Gå til innhold
Hundesonen.no

Whippet


Guest Padde
 Share

Recommended Posts

  • Svar 63
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg tipper det er som med andre raser, litt hva man gjør det til? Doberman er feks kjent for å være frysepinner. Min elsket trekk og teltturer uansett temperatur  Det handler vel litt om at hunden får

DET er det ingen tvil om! Fordelen er at man får en syk whips som ser ut som en whips, om ikke annet!

Hear,hear.. Hvis man liker vinteren og 'vintersport' som turer i skauen og fjellturer, så er whippet IKKE egnede hunder! Det kan jeg ikke understreke nok! Det er et minus hvis man bor på en plass med

Ja, hva vil du vite? :) Jeg har to søstre på tre år. Av sammenligningsgrunnlag har jeg tidligere hatt irsk ulvehund, australian shepherd og boerboel. 

De er veldig enkle av seg og døser gjerne leeeenge på sofaen eller andre myke, varme steder. De er glad i folk og hilser med stor iver og glede når vi får besøk, men roer seg raskt og er ikke "på" den som er på besøk særlig lenge. De kan nok virke kjedelige for andre som ikke kjenner dem så godt. 
Går godt overens med det meste av andre hunder, noe som er viktig for meg pga. mye hunder i omgangskrets og familie. 

Må ha klær på vinteren/høst/litt vår, og tåler lite vær og vind før de krøker seg sammen og syns det er lite trivelig å være ute. 
Kan noen kommandoer og generelle ting, men har ikke trent noe særlig med dem. De elsker jaktlek og jeg vil si middels på godbiter. Elsker å lange ut og sprinte sammen, men klarer seg fint noen dager på rad uten tur. 
Ikke mye lyd i mine, type varsling eller gnål. Hun ene sutrer litt hvis "det er noe" (og da skjønner jeg som regel hva det er og kan fikse det). 

Helsa er enn så lenge bra og det har jeg inntrykk av at den er generelt på rasen. Mest akutte skader som kutt/sår.

Lagt til: betaler ca 250,- i måneden i forsikring per hund. De er ca 12 og 13 kg og enkle å få pass og plass til :) . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør i vei, er på min andre whippet nå. hannhund på 10 år. Svært bedagelig rase som stort sett er å finne på husets mykeste og varmeste plass når de er inne, men de er også veldig sporty dersom de får muligheten og de trenger å få løpe godt fra seg. Får de det merker du de stort sett ikke ellers og jeg sier meg enig med Mirai; de kan nok for mange oppfattes som kjedelige da de ikke engasjerer seg så mye.

De har jaktinstinkt, i varierende grad, men det er en jakthundrase så nabokatta vil stort sett sees på som bytte og det samme med vilt i skogen og de løper raskt så her må man passe på.

Stort sett frisk rase, men jeg har inntrykk av at litt smånervøst gemytt har dukket opp her og der de seneste årene så vær litt obs på det. Ikke mange kjente sykdommer på rasen, men jeg har hørt om tilfeller av bla kloløsning og en whippet jeg kjenner til har belastningsskader pga overvinkling i bakbeina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt to whippets og elsker rasen. Valgte den likevel ikke igjen da det er mye rart i miljøet og avlen de senere år, antakelig pga eksplosiv popuaritet. Nå er det plutselig en rase for "alle" og konstant kull av ymse kvalitet på finn. 

Når det er sagt så opplever jeg whippeten som en rase med mye motsetninger. Den er myk og bedagelig og nærmest usynlig innendørs. Den har også en råskap og en fart og et jaktinstinkt som slår de fleste utendørs. De er meget sporty og utholdende selvom de i utgangspunktet krever svært lite. Vi var aktive i hundeklubb, og ene gikk kl 1 LP. Begge syns blodspor var gøy. Men de er generelt lite førerorienterte selvom de knytter seg sterkt til eier. 

Helsa er som nevnt jevnt over god, men pga fart og tynn hud er de mer utsatt for små og store ulykker/skader. 

Jeg synes whippet passer for folk som er aktive, men også liker deres litt katteaktige vesen. De bør kunne ligge i armkroken i sofaen eller på pledd foran peisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar dere! ?

jeg lurer vell egentlig litt generelt på hvordan de er. Man kan alltids lese på nettet, men erfaringer slår det meste, syns jeg.

Hvordan er de å ha løse med tanke på jaktinstinkt? Er det vanskelig å få en stabil innkalling?

Noen nevner lite førervarhet, tenker du da på at de ikke «bryr» seg så mye om det man gjør, eller at de rett og slett ikke «enser» at man er der? Forklar gjerne ?

Jeg liker whippeten, iallefall i utseende. 

For meg er det helt ok at de ikke merkes så godt inne, jeg liker at hunden er rolig og stille inne. Kos på sofaen er en av hovedgrunnene til at jeg har hund ? eller, det er egentlig turer i fjellet, sykkelturer, ski og spark som er hovedgrunnen, men det er jo endel av det som er så koselig med disse dyra. Jeg har en Alaska Husky nå, hun har egen plass på sofaen hun, og er ofte i armkroken for kos ?

er helsa så bra som det man leser om siden en av dere nevner litt «shady» avl og populæritet? ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutes ago, Workaholic said:

 

Hvordan er de å ha løse med tanke på jaktinstinkt? Er det vanskelig å få en stabil innkalling?

Noen nevner lite førervarhet, tenker du da på at de ikke «bryr» seg så mye om det man gjør, eller at de rett og slett ikke «enser» at man er der? Forklar gjerne ?

Har hatt grei innkalling på begge mine hvertfall. De hadde liten radius og stikker ikke med mindre de ser et bytte å jage. Dersom de løp etter større dyr (rådyr, elg) så brøt de jakten når jeg ropte. Verre med små dyr (naboens katt, ekorn osv). De blir veldig intense når de jager. Av den grunn slipper jeg ingen mynde løs dersom jeg tror det er småvilt i området/båndtvang. 

De  bryr seg om deg, og enser at du er der, men de gidder ikke nødvendigvis jobbe for deg. Det er selvstendige hunder, som ikke eier "will to please" på samme måte som f eks retrievere, settere, gjetere osv. Betyr ikke at de ikke kan trenes eller lære ting :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, mara skrev:

Har hatt grei innkalling på begge mine hvertfall. De hadde liten radius og stikker ikke med mindre de ser et bytte å jage. Dersom de løp etter større dyr (rådyr, elg) så brøt de jakten når jeg ropte. Verre med små dyr (naboens katt, ekorn osv). De blir veldig intense når de jager. Av den grunn slipper jeg ingen mynde løs dersom jeg tror det er småvilt i området/båndtvang. 

De  bryr seg om deg, og enser at du er der, men de gidder ikke nødvendigvis jobbe for deg. Det er selvstendige hunder, som ikke eier "will to please" på samme måte som f eks retrievere, settere, gjetere osv. Betyr ikke at de ikke kan trenes eller lære ting :) 

Takk for svar! ?

husky er ikke kjent for å være super ivrig etter å jobbe heller, så det er ikke direkte nødvendig for meg. Skal i all hovedsak ha turhund (med litt div annet) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal være en del jakt i de, ellers er de ikke rasetypiske, og du kan ikke regne med å noensinne få en sikker innkalling, selv om den kan bli rimelig habil.

Jeg ville vært obs på sep. angst og stressmager, for det er det en del av, selv om det går sport i å nekte for at det er et problem på rasen. Skal du kjøpe, så kjøp av en oppdretter som har holdt på lengre enn et kvarter (de er det flest av, dessverre...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring begrenser seg mest til mitt egen individ, samt hva jeg har sett i miljøet.

2 timer siden, Workaholic skrev:

Takk for svar dere! ?

jeg lurer vell egentlig litt generelt på hvordan de er. Man kan alltids lese på nettet, men erfaringer slår det meste, syns jeg.

Veldig enkle vesen, men med futt :D 

Sitat

Hvordan er de å ha løse med tanke på jaktinstinkt? Er det vanskelig å få en stabil innkalling?

Jeg synes min er veldig grei å ha løs, men dette kan være veldig individuelt. Jeg har stor respekt for hva hun er kapabel til, vurderer alltid før jeg slipper og har falkeblikk overalt. Hun har stor radius, men går aldri så langt at jeg ikke kan se henne. Min stikker etter katter og større fugler om hun får mulighet, men de få uhellene jeg har hatt har jeg greid å avbryte. I motsetning til @mara sliter jeg dersom det er større dyr - hjort eller rådyr. Kan understreke dette med intens i jakten.

Min har ganske stabil innkalling (hun kommer alltid men må innrømme at iblant er det litt skal-bare-sniffe-ferdig), og jeg fikk mye gratis fra oppdretter som allerede var godt i gang.

Sitat

Noen nevner lite førervarhet, tenker du da på at de ikke «bryr» seg så mye om det man gjør, eller at de rett og slett ikke «enser» at man er der? Forklar gjerne ?

Mitt inntrykk er at de "kjeder" seg lett - spesielt om man terper på en øvelse. For eksempel, kan min på-plass, men hun sitter veldig på skakke og det er ikke så mye å gjøre med det :P Da faller interessen fort, og man ser litt på verden, sniffer etter den duften som plutselig seilte forbi osv. Men hun har godt initiativ i det hun gjør, og jeg ble litt overrasket over hvor smarte de er og hvor fort de lærer. Litt "What's in it for me"-attitude.

Sitat

Jeg liker whippeten, iallefall i utseende. 

For meg er det helt ok at de ikke merkes så godt inne, jeg liker at hunden er rolig og stille inne. Kos på sofaen er en av hovedgrunnene til at jeg har hund ? eller, det er egentlig turer i fjellet, sykkelturer, ski og spark som er hovedgrunnen, men det er jo endel av det som er så koselig med disse dyra. Jeg har en Alaska Husky nå, hun har egen plass på sofaen hun, og er ofte i armkroken for kos ?

er helsa så bra som det man leser om siden en av dere nevner litt «shady» avl og populæritet? ?

Det er vanskelig å si noe konkret om helsa, siden så få utfører helseundersøkelser. Dette med shady avl og popularitet har gått mest ut over det mentale. Det finnes en del usikre individer, og en del overpubertale hunder. Har hørt om tilfeller med epilepsi og allergi, men virker som det er unntaket heller enn regelen. Vær veldig obs på sep.angst som nevnt over.

---

@Mumle Mu Hva legger du i stressmage?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine har heller ikke stor radius, jeg vet alltid hvor de er. De kan finne på å følge spor (mye rådyr her), men er såpass lite selvstendig at de ikke stikker. Eller, den ene kan nok finne på å gå lengre enn den andre, men aldri bli borte eller stikke. De har grei innkalling men jeg tester den ikke mot andre hunder for eksempel, prøver å være føre var. De har blitt vant til mammas katt begge to og det går fint. 

De tåler mye forskjellig mat og godbiter mine to, men det er jo fryktelig snevert grunnlag for å si noe :p... 

Det som kanskje er det viktigste for deg å vurdere mtp at du nevner fjelltur, ski osv og har polarhund fra før, er at de ER værpingler... Eller, altså, de har jo nesten ikke pels. Så det er ikke rart de fryser og tåler lite sur vind feks. Orker du å kle på halve året, blir det kjipt hvis du vil ut med den andre hunden din å gå fra whippeten hjemme? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tutle skrev:

 

@Mumle Mu Hva legger du i stressmage?

Rennaræv på f.eks lc eller utstilling, for det har jeg sett voldsomme mengder av. Jeg veit jo at mange sliter med følsomme mager på de, og om jeg ikke husker feil, så var det vel en rimelig høy prosentandel i svenske ras-dokumentet som oppga at det var problematisk (rundt 30%?).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Mirai skrev:

Mine har heller ikke stor radius, jeg vet alltid hvor de er. De kan finne på å følge spor (mye rådyr her), men er såpass lite selvstendig at de ikke stikker. Eller, den ene kan nok finne på å gå lengre enn den andre, men aldri bli borte eller stikke. De har grei innkalling men jeg tester den ikke mot andre hunder for eksempel, prøver å være føre var. De har blitt vant til mammas katt begge to og det går fint. 

De tåler mye forskjellig mat og godbiter mine to, men det er jo fryktelig snevert grunnlag for å si noe :p... 

Det som kanskje er det viktigste for deg å vurdere mtp at du nevner fjelltur, ski osv og har polarhund fra før, er at de ER værpingler... Eller, altså, de har jo nesten ikke pels. Så det er ikke rart de fryser og tåler lite sur vind feks. Orker du å kle på halve året, blir det kjipt hvis du vil ut med den andre hunden din å gå fra whippeten hjemme? 

Takk for svar! ?

godt spørsmål igrunn! Jeg har ikke tenkt så veldig mye over det. Skal nevnes at whippeten kom til meg «nå» som en potensiel hund nr 2, og er ikke det mest gjennomtenkte, men jeg vet lite om den, så derfor jeg spørr også. 

Nå er ikke polarbikkja veldig planlagt da ? hun var ett eneste stort impulskjøp, og det er ofte hun som helst vil ut og jeg som vil være inne i uvær her i huset... hun er vandt med å måtte være inne, og det skjer aldri noe her i huset hver dag uansett, så hun lider ikke. Vi tar ut endel de dagene vi er ute derrimot, alt fra 2-6 dager i uka (veldig varierende), og følger været mye. Å kle på klær annser jeg ikke som noe problem da, har hatt andre raser som trengte klær av og til tidligere, så er ikke sånn uvandt for meg, selv om whippeten mulig er enda mer «pinglete» ?

 

husky er ikke kjent for å ha stabil innkalling den heller.. snarere tvert imot kanskje, de har ett sykt jaktinnstinkt(drepe innstinkt som «vi» kaller det) og burde aldri slippes løs uten FULL kontroll, så det er ikke det viktigste for meg, men jeg liker å vite hva jeg får, og slike ting sier mye om hunden, så er greit å få ett godt bilde av akkurat det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for all informasjon dere kommer med! 

Er det noe mer man burde være nøye på når det kommer til oppdretter som kanskje er «spesielt» for denne rasen? Jeg vil gjøre dette ordentlig, for både meg og den potensielle hunden sin del. Jeg engasjerer meg veldig i raser jeg har, og er derfor viktig for meg med seriøse oppdrettere. 

Jeg håper liksom dette er min type hund! Jeg har hatt litt forskjellig, alt fra rottis til toller, og liker de godt, men har ikke helt klart å forelske meg, om dere skjønner? 

Har alltid likt utseende på whippeten, men har vist så lite om dem, til at jeg har klart å danne meg ett ordentlig bilde av dem.. 

Jeg tenker at det er lurt å finne noen som eier en, og faktisk få møtt en ordentlig, har forstådd at dette er en rase for «spesiell interesserte» ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den svenske RAS er mage/tarmproblemer listet som et problem med mindre eller lav frekvens.

Sitat

 

"Mag- och tarmproblem
En ökning av problemen med mage och tarm kan noteras i de genomförda hälsoundersökningarna. I undersökningen från 2003 (310 hundar)var problem med mage och tarm det vanligaste problemet bland de redovisade hundarna. Någon närmare specificering av besvären redovisades inte.

I enkäten 2008 har ägarna fått svara på om hunden någon gång haft problem med mage och/eller tarm. Totalt har 32 % av hundarna haft det. De allra flesta har haft det vid ett enstaka tillfälle (59 %). Tio hundar motsvarande 9 % av hundarna med mag/tarmproblem har mycket ofta besvär. Det motsvarar 3 % av alla hundarna i enkäten. Eftersom det rör sig om olika typer av problem med mage och tarm är det svårt att dra några slutsatser utan frågan kräver en djupare undersökning. "

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Workaholic said:

Takk for svar dere! ?

jeg lurer vell egentlig litt generelt på hvordan de er. Man kan alltids lese på nettet, men erfaringer slår det meste, syns jeg.

Hvordan er de å ha løse med tanke på jaktinstinkt? Er det vanskelig å få en stabil innkalling?

Noen nevner lite førervarhet, tenker du da på at de ikke «bryr» seg så mye om det man gjør, eller at de rett og slett ikke «enser» at man er der? Forklar gjerne ?

er helsa så bra som det man leser om siden en av dere nevner litt «shady» avl og populæritet? ?

Jeg har whippet som første egne hund etter jeg flyttet ut, og syns selvfølgelig han er verdens kjekkeste gutt ? Veldig sær og morsom, og stikker nesa si i absolutt ALT jeg foretar meg. Kan ikke åpne en sekk eller et skap før han er der og stapper hodet inni ? Ellers tror jeg han er litt utypisk whippet egentlig, pleier å si han er labrador på innsiden og whippet på utsiden eller så kalles han bare for sportswhippeten. Han apporterer, bader gjerne, kunne ikke brydd seg mindre om dårlig/kaldt vær, ligger mer enn gjerne på gulvet og er ikke verdens største fan av å ligge under dyna med meg da han syns det blir varmt :) Oppå dyna ligger han veldig gjerne da, helst midt på såklart ;) 

Min er heldigvis ganske matglad av seg, men han er helt ekstrem når det kommer til alt som ikke er hundemat! Har nada å si hva det er for noe, men så lenge det er noe jeg spiser så har han så lyst på at han holder på å døøøø ? Tror den hunden ville spist nesten hva som helst så lenge det var noe han så på som menneskemat.

Ble selv veldig overrasket over hvor lettlært han er, forventet en hva skal man si.. «mindre intelligent» hund kanskje, men han viser seg å være ganske så utspekulert når det er egen vinning inne i bildet eller når han selv føler for å jobbe :) Tar nye ting veldig kjapt når vi trener og tenker på en veldig annerledes måte enn de fleste andre hunder jeg kjenner. Veldig «helt av eller helt på», enten så er det fullt fokus eller så står han med hodet inni en busk. Synes det er litt vanskelig å beskrive men han er på samme tid veldig enkel og veldig smart ☺️

Innkalling på han sitter som et skudd og han har ingen uvaner inne, noe jeg tror er et resultat av at han rett og slett ikke tenker så mye; hører han navnet sitt så bare snur han på flekken og kommer fordi han vet han får noe godt og da har han ingen baktanker med det. Sheltien til romkameraten derimot har skjønt når tid det «bare ropes» og når tid det ropes for at vi skal gå hjem, og da har han ikke lyst til å komme ;) Så kalkulerende er ikke min, han bare kommer når det ropes og tenker ikke så mye fram i tid ? 

Inne ligger han mest på rygg i sofaen og tar det med ro, og spesielt hjemme alene er han virkelig helt utrolig mye kulere enn jeg forventet, ikke en bekymring i verden på han heldigvis :) Han ligger rett ut fra vi går til vi kommer hjem igjen, men mindre det står mat noe sted han får tak i det, så bord og benker (og søppelbøtter) må være ryddet eller ute av syne for hvis ikke raides det.

Det er kanskje det som er mest negativt med dem; har de skjønt at noe lønner seg så er det veldig vanskelig å plukke av dem den uvanen da hvertfall min rett og slett ikke bryr seg så mye om hva jeg mener om stjeling fra kjøkkenbenken f.eks... Vi rydder benkene så han får nesten aldri tak i noe men han skal likevel opp på bakbena å sjekke, uansett hvor mange ganger jeg gjør det klart at det ikke er lov ?

En av grunnene til at jeg valgte rasen var den gode helsa. Jeg har som oppfatning at den enda er veldig bra på rasen, hvertfall i følge de veterinærene jeg har snakket med (jeg er selv veterinærstudent). Det jeg ville vært litt obs på er mental helse som de over her sier, rasetypisk utseende på linjene dersom du ønsker å stille ut (noen jeg har møtt har vært veldig små og spinkle eller veldig store) MEN også vær obs på oppdrettere som avler kun for utstillingsutseende, ettersom det dessverre ser ut til å begynne å bli en utvikling på rasen. Da mener jeg oppdrettere som fokuserer veldig på et utseende som vinner framfor et utseende som er funksjonelt, med for eksempel veldig lang rygg som da blir mer utsatt for prolapser og ryggproblemer. De har lett for å vinne med et mer ekstremt utseende da de ser mer «flashy» ut, spesielt for dommere som ikke er rasespesialister, men det er i min mening ikke spesielt positivt for rasen å drive avl på den måten. Var en artikkel om det i forrige Whippetmagasin blant annet, men regner med du sikkert ikke er medlem i raseklubben enda akkurat :P En whippet er allerede ganske ekstremt bygd i min mening, men med en balanse som gjør at det fungerer.. Syns ikke det er noe man bør tukle så mye med ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Mumle Mu skrev:

Rennaræv på f.eks lc eller utstilling, for det har jeg sett voldsomme mengder av. Jeg veit jo at mange sliter med følsomme mager på de, og om jeg ikke husker feil, så var det vel en rimelig høy prosentandel i svenske ras-dokumentet som oppga at det var problematisk (rundt 30%?).

Takk, ikke hørt om før :) 

14 timer siden, Workaholic skrev:

Takker for all informasjon dere kommer med! 

Er det noe mer man burde være nøye på når det kommer til oppdretter som kanskje er «spesielt» for denne rasen? Jeg vil gjøre dette ordentlig, for både meg og den potensielle hunden sin del. Jeg engasjerer meg veldig i raser jeg har, og er derfor viktig for meg med seriøse oppdrettere. 

Jeg håper liksom dette er min type hund! Jeg har hatt litt forskjellig, alt fra rottis til toller, og liker de godt, men har ikke helt klart å forelske meg, om dere skjønner? 

Har alltid likt utseende på whippeten, men har vist så lite om dem, til at jeg har klart å danne meg ett ordentlig bilde av dem.. 

Jeg tenker at det er lurt å finne noen som eier en, og faktisk få møtt en ordentlig, har forstådd at dette er en rase for «spesiell interesserte» ?

Jeg anbefaler deg å ta deg en tur på utstilling og treffe flere individer, samt kanskje snakke litt med oppdrettere (og ellers andre whippet-eiere) du møter der. Da får du et mye bedre helhetsinntrykk av rasen. Jeg opplever at på enkelte områder kan de være veldig forskjellig, f.eks. dette med mat, liggested, vær osv. Men generelt er de noen "pingler" som er sære og kravstore :P 

Jeg valgte selv en oppdretter som har vært lenge i gamet, som avler på en type jeg liker og jeg klaffet godt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Workaholic skrev:

Takk for svar dere! ?

jeg lurer vell egentlig litt generelt på hvordan de er. Man kan alltids lese på nettet, men erfaringer slår det meste, syns jeg.

Hvordan er de å ha løse med tanke på jaktinstinkt? Er det vanskelig å få en stabil innkalling?

De fleste har sine whippets løs :) Jeg har ikke syntes det har vært så vanskelig å få til en bra innkalling, men det fordrer at man jobber mye med det fra de er små. Bygge MYE verdi i å komme til deg. Stabil og stabil innkalling. Kommer litt an på hva du mener. Begge mine er veldig sosiale med to og firbente, men der har ikke innkalling vært noe stort problem. Selv om jeg har jobbet mye med å få en automatisert innkalling(at de snur og kommer før de rekker å tenke seg om), så er jeg på ingen måte sikker på at jeg hadde greid å avbryte de i jakt. Jeg er derfor forsiktig med hvor jeg slipper de når beitedyr kommer ut. Jeg stoler på langt nær like mye på innkallingen deres som jeg gjorde på f.eks. schäferen min. De jakter i hovedsak på syn, så sålenge de ikke _ser_ vilt, så stikker de heller ikke av(noen kan finne på å gå på viltspor, men det gjør ikke mine). 

23 timer siden, Workaholic skrev:

Noen nevner lite førervarhet, tenker du da på at de ikke «bryr» seg så mye om det man gjør, eller at de rett og slett ikke «enser» at man er der? Forklar gjerne ?

Lite førererorientert i den grad at du må jobbe en del med at de skal høre på deg. Du må vise at du er verdt det. Begge mine har vært utrolig selvstendige som valper, og har vandret av sted uten å tenke så mye på meg allerede som 8 uker gamle. Jeg har derfor jobbet mye med innkalling fra dag 1. Nr. to brukte jeg langline på som sikkerhet fram til hun var rundt 6 mnd. fordi hun syntes alt annet var mer spennende enn meg. Hun er fryktelig impulsiv, så det har vært litt utfordrende å jobbe med akkurat det. Nå er hun snart 1 år, og det har kommet seg veldig. Nå går hun løs uten line. Det er jo en rase som er avlet for å jakte i flokk og å jakte nær eier, så de stikker ikke av, men det er ikke dermed sagt at de kommer heller hvis du ikke har jobbet nok med innkalling :P 

23 timer siden, Workaholic skrev:

Jeg liker whippeten, iallefall i utseende. 

For meg er det helt ok at de ikke merkes så godt inne, jeg liker at hunden er rolig og stille inne. Kos på sofaen er en av hovedgrunnene til at jeg har hund ? eller, det er egentlig turer i fjellet, sykkelturer, ski og spark som er hovedgrunnen, men det er jo endel av det som er så koselig med disse dyra. Jeg har en Alaska Husky nå, hun har egen plass på sofaen hun, og er ofte i armkroken for kos ?

Som voksne er det ofte rolige inne. Valper og unghunder er forskjellige, men du kan ende opp som meg og få valper og unghunder som er proppfulle av energi og f***skap. Det kan være ganske stor forskjell mellom unghund og voksen, så greit å være klar over at de ikke nødvendigvis er så rolige og enkle det første året. Noen valper kommer "ferdig voksne" og er rolige fra dag en. Det varierer. Mine har kommet med en velutviklet rakett i rumpa :lol:

De fungerer fint på fjellturer, og i andre aktiviteter, men det er greit å merke seg at dette er en sprinter. De er avlet til å løpe veldig fort, men over kort tid. Det er ikke en rase jeg ville ha valgt om sykling, ski og spark er veldig viktig for deg. De er gjerne med på disse aktivitetene, men jeg ville ikke regnet med så mye drahjelp. De er ikke noe flinke til å spare på kruttet :P 

23 timer siden, Workaholic skrev:

er helsa så bra som det man leser om siden en av dere nevner litt «shady» avl og populæritet? ?

Pga. rasens popularitet og at den blir "solgt" som en veldig allsidig rase og en enkel familiehund, har etterspørselen økt. Whippet er den mest hundete mynden, og i tillegg til en veldig hendig størrelse så gjør det at den passer bra hos mange. Det er i utgangspunktet lite helseproblemer på rasen, men det forekommer PL, hjertefeil, øyelidelser og autoimmune sykdommer på rasen. Ulempen er at oppdrettere virker til å ha en aversjon mot helsetester, så det ikke så fryktelig enkelt å finne en oppdretter som utfører noen form for helsetester på avlsdyr før de går i avl. Dermed har man heller ingen god oversikt over hvor utbredt enkelte sykdommer er i rasen. Det er også verdt å merke seg at rasen kan ha utfordringer med å være alene hjemme. Det er stort sett grunnen til at de omplasseres. Det er ikke umulig å lære de å være alene, men man bør ha en plan på hvordan man skal utføre treningen og gjerne regne litt ekstra tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Mumle Mu skrev:

 

Jeg ville vært obs på sep. angst og stressmager, for det er det en del av, selv om det går sport i å nekte for at det er et problem på rasen. Skal du kjøpe, så kjøp av en oppdretter som har holdt på lengre enn et kvarter (de er det flest av, dessverre...).

Nåja, det finnes flere av de erfarne også som skjuler feil og mangler og er livredde for at info om syke hunder osv skal komme ut. 

20 timer siden, Mirai skrev:

 

Det som kanskje er det viktigste for deg å vurdere mtp at du nevner fjelltur, ski osv og har polarhund fra før, er at de ER værpingler... Eller, altså, de har jo nesten ikke pels. Så det er ikke rart de fryser og tåler lite sur vind feks. Orker du å kle på halve året, blir det kjipt hvis du vil ut med den andre hunden din å gå fra whippeten hjemme? 

Dette. Om du har polarhund fra før vil jeg tro du er ganske aktiv med div. trekk på vinteren? Bor du et sted med mye kulde så ville jeg faktisk revurdert whippet. De fryser og blir kalde veldig lett. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DET er det ingen tvil om! Fordelen er at man får en syk whips som ser ut som en whips, om ikke annet! [emoji14]
Vel, enkelte "løpslinjer" ser ikke særlig ut som en whippet mer da, og hadde i alle fall ikke orka en hel dag med jakt slik som eksteriøret jfr rasestandard setter som mål.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23. desember 2017 at 7:08 PM, Tonje skrev:

Dette. Om du har polarhund fra før vil jeg tro du er ganske aktiv med div. trekk på vinteren? Bor du et sted med mye kulde så ville jeg faktisk revurdert whippet. De fryser og blir kalde veldig lett. 

Hear,hear.. Hvis man liker vinteren og 'vintersport' som turer i skauen og fjellturer, så er whippet IKKE egnede hunder! Det kan jeg ikke understreke nok! Det er et minus hvis man bor på en plass med snø og kulde , det er ikke særlig trivelig å være ute på tur, når man ser at hunden(e) som gjerne ville være med, fryser ganske snart og helst vil gå hjem.. * erfaring....* Det kan jeg fortelle på bakgrunn av godt over 30 års erfaring med rasen .

De fryser LETT og jada, du kan kle på de dekken men det blir ALDRI det samme som en hund med ordentlig pels. Uansett hvor mye du kler på og se det begrenses jo av at hunden faktisk skal kunne bevege seg lett og uanstrengt, så vil de uvergerlig fryse, ikke minst på beina. Potesokker sitter dårlig fast på kort og glatt pels og mange hunder liker ikke å bevege seg med potesokker på. 

Du vil alltid treffe på de som sier at det er 'bare' å kle på hunden..sorry men det er ikke det.. Kortpelsede mynder som whippet og italiener, er ikke 'vinterhunder' ferdig snakka.

2 timer siden, Bjornal skrev:

Vel, enkelte "løpslinjer" ser ikke særlig ut som en whippet mer da, og hadde i alle fall ikke orka en hel dag med jakt slik som eksteriøret jfr rasestandard setter som mål.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
 

Mens de flotte 'moderne' kreaturene som har svanehals, toglengde på kroppen , bakbensvinkler som kan gjøre en schæfer grønn av misunnelse, greyhoundstørrelse og papirdukkelook egner seg og er rasetypiske? 

Rasen har til min sorg blitt myndeverdenens svar på chihuahua, det kryr på Finn av hvalper, planlagte kull og omplasseringer.. For rasen er jo så 'frisk og sunn' og passer ypperlig til familiehund..Seperasjonsangst, autoimmune sykdommer, dårlig mage , hjertefeil +++ og ikke forglemme sure drittbikkjer, nei se det, det snakker vi ikke høyt om.. 

Hvis man faktisk oppriktig bryr seg om rasen, så please ikke gjør mer skade enn allerede gjort..ikke anbefal rasen, snakk den heller 'ned'  ( annet begrep for å være ærlig mht helse og andre utfordringer) så kanskje registreringstallene går ned..Man kan jo i alle fall håpe..

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

Hear,hear.. Hvis man liker vinteren og 'vintersport' som turer i skauen og fjellturer, så er whippet IKKE egnede hunder! Det kan jeg ikke understreke nok! Det er et minus hvis man bor på en plass med snø og kulde , det er ikke særlig trivelig å være ute på tur, når man ser at hunden(e) som gjerne ville være med, fryser ganske snart og helst vil gå hjem.. * erfaring....* Det kan jeg fortelle på bakgrunn av godt over 30 års erfaring med rasen .

De fryser LETT og jada, du kan kle på de dekken men det blir ALDRI det samme som en hund med ordentlig pels. Uansett hvor mye du kler på og se det begrenses jo av at hunden faktisk skal kunne bevege seg lett og uanstrengt, så vil de uvergerlig fryse, ikke minst på beina. Potesokker sitter dårlig fast på kort og glatt pels og mange hunder liker ikke å bevege seg med potesokker på. 

Du vil alltid treffe på de som sier at det er 'bare' å kle på hunden..sorry men det er ikke det.. Kortpelsede mynder som whippet og italiener, er ikke 'vinterhunder' ferdig snakka.

Mens de flotte 'moderne' kreaturene som har svanehals, toglengde på kroppen , bakbensvinkler som kan gjøre en schæfer grønn av misunnelse, greyhoundstørrelse og papirdukkelook egner seg og er rasetypiske? 

Rasen har til min sorg blitt myndeverdenens svar på chihuahua, det kryr på Finn av hvalper, planlagte kull og omplasseringer.. For rasen er jo så 'frisk og sunn' og passer ypperlig til familiehund..Seperasjonsangst, autoimmune sykdommer, dårlig mage , hjertefeil +++ og ikke forglemme sure drittbikkjer, nei se det, det snakker vi ikke høyt om.. 

Hvis man faktisk oppriktig bryr seg om rasen, så please ikke gjør mer skade enn allerede gjort..ikke anbefal rasen, snakk den heller 'ned'  ( annet begrep for å være ærlig mht helse og andre utfordringer) så kanskje registreringstallene går ned..Man kan jo i alle fall håpe..

Takk for ærlig svar! Dette er noe jeg venter på hver gang jeg spørr om en rase. Whippeten er ikke den første rasen jeg undersøker. 

Jeg tenker jo at for min del er det greit å vite om ALT, både godt og vondt. Er det en rase for meg, veier det gode opp for det «vonde» uansett. 

 

Dette er noe jeg blir å ta til ettertanke, jeg har polarhund, men er mest glad i sommeren, fordeom. Den hunden jeg har var ett impulskjøp, som jeg ikke angrer på, fordi akkurat det individet jeg fikk passet meg veldig godt. Jeg var med andre ord heldig. Neste hund ønsker jeg å være nøye med, og helt sikker på rase, derfor ønsker jeg veldig gjerne begge sider av rasen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Workaholic skrev:

Takk for ærlig svar! Dette er noe jeg venter på hver gang jeg spørr om en rase. Whippeten er ikke den første rasen jeg undersøker. 

Jeg tenker jo at for min del er det greit å vite om ALT, både godt og vondt. Er det en rase for meg, veier det gode opp for det «vonde» uansett. 

 

Dette er noe jeg blir å ta til ettertanke, jeg har polarhund, men er mest glad i sommeren, fordeom. Den hunden jeg har var ett impulskjøp, som jeg ikke angrer på, fordi akkurat det individet jeg fikk passet meg veldig godt. Jeg var med andre ord heldig. Neste hund ønsker jeg å være nøye med, og helt sikker på rase, derfor ønsker jeg veldig gjerne begge sider av rasen! 

Dessverre så er det mange rase-entusiaster ( både eiere og oppdrettere) som i sin iver over å promotere sin rase  lett 'glemmer' rasens negative sider.. Whippet har nemlig som alle andre raser , også i høyeste grad negative sider. 

Jeg glemte å si at pelsen heller ikke isolerer for fukt eller vind, regner det blir de fort våte og kalde og blåser det, så blir de kalde tvert. 

Jeg er ikke noe vintermenneske  selv, vinter kan være veldig pent å se på men upraktisk.. Så du vil aldri finne meg ute på tur i 20 minus..da luftes det i hagen. Selv ved mye høyere ( varmere) vintertemperaturer så er rasen upraktisk på vinteren..Det plager meg mer og mer.. Det er enormt forskjell på å gå tur med noen av de andre hundene mine, som har ordentlig pels og ikke later til å fryse, før det blir skikkelig kaldt. For som nevnt, også 'frysepinnene' vil gjerne være med ut på tur og mot bedre vitende så kler jeg jo på og tar dem med..med samme resultat hver gang.De blir frossne lenge før jeg og de andre mer normalpelsede hundene, så det ender jo gjerne med at vi går hjem da, en god stund før vi 'andre' egentlig har lyst å gå hjem. 

Jeg syns det er trasig å gå fra hjemme de som vil være med på tur, selv om jeg vet at det blir kortere turer enn jeg og de andre ønsker og det syns jeg faktisk ikke er så uproblematisk. Neste planlagte rase/hund jeg anskaffer vil bl.a måtte ha brukbar      helårspels..Det er utrolig mye mer lettvindt! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...