Gå til innhold
Hundesonen.no

Stresset valp

Recommended Posts

De siste to dagene har det virket som om valpen ( 4 mnd i dag) stresser litt.

Hun «graver» på tepper og skal bite på alt og alle. Hun pleier å legge seg til ro i sofaen på kvelden, men nå har hun hoppet opp og ned av den, uten å finne roen. Hun sover godt om natten, og er rolig hjemme alene noen timer (ca 3-4 timer) på dagen. Vi har gode lufteturer og lek i Hagen, og har utfordret henne på finne godbiter i flaske etc for å få litt mental trening. 

Er dette en normal periode? Har hørt at valpen kan endre seg litt ved ca 4 mndr, utfordrer mer og skal vel begynne å miste tenner?

Er det noen som har noen råd?

Det er akkurat som hun leter etter ugagn å gjøre 😂 

Vel akkurat nå sover hun på fanget.... ❤️

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
6 timer siden, CamillaTS skrev:

De siste to dagene har det virket som om valpen ( 4 mnd i dag) stresser litt.

Hun «graver» på tepper og skal bite på alt og alle. Hun pleier å legge seg til ro i sofaen på kvelden, men nå har hun hoppet opp og ned av den, uten å finne roen. Hun sover godt om natten, og er rolig hjemme alene noen timer (ca 3-4 timer) på dagen. Vi har gode lufteturer og lek i Hagen, og har utfordret henne på finne godbiter i flaske etc for å få litt mental trening. 

Er dette en normal periode? Har hørt at valpen kan endre seg litt ved ca 4 mndr, utfordrer mer og skal vel begynne å miste tenner?

Er det noen som har noen råd?

Det er akkurat som hun leter etter ugagn å gjøre 😂 

Vel akkurat nå sover hun på fanget... ❤️

Har det stått på lenge?

Nå har jeg bare hatt en valp, men det er i alle fall nylig og friskt i minnet :) Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har tenkt, analysert, overanalysert og konkludert på basis av en eller annen utvikling med hunden. Er hun ikke rolig? For rolig? Det der er da ikke likt henne? Hun må da være syk? Dyrlegen neste? Og når det snur: Hmmm... er hun stresset? Hvorfor slapper hun ikke av? Har hun det bra? Dyrlegen neste? Og når det roer seg igjen så er det på han igjen ... :D

Hvis hunden sover, spiser, leker, kan være alene og gir kontakt som før så ville ikke jeg overanalysert det. Valper utvikler seg i rasende tempo og ting endrer seg. Nå er vel din klar for tannfelling feks. Absolutt alt jeg har bekymret meg over har gått seg til og nå i en alder på 18mnd så har ting begynt å sette seg.

Om man skulle analysere noe likevel, så er det jo ofte for mye eller for lite aktivitet man snakker om. Jeg synes det dere beskriver av aktiviteter høres normalt ut. Og det valpen gjør høres også normalt ut. 4 timer alene for en valp på 4 måneder kan kanskje produsere litt overskuddsenergi? Det hadde det gjort hos min i alle fall. Det får dere evt bare leve med, så lenge dere er sikre på at valpen har det greit disse timene så går det seg nok til.

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En valp trenger også ofte å lære og finne roen. Hjelp den med å finne teppet sitt og ligge i ro. Løper den derfra tar du den tilbake. Kos gjerne med den frem til den slapper av selv. 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk!

Ja, dette er jo vår første hund, så jeg driver nok med litt overanalysering...

Hun er jo stort sett en rolig, fin liten valp, så det er nok ingen fare på ferde. Jeg prøver ro-trening i form av å ta henne på fanget og kose når hun blir helt rebell. Det pleier å funke.

Igjen, takk 😊

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Når jeg er fornøyd med svingen, øker jeg avstanden og selvstendigheten. Sender fra lenger avstand, stikker tidligere ol. Så kjører jeg øvelser med hindervinge - tunnel - hindervinge i forskjellige variasjoner, hvor hunden skal plukke hindervingen selvstendig. Jeg trener også opptil 360 grader på en vinge, og setter dette i "kombinasjon" med to og tre vinger. Deretter setter jeg opp helt hinder og begynner "på nytt". Kort avstand, lavere hastighet og jobber på nytt svinger. Introduserer så bakbytter (svinge tight vekk fra meg). Veksler mellom disse, først på et hinder, så på to, og så på to med tunnel mellom, og mange andre variasjoner. Kjører også her bakside wrapper og s-svinger. Parallelt jobber vi med "inn" i forskjellige variasjoner - først på én vinge, deretter helt hinder 😊
    • 2018-valpen min er snart 5,5 måned og begynner å bli en stor og flott jente Hun er en liten håndfull på enkelte ting, men jeg tenker at det kommer seg med trening og alder. Ellers virker hun fortsatt veldig trygg og stabil, hun er sosial og tilgjengelig ovenfor folk og sosial ovenfor andre hunder. Likevel er hun ikke overdreven sosial, og begynner i større grad å velge meg i stedet for å løpe og leke med andre hunder helt av seg selv. Hun er fortsatt glad i å jage hunder som løper, og da blir man litt heit i hodet, men så lenge jeg får nådd inn til henne før det koker helt, er dette ganske så kontrollerbart. Trening om dagen går mest i fokusøvelser som søk og impulskontroll, da sistnevnte mangler det litt på  Øvelser der hun må tenke selv og tilbye etc. skaper en del frustrasjon, så for å ikke få det inn i treningen kjører vi helt korte økter med dette og med mye belønning. Ellers jobber vi som sagt med fokusøvelser, det takler hun bedre. Jeg vet ikke hvor høy hun er, men for halvannen uke siden viste vekta 22 kg. så nå har endelig den voldsomme veksten bremsa litt opp!      
    • Da tror jeg du skal slappe helt av. Høres helt normalt ut.
    • Mange løfter på leppa før de biter, også i lek. Ingenting å bekymre seg over. Når det gjelder hund så er det nok mye viktigere hvordan situasjonen/stembinga oppleves enn akkurat hva hunden gjør. Logring er ikke nødvendigvis bare logring, knitring er ikke bare knitring osv. Føler du ikke at det er en trussel så er det neppe det 😊 
    • I dag kjørte jeg fra Bodø til Tromsø. I hui og hast for å rekke en ferge slik at jeg, på sommerdekk, kunne komme meg hjem før vær og føre gjorde det umulig. Kanskje for godt denne sesongen.  Sånn et par timer før ferga kom det biler i mot og blinket med lysene. Jeg sakket ned farten, og langs E6, mellom to tunneler, stengt inne på veien av loddrett bergvegg på ene siden og autovern på andre siden hadde en elghund forvillet seg. Hunden var tydelig stressa og så nesten desperat ut. Panisk. Jeg skulle ønske at jeg kunne fortelle at jeg endte opp som helt i denne historien. Men det gjorde jeg ikke. Jeg kjørte videre. Der og da føltes det som om jeg ikke hadde noe valg. Og der og da tenkte jeg at det måtte da være andre på veien hvor ikke så mye sto på spill som for min del. Herregud som jeg angrer. Ser for meg blikket til den fine hunden fremdeles. Har saumfart trafikkmeldinger og lokalaviser etter nyheter om hunden, men finner ikke noe. Jeg håper så inderlig at det gikk bra til slutt. Neste gang får hjemreise være hjemreise uansett konsekvenser. Så akkurat nå lurer jeg på om jeg får sove i natt. Om jeg ikke får det, såmer det vel fortjent. Lesson learned.
  • Nylig opprettede emner