Gå til innhold
Hundesonen.no

Allround hunderase? :)


Anni
 Share

Recommended Posts

2 timer siden, Anni skrev:

Vet at schæfer har mye problemer med hoftene, (verre enn andre store raser)  pga at ryggen har blitt så "skakk" de siste tiårene. Mens HG har den "orginale" rette ryggen? 

HD er det minste problemet på schäfer. HD statistikken har ikke vært så bra som den er nå på over 20 år faktisk. Det har ingenting med avfallende kryss å gjøre heller. En ganske vanlig myte dessverre. Brukslinjer på schäfer, som har "rettere rygg" er disponert for HD i like stor grad som utstillingslinjene. 

Sitat

Syns det er litt trist om mange HG er ustabile ?

Jeg kjenner til 3-4 HGer, og kun en av dem er stabil å regne, han er til gjengjeld godkjent redningshund. Dog ikke noe som har kommet gratis på noen måte. Rasen er ikke noe veldig til brukshundemne. De andre HGene jeg kjenner til har mentale brister. Kommer ofte til uttrykk i usikkerhet mot mennesker, men også ovenfor hunder og miljø generelt. Det er mange raser som passer til det du skisserer, så jeg ville lagt HG på hylla med mindre det er en rase du virkelig vil ha. Det er greiere å velge en rase med større sannsynlighet for et bedre utgangspunkt mentalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 100
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

HD har ingenting med ryggens helling å gjøre. Det er en utviklingsdefekt som rammer hunder som er genetisk disponert for det - oftere i noen raser enn andre. Min rase har mellom 20-25% HD uten at de h

Størrelse har minimalt å si så lenge hunden er i god form. Cavalieren min på 6kg gikk lett en 10-timers fjelltur.

Har HG. Kul type, tåler og krever mye aktivisering, liten radius og god med fremmede hunder - spesielt løse. ...Men ikke så god med fremmede mennesker. Vi snakker opp på to bein og bjeffe i fjese

Posted Images

10 minutes ago, tillien said:

Prøver egentlig bare å forstå hva du mente med "mentale brister" i forrige innlegg. Og hvor utbredt det evt er i rasen sammenlignet med andre raser. For jeg får ikke en hund med mentale brister som er usikre på folk til å gå opp med familiehund eller turhund. Det er vel strengt tatt noe som ikke bør avles på til noe som helst.

Hvis du også tenker på "mentale brister" som manglende kamplyst og at den "ikke er den tøffeste i gaten" så har vi nok en forskjellig definisjon på begrepet "mentale brister". I mitt hode er det noe man rett og slett ikke ønsker i avl. Enten hunden skal brukes i IPO, spor eller som sofahund.

Huff, det høres ikke bra ut. Vet du om de alle var fra samme oppdretter/linjer - altså om det er et generelt problem i rasen eller om det er begrenset til enkelte oppdrettere eller linjer?

 

Forskjellige linjer, også import. 

 

Ja, jeg er enig med deg der, men jeg har skjønt at det er forskjellige meninger der ute. :P For meg er det å være usikker og bjeffe på folk ikke ønskelig. For andre er det tydeligvis ikke like viktig...

Jeg vet om en hvit gjeter som ble brutt etter første moment på en mentaltest. Dvs. etter tilgjengelighets/hilsemomentet. Hunden taklet det ikke. 

Nei, lav kamplyst er ikke en mental brist. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
På 17.12.2017 at 8:48 PM, Wilhelmina skrev:

Størrelse har minimalt å si så lenge hunden er i god form. Cavalieren min på 6kg gikk lett en 10-timers fjelltur.

Det stemmer ikke når det kommer høyere fart enn gangfart inn i bildet. Nå har ikke jeg erfaring med hund som løper etter hest, men jeg har erfaring med hund som løper etter hundespann, og små hunder klarer ikke tempoet over lang tid, uansett hvor spreke og god form de er i. Med en gang det blir litt snø, terreng eller fart, så klarer de ikke å henge på over lang tid. Jeg vil tippe du får litt det samme problemet med hest også, selv om skrittfart ikke er spesielt raskt. Så jeg ville styrt unna både de små rasene og de tungt bygde rasene. 

Langhåra belgisk fårehund kan nok passe hvis du trives med den type farte og energi. De er ekstremt mye raskere enn labradorer i både hode og kropp. Jeg vil ikke si at de er vimsete, men alt går fort og det kan fort gjøre at de gir et vimsete inntrykk. De har en del jakt i seg. Ikke så mye i form av å lete etter vilt, men mye i form av å løpe etter ting/dyr som beveger seg. Men så godt som alle hunder med litt fart og guts i seg har også jakt. Du får ikke en hund som har trekklyst, er god å trene med, rask og sprek nok til å trives på 3 timerstur med hest osv, men samtidig er uinteressert i alt annet. Det er en grunn til at daffe, uinteresserte og late hunder er enkle hunder. Vil man ha fart og aktivitet, så må man ta hele pakka og trene fram det man ønsker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Snusmumrikk skrev:

Det stemmer ikke når det kommer høyere fart enn gangfart inn i bildet. Nå har ikke jeg erfaring med hund som løper etter hest, men jeg har erfaring med hund som løper etter hundespann, og små hunder klarer ikke tempoet over lang tid, uansett hvor spreke og god form de er i. Med en gang det blir litt snø, terreng eller fart, så klarer de ikke å henge på over lang tid. Jeg vil tippe du får litt det samme problemet med hest også, selv om skrittfart ikke er spesielt raskt. Så jeg ville styrt unna både de små rasene og de tungt bygde rasene. 

Langhåra belgisk fårehund kan nok passe hvis du trives med den type farte og energi. De er ekstremt mye raskere enn labradorer i både hode og kropp. Jeg vil ikke si at de er vimsete, men alt går fort og det kan fort gjøre at de gir et vimsete inntrykk. De har en del jakt i seg. Ikke så mye i form av å lete etter vilt, men mye i form av å løpe etter ting/dyr som beveger seg. Men så godt som alle hunder med litt fart og guts i seg har også jakt. Du får ikke en hund som har trekklyst, er god å trene med, rask og sprek nok til å trives på 3 timerstur med hest osv, men samtidig er uinteressert i alt annet. Det er en grunn til at daffe, uinteresserte og late hunder er enkle hunder. Vil man ha fart og aktivitet, så må man ta hele pakka og trene fram det man ønsker. 

Mja. Man har jo de terrierrasene som faktisk er laget for å holde følge med hest en hel jaktdag. Parson og border feks. Vel får man jaktlyst og krutt i pakka, men de er ikke laget for å arbeide vekk fra fører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, mokken skrev:

Innenfor den allround bruken som skisseres i startinnlegget så synes jeg det er ganske mange alternativer, spørsmålet er jo hvilke type hund man trives med i hverdagen. Happy go lucky, avbalansert,  reservert, energisk?  

Jeg hadde tittet på engelsk springer spaniel,  collie,  sheltie, puddel, buhund, golden eller dalmis (om røytingen er overkommelig). 

Har ikke noe i mot at det er en litt energisk hund, men inne bør den klare å holde seg rolig. Ikke nødvendig men gjerne litt reservert for fremmede så jeg slipper at hunder blir fra seg av glede for å hilse om vi skulle møte noen på tur. Labradoren min blir jo helt overlykkelig om vi møter noen ? Men kan godt være glad i folk men ikke sånn labradorglaf hvis du skjønner. Kan godt være overlykkelig om det er folk hunden kjenner, bare helst ikke så mye med fremmede. 

Har tenkt på både puddel og dalmatiner. Tror ikke jeg vil ha sheltie eller buhund.

14 timer siden, Siri skrev:

HD har ingenting med ryggens helling å gjøre. Det er en utviklingsdefekt som rammer hunder som er genetisk disponert for det - oftere i noen raser enn andre. Min rase har mellom 20-25% HD uten at de har noe som helst hellende overlinje eller langt, fallende kryss. 

Jeg har hørt flere ganger at det er ryggen til schæfer som har blitt så dårlig fordi hellingen har blitt så stor. Men vet jo at de fleste større raser kan slite med HD.  

13 timer siden, Artemis skrev:

 

Vel, som det poengteres her i tråden så høres jo alle raser ut som håpløse valg. Det nevnes jo nesten bare negative ting. Slik tenker jeg at hvis du ønsker deg en turkamerat og kan leve med at hunden din ikke er den tøffeste i gaten så er hvit gjeter greit nok. Jeg hadde et mye bedre inntrykk av hvit gjeter før jeg ble kjent med rasen selv. En jeg kjenner er på sin fjerde hvite gjeter på få år. De tre første døde eller ble avlivet pga. helse i ung alder. Den fjerde er heller ikke frisk. Nå tenker jeg at vedkommende dessverre har vært veldig uheldig heller enn at dette er normen. Men disse er heller ikke unike. 

Schäferen har mer enn nok sykdom å stri med, det sier jeg ikke noe på, men jeg tror nok ikke at den hvite gjeteren er noe spesielt mye sikrere kort helsemessig. 

Jeg kunne aldri tenkt meg hvit gjeter nå som jeg har blitt bedre kjent med rasen. Igjen så spørs det på jo hvilke egenskaper man ønsker i en hund. Jeg ønsker kamplyst i min hund. For meg er det viktig å kunne finne en god forsterker som min hund er villig til å gå gjennom ild og vann for å få. For andre er ikke dette viktig i det hele tatt. Jeg foretrekker også hunder som heller er litt for frempå enn tilbaketrukne. For andre så gjør det ikke noe at hunden er forsiktig av seg, men jeg ønsker ikke å måtte bruke tid på å få hunden trygg på gå ut til figurant på en rundering f.eks. 

Kamplyst er ikke så viktig for meg egt, men vil ikke ha en veldig pysete hund heller. En midt imellom kanskje. Veldig uflaks at han har mistet så mange HG pga sykdom :/ Da tok jeg vel litt feil når jeg trodde det var en veldig frisk rase... 

12 timer siden, Tommy skrev:

Har HG. Kul type, tåler og krever mye aktivisering, liten radius og god med fremmede hunder - spesielt løse.

...Men ikke så god med fremmede mennesker. Vi snakker opp på to bein og bjeffe i fjeset på de. Jeg må være veldig årvåken når jeg er ute og går tur, i tilfelle noen kommer rundt husveggen eller går mot oss med intensjon om å hilse. Han sliter litt med allergi, men er frisk utover det. Går på Atarax, som gjør allergien veldig håndterbar.

Jeg kjenner til oppdretter med veldig stabile hunder og som gjør det ganske greit i IPO, men jeg har og møtt flere smånevrotiske. Skal du ha HG må du for all del oppleve dyra til oppdretter, helst i ulike situasjoner. Min syns f.eks det er greit om det kommer to fremmede inn i leiligheten, men er det tre går det ikke. Og ingen fremmede går ute, med unntak av andre hundeeiere med hund. Gitt at de hundene ikke er boxere eller store pudler. Komplisert hundeliv.

Høres jo ut som fine hunder, men ikke så bra om den reagerer sånn mot andre :/ Jeg har omtrent bare hørt positivt om rasen, så er bra jeg fikk høre det negative også. 

12 timer siden, Sprettballen skrev:

HD er det minste problemet på schäfer. HD statistikken har ikke vært så bra som den er nå på over 20 år faktisk. Det har ingenting med avfallende kryss å gjøre heller. En ganske vanlig myte dessverre. Brukslinjer på schäfer, som har "rettere rygg" er disponert for HD i like stor grad som utstillingslinjene. 

Jeg kjenner til 3-4 HGer, og kun en av dem er stabil å regne, han er til gjengjeld godkjent redningshund. Dog ikke noe som har kommet gratis på noen måte. Rasen er ikke noe veldig til brukshundemne. De andre HGene jeg kjenner til har mentale brister. Kommer ofte til uttrykk i usikkerhet mot mennesker, men også ovenfor hunder og miljø generelt. Det er mange raser som passer til det du skisserer, så jeg ville lagt HG på hylla med mindre det er en rase du virkelig vil ha. Det er greiere å velge en rase med større sannsynlighet for et bedre utgangspunkt mentalt. 

Det at hekkende kryss kun er en myte var nytt for meg. Trodde ikke det var bra for dem med så svai rygg. Men tror ikke det er helt feil at det er en del sykdom på rasen? HG er ikke noe jeg virkelig har hatt superlyst på, men har hatt interesse av den. 

Akkurat nå, Snusmumrikk skrev:

Det stemmer ikke når det kommer høyere fart enn gangfart inn i bildet. Nå har ikke jeg erfaring med hund som løper etter hest, men jeg har erfaring med hund som løper etter hundespann, og små hunder klarer ikke tempoet over lang tid, uansett hvor spreke og god form de er i. Med en gang det blir litt snø, terreng eller fart, så klarer de ikke å henge på over lang tid. Jeg vil tippe du får litt det samme problemet med hest også, selv om skrittfart ikke er spesielt raskt. Så jeg ville styrt unna både de små rasene og de tungt bygde rasene. 

Langhåra belgisk fårehund kan nok passe hvis du trives med den type farte og energi. De er ekstremt mye raskere enn labradorer i både hode og kropp. Jeg vil ikke si at de er vimsete, men alt går fort og det kan fort gjøre at de gir et vimsete inntrykk. De har en del jakt i seg. Ikke så mye i form av å lete etter vilt, men mye i form av å løpe etter ting/dyr som beveger seg. Men så godt som alle hunder med litt fart og guts i seg har også jakt. Du får ikke en hund som har trekklyst, er god å trene med, rask og sprek nok til å trives på 3 timerstur med hest osv, men samtidig er uinteressert i alt annet. Det er en grunn til at daffe, uinteresserte og late hunder er enkle hunder. Vil man ha fart og aktivitet, så må man ta hele pakka og trene fram det man ønsker. 

Riktig at man bør ha stor hund om man skal ha mye fart ja. Vet jeg må trene mye med hunden når jeg vil ha en med mye fart, men jeg elsker hund og hest og er mye ute, men hadde vært mye enklere om man kan ta ut hunden på tur med hesten samtidig. Vil også ha en hund som trekker siden jeg syns det er utrolig gøy. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
14 minutter siden, Anni skrev:

 Det at hekkende kryss kun er en myte var nytt for meg. Trodde ikke det var bra for dem med så svai rygg. Men tror ikke det er helt feil at det er en del sykdom på rasen? HG er ikke noe jeg virkelig har hatt superlyst på, men har hatt interesse av den. 

For hellende kryss og overdrevne vinkler er et problem. Det er ikke en myte. Men det har ikke noe med HD å gjøre. De kan like gjerne få HD om de har rett rygg med normalt hellende kryss og normale vinkler bak. Schäfer har mye helseproblemer, og hvit gjeter er utviklet fra schäfer, så den har utgangspunkt i akkurat de samme genene, de samme problemene, bare at den tar utgangspunkt i mye færre individer (for å få den hvite). Jeg har kjent en god del hvite gjetere, og de har faktisk ikke hatt så mye helseproblemer som jeg vet om. Men det har vært mye tull med gemyttet på dem. Mye usikkerhet som på en del av dem har bikka til utagering mot folk. De fleste har vært eid av folk som vil trene med dem, og det har vært en utfordring pga manglende arbeidsvilje og/eller usikkerhet på folk og miljø. Så jeg er ikke så fryktelig imponert over dem. Jeg ville faktisk heller valgt schäfer. Det er riktignok mye dårlige individer der og, men det er en stor rase og mye mer å velge i. Er du veldig nøye med å sjekke helsa til hele slekta og finner en oppdretter som tar helse, geemytt og bruksegenskaper på alvor, kan du få en veldig fin hund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ikke ut som dalmatiner er et dumt alternativ :) De regnes jo og som "hestehunder", før i tiden løp de ved siden av hestevognene og passet på. Utholdende og sterke hunder. Jeg synes det er en skikkelig bra allrounder, kan brukes til det aller meste. 

Men om du ikke vil ha hår som setter seg overalt så er det nok ikke rasen for deg. For du får hvite hår overalt. Jeg synes det er skikkelig verdt det da, en herligere hunderase finnes ikke i min bok :wub: 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Snusmumrikk skrev:

For hellende kryss og overdrevne vinkler er et problem. Det er ikke en myte. Men det har ikke noe med HD å gjøre. De kan like gjerne få HD om de har rett rygg med normalt hellende kryss og normale vinkler bak. Schäfer har mye helseproblemer, og hvit gjeter er utviklet fra schäfer, så den har utgangspunkt i akkurat de samme genene, de samme problemene, bare at den tar utgangspunkt i mye færre individer (for å få den hvite). Jeg har kjent en god del hvite gjetere, og de har faktisk ikke hatt så mye helseproblemer som jeg vet om. Men det har vært mye tull med gemyttet på dem. Mye usikkerhet som på en del av dem har bikka til utagering mot folk. De fleste har vært eid av folk som vil trene med dem, og det har vært en utfordring pga manglende arbeidsvilje og/eller usikkerhet på folk og miljø. Så jeg er ikke så fryktelig imponert over dem. Jeg ville faktisk heller valgt schäfer. Det er riktignok mye dårlige individer der og, men det er en stor rase og mye mer å velge i. Er du veldig nøye med å sjekke helsa til hele slekta og finner en oppdretter som tar helse, geemytt og bruksegenskaper på alvor, kan du få en veldig fin hund. 

Hvis det skulle bli at det blir den type hund kommer jeg nok til å se på schæfer allikevel da, og se nøye på oppdrettere. 

Er enda litt usikker på rase, men har mye tid å tenke på :) passer ikke helt med ny hund enda, men liker å tenke på raser i forveien. 

Da hadde jeg ikke helt feil med at det ikke var bra at noen schæferene får for svai rygg da. 

Du som har schæfer: tror du at det er en rase som kan passe for meg? 

2 timer siden, Lola Pagola skrev:

Høres ikke ut som dalmatiner er et dumt alternativ :) De regnes jo og som "hestehunder", før i tiden løp de ved siden av hestevognene og passet på. Utholdende og sterke hunder. Jeg synes det er en skikkelig bra allrounder, kan brukes til det aller meste. 

Men om du ikke vil ha hår som setter seg overalt så er det nok ikke rasen for deg. For du får hvite hår overalt. Jeg synes det er skikkelig verdt det da, en herligere hunderase finnes ikke i min bok :wub: 

 

Har blitt litt forelska i den ja. Blir nok ikke kvitt hundehår uansett med mindre jeg velger en puddel... Er jo vant med labrador så overlever nok litt røyting. Kunne vært ett + om det ikke var så ille med hår, men til gjengjeld drar vel ikke en dalmis med så mye møkk inn som hunder med mer pels. Sjeldent man får alt man vil ha i en hund.

Annen fordel med dalmatiner så vidt jeg har skjønt er at de takler varmen litt bedre enn de med mye pels. Labradoren min vil helst bare ligge i skyggen på de varmeste sommerdagene, så må ta tur veldig tidlig/sent. Og om vinteren har de det greit så lenge de får dekken og potesokker? Og at de helst vil være inne om det er veldig mye regn ute? ? 

Rasen er i vært fall høyt på vurderingslista. 

Er det en forholdsvis enkel hund å trene? Alle hunder har sine unoter, det vet jeg jo. 

De dagene det ikke blir rideturer kommer hunden til å få 1-2 timer tur, enten løpe løs i skogen eller joggetur eller trekke meg på ski/sykkel. 

Kommer nok til å prøve litt lydighet daglig også. Tror du det er nok for en så energisk hund? 

Vurderer dalmatiner, kongepuddel, schæfer, toller. Uff endrer mening fort på raser jeg vil ha ?? bra jeg har god tid på å tenke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
2 timer siden, Anni skrev:

Hvis det skulle bli at det blir den type hund kommer jeg nok til å se på schæfer allikevel da, og se nøye på oppdrettere. 

Er enda litt usikker på rase, men har mye tid å tenke på :) passer ikke helt med ny hund enda, men liker å tenke på raser i forveien. 

Da hadde jeg ikke helt feil med at det ikke var bra at noen schæferene får for svai rygg da. 

Du som har schæfer: tror du at det er en rase som kan passe for meg? 

Jeg har ikke schäfer. Jeg har tervueren (og husky) :) Jeg mente bare at jeg heller hadde valgt en schäfer etter nøye utvalgte linjer enn en hvit gjeterhund :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anni skrev:

Er enda litt usikker på rase, men har mye tid å tenke på :) passer ikke helt med ny hund enda, men liker å tenke på raser i forveien. 

Da hadde jeg ikke helt feil med at det ikke var bra at noen schæferene får for svai rygg da. 

Det er et lite vepsebol å stikke fingrene inn i, å diskutere eksteriøret på schäfer. Det er fryktelig mye meninger rundt hva som er for mye hellende kryss og hva som er passe, så det har jeg ikke tenkt å skrive så mye om. Men det er sant at for overdrevne vinkler ikke er positivt ift. verken utholdenhet og arbeidsegenskaper. Schäfer er en traver, og skal ha et såkalt energibesparende trav som gjør at de kan trave over lange avstander uten å bli slitne. Det er her vinklene og eksteriøret på schäferen kommer inn. Så er det uenighet hva som er et optimalt eksteriør for at rasen skal inneha disse egenskapene.

6 timer siden, Anni skrev:

Du som har schæfer: tror du at det er en rase som kan passe for meg? 

Jeg har hatt schäfer, og skal ha det igjen, riktig nok etter brukslinjer og ikke utstillingslinjer, og jeg tror jeg ville kikket på andre raser før jeg kikket på schäfer. Det er klart at en moderat schäfer etter utstillingslinjer kunne passet til den hverdagen du skisserer, men jeg tror det er andre raser som passer bedre. Brukslinjet schäfer (som ofte er mer moderat vinklet) ville jeg ikke valgt om du ikke har større ambisjoner om trening. Brukslinjene er i hovedsak avlet mot hundesport og tjeneste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Snusmumrikk skrev:

Jeg har ikke schäfer. Jeg har tervueren (og husky) :) Jeg mente bare at jeg heller hadde valgt en schäfer etter nøye utvalgte linjer enn en hvit gjeterhund :) 

Åja :) ved første øyekast syntes jeg at profilbildet ditt var schæfer? så det var tervuren nå :)

13 timer siden, Sprettballen skrev:

Det er et lite vepsebol å stikke fingrene inn i, å diskutere eksteriøret på schäfer. Det er fryktelig mye meninger rundt hva som er for mye hellende kryss og hva som er passe, så det har jeg ikke tenkt å skrive så mye om. Men det er sant at for overdrevne vinkler ikke er positivt ift. verken utholdenhet og arbeidsegenskaper. Schäfer er en traver, og skal ha et såkalt energibesparende trav som gjør at de kan trave over lange avstander uten å bli slitne. Det er her vinklene og eksteriøret på schäferen kommer inn. Så er det uenighet hva som er et optimalt eksteriør for at rasen skal inneha disse egenskapene.

Jeg har hatt schäfer, og skal ha det igjen, riktig nok etter brukslinjer og ikke utstillingslinjer, og jeg tror jeg ville kikket på andre raser før jeg kikket på schäfer. Det er klart at en moderat schäfer etter utstillingslinjer kunne passet til den hverdagen du skisserer, men jeg tror det er andre raser som passer bedre. Brukslinjet schäfer (som ofte er mer moderat vinklet) ville jeg ikke valgt om du ikke har større ambisjoner om trening. Brukslinjene er i hovedsak avlet mot hundesport og tjeneste. 

Jeg har i vært fall hørt at det ikke er bra med før bua rygg. 

Og hvis jeg velger schæfer blir det ikke brukslinjer, men en av utstillingslinjer? har lyst til å prøve mye forskjellig med hunden, men mest tur og lydighet + prøve andre ting for gøy 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Katharina skrev:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=110687318

tenkte på deg og hester :thumbs:

har ikke lest hele tråden da...

Tusen takk :) Veldig fin hund! Men passer ikke helt med ny hund enda, jeg tenker bare litt i forkant ? Tror Grand Donois blir en litt for stor hund, og litt før kort levetid ? De blir jo sjeldent mer enn 8 år... 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider



Har blitt litt forelska i den ja. Blir nok ikke kvitt hundehår uansett med mindre jeg velger en puddel... Er jo vant med labrador så overlever nok litt røyting. Kunne vært ett + om det ikke var så ille med hår, men til gjengjeld drar vel ikke en dalmis med så mye møkk inn som hunder med mer pels. Sjeldent man får alt man vil ha i en hund.
Annen fordel med dalmatiner så vidt jeg har skjønt er at de takler varmen litt bedre enn de med mye pels. Labradoren min vil helst bare ligge i skyggen på de varmeste sommerdagene, så må ta tur veldig tidlig/sent. Og om vinteren har de det greit så lenge de får dekken og potesokker? Og at de helst vil være inne om det er veldig mye regn ute? [emoji28] 
Rasen er i vært fall høyt på vurderingslista. 
Er det en forholdsvis enkel hund å trene? Alle hunder har sine unoter, det vet jeg jo. 
De dagene det ikke blir rideturer kommer hunden til å få 1-2 timer tur, enten løpe løs i skogen eller joggetur eller trekke meg på ski/sykkel. 
Kommer nok til å prøve litt lydighet daglig også. Tror du det er nok for en så energisk hund? 
Vurderer dalmatiner, kongepuddel, schæfer, toller. Uff endrer mening fort på raser jeg vil ha [emoji85][emoji85] bra jeg har god tid på å tenke. 


Jeg opplever egentlig ikke at min takler varmen bedre enn venners pelshunder i grunn, han foretrekker skyggen på varme dager. Men er ikke noe problem å gå tur altså midt på dagen, men blir jo litt daffere av det.
Min blir gjerne med på tur i regnet, tur frister uansett vær eller temperatur [emoji5] Men regndekken er lurt da, de bruker overraskende lang tid på å tørke.
Dekken er fint om vinteren, og potesokker ved behov (Min klarer nesten ikke å gå når han blir kald på potene, stivner helt. Er rundt -10/15. ).

Synes absolutt aktivitetsnivået du legger deg på høres passende ut.
Jeg synes det er en lettlært rase ja. Godbiter er knall motivasjon for de fleste. Jeg bruker klikker, og noen triks har han lært seg på 2-3 klikk... :)

Og nei, drar ikke med seg møkk inn. Kan ha ramlet i et gjørmehull på tur, og være hvit igjen før man har kommet hjem igjen [emoji3]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest hovedinnlegget ditt tenkte jeg storpuddel med en gang... Nå har jeg lest hele tråden og sett at du har fått mange fine innspill om rasen, så jeg skal ikke utbrodere særlig mer. Men en kortklippet storpuddel er "vedlikeholdsfri", og begge mine (dvs, alle tre om jeg tar med hun som ikke lever lenger) ville elsket det livet du skisserer! ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12/29/2017 at 4:27 PM, Lola Pagola skrev:


 

 


Jeg opplever egentlig ikke at min takler varmen bedre enn venners pelshunder i grunn, han foretrekker skyggen på varme dager. Men er ikke noe problem å gå tur altså midt på dagen, men blir jo litt daffere av det.
Min blir gjerne med på tur i regnet, tur frister uansett vær eller temperatur emoji5.png Men regndekken er lurt da, de bruker overraskende lang tid på å tørke.
Dekken er fint om vinteren, og potesokker ved behov (Min klarer nesten ikke å gå når han blir kald på potene, stivner helt. Er rundt -10/15. ).

Synes absolutt aktivitetsnivået du legger deg på høres passende ut.
Jeg synes det er en lettlært rase ja. Godbiter er knall motivasjon for de fleste. Jeg bruker klikker, og noen triks har han lært seg på 2-3 klikk... :)

Og nei, drar ikke med seg møkk inn. Kan ha ramlet i et gjørmehull på tur, og være hvit igjen før man har kommet hjem igjen emoji3.png
 

 

Begynner å bli forelska i dalmatiner?? turene blir nok kortere enn normalt når det regner veldig mye, men det er ikke så ofte det da. Føler at de kan passe meg ? står litt på dem og kongepuddel, men er usikker på om en puddel drar noe bedre enn en labrador. Er visst usikkert om puddler vil trekke eller ikke. Noen er flinke andre skjønner ikke greia. Og jeg syns det er så gøy med snørekjøring? om det ikke hadde vært for behovet å ha hunden løs hadde jeg kanskje tatt husky. Men de kan ikke gå løs så. Og de har ikke den allroundern jeg ønsker når jeg vil prøve ut litt forskjellig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12/29/2017 at 5:04 PM, Ulrikke skrev:

Etter å ha lest hovedinnlegget ditt tenkte jeg storpuddel med en gang... Nå har jeg lest hele tråden og sett at du har fått mange fine innspill om rasen, så jeg skal ikke utbrodere særlig mer. Men en kortklippet storpuddel er "vedlikeholdsfri", og begge mine (dvs, alle tre om jeg tar med hun som ikke lever lenger) ville elsket det livet du skisserer! ;) 

Står veldig mellom storpuddel og dalmatiner selv om de er 2 helt forskjellige raser? de røyter ikke da, det er ett pluss. Trakk dine puddler? Hunden jeg evt får kommer jo ikke til å bo med en gjeng huskyer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anni skrev:

Står veldig mellom storpuddel og dalmatiner selv om de er 2 helt forskjellige raser? de røyter ikke da, det er ett pluss. Trakk dine puddler? Hunden jeg evt får kommer jo ikke til å bo med en gjeng huskyer ?

Tispa trakk i fjor vinter! Hannhunden ble 2 sommer, så han prøvde jeg ikke særlig med i fjor... Denne vinteren har vært "skiløs" pga skulderskade.

Sjekk "storpuddel"grupper på Facebook feks. Mange bilder av pudler på skitur der, i sele ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1/1/2018 at 9:28 PM, Ulrikke skrev:

Tispa trakk i fjor vinter! Hannhunden ble 2 sommer, så han prøvde jeg ikke særlig med i fjor... Denne vinteren har vært "skiløs" pga skulderskade.

Sjekk "storpuddel"grupper på Facebook feks. Mange bilder av pudler på skitur der, i sele ;)

Hm får tenke litt tror jeg :) blir nok en stund til jeg skal ha hund, vil bare tenke. Storpuddel er mer aktuelt om det er mer sikkert at den ønsker å trekke 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.1.2018 at 6:47 PM, Anni skrev:

Begynner å bli forelska i dalmatiner?? turene blir nok kortere enn normalt når det regner veldig mye, men det er ikke så ofte det da. Føler at de kan passe meg ? står litt på dem og kongepuddel, men er usikker på om en puddel drar noe bedre enn en labrador. Er visst usikkert om puddler vil trekke eller ikke. Noen er flinke andre skjønner ikke greia. Og jeg syns det er så gøy med snørekjøring? om det ikke hadde vært for behovet å ha hunden løs hadde jeg kanskje tatt husky. Men de kan ikke gå løs så. Og de har ikke den allroundern jeg ønsker når jeg vil prøve ut litt forskjellig. 

Jeg kjenner 3 storpuddler (av forskjellige linjer) og samtlige trekker bra. Den ene trekker veldig bra, men han er en veldig aktiv type som antageligvis har mer "av alt" ift den gjennomsnittlige storpuddelen. :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anni skrev:

Hm får tenke litt tror jeg :) blir nok en stund til jeg skal ha hund, vil bare tenke. Storpuddel er mer aktuelt om det er mer sikkert at den ønsker å trekke 

Puddel er vel ikke det dårligste valget, om du vil ha noe som trekker :)

https://www.washingtonpost.com/news/animalia/wp/2016/03/17/once-upon-a-time-poodles-raced-in-the-iditarod-they-werent-half-bad/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mokken skrev:

Jeg kjenner 3 storpuddler (av forskjellige linjer) og samtlige trekker bra. Den ene trekker veldig bra, men han er en veldig aktiv type som antageligvis har mer "av alt" ift den gjennomsnittlige storpuddelen. :)  

Det som er litt risky at det kan hende den trekker/kan hende den ikke vil ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Pringlen skrev:

Brukt som sledehunder også ja?? det var nytt for meg! De puddlene sto det at vokste opp med huskyer da, men kan vel lære seg og trekke allikevel. Jeg tenker snørekjøring på ski/sykkel med 1 hund da. Liker både puddler og dalmatinere veldig godt! Får se med tiden. Tenker jeg må møte folk som har rasene og møte flere individer. 

Puddel kjenner jeg bare 1 mellompuddel, kjenner ingen dalmatinere. Så skal prøve å møte noen 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Ikke at det hjelper problemet, men om dere ønsker å få bukt med lukt især på sommeren, så finnes det luktfjerningsprodukter også til utendørs bruk. Tjoppe kvittering og krav i posten til naboen er ikke dumt heller, selv om det trolig aldri skjer noe…
    • Jeg ville blitt så sinna at dette hadde jeg gjort: Tatt hundebæsjen deres og kastet (ikke lagt den pent) inn mot inngangspartiet deres. Opp etter dør og vegger. Hver enste bæsj! Og jeg hadde aldri gitt meg. De skulle virkelig fått oppleve hvor ekkelt dette er!   Men siden vedkommende er agressiv/voldelig så hadde jeg kanskje gjort det litt i smug...
    • Hei! Jeg har en whippet som har blitt syk, og ingen vet foreløpig hva som feiler han. Lurer derfor på om noen av dere har erfaring med det samme. Han har alltid vært litt merkelig i magen, men det siste året har det tatt av med 5 omganger heftig diaré. Det har gått over etter noen dager skånefôr og probiotika, men i desember kom første runde hvor han fikk en kraftig infeksjon i mage/tarm som krevde behandling med antibiotika. Da ble det også oppdaget b12-mangel, så det har han fått tilskudd av. Det ble mistenkt fôrintoleranse, så han startet på et veterinærfôr for sensitiv mage som han har gått på siden. Han ble frisk igjen, og magen har vært ok (men fortsatt ikke helt bra.) For en uke siden ble han syk igjen. Først diaré, og etter hvert ble formen verre og verre. På torsdag måtte vi dra til veterinær, og det ble bekreftet en ny infeksjon i tarmene og denne gangen har han også fått sår i slimhinnen på innsiden av leppene (hele veien på begge sider). Han har ikke matlyst og vil ikke drikke noe særlig. Det hører også med til historien at han ble operert for urinstein (struvitt) i januar, i tilfelle det kan kobles opp mot noe som er relevant for infeksjonen han har fått. Det er jo nødt til å ligge en sykdom bak som fører til at dette er et tilbakevendende problem - er det noen som har peiling på hva det kan være? (Han får selvfølgelig oppfølging av en dyktig veterinær, men er veldig interessert i å høre om noen har lignende erfaringer)
    • Port så den ikke kommer inn til dere om det er mulig? Antar porten blir pissa ned uansett, men er i hvert fall ett hakk bedre enn inngangspartiet.  Du kan jo også politianmelde, spørs om de gjør så mye, men da har du hvert fall ett papirspor om hendelsene hvor eier har vært truende. Vet ikke om det finnes noen form for tvisteråd etc man eventuelt kan kontakte om sånt.  Du kan prøve med citrus i innkjørselen din, det er jo en lukt mange hunder ikke liker og dermed unngår. Eventuelt så finnes det jo mange slike sprayer å få kjøpt som skal hjelpe mot tisselukt i det minste, sånn at de ikke går på do der igjen. Spørs hvor bra det funker ute da. Må nok eventuelt føres på, på nytt ganske ofte.  Ikke den kjekkeste eller første løsningen, men det er jo et alternativ om eier ikke er tilsnakkende og voldelig. Ser folk i statene bruker noen sånne "fuglekasser" med veldig høy/lys/ultrasonisk tone på som bare hundene hører som de skrur på når nabohundene er ute hvis de bjeffer kontinuerlig. Kanskje noe sånt kan fungere som aversiv for å gå på do i hagen dere også? Kan kanskje fungere med bevegelsessensor istedenfor lyd sensor?  Ryom Ultralyd Dyreskremmer: Solcelle & IP44 utendørs (skadedyrbutikken.no)  eller  RYOM Dyreskremmer: Beskytt mot uønskede dyr! (skadedyrbutikken.no) Sprinklerannlegg som har bevegelsessensor? Bonus om naboen får seg en dusj, og i det minste får du spylt bort/vannet ut tisset så det ikke lukter så altfor ille.  🙈 Dog synes noen hunder at vann er hysterisk morsomt også, så det kan jo få motsatt effekt ifht å ikke få den inn i hagen. Er du skikkelig desperat så finnes denne saken også: Både vann og lyd. Skremme bort uønskede dyr? Da blir det dette produktet! (skadedyrbutikken.no) Disse er jo ikke direkte skadelige for hunden, men den kan klart bli redd. Det er jo tross alt et aversiv uansett hvordan man ser på det. Riktig plassering så uskyldige ikke blir "offer" er viktig med slike løsninger tenker jeg. Disse vil jo også utløses av alle andre dyr som vandrer forbi, dere, barn og andre(postbud, gjester f.eks). Så om dere ender opp med noe slikt så må det plasseres lurt tenker jeg. 
    • Hei! Jeg har et stort problem! Flyttet inn i huset vårt for 1 år siden. Nabohunden bæsjer og tisser ned veggen/pottene med inngangspartiet vårt, dette skjer flere ganger iløpet av uken.  Jeg og samboer har flere ganger prøvd å gå i dialog med naboen uten bedring.Uansett hvor mange ganger vi må si ifra så blir det ingen bedring, naboen gir fulstendig fa@#€n !   Naboen har vært vanskelig,agressiv og vist en truende atferd når vi har tatt kontakt. Jeg synst dette er svært ubehagelig da en annen nabo informerte  oss om en voldsepisode mot en annen . Vi instalerte ringerklokke kamera grunnet problemet. har flere opptak der hundeeiern er tilstede og lar hunden pisse/bæsje uten å gripe inn/ opptak når hunden er uten tilsyn.  hunden går ned  innkjørselen vår og helt inn til inngangspartiet for å tisse/bæsje.   Vi synst dette er helt forferdelig ekkelt! Vi har flere småbarn som går inn og ut dørene som drar med seg dette inn i gangen. Jeg har brukt mange timer/dager  på skrubbing/vasking for å fjerne lukten i gangen!  sommeren var værst! Kunne ikke oppholde oss med innkjørselen da lukten var ekstrem og varm pisselukt slo oss rett i ansiktet. Spylte veggene,trappa,pottene og bakken flere kvelder og helte på med flere liter eddik for å døyve lukten mest mulig 🤢🤢🤢 kjøpte 2 dyre Potter rett før 17 mai som ble nedpissa etter 2 uker. Forsatt pissemerker som jeg ikke får bort.    Jeg ORKER ikke mer. Dette er uutholdelig!!    Hva kan vi gjøre for å få slutt på dette ?           
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...