Gå til innhold
Hundesonen.no

Er dette samme dama?


Katharina
 Share

Recommended Posts

  • Svar 150
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det er vel så enkelt som at nei - man jager ikke dyr uten at man har en særdeles god grunn for det. 

Jeg syns det er på sin plass å slå ned på å faktisk forfølge dyr tett oppi demi nesten 10 minutter! Jeg liker jo ville dyr og blir fasinert når jeg ser dem, men det hadde aldri falt meg inn å forfulgt

Posted Images

Just now, spot said:

:)

sett at du får ei elgku og en kalv foran bilen, på vei med høye gjerder på begge sider slik at det ikke er enkelt for dyra å komme seg unna. Kjører du etter dem for å se bedre ? Over flere minutter i raskt tempo? Hva med saueflokk? Ku? hundene dine? Løse hester? Er det ok?  . 

 

Det er ikke engang tillatt å forfølge vilt med motorkjøretøy under jakt uten spesialtillatelse

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ikke hun farmen deltageren som gikk ut først ha ett sjekkeprogram på TV? Også plutselig så ble det ikke noe av? Kanskje det er fordi Tv2 da fant ut hva deltageren har gjort tidligere? Jeg vet ikke men fikk med meg at hun skulle ha ett sjekkeprogram på TV. Dem reklamerte for det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Shokata skrev:

Mener du at det er normalt at folk jager sau med bil? :o 

Og skulle det nå være tilfelle... er det liksom ok det da? Jeg sliter litt med å synes det
 

Nei, jeg synes jo ikke det. Særlig fordi sau ikke akkurat er bygget for fart og spenning, men det er et vanlig syn at de løper foran biler... Skal alle som kjører bak dem straffedømmes, da? Det blir et problem.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Meg skrev:

sett at du får ei elgku og en kalv foran bilen, på vei med høye gjerder på begge sider slik at det ikke er enkelt for dyra å komme seg unna. Kjører du etter dem for å se bedre ? Over flere minutter i raskt tempo? Hva med saueflokk? Ku? hundene dine? Løse hester? Er det ok?  . 

 

Det er ikke engang tillatt å forfølge vilt med motorkjøretøy under jakt uten spesialtillatelse

Nei, jeg ville ikke kjørt etter ei elgku, en saueflokk, hester etc., ettersom dette er et dagligdags syn, men jeg ser ikke bort i fra at jeg hadde brukt litt tid på å se, fotografere, filme en ulveflokk, og det tror jeg veldig mange hadde gjort. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Pringlen skrev:

Nei, jeg synes jo ikke det. Særlig fordi sau ikke akkurat er bygget for fart og spenning, men det er et vanlig syn at de løper foran biler... Skal alle som kjører bak dem straffedømmes, da? Det blir et problem.

Jeg jager sau flere ganger i uka.  Ikke foran bilen, men foran sykkel og når jeg er ute og løper.  Sauen legger på sprang, og har som regel ikke vett på å løpe ut i skauen før den har løpt et godt stykke på veien.  Og sau treffer jeg på "over alt" hvor jeg jeg løper eller sykler....  Det samme gjør alle andre brukere av det "friluftsområdet" hvor jeg trener.  Vi bør vel straffes alle mann da.  Det er jo ingen prinsipiell forskjell på å jage sau eller ulv.

Når det gjelder rovdyr så har det gått alt for langt.  Det er alt for strenge krav til når man kan skyte ulv eller bjørn for å beskytte egne beitedyr.  I tilfelle med Sveen hvor han felte en bjørn for å hindre angrep på egne dyr, mener jeg dommen er feil.  Det burde være en selvfølge at man kan skyte i et slikt tilfelle.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, 2ne skrev:

Interssant argument, det må jeg tenke litt på, gitt. 

Tror du er i overkant litt hårsår hvis du reagerer på at jentene på Hundesonen kalles jentene...  uansett alder... :)

Det hadde helt sikkert gått greit om noen hadde skrevet "gutta på Hundesonen"....  ikke sant... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Shokata skrev:

Det føles skikkelig snålt å sammenligne dette, men hva søren hadde folk sagt om noen gjorde dette mot en saueflokk?

Mange hadde sagt at det har vært helt OK, basert på hvordan fde oppfører seg i trafikken. At sau sprenges og skades som følge at folk kjører etter saueflokker på veien over lengre strekker er slett ikke uvanlig. For oss som har hytter eller hus i beiteområder, så er det nesten et daglig syn i sommerhalvåret. De som får tilsnakk skjønner sjeldent alvoret.

Dog er det riktignok ikke helt sammenliknbart, en vill ulv er ikke like vandt med bil som den gjengse sau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt var mest at jeg ikke synes det er særlig pent å jage sau heller. 
Mulig det finnes en hel masse folk som gjør det, men det blir ikke mer greit av den grunn. 
De sauene jeg har møtt langs veien må være fryktelig avvikende da, ettersom de ikke løper som idioter langs veien i x antall minutter (eller så kan det ha noe med at jeg ikke bruker bilen for å jage dem, jeg venter på at de skal få dytta på plass hjernen og flytte seg FRA veien :P ) 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, maysofie skrev:

 

Dog er det riktignok ikke helt sammenliknbart, en vill ulv er ikke like vandt med bil som den gjengse sau.

Enig i at det ikke er helt sammenlignbart, men en del ulver har nå en bekymringsfull og farlig atferd hvor den oppsøker bebyggelse, og bokstavelig talt kommer helt inn på gårdsplassen hos folk.  Så den blir vel kanskje ikke så veldig stresset av verken folk eller biler.  Slike ulver bør selvsagt tas ut da de vil prege sine avkom og atferden vil kunne gå i arv.  Det bør også de mest ihuga vernere forstå, da det faktisk vil bidra til å verne om ulvestammen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, spot skrev:

Enig i at det ikke er helt sammenlignbart, men en del ulver har nå en bekymringsfull og farlig atferd hvor den oppsøker bebyggelse, og bokstavelig talt kommer helt inn på gårdsplassen hos folk.  Så den blir vel kanskje ikke så veldig stresset av verken folk eller biler.  Slike ulver bør selvsagt tas ut da de vil prege sine avkom og atferden vil kunne gå i arv.  Det bør også de mest ihuga vernere forstå, da det faktisk vil bidra til å verne om ulvestammen.

Unntatt at innavlen alt er for stor ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Shlush skrev:

Unntatt at innavlen alt er for stor ?

Det er fint det, så kanskje de dør ut av seg selv.  Vi har alt for lite villmark igjen i Norge til å kunne ha en levedyktig ulvestamme, og ulven er langt i fra utrydningstruet globalt sett.  Se bare på Russland hvor de finnes i tusentals.  Dessuten går ikke ulv i hop med verken beitedyr / levedyktige bygder eller jakt med løs hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, spot skrev:

Det er fint det, så kanskje de dør ut av seg selv.  Vi har alt for lite villmark igjen i Norge til å kunne ha en levedyktig ulvestamme, og ulven er langt i fra utrydningstruet globalt sett.  Se bare på Russland hvor de finnes i tusentals.  Dessuten går ikke ulv i hop med verken beitedyr / levedyktige bygder eller jakt med løs hund.

Er det dummeste jeg har lest på lenge! Klart vi har nok villmark... Bare at nordmenn er så ***** egoistiske at dele? Nei? Det kan man ikke! Vi bygger ut i naturen og forventer vi å få være i fred... Tåpelig, det er det dette er!

Men... nå har vi vell spora litt av tråden...

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, spot skrev:

Tror du er i overkant litt hårsår hvis du reagerer på at jentene på Hundesonen kalles jentene...  uansett alder... :)

Det hadde helt sikkert gått greit om noen hadde skrevet "gutta på Hundesonen"....  ikke sant... :)

 

Lille venn, nå skal jeg prøve å forklare deg noe...Jeg går ut fra at de fleste på Sonen er myndige, altså over 18 år. Nå er det helt sikkert regionale forskjeller ute og går men for meg og en hel del andre , så er jenter ( og gutter) unge mennesker, gjerne pre-pubertale eller i tidlige tenår. Å kalle kvinnene her på Sonen for 'jenter' oppleves av meg som tåpelig og/eller nedlatende.. Akkurat som min åpning i dette innlegget her.. ;) 

15 minutter siden, spot skrev:

Det er fint det, så kanskje de dør ut av seg selv.  Vi har alt for lite villmark igjen i Norge til å kunne ha en levedyktig ulvestamme, og ulven er langt i fra utrydningstruet globalt sett.  Se bare på Russland hvor de finnes i tusentals.  Dessuten går ikke ulv i hop med verken beitedyr / levedyktige bygder eller jakt med løs hund.

Hvis man skal 'forvalte ' våre ville dyr ut fra den målestokken, så kan vi  jo bare like godt utrydde elg i Norge? For det er da plenty av elg i våre naboland og som de fleste har fått med seg, elg er ikke ufarlig..

Dels så er de innblandet i ikke helt få trafikkulykker pr.år , også med dødelig utgang og så trekker de jo ikke sjeldent inn i bebyggelsen på høst/vinter til stor sjenanse for beboerne, i mange tilfeller. At så store og potensiellt livsfarlige dyr trekker inn i bebyggelsen , må jo være et tegn på at det er for lite villmark igjen og at de begynner og oppvise en skummel adferd i forhold til mennesker..ikke sant? 

Så jeg kan ikke se noe poeng med å beholde elg i Norge? Glemte jo å si at de kan påføre plantefelt ikke helt ubetydelig skade også og åkrer, så jeg skjønner ikke hvorfor man ikke har utryddet dem for lengst her i Norge? 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, spot said:

Jeg jager sau flere ganger i uka.  Ikke foran bilen, men foran sykkel og når jeg er ute og løper.  Sauen legger på sprang, og har som regel ikke vett på å løpe ut i skauen før den har løpt et godt stykke på veien.  Og sau treffer jeg på "over alt" hvor jeg jeg løper eller sykler...  Det samme gjør alle andre brukere av det "friluftsområdet" hvor jeg trener.  Vi bør vel straffes alle mann da.  Det er jo ingen prinsipiell forskjell på å jage sau eller ulv.

Når det gjelder rovdyr så har det gått alt for langt.  Det er alt for strenge krav til når man kan skyte ulv eller bjørn for å beskytte egne beitedyr.  I tilfelle med Sveen hvor han felte en bjørn for å hindre angrep på egne dyr, mener jeg dommen er feil.  Det burde være en selvfølge at man kan skyte i et slikt tilfelle.

Jeg pleier ikke jage sau foran veibanen/stien/grusveien. jeg pleier å stoppe slik at de kan gå ut av veien. Jager man dem, virker det som de blokker litt og bare fortsetter å løpe der det er enklest å løpe. Eller, enda enklere, har jeg en bøtte i bilen, hiver jeg litt grus oppi den og lokker dem ut av veien :) De tror det er kraftfôr (hilsen en som har jobbet med sau). 

Nei det er ingen prinsipiell forskjell på å jage sau, ku, eller ulv. Jeg synes rett og slett ikke man skal gjøre det. 

 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Meg skrev:

Jeg pleier ikke jage sau foran veibanen/stien/grusveien. jeg pleier å stoppe slik at de kan gå ut av veien. Jager man dem, virker det som de blokker litt og bare fortsetter å løpe der det er enklest å løpe. Eller, enda enklere, har jeg en bøtte i bilen, hiver jeg litt grus oppi den og lokker dem ut av veien :) De tror det er kraftfôr (hilsen en som har jobbet med sau). 

Nei det er ingen prinsipiell forskjell på å jage sau, ku, eller ulv. Jeg synes rett og slett ikke man skal gjøre det. 

 

Da må jeg nok ha med meg ei bøtte når jeg er ute og trener...  og lokke sau ut av veibanen eks antall ganger i løpet av en treningstur.  Blir effektiv trening det... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, spot said:

Da må jeg nok ha med meg ei bøtte når jeg er ute og trener...  og lokke sau ut av veibanen eks antall ganger i løpet av en treningstur.  Blir effektiv trening det... :)

 

Ser den. Du får ta en vannskål eller en pose i stedet. Det gjør samme nytte.. poenget var dog å ikke jage dyr unødvendig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Lill med Perfect image er fremdeles aktiv med collie oppdrett både med lang og korthår. Enklest er nok å ta kontakt på Facebook med henne privat, tror ikke hun har tilgang på Messenger på kennel siden sin dessverre. Hun venter et korthårskull i disse dager (uke 17) og jeg vet hun har noen spennende planer fremover også. Verdt å ta kontakt, eventuelt mase litt om du allerede har sendt henne en melding! Ikke sikkert du får svar sånn helt med en gang da den dama har mange baller i luften, kan ikke annet enn å bøye meg i støvet for arbeidet hun gjør. 😂    Tine (kennel laabanden) som er tagget over her har i hvert fall 1 om ikke 2 korthårs hannhunder ledig akkurat nå, og er vel ikke utelukket at det blir en kort/langhårsparring der i fremtiden, men det kommer helt ann på hvilken hannhund det blir på kortis tispa hennes i fremtiden.  Ann Gjertrud (Kennel NoorWay) er jeg usikker på om avler fremdeles, men er ikke sånn kjempe kjempelenge siden jeg så en annonse fra henne så sant jeg husker rett. Hun var aktiv her inne før, om du søker på Noor, Ninja eller Miyagi (usikker på hvordan det skrives) så finner du henne nok. Men er ellers vanskelig å finne på nett om dagen svjv.  Hadde anbefalt @Kensington Gate , men tror ikke hun avler pr.d.d.    Du kan søke opp norsk collie markedsplass på Facebook, der deles det annonser. 😊 NCK fikk ny nettside for ikke så kjempelenge siden, men oppdateringene har gått sakte dessverre.   
    • Jeg kan ikke se å finne Kennel NoorWay noe sted - verken gjennom Google eller Facebook. Har du mulighet til å sende en lenke? Ellers noterer jeg meg resten av det du skriver, og vil legge stor vekt på gemytt! Takk for hjelpen 
    • Tusen takk for gode tips! Her har jeg litt å sjekke ut 
    • Jeg soser rundt i valpefeber, feriefeber og ferieplanlegging...
    • Ja, det kommer til å bli brukt sekk til valpen. Men vi har lyst til å kanskje leie en hytte og ta små dagsturer med både valp og godt voksen hund.  Sykkelturer utgår pga det blir for tungt med 30+ kg i sykkelvogn.  Alt kommer til å gå på valpens premisser.  Men vi vil gjerne ha turterreng som er ganske flatt, pga eldre hund med hofteplager, og pga tung sekk i krevende, kupert terreng er skummelt.  Setter gjerne tips på turrterreng, eller lettgåtte turer: hele sørlandet, Telemark og Asker område På forhånd tusen takk
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...