen, men reiser glatt annetstedt for å hente valpen min  Håper å høre fra dere 👋  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...