Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund urolig i bil


Kenzo
 Share

Recommended Posts

Hunden vår på snart 2 år er plutselig blitt så urolig i privatbilen vår, spesielt om vi begge (jeg og samboer) er sammen i bilen.

Tidligere var han totalt trygg i bil, og vi kunne gå fra han i bilen og f.eks en snartur inn på butikken uten problem. Nå bjeffer han fra vi starter bilen til vi kommer hjem igjen. Hvis vi f.eks drar på besøk til noen er han superstressa før vi drar, i bilen, men legger seg fint ned når vi skal hjem igjen. Vi har ikke gjort noen endringer og passer på å ikke stresse før vi drar og går gjerne en liten tur først så ha får gjort fra seg.

I arbeidsbilen til samboer så er han kjemperolig og kan være alene i bilen over lengre tid uten problemer. Vi kan også gå fra han og f.eks inn på butikk, slik at dette kun er et problem i vår private bil.

Er det noen som har tips til hvordan dette kan løses? Noe som jeg/vi kan gjøre? Han virker generelt stressa når det kommer til bilkjøring i vår private bil. Vi kjørte en tur på ca 2 timer, 4 timer totalt, hvor han var stressa hele tiden og holdt "stor-skjelling" hele veien, men vi måtte ta den turen desverre.

Til nå har vi prøvd å avlede med godt (men godbiter er uinteressant generelt), la han sitte i baksete, vi sitter sammen med han, med bur, uten bur, be han om å være stille, ikke si noe, stoppe bilen og ikke gjøre noe før han roer seg, så kjører vi videre (fordi han ikke skal forbinde kjeftingen med at "det skjer noe") og flere ting.
 

Jeg er rett og slett rådløs, vil jo gjerne kunne ta han med på biltur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette har vart noen mndrs tid, så jeg tror ikke det er dekkskifte desverre :/ og så er det jo bare i vår bil. Den er riktig nok en eldre modell og arbeidsbilen er åretsmodell.  Dette var ikke et problem før etter sommeren i grunn. Han blir heller ikke ofte forlatt, så han burde ikke forbinde det med det heller, det er jo også et større problem når vi er to, kontra hver for oss.

noen tips til hvordan jeg kan gjøre han trygg igjen? Er desverre ikke noen adferdskonsulenter I området som jeg kan forhøre meg med heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, lijenta skrev:

Kan det være at ha har forventninger i bilen? Altså forventninger til at det skal skje noe? Eller har han blitt bilsyk og husker det for gost?

Spørs om det ikke er forventninger ja. Det skjer jo alltid noe når vi drar i bilen, tur, besøke folk etc.

Han har aldri vært bilsyk heldigvis eller hatt negative erfaringer i bil. Vi har hele tiden vært så fornøyde med at han bestandig har vært så trygg i bil og lett å ha med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Kenzo skrev:

Spørs om det ikke er forventninger ja. Det skjer jo alltid noe når vi drar i bilen, tur, besøke folk etc.

Han har aldri vært bilsyk heldigvis eller hatt negative erfaringer i bil. Vi har hele tiden vært så fornøyde med at han bestandig har vært så trygg i bil og lett å ha med seg.

Det kan være grunnen til at han jazzer seg opp da. Få lagt inn endel turer som bare blir biltur ut og parker hjemme før du tar han med til butikken også videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...