Gå til innhold
Hundesonen.no

Kaldt ute - ligge i bilen


Jeampi
 Share

Recommended Posts

Hvor kaldt syns dere det er for kaldt til at hunden deres ligger i bilen? 

Her på vestlandet er det ikke for ofte at vi har minusgrader, men når vi har det så har jeg saueskinn i buret og både ull og fleecedekken på (whippeten, ikke pommen - hun har den beste bekledningen selv)

har også bestillt en varmepute til hund som man varmer i mikroen og som holder seg i opptil 10 timer varm.

snakker ikke om mens man er en tur på butikken, men når man er på jobb eller andre lengre ærend 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor også på vestlandet, og første året når min whippet var under ett år så hadde jeg på han et "sovepose"dekken (sydd selv) Pluss at han hadde dyne og ullpledd. Sistnevnte pakket jeg rundt han.

Fungerte helt fint, og da var det kaldere enn hva det har vært i Bergen til nå :) 

Hadde jeg i dag skulle hatt han med meg lenge i bilen så hadde han fått på seg en ullgenser og et varmt dekken. Samt dyne og ullteppe å ligge på.

 

La til:

Jeg tar ikke med meg whippeten som er voksen sånn at han må ligge veldig lenge i bilen nå når det er kaldt lengre. Det sluttet jeg med når han var over 1  år og lærte å være alene hjemme.Valpen som er en liten puddel, blir med. Og i dag hadde han fått på seg en ullgenser, og han hadde hatt ullpledd og saueskinn i buret sitt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt å høre erfaringer!

 

i dag hadde jeg på henne et ulldekken og et tykt fleecedekken utenpå, så lå hun på et tykt saueskinn og så pakket jeg et sånn sølvdekken man har oppå bilruten for å unngå is rundt buret (innbiller meg at det slår varmen tilbake i buret??) var rundt -2 i dag og hun var ikke sånn super varm når jeg luftet henne i pausene. Har også bestillt varmepute som man varmer opp i mikroen som skal holde på varme i opp til ti timer. 

 

Jeg har en vattert babydyne, men innbiller meg at saueskinnet er varmere enn denne? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Jeampi skrev:

Kjekt å høre erfaringer!

 

i dag hadde jeg på henne et ulldekken og et tykt fleecedekken utenpå, så lå hun på et tykt saueskinn og så pakket jeg et sånn sølvdekken man har oppå bilruten for å unngå is rundt buret (innbiller meg at det slår varmen tilbake i buret??) var rundt -2 i dag og hun var ikke sånn super varm når jeg luftet henne i pausene. Har også bestillt varmepute som man varmer opp i mikroen som skal holde på varme i opp til ti timer. 

 

Jeg har en vattert babydyne, men innbiller meg at saueskinnet er varmere enn denne? 

Jeg ville heller hatt ull/saueskinn enn dyne ja. Varmepute funker sikkert fint da :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker man må se an hunden. Min kunne nok hatt det greit opp til rundt 10 minus, kanskje litt kaldere, men da måtte hun ha hatt godt underlag og to dekken som dekker godt. Tenker ull innerst og et litt tykkere dekken utenpå, typ bobledekken.

Fordelen med dyne e.l. i bunnen er atnår de legger seg i det så synker de litt nedi og sånn sett får de dekt litt godt oppover og rundt kroppen også, kontra et saueskinn

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når mine har ligget i bilen noen timer med canelana ulldekken og canelane ullmadrass i burene sine, så er de gode og varme når jeg kommer tilbake. Tror ikke de fryser. Sist var de i bilen i 3-4 timer mens det var 2-3 minus. Nå har jeg ganske lukkede bur(hercules) og det virker som om de holder litt på varmen inni buret pga det. Det er som regel litt varmere i buret enn resten av bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg byttet bil. Men tanken for å holde varmen er der.

Hunden trenger luft å puste i så ville ikke pakket inn buret i sølvfolie den er tett. Jeg har ull til å ligge på også ligger det to ulltepper over buret som dekker topp og i hvertfall tre sider. Det kommer luft mellom ull. Nå har han ikke ligget en hel arbeidsdag der men flere timer og i ned til - 6 og han har vært varm når jeg har plukket han fram igjen. Utover ull til å ligge på og ull over buret så hadde jeg droppet fleec dekkenet og helelr gått for ull dekken når du skal ha hunden lenge i bil på vinteren. Dette for det blir kondens så du bør faktisk lufte bittelitt og ull virker godt selv om den har mye fukt i seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det egentlig med luft og sånt i bilen? Jeg mener, faren for å bruke opp oksygenet f.eks? Jeg har ikke vinduene åpne når jeg går i fra på vinteren, fordi jeg er redd det blir enda kaldere, men har tenkt litt på at hvis hundene skal ligge der i flere timer, så blir det kanskje litt lite luft? Nå har de jo ligget 3 hunder i bilen i 3 timer uten at det ser ut til å være noe problem da, men sånn på generelt grunnlag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sprettballen skrev:

Hvordan er det egentlig med luft og sånt i bilen? Jeg mener, faren for å bruke opp oksygenet f.eks? Jeg har ikke vinduene åpne når jeg går i fra på vinteren, fordi jeg er redd det blir enda kaldere, men har tenkt litt på at hvis hundene skal ligge der i flere timer, så blir det kanskje litt lite luft? Nå har de jo ligget 3 hunder i bilen i 3 timer uten at det ser ut til å være noe problem da, men sånn på generelt grunnlag?

Mi erfaring er at det blir så mye kondens at det blir kaldere av den grunnen. Så å ha opp vinduet bittelitt har gjort at det har blitt tørerre luft og da lettere å holde varmen. Har aldri opplevd at bilen har blitt for tett. Men dekker man til bur med tette ting så vill luften bli brukt opp på lange dager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, lijenta skrev:

Mi erfaring er at det blir så mye kondens at det blir kaldere av den grunnen. Så å ha opp vinduet bittelitt har gjort at det har blitt tørerre luft og da lettere å holde varmen. Har aldri opplevd at bilen har blitt for tett. Men dekker man til bur med tette ting så vill luften bli brukt opp på lange dager

Takk for svar, jeg har en liten bil der buret tar hele bagasjerommet og står litt "nedi" bilen contra bagasjeluken, så dekker bare toppen av buret med sølvdekkenet sånn at siste halvdel i burdøren fremdeles er fri :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Jeampi skrev:

Takk for svar, jeg har en liten bil der buret tar hele bagasjerommet og står litt "nedi" bilen contra bagasjeluken, så dekker bare toppen av buret med sølvdekkenet sånn at siste halvdel i burdøren fremdeles er fri :)

Vanskelig å si for meg om det blir bra eller ikke. Men det har jo kommet med flere gode tips over har som du kan ta med deg og se framover hvordan det går med hundene i bilen og endre når dem trenger det.

Kulde legger seg gjerne i de lavere deler av bilen. Mens varmen stiger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine ligger på tjukke puter dekka med fleeceteppe, og så har de non stop dekkenet eller pomppa toppa på seg. Da ligger de gjerne der i flere timer, selv når det er -10 grader. Er whippeter og pointere :) Syns det passe lunk i bilen også sånn sett, er stv, så tydelig at de varmer opp litt sjæl å :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når eg hadde med Etnaen min i bilen når eg var på jobb når ho var yngre, så fylte eg opp brusflasker med varmt vatn som eg la under eit pledd eller to. Dei holdt seg faktisk ganske varme, sjølv i 8-9 timar.
Ellers hadde eg mange pledd og ein tjukk ullgenser ho kunne ligge på. Pluss tjukt canelana ulldekken.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: Hvilken varmepute er det du har kjøpt? Den hørtes god ut å ha!

Aussiene mine var vant til å ligge i bilen på vinteren og det kunne bli bra mange minusgrader. En juleferie var de nødt til å ligge ute i bilen hele tiden, dette var på innlandet og det var vel rundt -15 stort sett hele tiden. Nå satte vi bilen i garasjen, så det ble noe lunere, men det var jo fortsatt kaldt. De hadde veldig god pels alle sammen, men fikk på seg ulldekken, samt at de lå på ull eller skinn også la jeg et ullpledd på toppen av burene. Pleddet dekket ikke hele buret, sånn at det kom inn frisk luft til dem og ikke ble for tett.

Labradoren min spørs det vel om hadde tålt samme greia. En ting var nå at de var tre sammen og han er alene, når de er flere gir det jo både selskap og vame, men labradoren min er veldig mye mer frossen av seg og det er vanskelig å få ham til å holde varmen uansett hvor mye jeg kler på ham. Han ligger på det lengste noen få timer i bilen og har da på seg ulldekken samt at han ligger på et ullteppe. Jeg har bestandig vinduene åpne uansett temperatur ute sånn at han får tilgang til frisk luft. Et par ganger når det har vært veldig kaldt eller rått, har jeg lagt et pledd over ham i tillegg.

Uansett tenker jeg at ull er gull, både som underlag å ligge på, som dekken og evt. som pledd over i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri ha latt en whippet eller andre korthårsraser for den del, ligget i en bil på vinteren,uansett hvor mye dekken hunden måtte ha på seg. I et bur er det svært lite bevgelsesmuligheter og som de fleste vet, så oppleves det ennå kaldere når man er i ro. 

Det blir gjerne råkaldt i en stillestående bil på vinteren og jeg syns IKKE det er en egnet oppholdsplass for annet enn meget godt pelsede hunder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, QUEST skrev:

Jeg ville aldri ha latt en whippet eller andre korthårsraser for den del, ligget i en bil på vinteren,uansett hvor mye dekken hunden måtte ha på seg. I et bur er det svært lite bevgelsesmuligheter og som de fleste vet, så oppleves det ennå kaldere når man er i ro. 

Det blir gjerne råkaldt i en stillestående bil på vinteren og jeg syns IKKE det er en egnet oppholdsplass for annet enn meget godt pelsede hunder. 

Det er ikke en ønskesituasjon, men for en liten periode må hun. Men det var ikke en tråd for å diskutere om man syns det er riktig eller ikke men hvordan man kan gjøre det behagelig for hunden når det er minusgrader. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge er det snakk om da? Hun bør pakkes godt inn, jeg er litt enig med Quest i at slike raser bør slippe å ligge for lenge i kalde biler, de har ingen beskyttelse i form av god pels og fett omtrent. Felix ligger aldri mer enn 30 min på dager med minus og det er svært sjelden at han må.

I tillegg til varmeputer i alle hjørner bør du ha godt med ull. Pakk det oppetter veggene også, men ikke for tett mtp luft. Fleece-sokker som er litt lange kan være en ide for kalde whippsetotter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 17.12.2017 at 11:26 AM, QUEST said:

Jeg ville aldri ha latt en whippet eller andre korthårsraser for den del, ligget i en bil på vinteren,uansett hvor mye dekken hunden måtte ha på seg. I et bur er det svært lite bevgelsesmuligheter og som de fleste vet, så oppleves det ennå kaldere når man er i ro. 

Det blir gjerne råkaldt i en stillestående bil på vinteren og jeg syns IKKE det er en egnet oppholdsplass for annet enn meget godt pelsede hunder. 

Så lenge hunden ikke fryser, så er det jo ikke et problem @QUEST

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...