Gå til innhold
Hundesonen.no

Allround hunderase? :)


Anni
 Share

Recommended Posts

Tenker på egen hund når jeg en gang kommer til å flytte. Nå bor jeg med foreldre og en labrador + katt. Men tenker mye på en rase som vil passe spesielt til meg senere når jeg flytter. 

Jeg driver også med ridning, så hadde vært ett + om hunden kunne læres opp til å bli med på rideturer. Altså bør den kunne gå løs. (Rir i skog med lite trafikk) Det kan ikke labradoren pga, hvis vi møter noen og han går løs bryr han seg ikke om jeg roper, han vil hilse på dem og er litt overlykkelig. Ikke så kult om de er redd hunder, selv om han aldri vil noen vondt. 

Tenker i utgangspunktet middels-stor hund. 

Kommer til å gå ca. 1 - 2 timer tur som hovedtur om dagen. 

Kan godt trene en del mentalt med hunden også, fint om hunden er litt "allround" og kan brukes til litt forskjellig. Tenker ikke konkurransenivå, men vil gjerne prøve agility, lydighet, spor, snørekjøring for gøy. Hunden kommer også til å få bli med på joggeturer.

Må gå bra med katt og helst barn da jeg er tante, og vet aldri om jeg en gang blir mamma i fremtiden. 

Pels er ikke så viktig. Gjør meg ingenting om hunden trenger dekken, men syns det er gøy å børste og stelle også. (Hesten jeg rir kan jeg børste og flette og ordne lenge med, og syns det er gøy også) Men helst ikke hår som setter seg fast overalt. Labrador går greit, men helst ikke mer røyting enn det da jeg ikke er superglad i å vaske. 

Må også klare rolige dager så jeg ikke må ut på langtur i dårlig vær ? Noe jeg må med labradoren da han ikke bryr seg og det pøsregner eller er iskaldt ute?

Bør helst gå bra sammen med andre hunder. Kommer til å sosialisere hunden mye osv. 

Jo friskere rase jo bedre. Kjedelig med mye sykdom. (Labradoren jogga jeg mye med før, men han må gå på glykosamin tabketter som kjøpes for sånn 300kr pakka hos dyrlege pga ofte vondt i ledd osv, og blir lett halt) 

Vet det sannsynligvis ikke er en rase som vil være perfekt på alle kriteriene, men det er det jeg kommer til å bruke hunden til og håper det er noen raser der ute som kan passe godt til livsstilen min ❤ Håper på svar

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 100
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

HD har ingenting med ryggens helling å gjøre. Det er en utviklingsdefekt som rammer hunder som er genetisk disponert for det - oftere i noen raser enn andre. Min rase har mellom 20-25% HD uten at de h

Størrelse har minimalt å si så lenge hunden er i god form. Cavalieren min på 6kg gikk lett en 10-timers fjelltur.

Har HG. Kul type, tåler og krever mye aktivisering, liten radius og god med fremmede hunder - spesielt løse. ...Men ikke så god med fremmede mennesker. Vi snakker opp på to bein og bjeffe i fjese

Posted Images

12 timer siden, mushi skrev:

Hva med en golden retriever? Ser et par av dem som løper etter hester her i området. I fantastisk god form! 

Naboen hadde en golden, og han var veldig lat. Kunne bli med på tur men var lite fart i han. Men han kan jo ha vært ett unntak. Er redd de også har samme helseproblemer som labrador? Det at de kan få vondt i ledd osv skal visst være vanlig hos rasen. Så vidt jeg har kjøpt det kan det være arvelig? Og kommer de hvis man roper når de ser noen de vil hilse på? 

Kommer til å vurdere den? men vil gjerne vite om andre alternativer også :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Mirapusen skrev:

Min golden er stallhund, i tillegg til at vi har trent litt agility, lydighet og hundekjøring for morro skyld. Greieste stallbikkja jeg har vært borti, og veldig grei å ha med på tur med hesten.

 

16.thumb.jpg.dc43f37f6cc264c31236a595e8981a5c.jpg

Så han trekker litt på ski? :) labben min var flink til å trekke før han ble kastrert. Men nå gidder han ikke mer enn noen kilometer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anni skrev:

 Og kommer de hvis man roper når de ser noen de vil hilse på? 

 

 

DET er trening, trening og atter trening. Du må bare sørge for å være kulere enn det/de du møter på tur :-)

Jeg tenker at de fleste retrievere passer for deg, men noen (som f.eks flat og jaktvariantene) har litt mer driv i seg enn andre. Mange golden jeg møter på min vei er litt "daffe", akkurat som mange labradorer er spinnville som ungdommer, men er behagelige som voksne. Men her er det også store individforskjeller og ikke minst forskjell på eiere som sørger for store ujevnheter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anni skrev:

Så han trekker litt på ski? :) labben min var flink til å trekke før han ble kastrert. Men nå gidder han ikke mer enn noen kilometer. 

Min trekker ikke så mye, men det er nok like mye fordi jeg ikke har prioritert å trene på det. Men hun løper gjerne ved siden av eller foran når jeg går på ski, og kan gjerne gå langt. Trakk greit i spann, tror hun ble mer motivert av å løpe sammen med andre.

Ang late golden tror jeg mange blir sånn fordi folk tenker at de er rolige familiehunder og gir dem lite mosjon, og derfor blir de feite og late. Min har alltid vært sprek, trente sammen med travhestene i flere år og gått masse lange turer i fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Karianski skrev:

DET er trening, trening og atter trening. Du må bare sørge for å være kulere enn det/de du møter på tur :-)

Jeg tenker at de fleste retrievere passer for deg, men noen (som f.eks flat og jaktvariantene) har litt mer driv i seg enn andre. Mange golden jeg møter på min vei er litt "daffe", akkurat som mange labradorer er spinnville som ungdommer, men er behagelige som voksne. Men her er det også store individforskjeller og ikke minst forskjell på eiere som sørger for store ujevnheter. 

Har trent mye med min. Men ikke sjans for at han kan bli med hestene på tur. Ser han noen han vil hilse på og jeg roper stopper han og ser på meg, som om han tenker "jeg hører deg, skal bare hilse på de her først så kommer jeg" ? han kan innkalling men er en litt "skal bare" hund. Vil ha en hund som er litt er lydig av natur. Kanskje vil høre litt mer. Vi kan trene lydighet og han kan gjøre det bra i 5-10min hvis jeg har godbiter, så går han lei og vil leke 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Mirapusen skrev:

Min trekker ikke så mye, men det er nok like mye fordi jeg ikke har prioritert å trene på det. Men hun løper gjerne ved siden av eller foran når jeg går på ski, og kan gjerne gå langt. Trakk greit i spann, tror hun ble mer motivert av å løpe sammen med andre.

Ang late golden tror jeg mange blir sånn fordi folk tenker at de er rolige familiehunder og gir dem lite mosjon, og derfor blir de feite og late. Min har alltid vært sprek, trente sammen med travhestene i flere år og gått masse lange turer i fjellet.

Trenger ikke å trekke veldig mye, men kan være gøy på ski eller sykkel om hunden er villig til å trekke ?når labrador n  ville trekke var det kjempegøy! Men trekkgunder kan jo ikke gå løs. jeg rir en x-traver og rir 1-2 mil ett par ganger i uka. Og det vil jo bli lenger enn ellers i uka når jeg bare skal gå/jogge med hunden. Men hunden kommer jo til å få en del tur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anni skrev:

Men flatcoated: trenger de nye mer enn en labrador i aktivitet? Åpen for mer mental trening. Ser for meg at de trekker mer enn en lab/golden på ski. 

Ingen av mine trenger spesielt mye aktivitet etter min mening, men de har kanskje et "høyt" krav minimumsaktivitet. Dvs gode turer hvor de kan får brukt kroppen, men de takler fint å ha rolige dager hvor det ikke skjer så mye. Men det må helt klart være flest dager med godt med aktivitet. 

Mine trekker på ski, spesielt gode på nedoverbakker og bortover, ikke så gode i oppoverbakker. Eldstemann (på 5) er helt klart best, yngste er bare 2,5 år har kun hatt noen få skiturer bak seg. Er ikke så mye snø i Østfold ;-) 

Jeg tror ikke en flat nødvendigvis trenger mer enn en labrador, og så lenge du er på en del hesteturer hvor den kan få løpt og brukt seg godt vil jeg tro at du uansett får en harmonisk flat om du også legger vekt på rotrening når den er liten. Men jeg hadde lagt inn noen hodeøkter innimellom. De har godt av å bruke hodet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Karianski skrev:

Ingen av mine trenger spesielt mye aktivitet etter min mening, men de har kanskje et "høyt" krav minimumsaktivitet. Dvs gode turer hvor de kan får brukt kroppen, men de takler fint å ha rolige dager hvor det ikke skjer så mye. Men det må helt klart være flest dager med godt med aktivitet. 

Mine trekker på ski, spesielt gode på nedoverbakker og bortover, ikke så gode i oppoverbakker. Eldstemann (på 5) er helt klart best, yngste er bare 2,5 år har kun hatt noen få skiturer bak seg. Er ikke så mye snø i Østfold ;-) 

Jeg tror ikke en flat nødvendigvis trenger mer enn en labrador, og så lenge du er på en del hesteturer hvor den kan få løpt og brukt seg godt vil jeg tro at du uansett får en harmonisk flat om du også legger vekt på rotrening når den er liten. Men jeg hadde lagt inn noen hodeøkter innimellom. De har godt av å bruke hodet.

 

Ca. Hvor mye tur får dine om dagen? 

Og er de veldig "på" under lydighetstrening? Vil trene en del lydighet, da jeg vil ha en hund jeg kan stole på fra hesteryggen. 

Er ikke veldig mye snø på Hedmarken der jeg bor heller,  men drar jo en del til foreldrene mine sin hytte, der er det en del snø. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anni skrev:

Naboen hadde en golden, og han var veldig lat. Kunne bli med på tur men var lite fart i han. Men han kan jo ha vært ett unntak. Er redd de også har samme helseproblemer som labrador? Det at de kan få vondt i ledd osv skal visst være vanlig hos rasen. Så vidt jeg har kjøpt det kan det være arvelig? Og kommer de hvis man roper når de ser noen de vil hilse på? 

En Golden skal ikke være lat. Enten er det grunnet dårlig avl (de har blitt avlet mer og mer for utstilling og for å oppfylle ønsket om rolig familiehund) eller så er det hva eiere gjør med hunden. Forer man en Golden god og rund og lufter den 3x10 minutter daglig så er det klart de blir late. Og siden de er ekstremt tilpassningsdyktige så finner de seg gjerne i det også uten altfor mye drama. Personlig tror jeg mange late Goldener er skapt av eiere og ikke av gener.

Når det er sagt, så ER det forskjell i aktivitetsnivå i forskjellige linjer. Rene jaktlinjer (aka jaktgolden) er det ingen som vil kalle hverken lat eller treg. For de fleste blir det vel hakket for mye av både fart og entusiasme. Men mellom sofapotetene og jaktlinjene så finner man mellomting. Bare sørg for å finne en oppdretter som passer ditt behov. Se etter en oppdretter som driver med noe mer med hundene sine enn bare utstilling, så blir det nok en aktiv og glad hund. Å gå oppdretter etter i sømmene når det gjelder helse er også løsningen på dine ledd/helsebekymringer. HD og AD er ikke et stort problem fra seriøse oppdrettere i dag, men sikker kan man ikke være. Det er du ikke med noen andre raser heller. Dessuten, en passe bygd (ikke for stor), passe trent, normalvektig Golden har mindre sjanse til å bli plaget av HD om den skulle utvikle det.

Når det gjelder dette med å ha hunden løs, så er retrieverne absolutt hunder hvor det skal være mulig. De er førerorienterte og har som regel ikke altfor sterk viltinteresse. Mulig du trente med Labradoren, men trente du rett og nok? :) Jada, en del av dem er ekstremt sosiale og glade i alt og alle og vil gjerne hilse, men med god og systematisk trening fra dag 1, så skal det være fullt mulig. En ting å han i bakhodet er at retrievervalper er usannsynlig søte og når de står og spinner av begeistring når hvem som helst kommer forbi, så har hvem som helst en tendens til å smelte helt og komme stormende bort med ett stort «ååååå hælledussen!», kos, klapp og klem. Det hjelper IKKE på å dempe den sosiale biten for å si det mildt. Jeg snakker av erfaring her :) Nei, hold slik hilsing med tilfeldig forbipasserende til et minimum fra dag en, så har man et mye bedre utgangspunkt.

Så er det helt sikkert også mange andre raser som kan passe :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, tillien skrev:

En Golden skal ikke være lat. Enten er det grunnet dårlig avl (de har blitt avlet mer og mer for utstilling og for å oppfylle ønsket om rolig familiehund) eller så er det hva eiere gjør med hunden. Forer man en Golden god og rund og lufter den 3x10 minutter daglig så er det klart de blir late. Og siden de er ekstremt tilpassningsdyktige så finner de seg gjerne i det også uten altfor mye drama. Personlig tror jeg mange late Goldener er skapt av eiere og ikke av gener.

Når det er sagt, så ER det forskjell i aktivitetsnivå i forskjellige linjer. Rene jaktlinjer (aka jaktgolden) er det ingen som vil kalle hverken lat eller treg. For de fleste blir det vel hakket for mye av både fart og entusiasme. Men mellom sofapotetene og jaktlinjene så finner man mellomting. Bare sørg for å finne en oppdretter som passer ditt behov. Se etter en oppdretter som driver med noe mer med hundene sine enn bare utstilling, så blir det nok en aktiv og glad hund. Å gå oppdretter etter i sømmene når det gjelder helse er også løsningen på dine ledd/helsebekymringer. HD og AD er ikke et stort problem fra seriøse oppdrettere i dag, men sikker kan man ikke være. Det er du ikke med noen andre raser heller. Dessuten, en passe bygd (ikke for stor), passe trent, normalvektig Golden har mindre sjanse til å bli plaget av HD om den skulle utvikle det.

Når det gjelder dette med å ha hunden løs, så er retrieverne absolutt hunder hvor det skal være mulig. De er førerorienterte og har som regel ikke altfor sterk viltinteresse. Mulig du trente med Labradoren, men trente du rett og nok? :) Jada, en del av dem er ekstremt sosiale og glade i alt og alle og vil gjerne hilse, men med god og systematisk trening fra dag 1, så skal det være fullt mulig. En ting å han i bakhodet er at retrievervalper er usannsynlig søte og når de står og spinner av begeistring når hvem som helst kommer forbi, så har hvem som helst en tendens til å smelte helt og komme stormende bort med ett stort «ååååå hælledussen!», kos, klapp og klem. Det hjelper IKKE på å dempe den sosiale biten for å si det mildt. Jeg snakker av erfaring her :) Nei, hold slik hilsing med tilfeldig forbipasserende til et minimum fra dag en, så har man et mye bedre utgangspunkt.

Så er det helt sikkert også mange andre raser som kan passe :) 

Jakt golden høres jo litt interessant ut, så skal lese mye på den :)

Kan hende labradoren min fikk for lite trening fra han var liten. Jeg var bare 10 år når vi fikk han, var mammas første hund og pappa hadde tidligere hatt siberian husky. Men det var lengesiden? Mulig han fikk hilse på alle som ville hilse omtrent da han var valp, så er nok litt vår feil... Men han er bare snill da, gjør ingen noe vondt, bare ikke så gøy om folk er redd hunder. Vi begynte å trene da han var unghund, og han er generelt lydig nå. Men han vil fortsatt hilse på alle ? Neste hunden jeg skaffer meg skal jeg trene mer fra den er ung. Har jo fått litt erfaring av den bo har nå, selv om jeg var så liten da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anni skrev:

Har også sett litt på storpuddel og hvit gjeterhund. I tillegg til flatcoated. Noen som,  kan si litt om disse?

Jeg hadde storpuddel hannhund mens jeg hadde hest, og han var med på alle turene. Fulgte lett hesten i alle gangarter (han var stor, 67cm høy), og hadde ikke noe problem med lengden/farten på turene. Når vi skrittet/travet tok han gjerne omveier ut i skogen langs veien, ble litt tregt å bare skulle lunte sammen med hesten :P Han trakk godt på ski og sykkel, og var absolutt ikke lat på noe vis.
Han ble holdt i en kort frisyre jeg klippet selv med maskin (jevnt kort over hele hunden, men kortere i ansikt og labber), og var vedlikeholdsfri i pelsen mellom hver klipp. Så kort pels tover ikke, og trenger derfor ikke børstes.
Storpuddel kan ha godt med jaktlyst, så man må trene en del på at de skal holde seg med deg og hesten på slike turer. Min hadde mye jaktlyst, men dette ga aldri utslag mens han var med på rideturer, mulig fordi farten var så høy at han var giret på å være med meg fremfor å dure på på egen hånd. På vanlige gåturer kunne han plutselig dra avgårde etter dyr om han så noe på sin vei, da var han borte noen minutter og kom så tilbake. Han var reservert i møte med andre folk på tur, gikk stort sett bare forbi (veldig deilig!).
Storpuddel, spesielt hanner, kan nok være litt mer krevende mot andre hannhunder, det forekommer samkjønnsaggresjon. Ikke veldig utbredt, og ikke veldig intenst, men det kan være man må være litt selektiv med hva man slipper hunden sammen med. Jeg måtte det med min.
Storpuddel er generelt en mer atletisk og aktiv hund enn labrador og golden, etter min oppfatning. Jeg anbefaler deg å treffe storpudler en del før du velger denne. Herlige hunder, men en god del annerledes enn labrador. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du ønsker deg hund med driv, og da må de få aktiviseringen sin - selv om det er dårlig vær. En rolig dag innimellom takler alle, men man kan ikke sitte inne en uke fordi det er drittvær :)  Det skal også sies at de jaktavlede variantene gjerne krever mer av eier enn de som ikke er avlet for jakt/bruks.

Og man kan ikke si at den og den rasen kan man ha løs. Det er opp til deg og trening, samt individuelle forskjeller. 

I tillegg til de som er nevnt så kan du vel også ta en titt på collie og belgiske fårehunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Stella skrev:

Jeg hadde storpuddel hannhund mens jeg hadde hest, og han var med på alle turene. Fulgte lett hesten i alle gangarter (han var stor, 67cm høy), og hadde ikke noe problem med lengden/farten på turene. Når vi skrittet/travet tok han gjerne omveier ut i skogen langs veien, ble litt tregt å bare skulle lunte sammen med hesten :P Han trakk godt på ski og sykkel, og var absolutt ikke lat på noe vis.
Han ble holdt i en kort frisyre jeg klippet selv med maskin (jevnt kort over hele hunden, men kortere i ansikt og labber), og var vedlikeholdsfri i pelsen mellom hver klipp. Så kort pels tover ikke, og trenger derfor ikke børstes.
Storpuddel kan ha godt med jaktlyst, så man må trene en del på at de skal holde seg med deg og hesten på slike turer. Min hadde mye jaktlyst, men dette ga aldri utslag mens han var med på rideturer, mulig fordi farten var så høy at han var giret på å være med meg fremfor å dure på på egen hånd. På vanlige gåturer kunne han plutselig dra avgårde etter dyr om han så noe på sin vei, da var han borte noen minutter og kom så tilbake. Han var reservert i møte med andre folk på tur, gikk stort sett bare forbi (veldig deilig!).
Storpuddel, spesielt hanner, kan nok være litt mer krevende mot andre hannhunder, det forekommer samkjønnsaggresjon. Ikke veldig utbredt, og ikke veldig intenst, men det kan være man må være litt selektiv med hva man slipper hunden sammen med. Jeg måtte det med min.
Storpuddel er generelt en mer atletisk og aktiv hund enn labrador og golden, etter min oppfatning. Jeg anbefaler deg å treffe storpudler en del før du velger denne. Herlige hunder, men en god del annerledes enn labrador. :)

Ja, for meg høres puddel kjempefin ut? syns de er veldig fine. Søskenbarnet mitt har en mellom, men han fryser så lett om vinteren?Men jeg har som sakt ikke noe i mot å kjøpe dekken.  Har i utgangspunktet lyst på tispe da jeg tror de er enklere. Har hilst på noen storpudler og de er veldig flotte ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Line skrev:

Høres ut som du ønsker deg hund med driv, og da må de få aktiviseringen sin - selv om det er dårlig vær. En rolig dag innimellom takler alle, men man kan ikke sitte inne en uke fordi det er drittvær :)  Det skal også sies at de jaktavlede variantene gjerne krever mer av eier enn de som ikke er avlet for jakt/bruks.

Og man kan ikke si at den og den rasen kan man ha løs. Det er opp til deg og trening, samt individuelle forskjeller. 

I tillegg til de som er nevnt så kan du vel også ta en titt på collie og belgiske fårehunder.

Pleier ikke å regne noe fryktelig i en uke i strekk da? og hodetrim kan også gjøres inne i dårlig vær. Gjør ikke noe om det er litt jaktinnstinkt i hunden, men vil ikke ha en setter/pointer osv. Jeg driver ikke med jakt. Hender labradoren min stikker av på sporet etter elg også, går fint det. 

Skal ikke ha border collie, vanlig collie skal jeg lese meg litt mer på. 

Har møtt en tjevuren (langhåret belgisk) og den virka jo veldig vimsete. Var veldig grom da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, sidnajse skrev:

Jeg tenker at langhårsbelger bør være en god kandidat, jeg:ahappy:

Har følelse av at en belger krever ekstremt mye? Sånn at de aldri tar det med ro? Jeg vet ikke da. Har bare møtt en som jeg kan huske. Kan lese mer om den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anni skrev:

Ja, for meg høres puddel kjempefin ut? syns de er veldig fine. Søskenbarnet mitt har en mellom, men han fryser så lett om vinteren?Men jeg har som sakt ikke noe i mot å kjøpe dekken.  Har i utgangspunktet lyst på tispe da jeg tror de er enklere. Har hilst på noen storpudler og de er veldig flotte ?

Vokst opp med storpuddeltispe som familiehunden, og det var en mild og trivelig hund. Aktiv og atletisk lettbygget tispe på 58cm/20kg. Veldig grei hund, men hadde langt fra så mye "driv" som hannen jeg fikk senere (første egne hund). Hun hadde klart seg fint med på rideturer hun også altså, men hun var ikke glad i å trekke, mer forsiktig av vesen. Hannen var 67cm/34kg, så han var jo en veldig stor hund i forhold til lille tispa :P
Begge disse hundene var ute også i streng innlandsvinter med mye snø og skikkelig kulde, kun iført et enkelt dekken med teddyfôr. Kan jo la pelsen bli litt lenger om vinteren, så tåler de ganske mye. Det er vått vær rundt 0 og mye vind som er verst, da puddelpelsen ikke er vann- eller vindtett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutes ago, Anni said:

Pleier ikke å regne noe fryktelig i en uke i strekk da? og hodetrim kan også gjøres inne i dårlig vær. Gjør ikke noe om det er litt jaktinnstinkt i hunden, men vil ikke ha en setter/pointer osv. Jeg driver ikke med jakt. Hender labradoren min stikker av på sporet etter elg også, går fint det. 

Skal ikke ha border collie, vanlig collie skal jeg lese meg litt mer på. 

Har møtt en tjevuren (langhåret belgisk) og den virka jo veldig vimsete. Var veldig grom da :)

Jeg snakker ikke om jakthunder pr se, det var en kommentar til de som nevnte jaktgolden som du fant interessant. Uansett så må du regne med at det ikke holder med godbitsøk i stua, men at du må ut en time pr dag - regn eller ikke regn.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Ikke at det hjelper problemet, men om dere ønsker å få bukt med lukt især på sommeren, så finnes det luktfjerningsprodukter også til utendørs bruk. Tjoppe kvittering og krav i posten til naboen er ikke dumt heller, selv om det trolig aldri skjer noe…
    • Jeg ville blitt så sinna at dette hadde jeg gjort: Tatt hundebæsjen deres og kastet (ikke lagt den pent) inn mot inngangspartiet deres. Opp etter dør og vegger. Hver enste bæsj! Og jeg hadde aldri gitt meg. De skulle virkelig fått oppleve hvor ekkelt dette er!   Men siden vedkommende er agressiv/voldelig så hadde jeg kanskje gjort det litt i smug...
    • Hei! Jeg har en whippet som har blitt syk, og ingen vet foreløpig hva som feiler han. Lurer derfor på om noen av dere har erfaring med det samme. Han har alltid vært litt merkelig i magen, men det siste året har det tatt av med 5 omganger heftig diaré. Det har gått over etter noen dager skånefôr og probiotika, men i desember kom første runde hvor han fikk en kraftig infeksjon i mage/tarm som krevde behandling med antibiotika. Da ble det også oppdaget b12-mangel, så det har han fått tilskudd av. Det ble mistenkt fôrintoleranse, så han startet på et veterinærfôr for sensitiv mage som han har gått på siden. Han ble frisk igjen, og magen har vært ok (men fortsatt ikke helt bra.) For en uke siden ble han syk igjen. Først diaré, og etter hvert ble formen verre og verre. På torsdag måtte vi dra til veterinær, og det ble bekreftet en ny infeksjon i tarmene og denne gangen har han også fått sår i slimhinnen på innsiden av leppene (hele veien på begge sider). Han har ikke matlyst og vil ikke drikke noe særlig. Det hører også med til historien at han ble operert for urinstein (struvitt) i januar, i tilfelle det kan kobles opp mot noe som er relevant for infeksjonen han har fått. Det er jo nødt til å ligge en sykdom bak som fører til at dette er et tilbakevendende problem - er det noen som har peiling på hva det kan være? (Han får selvfølgelig oppfølging av en dyktig veterinær, men er veldig interessert i å høre om noen har lignende erfaringer)
    • Port så den ikke kommer inn til dere om det er mulig? Antar porten blir pissa ned uansett, men er i hvert fall ett hakk bedre enn inngangspartiet.  Du kan jo også politianmelde, spørs om de gjør så mye, men da har du hvert fall ett papirspor om hendelsene hvor eier har vært truende. Vet ikke om det finnes noen form for tvisteråd etc man eventuelt kan kontakte om sånt.  Du kan prøve med citrus i innkjørselen din, det er jo en lukt mange hunder ikke liker og dermed unngår. Eventuelt så finnes det jo mange slike sprayer å få kjøpt som skal hjelpe mot tisselukt i det minste, sånn at de ikke går på do der igjen. Spørs hvor bra det funker ute da. Må nok eventuelt føres på, på nytt ganske ofte.  Ikke den kjekkeste eller første løsningen, men det er jo et alternativ om eier ikke er tilsnakkende og voldelig. Ser folk i statene bruker noen sånne "fuglekasser" med veldig høy/lys/ultrasonisk tone på som bare hundene hører som de skrur på når nabohundene er ute hvis de bjeffer kontinuerlig. Kanskje noe sånt kan fungere som aversiv for å gå på do i hagen dere også? Kan kanskje fungere med bevegelsessensor istedenfor lyd sensor?  Ryom Ultralyd Dyreskremmer: Solcelle & IP44 utendørs (skadedyrbutikken.no)  eller  RYOM Dyreskremmer: Beskytt mot uønskede dyr! (skadedyrbutikken.no) Sprinklerannlegg som har bevegelsessensor? Bonus om naboen får seg en dusj, og i det minste får du spylt bort/vannet ut tisset så det ikke lukter så altfor ille.  🙈 Dog synes noen hunder at vann er hysterisk morsomt også, så det kan jo få motsatt effekt ifht å ikke få den inn i hagen. Er du skikkelig desperat så finnes denne saken også: Både vann og lyd. Skremme bort uønskede dyr? Da blir det dette produktet! (skadedyrbutikken.no) Disse er jo ikke direkte skadelige for hunden, men den kan klart bli redd. Det er jo tross alt et aversiv uansett hvordan man ser på det. Riktig plassering så uskyldige ikke blir "offer" er viktig med slike løsninger tenker jeg. Disse vil jo også utløses av alle andre dyr som vandrer forbi, dere, barn og andre(postbud, gjester f.eks). Så om dere ender opp med noe slikt så må det plasseres lurt tenker jeg. 
    • Hei! Jeg har et stort problem! Flyttet inn i huset vårt for 1 år siden. Nabohunden bæsjer og tisser ned veggen/pottene med inngangspartiet vårt, dette skjer flere ganger iløpet av uken.  Jeg og samboer har flere ganger prøvd å gå i dialog med naboen uten bedring.Uansett hvor mange ganger vi må si ifra så blir det ingen bedring, naboen gir fulstendig fa@#€n !   Naboen har vært vanskelig,agressiv og vist en truende atferd når vi har tatt kontakt. Jeg synst dette er svært ubehagelig da en annen nabo informerte  oss om en voldsepisode mot en annen . Vi instalerte ringerklokke kamera grunnet problemet. har flere opptak der hundeeiern er tilstede og lar hunden pisse/bæsje uten å gripe inn/ opptak når hunden er uten tilsyn.  hunden går ned  innkjørselen vår og helt inn til inngangspartiet for å tisse/bæsje.   Vi synst dette er helt forferdelig ekkelt! Vi har flere småbarn som går inn og ut dørene som drar med seg dette inn i gangen. Jeg har brukt mange timer/dager  på skrubbing/vasking for å fjerne lukten i gangen!  sommeren var værst! Kunne ikke oppholde oss med innkjørselen da lukten var ekstrem og varm pisselukt slo oss rett i ansiktet. Spylte veggene,trappa,pottene og bakken flere kvelder og helte på med flere liter eddik for å døyve lukten mest mulig 🤢🤢🤢 kjøpte 2 dyre Potter rett før 17 mai som ble nedpissa etter 2 uker. Forsatt pissemerker som jeg ikke får bort.    Jeg ORKER ikke mer. Dette er uutholdelig!!    Hva kan vi gjøre for å få slutt på dette ?           
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...