Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunden er kun rolig i 2 av 3 rom i huset..?


Dores
 Share

Recommended Posts

Husyken har blitt ett år nå, og begynner på noen måter snart å bli en levelig hund å ha i hus! Nå er situasjonen slik at dersom jeg setter meg inn på kontor-rommet hjemme, eller legger meg på soverommet, så følger han som regel etter og legger seg ned og sovner, så lenge han har fått mosjon nok osv. Det som jeg synes er rart, er at dersom jeg er i stua, og forsåvidt er helt passiv eller egentlig gjør hva som helst, så er han hele tiden gira og klarer ikke å slappe av. Da går han rundt og stjeler julegaver, piper og styrer på, stjeler oppvaskkosten osv. Det har heller ikke noe å si om jeg rydder vekk alt som kan stjeles, da skaper han bare baluba på alternativt vis. Jeg har trent ganske mye på en gå-og-legg-deg-kommando, men den har han vanskelig for å forså, og han ligger maks et halvt minutt. Å binde han fast på kort line funker dårlig det også. Hvordan kan det ha seg at han er så rolig alle andre steder enn stua? Det skjer ikke noe mer i stua enn andre steder heller. Han er også rolig hvis han får legge seg på verandaen, men det er ikke ønskelig å la han gå ut og inn hele tiden. Temperaturen på alle rommene er noenlunde lik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Dores skrev:

Husyken har blitt ett år nå, og begynner på noen måter snart å bli en levelig hund å ha i hus! Nå er situasjonen slik at dersom jeg setter meg inn på kontor-rommet hjemme, eller legger meg på soverommet, så følger han som regel etter og legger seg ned og sovner, så lenge han har fått mosjon nok osv. Det som jeg synes er rart, er at dersom jeg er i stua, og forsåvidt er helt passiv eller egentlig gjør hva som helst, så er han hele tiden gira og klarer ikke å slappe av. Da går han rundt og stjeler julegaver, piper og styrer på, stjeler oppvaskkosten osv. Det har heller ikke noe å si om jeg rydder vekk alt som kan stjeles, da skaper han bare baluba på alternativt vis. Jeg har trent ganske mye på en gå-og-legg-deg-kommando, men den har han vanskelig for å forså, og han ligger maks et halvt minutt. Å binde han fast på kort line funker dårlig det også. Hvordan kan det ha seg at han er så rolig alle andre steder enn stua? Det skjer ikke noe mer i stua enn andre steder heller. Han er også rolig hvis han får legge seg på verandaen, men det er ikke ønskelig å la han gå ut og inn hele tiden. Temperaturen på alle rommene er noenlunde lik.

Jeg tenker det kan ha noe med ditt aktivitetsnivå i de enkelte rommene å gjøre. De rommene hundene er rolig i er typiske være-i-ro-rom. Han har ikke lært seg å slappe av selv om du er aktiv. Hvordan du skal få han til å slappe av der også vil sikkert ta litt tid da uro har blitt en vane for hunden. Hvis du klarer å ignoere den og rydde vekk ting slik at den tilslutt legger seg så vil de med tiden bli bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er temperaturen i stua i forhold til på soverommet? 

 

EDIT: Så at det hadde du jo allerede skrevet noe om - beklager! Men noenlunde lik? Det er ikke helt likt da? 

Jeg måtte ro-trene alaska huskyen min på vårt første kurs. Jeg bandt han bak bilen min, og belønna han hver gang han ikke løp i sirkler og ula. Dvs ikke rare belønningen de 5 første kurskveldene.. Den 6 kurskvelden ramla polletten ned, og da klarte han å være såpass rolig at vi kunne jobbe med noe annet enn å ikke løpe rundt i sirkler og hyle :P 

Det var en tålmodighetsprøve, og skrekkelig frustrerende! Men når det førstes hadde gått inn hva som ble forventa, så var det enkelt å generalisere det til andre situasjoner der han ble litt vel høy. Det er verdt et forsøk? :) 

Endret av 2ne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...