Gå til innhold
Hundesonen.no
Guest bikkje1

Farge på orbiloc

Recommended Posts

Jeg har blå, grønn og rød, ikke prøvd noen andre. Av mine lyser den blå desidert best, deretter grønn, rød ville jeg ikke anbefalt :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis tanken er trafikksikkerhet så tenkte jeg i alle fall at blinkende blå måtte være best. Det er en relativt sjelden lysfarge i trafikkbildet, som er dominert av rødt, hvitt og orange. Blinkende er dessuten alltid mer iøyenfallende enn kontinuerlig lys. 

Fant ut at jeg måtte grave litt i temaet, men gikk fort lei da jeg ikke fant noen vitenskapelige artikler ved hjelp av de søkeordene som keg kom på. Fant imidlertid en mer populærvitenskapelig artikkel som så sånn halvveis lovende ut. Der påstås det at rød ikke er den beste fargen, da tapper sensitive for rødt er mest konsentrert i midten av øynene våre. Ergo vanskeligere å oppfatte med sidesynet. Blå og grønn er gode valg i så måte.

Så jeg holder en knapp på blå.

Hvis målet ikke er trafikksikkerhet, men at du skal kunne følge med hvor hunden er i mørket på tur, så ville jeg tenkt hvitt. Det slipper gjennom mest av energien og reflekteres best i forskjellige omgivelser.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Guest Belgerpia
4 hours ago, tillien said:

Hvis tanken er trafikksikkerhet så tenkte jeg i alle fall at blinkende blå måtte være best. Det er en relativt sjelden lysfarge i trafikkbildet, som er dominert av rødt, hvitt og orange. Blinkende er dessuten alltid mer iøyenfallende enn kontinuerlig lys. 

Fant ut at jeg måtte grave litt i temaet, men gikk fort lei da jeg ikke fant noen vitenskapelige artikler ved hjelp av de søkeordene som keg kom på. Fant imidlertid en mer populærvitenskapelig artikkel som så sånn halvveis lovende ut. Der påstås det at rød ikke er den beste fargen, da tapper sensitive for rødt er mest konsentrert i midten av øynene våre. Ergo vanskeligere å oppfatte med sidesynet. Blå og grønn er gode valg i så måte.

Så jeg holder en knapp på blå.

Hvis målet ikke er trafikksikkerhet, men at du skal kunne følge med hvor hunden er i mørket på tur, så ville jeg tenkt hvitt. Det slipper gjennom mest av energien og reflekteres best i forskjellige omgivelser.

Jeg tenker stadig at jeg synes ekstremt synd på både bikkjer og hester som får på seg ting med blinkende ledlys - jeg kaller det bare "epilepsilys" jeg, og bruker aldri blinkeversjonen på hverken hund eller hest - beste tipset for å bli sett i av trafikk er en god refleksvest, men om man skal ha orbiloc så er det ingen tvil om at den hvite lyser best.
MEN - sender du en sort puddel ut på et jorde og lar den løpe - ja, så synes den råååååsa veldig godt selv om man ikke ser bikkja. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Jeg bruker aldri blinkefunksjonen selv, og har lyset plassert oppå selen slik at det ikke skal plage hunden. Jeg har rosa og lilla, og av de så lyser rosa best. Bare vær obs på at det er sterke lys, jeg har mer enn en gang blitt blendet av mine :P I tillegg til lyset, bruker jeg refleksvest og har refleks på sele/bånd/halsbånd i tillegg. Jeg leste et sted at refleks er det beste mtp. biler, for lyset av frontlyktene kan overgå lyset du har på deg og dermed ikke gjør deg synlig nok. På turstier foretrekker jeg å ha begge deler på, slik at gående ser lyset og syklende ser refleksen. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare pass på at blinkende blå ikke slår seg på av seg selv når hunden sitter i bilburet bak i bilen... jeg fikk meg en liten støkk av det gitt, når jeg trodde det var politiet som kjørte bak meg...

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det hvite lyset er best synes jeg. Rødt ikke så bra, blått greit nok. Det lilla var elendig.

Jeg orker ikke å ha blinkefunksjon, kjenner jeg får vondt ihodet av å se på det.

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De jeg kjenner mener gult viser best, bedre enn blått, og derfor ville politiet helst ha gule lys i stedet for blått. Men om det stemmer vet jeg ikke. Blått er grusomt for meg uansett:lol: rødt synes jeg er dårlig. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg bruker grønt (orbiloc) på nakkelina til lederhundene, fordi rødt egentlig er lys som indikerer "bak" på et kjøretøy (har rødt lys bakpå vogna). 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker rød på venstre side og grønn på høyre. Hvit bak. :lama: 

Neida, bikkja er ikke en seilbåt. Men jeg har blå halsbånd som lades opp via USB og lyser utrolig godt, selv under pelsen. Anbefales.

5a327b99ce487_bl.thumb.png.71b5d48fee8aef14f5631a3935d88aa4.png

Edit: beklager, ikke orbiloc, ble bare så ivrig...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, mushi skrev:

Fungerer Orbiloc til liten hund? Ser for meg at den blir veldig klumpete på halsbåndet! 

Jeg bruker disse på hunden https://www.clasohlson.com/no/Asaklitt-Mini-LED-/31-5070

Fungerer utmerket. Ikke fordi jeg har liten hund, men fordi jeg synes 30 kr er en mer passende pris for blinkelys :) (Mulig orbiloc er superbra altså, og forsvarer den stive prisen sin med det, men de fra chlasern lyser fint og flott opp de og. Men sannsynligvis ikke  5 km da, så skjønner jo greia med orbiloc, har egentlig lyst på selv... hmm).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jeg bruker disse på hunden https://www.clasohlson.com/no/Asaklitt-Mini-LED-/31-5070
Fungerer utmerket. Ikke fordi jeg har liten hund, men fordi jeg synes 30 kr er en mer passende pris for blinkelys
Har kjøpt sånn 6-7 sånne fra clas og jula, men de går i stykker etter rundt ei uke. De fra jula holdt EN dag...

Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, mushi skrev:

Har kjøpt sånn 6-7 sånne fra clas og jula, men de går i stykker etter rundt ei uke. De fra jula holdt EN dag...

Usj såpass ja, så dumt! Har brukt mine endel nå uten at de har gått istykker, men orbiloc er sikkert mer holdbart, bør iallefall være det. Men du burde uansett gå og klage, slik at du kan få nye. De skal jo virke ett visst antall timer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Usj såpass ja, så dumt! Har brukt mine endel nå uten at de har gått istykker, men orbiloc er sikkert mer holdbart, bør iallefall være det. Men du burde uansett gå og klage, slik at du kan få nye. De skal jo virke ett visst antall timer.
Hunden klarer å ødelegge de pga "utstikkeren" så de starter å flimre og lyse svært dårlig eller bare slukner... Han slår borti ting eller rister seg og det er nok!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, mushi skrev:

Fungerer Orbiloc til liten hund? Ser for meg at den blir veldig klumpete på halsbåndet! 

Ozzy hadde på selen sin. Gikk fint det (på krysset på ryggen på Y sele) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, mushi skrev:

Det kommer nok mye ann på hvilket feste du bruker. Jeg har en på halsbåndet til Floss, et relativt smalt valpehalsbånd fra Rogz. Det vil jo selvsagt være litt klumpete, men det fungerer så absolutt!

Bruker dog å sette den på sela når vi er ute på tur, enten på skuldra eller oppå ryggen.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Guest Snusmumrikk
3 timer siden, Lola Pagola skrev:

Fungerer utmerket. Ikke fordi jeg har liten hund, men fordi jeg synes 30 kr er en mer passende pris for blinkelys :) (Mulig orbiloc er superbra altså, og forsvarer den stive prisen sin med det, men de fra chlasern lyser fint og flott opp de og. Men sannsynligvis ikke  5 km da, så skjønner jo greia med orbiloc, har egentlig lyst på selv... hmm).

Disse tåler ingen ting. Går i stykker med en gang hvis de sitter på hunder som løper i skogen og om de blir pakka i snø. Orbiloc lyser mye sterkere, men hovedgrunnen til at jeg har gitt opp alle disse billige alternativene er at ingen av dem holder. Enten dør de helt, eller så funker de bare inne etter en stund. Orbiloc holder all evighet og er ekstremt enkle å bytte batteri og pakning på. 

Hvilken farge som er best, kommer an på hvordan du skal bruke den, men grønt er helt klart sterkest. Jeg bruker grønt på alle hundene mine langs traffikert vei. Men jeg syns faktisk den er litt vel sterk til å gå tur med hunden i skogen når det er lite andre lys rundt. Da foretrekker jeg f.eks. rødt lys. Forøvrig er det bedre å plassere lyset på hundens rygg, enn i halsbåndet hvis det brukes for å synes for biler. Hunden er lav og går med hodet ned, lys festa i halsbåndet havner stort sett under halsen til hunden. Mens sjåføren i bilen sitter ganske høyt i forhold. Jeg fester dem i krysset på x-back sela på spannhundene :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
11 timer siden, Belgerpia skrev:

Jeg tenker stadig at jeg synes ekstremt synd på både bikkjer og hester som får på seg ting med blinkende ledlys - jeg kaller det bare "epilepsilys" jeg, og bruker aldri blinkeversjonen på hverken hund eller hest - beste tipset for å bli sett i av trafikk er en god refleksvest, men om man skal ha orbiloc så er det ingen tvil om at den hvite lyser best.

Hehe, ja jeg har bannet litt enkelte dager og lurt på om når jeg skal falle om i kramper :D

Har tenkt mye på hvordan hunden takler det, men det ser ikke ut som hun enser det i det hele tatt. Ikke i noen settinger. Nå «skyter» det virkelig plagsomme lyset opp rett fra midten av domen, og det treffer henne jo ikke i øynene. Siden jeg har Orbilocen hengende på halsbåndet, så er vel faktisk ikke noe av det synlig i sidesynet hennes en gang. Da gjenstår det bare reflektert lys, noe som jeg har lurt litt på nå når det er snø og lyset faktisk blir reflektert. Men jeg merker ikke noe på henne, altså. Bruker uansett blinkefunksjonen kun i trafikken, et kvarters tid daglig kanskje.

Hvitt lyser nok best, men er definitivt ikke det som gjør at hunden ses best om man  er i et sånn halvveis bymiljø med litt trafikk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, tillien skrev:

Hvitt lyser nok best, men er definitivt ikke det som gjør at hunden ses best om man  er i et sånn halvveis bymiljø med litt trafikk.

I opplyst miljø er det vel egentlig bare refleksvest som duger. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• For en nydelig, liten pelsdott Får tårer i øynene selv. Så utrolig koselig for deg. Kos dere
    • Ah, det visste jeg ikke! Så bra Takk for hjelpen
    • Dette er en ting jeg har blitt veldig usikker på hvordan jeg skal håndtere. Vår valp er nå 12 uker, og har siden vi fikk henne vært litt skeptisk for barn. Alt fra babygråt, småbarn og til litt større barn på 6-7 år. Tar gjerne imot tips og erfaringer på hvordan man bør sosialisere valpen med barn for å få en trygg hund rundt barn. Vi har selv ikke barn (ennå), men hun har fått hilse på min niese på 3 år, samt flere nabobarn som gjerne vil hilse på henne. Vi har vært opptatt av at hun skal hilse på barn, så lenge vi har fortalt dem at de må sette seg ned og være rolige, men uten at vi tvinger henne til noe hun ikke vil. Vi har da prøvd at de får en godbit de kan holde fram, men det hjelper liksom ikke. Valpen rygger og trekker seg unna, eller vil gjerne stå mellom beina våre. Når hun har oppført seg slik har vi bare gått videre og at barna ikke får hilse.  Hva bør vi gjøre her? Tenker jo forsåvidt at det ikke er noe problem om vi har en hund som unngår barn, så lenge hunden ikke er aggressiv mot barn, men samtidig så vil jo vi ha barn selv og det er viktig at man kan være i samme rom uten at hunden er redd.  Andre som har opplevd lignende? Kan nevnes at hun ikke finnes redd for andre. Både andre hunder, dyr og voksne mennesker er helt supert, og hun har hilst på mange.
    • Noen som har noen kjappe råd her? Ene hunden vår er redd for store fluer (dem som kan høres) i stuen.. Hun er ikke redd for fluer andre steder, hverken ute, inne hos andre, eller andre steder i leiligheten. Vi antar at hun har blitt stukket av veps eller noe inne. Det er noe hun har begynt med i løpet av sommeren. Det som er snodig er at hun har blitt stukket av jordveps ute, flere stykker på en gang, og hun er ikke redd veps eller store fluer ute, ei heller dersom vi er i området hun ble stukket. Det er sjeldent det er fluer her, men dersom det kommer en stor flue inn napper hun etter den dersom den er i nærheten, og så går hun på gangen eller soverommet og legger seg. I gangen kan hun se inn på stuen, så hun har altså ikke behov for å stikke langt. Det er egentlig ikke et stort problem om døren står åpen, som den egentlig alltid gjør, men hun er såpass redd at hun hopper over grinden dersom den er igjen. 
      Så spørsmålet... Er det noe poeng å trene noe på dette eller er det bare å la henne styre det selv? Vi ønsker ikke å tvinge henne til å være på stuen, fordi vi er redd for at hun kanskje kan finne på å hoppe over rekkverket på terrassen dersom hun ikke kommer seg unna andre steder. Hun tar imot godbiter og mat selv om det er fluer på stuen, men går ut igjen fra stuen så snart det er tomt for godbiter.
    • Det har vært hektiske dager, så jeg har ikke rukket å oppdatere på en stund. Ceres ble 12 uker gammel på lørdag, og var på kontroll hos veterinær og fikk vaksine. Alt sto bra til, og hun var veldig flink. På mandag reiste vi til Sunnmøre og blir her en uke. Ceres var superflink og rolig i bilen, og 8 timer kjøretur gikk som en drøm.  På Sunnmøre har hun fått hilse på ku, sau og lama! Og en av lamaene hadde komt seg løs, og hun løp og jaget den rundt før vi bekymra eiere fikk tak i henne 😂 Men alt gikk bra da.   
  • Nylig opprettede emner