Gå til innhold
Hundesonen.no

Låne hund for å teste evt. Allergi.


Midas
 Share

Recommended Posts

 

Vi tenker at for å finne en rase som mannen min kan tåle, så må vi låne hund(er) over en viss periode. 

Han var allergisk mot Midas, og det er en fryktelig vanskelig situasjon for min livskvalitet blir veldig forringet uten hund. Jeg er ufør og tilbringer store deler av min tid hjemme. Det er av stor betydning for min helsetilstand å ha hund. 

Problemet er bare at han er såpass allergisk og jeg vil ikke risikere å kjøpe en hund som vi etter et par år må omplassere pga allergi. 

Hvordan skal jeg gå frem for å få en sånn avtale? Mannen min skal gjennom vaksineringsprogram og det blir ikke før til høsten, men jeg vil gjerne begynne jobben med å finne en rase vi kan ha, selv om det ikke blir med det første. 

Jeg kan tilby et luksusopphold for en hund med masse turer og så og si aldri alene hjemme, men finnes det mennesker som vil låne bort en hund på den måten? Er redd det ikke holder å bare besøke oppdrettere/eiere av rasen(e) da det blir veldig begrenset tidsperiode. 

Noen som har vært igjennom en sånn prosess? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne lett ha gjort det, så framt personen var en jeg stoler på. F. eks er ene hunden her hjemme gammel, sliter litt med å fungere i flokk("alltid" bodd alene sammen med mamma og blitt dullet med), har vondt i ene hofta og må passes litt ekstra på i forhold til den andre hunden(samtidig som han hater å bli satt igjen hjemme på tunge turer). Han har godt av pauser hvor han får være "enehund" innimellom, men det er litt begrenset hvor ofte vi har muligheten til å la han få være det . Så for han hadde noe slikt vært perfekt :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan godt få låne monsteret her ? litt spesiell situasjon kanskje, men jeg kunne godt lånt bort en hund, dog hadde det nok forutsatt at jeg hadde en viss kjennskap til den/de som ville låne. Men hva med om dere finner en som skal omplasseres, enten privat eller gjennom en organisasjon, og hører om å få teste? Spesielt organisasjoner har jo en del hunder som sikkert mer enn gjerne kunne tatt noen uker i et privat hjem heller enn å stå på kennel, også evt ta over den hunden det gjelder? Dette med allergi går jo litt på individet, ikke bare på rase.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at det vil være mulig å få lånt en hund for en periode, om du blir litt kjent med eier i forkant. Men hva slags rase er det du ser for deg å teste ut? Det er jo greit å begynne der kanskje? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville starta med å finne ut hva slags hund du ønsker deg, jeg, og så begynt å teste ut fra det. :) Utover det kunne dere lånt Aiko any day for et par uker for å sjekke den typen pels (strie dekkhår, uhorvelig mengde underull og uforbederlig røyting), som for mange allergikere (som meg sjøl) oppleves som vesentlig lettere å takle enn korthårspels eller retrieverpels. 

Har dere mulighet til å ha utehund? Det løser jo situasjonen veldig...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lånte bort en av mine hunder i to uker for at vedkommende skulle få kjenne litt på om rasen passer de og deres livsstil. Riktignok "kjenner" jeg vedkommende fra før da h*n har gått kurs hos meg og hatt noen privattimer. 

Forsøket ble så vellykket at h*n falt for rasen og kommer til å vøre forvert for meg om det blir noe kull på nyåret. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker, men han merker det nok hvis vi har en hund i huset i et par uker. 
Det er sikkert flere som er interessert i noe sånt, så fremt de vet at de kan stole på at hunden får godt stell. Jeg ville ikke lånt bort hunden min til noen jeg ikke kjenner :icon_redface: Det beste hadde jo vært om det for eksempel var en hund som skal omplasseres og trenger et midlertidig hjem til den finner sitt permanente hjem. Han merker ganske fort om han reagerer på hunden eller ikke, men med Midas utviklet allergien seg verre og verre år for år. Jeg har en mistanke om at Midas var ekstremt lite allergivennlig, da jeg til og med kunne reagere litt på han, og jeg er veldig lite allergisk mot hunder. 

Det er i hovedsak mellompuddel jeg har tenkt på. Jeg må imidlertid lære meg mer om rasen, men ut ifra det inntrykket jeg har så er det en rase som kan passe veldig godt til den bruken jeg skal ha den til. Jeg ønsker en førerorientert mellomstor hund som ikke røyter. Den vil i hovedsak bli brukt som selskapshund/familiehund, rallylydighet, lydighet, noe spor og søksarbeid og forhåpentligvis kunne være med i stallen, det skal ikke være en utstillingshund. Har inntrykk av at det er en allsidig rase som tåler roligere dager, og som er glad i mennesker. Har lest noe om at det er endel av de som sliter med seperasjonsangst og er litt usikker på helsestatusen til rasen. Siden jeg er såpass mye hjemme som jeg er så er det viktig å motarbeide seperasjonsangst, for hunden vil bli veldig lite hjemme alene, men jeg er jo avhengig av at den tidvis kan være alene noen timer. 

Hvis det ikke går med noen av de rasene som er aktuelle for meg å ha, så må jeg vurdere hunder som i hovedsak kan bo ute. Da må man selvsagt ha to hunder, og det krever endel tilrettelegging. Vi bor i tomannsbolig med egen hage ut mot et friområde, slik at det vil være mulig med en slik anordning til hundene. Jeg vil helst ha et hundehold der hunden kan bo inne og være sammen med meg hele tiden. Samtidig så vil jeg ikke ha hvilken som helst rase. Det skal være en rase som passer mitt bruk og mine ønsker, jeg kan ikke gå på akkord med det. 

@enna har ikke dere en mellompuddel fra en oppdretter som avler i hovedsak på hunder som skal brukes aktivt og ikke først og fremst utstilling? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan skrive under på det over. Kjenner ei som var super allergisk mot familiens schäfer/buhund mix bl.a, men selv kjøpte hun JRT og tålter den helt fint, nå bor hun sammen med en som driver oppdrett på staff, så de har 1-2 av dem i hus + sporadiske valpekull. Det går helt fint. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Midas said:

Jeg er litt usikker, men han merker det nok hvis vi har en hund i huset i et par uker. 
Det er sikkert flere som er interessert i noe sånt, så fremt de vet at de kan stole på at hunden får godt stell. Jeg ville ikke lånt bort hunden min til noen jeg ikke kjenner :icon_redface: Det beste hadde jo vært om det for eksempel var en hund som skal omplasseres og trenger et midlertidig hjem til den finner sitt permanente hjem. Han merker ganske fort om han reagerer på hunden eller ikke, men med Midas utviklet allergien seg verre og verre år for år. Jeg har en mistanke om at Midas var ekstremt lite allergivennlig, da jeg til og med kunne reagere litt på han, og jeg er veldig lite allergisk mot hunder. 

Det er i hovedsak mellompuddel jeg har tenkt på. Jeg må imidlertid lære meg mer om rasen, men ut ifra det inntrykket jeg har så er det en rase som kan passe veldig godt til den bruken jeg skal ha den til. Jeg ønsker en førerorientert mellomstor hund som ikke røyter. Den vil i hovedsak bli brukt som selskapshund/familiehund, rallylydighet, lydighet, noe spor og søksarbeid og forhåpentligvis kunne være med i stallen, det skal ikke være en utstillingshund. Har inntrykk av at det er en allsidig rase som tåler roligere dager, og som er glad i mennesker. Har lest noe om at det er endel av de som sliter med seperasjonsangst og er litt usikker på helsestatusen til rasen. Siden jeg er såpass mye hjemme som jeg er så er det viktig å motarbeide seperasjonsangst, for hunden vil bli veldig lite hjemme alene, men jeg er jo avhengig av at den tidvis kan være alene noen timer. 

Hvis det ikke går med noen av de rasene som er aktuelle for meg å ha, så må jeg vurdere hunder som i hovedsak kan bo ute. Da må man selvsagt ha to hunder, og det krever endel tilrettelegging. Vi bor i tomannsbolig med egen hage ut mot et friområde, slik at det vil være mulig med en slik anordning til hundene. Jeg vil helst ha et hundehold der hunden kan bo inne og være sammen med meg hele tiden. Samtidig så vil jeg ikke ha hvilken som helst rase. Det skal være en rase som passer mitt bruk og mine ønsker, jeg kan ikke gå på akkord med det. 

@enna har ikke dere en mellompuddel fra en oppdretter som avler i hovedsak på hunder som skal brukes aktivt og ikke først og fremst utstilling? :)

Jo, og er veldig fornøyd. Hvis du vil låne vår et par uker for å teste ift allergi og om du kan trives m rasen så låner jeg henne gjerne ut til deg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Teserere skrev:

Staff. Ikke allergivennlig, men flere jeg kjenner med allergi reagerer mindre på mine hunder. De har jo ikke underull,og er lette å holde rene! 

Bor mellom Oslo og Drammen. 

20171211_120119.jpg

:wub: Så vakre!

 

14 timer siden, enna skrev:

Jo, og er veldig fornøyd. Hvis du vil låne vår et par uker for å teste ift allergi og om du kan trives m rasen så låner jeg henne gjerne ut til deg :) 

 

Tusen takk @enna, det setter jeg veldig stor pris på. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Teserere skrev:

Staff. Ikke allergivennlig, men flere jeg kjenner med allergi reagerer mindre på mine hunder. De har jo ikke underull,og er lette å holde rene! 

Bor mellom Oslo og Drammen. 

20171211_120119.jpg

Send henne til meg:( Hun er så vakker, fatter ikke at hun er igjen :wub: Hater at jeg har hannhunder akkurat nå!

___


Om du er i manko på hund og lysten skulle bli for stor, så kan Banzai lånes for turer om du skulle ha lyst :)  jeg tror ikke han er så veldig allergivennlig akkurat, med lundehund/buhund-mikset pels :P Men ja, han elsker tur og folk, og er generelt en lykkelig, bortskjemt liten ape :) Jeg er ikke veldig redd for å låne han bort, for han er en allemannshund :lol: Han kan ikke gå løs da og han drar :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk låne en storpuddel for noen uker i utgangspunktet for å sjekke om vår allergiske datter tålte puddel. Det var en fra en oppdretter jeg kjente såvidt, vi var med i samme hundeklubb. Hunden fungerte helt ypperlig hos oss, både i forhold til allergi og hun oppførte seg som hun alltid hadde bodd hos oss. Hun var da nesten 4år og er nå 11år. Vi har nå 2 storpudler. Jeg kunne fint gjort det samme  med å låne bort en av hundene til noen for noen uker, men de hadde ikke fått beholde noen av de da ? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å bli hundepasser ? Det har jeg gjort til å kunne blitt kjent med forskjellige raser :) 

Har passet hunder alt fra 2-3 dager til at folk skal på sommerferie, det har både vært kjent folk jeg har passet for og så har jeg tatt kontakt med folk på facebook som ønsket pass.

Det er veldig fint å få en erfaring på forskjellige raser også, jeg hadde visse forventninger til noen av rasene og var til og med litt interessert å ha en viss rase selv men etter å ha passet en i 2 uker kunne jeg aldri tenke meg den rasen ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Ravensburger skrev:

Hva med å bli hundepasser ? Det har jeg gjort til å kunne blitt kjent med forskjellige raser :) 

Har passet hunder alt fra 2-3 dager til at folk skal på sommerferie, det har både vært kjent folk jeg har passet for og så har jeg tatt kontakt med folk på facebook som ønsket pass.

Det er veldig fint å få en erfaring på forskjellige raser også, jeg hadde visse forventninger til noen av rasene og var til og med litt interessert å ha en viss rase selv men etter å ha passet en i 2 uker kunne jeg aldri tenke meg den rasen ;) 

Ulempen er jo å love å passe hunden over flere dager, og så blir mannen kjempeallergisk. Hva gjør man da liksom? Jeg hadde ikke ønsket å sende hundene mine på pass til noen som var veldig allergisk mot hund, hvis jeg skulle på ferie f.eks. Da har man jo ikke mulighet til å levere hunden tilbake hvis mannen skulle reagere. Jeg tror det er mye bedre å låne hund da, for å ha muligheten til å levere hunden tilbake på timen om det ikke fungerer. 

Dere som vurderer å låne bort; anbefaler å gi hunden et bad før dere leverer den, sånn at ikke pelsen er forurenset av andre hunder i husholdningen som kan framprovosere allergiske reaksjoner. Da jeg var inne på å treffe katter av allergivennlige raser, ble jeg anbefalt å møte katter hos folk som ikke hadde andre katteraser eller huskatter, da man ikke kunne vite om det var de andre kattene eller den aktuelle allergivennlige katten som framprovoserte allergiske reaksjoner. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Sprettballen skrev:

Ulempen er jo å love å passe hunden over flere dager, og så blir mannen kjempeallergisk. Hva gjør man da liksom? Jeg hadde ikke ønsket å sende hundene mine på pass til noen som var veldig allergisk mot hund, hvis jeg skulle på ferie f.eks. Da har man jo ikke mulighet til å levere hunden tilbake hvis mannen skulle reagere. Jeg tror det er mye bedre å låne hund da, for å ha muligheten til å levere hunden tilbake på timen om det ikke fungerer. 

Dere som vurderer å låne bort; anbefaler å gi hunden et bad før dere leverer den, sånn at ikke pelsen er forurenset av andre hunder i husholdningen som kan framprovosere allergiske reaksjoner. Da jeg var inne på å treffe katter av allergivennlige raser, ble jeg anbefalt å møte katter hos folk som ikke hadde andre katteraser eller huskatter, da man ikke kunne vite om det var de andre kattene eller den aktuelle allergivennlige katten som framprovoserte allergiske reaksjoner. 

Ja, dessuten har jeg et stort nettverk i hundemiljøet med folk som stoler på meg når det gjelder å få låne hund. Så jeg kunne meldt meg som hundepasser, men siden det er enkelte raser jeg kunne tenke meg å prøve så ønsker jeg heller å kontakte folk som har de rasene for å se om det funker. 

Man er litt mer forpliktet hvis man skal passe en hund i f.eks to uker og så skjærer det seg, men da ville jeg selvsagt bare hatt hunden likevel, selv om det ikke var optimalt. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...