Gå til innhold
Hundesonen.no

Teoretisk sp: energisk og førerorientert hund?


Guest Mira2.0
 Share

Recommended Posts

Jeg hadde for flere år siden en utrolig intens jack russel. Vi gikk kurs med brukshundklubben, stort sett sammen med doberman. Han var rå på alt av lydighet og spor. Han hadde en intensitet og arbeidsvilje som jeg kjenner jeg savner mye. Familiehunden her er en bulldog (dorset), og er ikke veldig arbeidsglad og ikke veldig førerorientert heller, men snill og grei.

Når hun har forlatt oss og barna er store ønsker jeg meg en hund med de samme egenskapene som terrieren, men som kan gå overens med både folk og dyr. Han taklet ikke folk med mindre han var "på komando", f.eks ved fot, eller dekk.  Da kunne han ikke brydd seg mindre. Men løs eller i bånd var han et mareritt for alle andre enn meg selv. Dette til tross for sosialisering og trening fra han var liten. Det var det som til slutt felte ham. 

Jeg savner å kunne terpe på plassering, lære inn nye øvelser, ha en dønn stødig innkalling og en hund som er ivrig i sporet, som liker å jobbe for lek, ikke bare nedlater seg til å gjøre noe hvis det er sjans om en pølsebit - for å sette det litt på spissen. Størrelsen spiller liten rolle, men helst ikke så liten som terrieren. 

 

Hvilke raser kan passe inn i dette? Må jo forberede meg på ny valp om ti år :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...