Gå til innhold
Hundesonen.no

Stresset valp


CamillaTS
 Share

Recommended Posts

De siste to dagene har det virket som om valpen ( 4 mnd i dag) stresser litt.

Hun «graver» på tepper og skal bite på alt og alle. Hun pleier å legge seg til ro i sofaen på kvelden, men nå har hun hoppet opp og ned av den, uten å finne roen. Hun sover godt om natten, og er rolig hjemme alene noen timer (ca 3-4 timer) på dagen. Vi har gode lufteturer og lek i Hagen, og har utfordret henne på finne godbiter i flaske etc for å få litt mental trening. 

Er dette en normal periode? Har hørt at valpen kan endre seg litt ved ca 4 mndr, utfordrer mer og skal vel begynne å miste tenner?

Er det noen som har noen råd?

Det er akkurat som hun leter etter ugagn å gjøre ? 

Vel akkurat nå sover hun på fanget.... ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, CamillaTS skrev:

De siste to dagene har det virket som om valpen ( 4 mnd i dag) stresser litt.

Hun «graver» på tepper og skal bite på alt og alle. Hun pleier å legge seg til ro i sofaen på kvelden, men nå har hun hoppet opp og ned av den, uten å finne roen. Hun sover godt om natten, og er rolig hjemme alene noen timer (ca 3-4 timer) på dagen. Vi har gode lufteturer og lek i Hagen, og har utfordret henne på finne godbiter i flaske etc for å få litt mental trening. 

Er dette en normal periode? Har hørt at valpen kan endre seg litt ved ca 4 mndr, utfordrer mer og skal vel begynne å miste tenner?

Er det noen som har noen råd?

Det er akkurat som hun leter etter ugagn å gjøre ? 

Vel akkurat nå sover hun på fanget... ❤️

Har det stått på lenge?

Nå har jeg bare hatt en valp, men det er i alle fall nylig og friskt i minnet :) Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har tenkt, analysert, overanalysert og konkludert på basis av en eller annen utvikling med hunden. Er hun ikke rolig? For rolig? Det der er da ikke likt henne? Hun må da være syk? Dyrlegen neste? Og når det snur: Hmmm... er hun stresset? Hvorfor slapper hun ikke av? Har hun det bra? Dyrlegen neste? Og når det roer seg igjen så er det på han igjen ... :D

Hvis hunden sover, spiser, leker, kan være alene og gir kontakt som før så ville ikke jeg overanalysert det. Valper utvikler seg i rasende tempo og ting endrer seg. Nå er vel din klar for tannfelling feks. Absolutt alt jeg har bekymret meg over har gått seg til og nå i en alder på 18mnd så har ting begynt å sette seg.

Om man skulle analysere noe likevel, så er det jo ofte for mye eller for lite aktivitet man snakker om. Jeg synes det dere beskriver av aktiviteter høres normalt ut. Og det valpen gjør høres også normalt ut. 4 timer alene for en valp på 4 måneder kan kanskje produsere litt overskuddsenergi? Det hadde det gjort hos min i alle fall. Det får dere evt bare leve med, så lenge dere er sikre på at valpen har det greit disse timene så går det seg nok til.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

Ja, dette er jo vår første hund, så jeg driver nok med litt overanalysering...

Hun er jo stort sett en rolig, fin liten valp, så det er nok ingen fare på ferde. Jeg prøver ro-trening i form av å ta henne på fanget og kose når hun blir helt rebell. Det pleier å funke.

Igjen, takk ?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...