Gå til innhold
Hundesonen.no

Kickbike vs sykkel


Hannah
 Share

Recommended Posts

Har sett og lest en del om kickbike, og har selv lyst på en, men koster jo en del. Er det virkelig verdt å kjøpe en kickbike hvis man har sykkel? Hva er forskjellen (utenom at du står og sitter)?

Det er nok en del her som har kickbike, så hvorfor valgte dere å kjøpe en kickbike istedenfor en sykkel? Er det lettere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to hunder som trekker og jeg føler jeg har mer kontroll med kickbike. Ikke sikkert det er sannheten men det føles sånn. Har nok noe med at en er nærmere bakken og det føles tryggere. Humper litt mer på kickbiken men det går. Veksler på hva vi bruker men synes helt klart kickbike er moro. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hvis du har hund(er) som trekker bra, ville jeg uten tvil valgt kickbike (men jeg ville heller valgt et annet merke). Har du hund(er) som trekker dårlig, så du må hjelpe til mye, ville jeg valgt vanlig sykkel. Det er tyngre å sparke på sparkesykkel, enn å trå på en sykkel (men god trening for deg og da). Men sparkesykkel med gode bremser gir mye bedre kontroll. Spesielt med flere hunder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to Huskyer som trekker godt - så her er kickbike blitt en favoritt. Føler jeg har mye bedre kontroll på dem ift hvis jeg sykler. Som det er blitt sagt over - om du derimot har hund(er) som du er avhengig av å hjelpe så er nok sykkel et lettere alternativ for deg som eier.

Angående pris så er det en god del som ligger ute på finn.no til tider. Kjøpte selv min der!

Sent fra min EVA-L09 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kickbike blir fort strevsom opp bratte bakker, for min egen del må jeg hoppe av og løpe ved siden av sparkesykkelen en god del. Det er mulig at grus/traktorveiene jeg bruker er brattere enn hva folk flest har rundtforbi, men det har i alle fall blitt mer løping enn jeg hadde sett for meg.

En annen ting jeg har hatt noen uhell med (om vi kan legge stoltheten til side et øyeblikk) er bråbremsing. For min del har det krevd mye tilvenning å tilpasse tyngdepunktet når jeg bremser, jeg står vanligvis altfor langt frempå. Med hunder av typen "Oi, rugde i veikanten", "Oi, rådyrlukt" osv med påfølgende bråstopp, har det blitt noen saltoer over styret for min del:P Så for min egen del er sykkel med hundene festet fremme mye sikrere.

Det sagt så er det en helt annen opplevelse å bruke kickbike enn sykkel. Sykling er trening, kickbike er bare moro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke likte med kickbike når jeg hadde var at brettet man står på er så lavt. Man er helt avhengig av at veien man kjører på er flat og fin. 

Litt steiner større en grus lager problemer. Røtter er heller ikke noe enkelt. Så hvis man bare har muligheten å kjøre på steder med steiner og røtter ville jeg gått for sykkel. Har man derimot fine veier uten sånt så er kickbike supert etter min mening. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke likte med kickbike når jeg hadde var at brettet man står på er så lavt. Man er helt avhengig av at veien man kjører på er flat og fin. 
Litt steiner større en grus lager problemer. Røtter er heller ikke noe enkelt. Så hvis man bare har muligheten å kjøre på steder med steiner og røtter ville jeg gått for sykkel. Har man derimot fine veier uten sånt så er kickbike supert etter min mening. 
 
Er verdt å nevne at det er forskjellige modeller som er tilpasset forskjellig terreng. For min del kjører jeg både i skog og grusstier uten problem

Sent fra min EVA-L09 via Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker helt klart vanlig sykkel framfor kickbike. Med bare en hund som trekker, blir det fryktelig tungt i alt for mange tilfeller. Jeg synes også man står så høyt over bakken på plata at det blir langt ned til bakken OM man må sparke (men himla bra rumpetrening da :P) . Jeg syntes kickbiken var veldig lite morsom og solgte den ganske fort. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
36 minutter siden, Snoffe skrev:

Det jeg ikke likte med kickbike når jeg hadde var at brettet man står på er så lavt. Man er helt avhengig av at veien man kjører på er flat og fin. 

Litt steiner større en grus lager problemer. Røtter er heller ikke noe enkelt. Så hvis man bare har muligheten å kjøre på steder med steiner og røtter ville jeg gått for sykkel. Har man derimot fine veier uten sånt så er kickbike supert etter min mening. 

 

Derfor velger man andre merker enn kickbike. Skjønner ikke hvorfor alle skal ha kickbike. Det er bare ett merke av sparkesykkel. Jeg foretrekker helt klart høyere og større ståbrett. Dafynker de fint i mer terreng. Ulempen med høyere ståbrett er at det blir tyngre å sparke. Men jeg sparker aldri så... :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Snusmumrikk skrev:

Derfor velger man andre merker enn kickbike. Skjønner ikke hvorfor alle skal ha kickbike. Det er bare ett merke av sparkesykkel. Jeg foretrekker helt klart høyere og større ståbrett. Dafynker de fint i mer terreng. Ulempen med høyere ståbrett er at det blir tyngre å sparke. Men jeg sparker aldri så... :P

 

Har du tips til andre merker du mener er bra da? Jeg trodde det bare fantes en kickbike ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tips til andre merker du mener er bra da? Jeg trodde det bare fantes en kickbike [emoji15]

Kostka og crusis har blant annet. Har prøvd begge terrengmodellene. Kostka sitt bremsesystem er veldig kjekt [emoji4] Ellers synes jeg crusis er hakket mer stødig uten at jeg klarer å se noen grunn til hvorfor.

 

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Snusmumrikk skrev:

Derfor velger man andre merker enn kickbike. Skjønner ikke hvorfor alle skal ha kickbike. Det er bare ett merke av sparkesykkel. Jeg foretrekker helt klart høyere og større ståbrett. Dafynker de fint i mer terreng. Ulempen med høyere ståbrett er at det blir tyngre å sparke. Men jeg sparker aldri så... :P

 

Jeg var ikke klar over at det fantes andre merker da jeg kjøpte min for 4-5 år side 

Men jeg solgte den igjen når jeg måtte omplassere huskyen. Trengte forøvrig aldri å sparke når hun var på jobb da :P hadde mer en nok med å bremse, selv i oppoverbakker  :aww:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...