Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilke tørrfôr bruker du?


MonicaT
 Share

Recommended Posts

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Tenkte det samme i går da jeg kjøpte en pose med Mush elgkjøttboller til 90,-. Sviindyrt, men lørva på 6 kilo spiser meg jo ikke akkurat ut av huset  

Purizon, litt forskjellige, men helst de med mye fisk. Varierer litt fordi han blir litt matlei i lengden. Ser ikke så stor forskjell på avføringen, lukter stort sett det samme og er fast og fin med m

Det er faktisk litt diskriminerende                                

Posted Images

Har brukt Kingsmoor en periode, og det var hundene rimelig fornøyd med, men pga ny leverandør (jeg var forhandler) så forsøker jeg å finne noe annet.

Forsøkt Fish4dogs nå, både på valp og de voksne, med de liker det IKKE, og valpen fiser av det.. Jeg liker det, da det er lite fett, så spesielt kastrerte gamlemor på snart 11 kan få en skikkelig porsjon hun også- men så var det smaken da... vil helst at de faktisk liker maten de skal spise også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Specific akkurat nå pga allergi. Tenkte å prøve carnilove når vi er ferdig med å teste hva hun er allergisk mot. Og jeg gleder meg:lol: blir kjempe hard i magen av specific. Og da er det ikke så lett med hund som nekter å spise når man tilsetter oljer eller kruskakli eller hva det måtte være.. så spyr jeg litt av bæsjen hennes som liksom blir nesten hvit av det foret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av tørrfôr går det i Royal Canin, da 4800 (4300, 4100 eller Medium om vi vinner slike sekker) til de aktive voksne og Medium Junior til valpen.

Av den enkle grunn at det er eneste fôret jeg har prøvd Keo fungerer på, som i tillegg er fornuftig for pengeboka :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Royal Canin er det som har fungert best på hannhunden her, i de periodene han har fått tørrfór. [emoji4]

Prøvd Kingsmoor, Taste of the Wild, Orijen og Acana, og ingen av dem fungerte. Ble aldri fast i avføringen. Mener å huske han gikk på ProPlan en periode som valp/unghund også, og tror det fungerte greit nok, men det var sikkert en grunn til at jeg byttet. [emoji14]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke egentlig noen fan av tørrfôr, og fullfôret med v&h i mange år, men så meg nødt til å bytte for et år siden. Kjøttproduktet jeg bruker nå (provit vom) er ikke fullfôr, så må spe på med tørt (må og må, men det er enklest) Valget har fallt på Fish4dogs. Pga råvarer som er fint å kombinere med vom, og er rene og fornuftige. Det har dog lavt fettinnhold, så hunder i bruk får valpefôr. Jevnt over fornøyd, det som kommer ut er heller ikke klassisk tørrfôrbajs, mtp mengde og lukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet til Acana Classics Praire Poultry etter et år med Orijen. Byttet siden hunden ikke var så begeistret for Orijens nye oppskrift. Ikke bare liker hun Acana godt, men magen fungerer enda bedre enn på Orijen (hun kunne i blant avslutte en avføringsrunde med litt løs avføring). Det gjør heller ikke noe at denne Acana-varianten er klart billigere enn Orijen og er, selv med 50% kjøttprodukter, rimeligere enn feks Eukanuba. Tidligere har vi brukt Eukanuba, noe som gav naturstridige mengder med slapp, illeluktende avføring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg et par sekker med Franks pro gold stående(visstnok det samme som brit foret til TAM), fordi det er billig og vi hovedsaklig forer med vom og hundemat. Egentlig bare det siden bølla virker å tåle det, mine tidligere har alle blitt alt for harde i magen. Men greit å ha til jeg glemmer å ta opp vom osv. 

Ellers er det RC 4800 jeg alltid faller tilbake på. Fungerer godt, helt ok mtp innhold, og bra med kalorier for aktive hunder. Og fin pris om man kjøper på høstkampanjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd mye forskjellig og bytter av og til for at de skal få smake noe annet, men faller tilbake på RC. Forer med vom og hundemat i tillegg innimellom. Kjøpte Eukanuba endurance i høst da det var kampanje og det er det eneste foret Felix ikke har spist. Det ga også en del ekstra avføring, synes RC fungerer best der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det for tida i Brit Care Show Dog Champion (herregud - hvorfor skal det være så håpløse navn på alle disse fôrene :P) med laks og sild som fungerer veldig bra på begge hundene. Fast og fin avføring i små mengder. Jeg synes dog jeg kan se et visst rødskjær i pelsen på hundene etter å ha brukt fôret nå i snart et års tid (tror jeg), men det er mulig det bare er innbildning. 

Jeg vant et par sekker Dr Clauders på Letohallen tidligere i høst, og blandet litt av det i det andre fôret - med resultat løse mager og store mengder drit ut. Jeg vant en sekk med et annet fôr i en konkurranse hos den lokale dyrebutikken, og det ser ut til å fungere veldig bra, på samme måte som Brit Care. Ingen reaksjon fra hundene på innblandingen i hvert fall. Det heter Natural Greatness:
salmon_12kg_izda-431x999.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fullforer ikke på tørrfôr, men gir det nå og da. Prøvd litt forskjellig i det siste av forskjellige typer.

Det som absolutt funker best på min hund er royal sitt 4800 og medium. Så det er disse jeg kommer til å bruke fremover.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Talli (10,5 år) går på RC Medium adult 7+. Rett og slett pga hun vant X antall sekker etter en rasespesial og blir aldri ferdig med de. Bikkjen får jo knapt mat :lol: Og kan leve på sagmugg... Skal bytte når denne tilslutt blir ferdig og begynne kjøpe 6 kg sekker til henne for nå er jeg redd det som er i tønnen rett og slett begynner bli gammelt :P Men hun funker på dette også, vil bare ha ett med færre kalorier pr dl slik at hun tror hun får mer næring. Mulig vi går for Fish4Dogs. 

 

Sinner (snart 18 mnd) får Brit Care show champion with salmon and herring. Jeg ville ha ett for med fisk for jeg syns mine hunder fungerer best på det, så endret proplan oppskriften sin blablabla og siden leitet etter nytt fiske for jeg er fornøyd med. På sekk nummer 2 nå og kommer til å fortsette med det :)  

Saint (7 mnd) får Brit Care Grain-free Puppy Salmon & Potato. God matlyst, holder vekten fint i vekst. Fornøyd med den også og kommer til å spise ferdig den nyåpnede sekken nå så skal hun over på samme som Sinner.

Ellers får alle sammen tilskudd fra Norske dyrehelse, Talli senior tilskudd og de to yngste multiflex. Og rå avskjær fra kjøtt om jeg lager middag, evt fisk, matrester uten krydder (potet, ris, spaghetti, grønnsaker osv) v&h får de i perioder som ekstra i maten sin, tilfeldig boksemat jeg kommer over i butikken uten næring ( :P ) om jeg kommer over tilbud av annen boksemat feks fra fish4dogs. osv osv men hovedföret deres er tørrföret. Også legger jeg penger i ok godbiter som ikke er full av dritt da de gjerne får litt mengder av det under trening. 

Jeg er faktisk veldig fornøyd med Brit Care, selv om det første jeg fikk høre etter at jeg hadde kjøpt det var "dritt care", men hundene mine funker iallfall meget godt på det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, JeanetteH skrev:

Jeg er faktisk veldig fornøyd med Brit Care, selv om det første jeg fikk høre etter at jeg hadde kjøpt det var "dritt care", men hundene mine funker iallfall meget godt på det :) 

:lol: Jeg var skeptisk da jeg testa det etter å ha forsøkt både Orijen, Kingsmoore og noen andre uten at jeg syntes de fungerte noe særlig, men ble heldigvis positivt overrasket. Også er prisen helt ok også (sammenlignet med det andre fôret jeg vant som ligger opp mot 1000-lappen for 12 kg :o). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purizon, litt forskjellige, men helst de med mye fisk. Varierer litt fordi han blir litt matlei i lengden. Ser ikke så stor forskjell på avføringen, lukter stort sett det samme og er fast og fin med mindre han er på løpetur.

Har kjøpt Fish for Dogs men bruker det for tiden som godbiter :P Han liker det i alle fall.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Siri skrev:

:lol: Jeg var skeptisk da jeg testa det etter å ha forsøkt både Orijen, Kingsmoore og noen andre uten at jeg syntes de fungerte noe særlig, men ble heldigvis positivt overrasket. Også er prisen helt ok også (sammenlignet med det andre fôret jeg vant som ligger opp mot 1000-lappen for 12 kg :o). 

Prøvd litt forskjellig, og bla Accana gikk ett helt valpekull og tittet på uten å spise. Altså glupske kelpie valper :o  Prøvd Orijen (dreit jo HUS) taste og the wild - helt ok, men måtte ha mye mat for å holde vekten og dermed ikke verdt prisen. 

Robur har jeg også vært fornøyd med, men er så teit å få tak i de typene jeg vil ha. 

Skal forresten bli intressant å se om min svarte får noe rødskjær. Foreløpig er hun jet black. Men hun er jo delvis brun genetisk, så om hun ikke får noe rødskjær før ut i sommeren så er det nok solen og ikke föret.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, JeanetteH skrev:

Skal forresten bli intressant å se om min svarte får noe rødskjær. Foreløpig er hun jet black. Men hun er jo delvis brun genetisk, så om hun ikke får noe rødskjær før ut i sommeren så er det nok solen og ikke föret.

Ja, jeg er jo også litt usikker på det rødskjæret, for Yasmine hadde jo mye rødt i valpepelsen sin, og har jo hatt tendenser til rødskjær tidligere også, det samme med Willy, så jeg tror kanskje ikke jeg bare skal skylde på fôret egentlig :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forer de to voksne med orijen regional red (men de får bare litt tørrfor og så får de mest Provit vom og kjøtt/lam) mens valpen får nå Acana valpefor. Synes han bæsjer mindre av det og avføringa lukter mindre enn på royal canin valpefor - men det kan være innbilning :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lenge blandet to og to merker sammen, eller egentlig tre, da jeg også brukte V&H.

Har brukt mye Acana m/lam, Proplan m/laks, Royal Canin Medium og Eukanuba uvisst-hvilken-type. Orijen, Kingsmoor og Labb ble med den ene sekken, grunnet uhorvelige mengder dritt. Appetitt var helt ok.

Når neste kommer blir jeg nok til å prøve meg litt fram igjen. Ser mange produsenter har endret på innholdet i sine produkter og at nye produkter av interesse er kommet til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Siri skrev:

:lol: Jeg var skeptisk da jeg testa det etter å ha forsøkt både Orijen, Kingsmoore og noen andre uten at jeg syntes de fungerte noe særlig, men ble heldigvis positivt overrasket. Også er prisen helt ok også (sammenlignet med det andre fôret jeg vant som ligger opp mot 1000-lappen for 12 kg :o). 

Fordelen for oss med små hunder; 12 kg holder i opp mot 5-6mnd , så da kan jeg ta meg råd til dyrt for:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Kaisen skrev:

Fordelen for oss med små hunder; 12 kg holder i opp mot 5-6mnd , så da kan jeg ta meg råd til dyrt for:lol:

Tenkte det samme i går da jeg kjøpte en pose med Mush elgkjøttboller til 90,-. Sviindyrt, men lørva på 6 kilo spiser meg jo ikke akkurat ut av huset :lol: 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...