Gå til innhold
Hundesonen.no

Stå/dekk med låste bein


Havalapp
 Share

Recommended Posts

Er det bevegelsene mellom stå og dekk du lurer på, eller hele sulamitten med sitt innblandet? :) 

Personlig så bruker jeg begynne på et teppe, ikke glatt gulv, med forbeina plassert helt inntil leggen min jeg har krysset foran.

Stå til dekk er en relativt enkel bevegelse, de skal bare falle bakover. Bruk en godis for å lokke ned noe bakover og mellom forbeina, slik at de faller bakover med stumpen og albuene. Etterhvert når de forstår bevegelsen og du er påpasselig at hunden ikke sniker forover, så blir det låste bein.

Opp i stå er nett det samme, bare omvendt, lokker opp i stående fra dekk. Her er det beinet vårt foran veldig kjekt for å unngå sniking med forbeina.Om hunden kan hva stå innebærer fra tidligere, er det veldig greit for å unngå at det blir en sitt hvor de drar med seg bakbeina forover. Samtidig for å få en effektiv bevegelse opp burde hunden ha en fornuftig grunnmuskulatur.

Jeg gjorde litt av dette med Lyn på Snapchat i dag, om du følger Hundesonen der så finnes video.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, maysofie skrev:

Er det bevegelsene mellom stå og dekk du lurer på, eller hele sulamitten med sitt innblandet? :) 

Personlig så bruker jeg begynne på et teppe, ikke glatt gulv, med forbeina plassert helt inntil leggen min jeg har krysset foran.

Stå til dekk er en relativt enkel bevegelse, de skal bare falle bakover. Bruk en godis for å lokke ned noe bakover og mellom forbeina, slik at de faller bakover med stumpen og albuene. Etterhvert når de forstår bevegelsen og du er påpasselig at hunden ikke sniker forover, så blir det låste bein.

Opp i stå er nett det samme, bare omvendt, lokker opp i stående fra dekk. Her er det beinet vårt foran veldig kjekt for å unngå sniking med forbeina.Om hunden kan hva stå innebærer fra tidligere, er det veldig greit for å unngå at det blir en sitt hvor de drar med seg bakbeina forover. Samtidig for å få en effektiv bevegelse opp burde hunden ha en fornuftig grunnmuskulatur.

Jeg gjorde litt av dette med Lyn på Snapchat i dag, om du følger Hundesonen der så finnes video.

Stå og dekk kan mine, men ikkje med låste bein, så det var det å få beina låst eg lurte på. Takk, skal forsøke dette :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.12.2017 at 10:53 AM, Debbie skrev:

Sliter med det samme,men da med låste bakbein fra stå-sitt, og fra sitt- stå. Jeg har låste bakbein, men der har Primus selv bestemt at hun plutslig har låste forben:icon_confused:

Det er naturlig for mange hunder å ha låste forbein i sitt + stå, begge mine har også det. Lyn holder jeg nå på med dette prosjektet, det ser ut til å løsne med å sitte foran henne og ha beina mine mot tåneglene hennes bak. Hva har du forsøkt? :) 

Som @Mikke nevner, stabilt underlag hvor beina ikke kan skli er absolutt å foretrekke! Lettere å skape forståelse og et rent bevegelsesmønster, vi bruker også Vetbed eller stuegulvsteppe for slik trening.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...