Gå til innhold
Hundesonen.no

Forallergi


Kaisen
 Share

Recommended Posts

Har altså fått påvist forallergi. Veterinæren sa hun måtte tilbake på allergifor og gå på det resten av livet. Men da ble jeg litt sånn..okey? Jeg skjønner ikke helt hvorfor hun må det. Det finnes jo mange for uten verken kylling eller storfe. (Hun reagerer på en eller begge). Er det noe problem å fore på et for med en annen proteinkilde som hun tåler liksom? Når jeg spurte veterinæren så sa hun at joda, jeg kunne jo prøve et annet for hvis jeg ville det. Og da ble jeg et enda større spørsmålstegn. Hvorfor sa hun at hun måtte gå på allergifor resten av livet da?:lol: har ingen erfaring med hund og allergi. Vil jo helst ha henne over på et bedre for, på sikt. Og hun blir himla hard i magen av allergiforet...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da Rocky fikk allergi greier så måtte han på en superstreng allergifôr diett. Men når vi så det fungerte bra så fikk jeg beskjed om at vi sakte kunne introdusere 1 og 1 proteinkilde. Sånn at vi med 100% sikkerhet kunne si at det eller det tålte han/tålte han ikke. Og at det var det man normalt gjorde med allergihunder.
Jeg valgte å holde ham på allergifôret, men ikke være særlig streng ellers. Det fungerte fint for oss, men så viste jeg at han ikke hadde mange år igjen uansett, så å finne et alternativ ble ikke prioritert når det så ut til at magen hans også fungerte bra på det fôret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Rocket skrev:

Da Rocky fikk allergi greier så måtte han på en superstreng allergifôr diett. Men når vi så det fungerte bra så fikk jeg beskjed om at vi sakte kunne introdusere 1 og 1 proteinkilde. Sånn at vi med 100% sikkerhet kunne si at det eller det tålte han/tålte han ikke. Og at det var det man normalt gjorde med allergihunder.
Jeg valgte å holde ham på allergifôret, men ikke være særlig streng ellers. Det fungerte fint for oss, men så viste jeg at han ikke hadde mange år igjen uansett, så å finne et alternativ ble ikke prioritert når det så ut til at magen hans også fungerte bra på det fôret. 

Ja, dette har vi nettopp vært gjennom. 3 mnd på kun allergifor. Ikke noe annet. Så skulle vi reintrodusere det gamle foret hennes i 3 uker. Begynte å klø av det. Så nå vet vi jo at det er kylling og/eller storfe hun reagerer på. Hun skal uansett gå på allergiforet en stund nå, mens vi prøver å introdusere forskjellige proteinkilder for å se om hun får reaksjon på andre ting også. Derfor skjønte jeg ikke helt hvorfor hun burde gå på allergifor resten av livet hvis hun ikke reagerer på noe annet...kan jo fint bruke et for med lam eller fisk liksom:sleep: hun er jo bare 1 år. Vil ikke ha maange år til med hard mage og tidvis hyling når hun bæsjer liksom...har kjøpt kruskakli til å strø over foret. Men det beste hadde jo vært å finne noe annet som hun tåler og fungerer på tenker jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Malamuten skrev:

Selvsagt kan du gi annet for så lenge hunden tåler det ? bare innfør en og en proteinkilde i gangen så du har god koll på hva hun tåler og ikke ?

Det var det jeg trodde.. har henne på allergiforet nå mens vi gir en og en proteinkilde, så er det lettere å se hva hun reagerer på :) har lyst til å prøve carnilove på henne etterhvert, med reinsdyr eller lam og villsvin. Lam er jo mildt, med de to andre vet jeg ikke..:P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk å la allergien få stabilisert seg før du innfører en ny proteinkilde. Hvis hun enda reagerer på sitt vanlige fôr, bør du gi allergifôret i hvert fall 4 uker før du prøver med en ny proteinkilde, for å nullstille immunforsvaret på en måte. Er det allerede overaktivt fordi hun har fått noe hun reagerer på, kan hun fort reagere på det nye du introduserer også. Så ved hvert tilbakefall bør du tilbake på streng allergifôrdiett en stund.

Når det kommer til andre fôr, så funka min allergihund greit på Dr. Clauders Lam og ris :) Mye billigere enn allergifôr også :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Sprettballen skrev:

Bare husk å la allergien få stabilisert seg før du innfører en ny proteinkilde. Hvis hun enda reagerer på sitt vanlige fôr, bør du gi allergifôret i hvert fall 4 uker før du prøver med en ny proteinkilde, for å nullstille immunforsvaret på en måte. Er det allerede overaktivt fordi hun har fått noe hun reagerer på, kan hun fort reagere på det nye du introduserer også. Så ved hvert tilbakefall bør du tilbake på streng allergifôrdiett en stund.

Når det kommer til andre fôr, så funka min allergihund greit på Dr. Clauders Lam og ris :) Mye billigere enn allergifôr også :P 

Vi har allerde gitt allergiforet en stund så det har fått stabilisere seg :) skulle gi det vanlige foret hennes i 3 uker, men etter 2 uker gikk vi tom. Så liksom ikke poenget i å kjøpe en ny sekk når jeg allerede da så en ganske kraftig reaksjon:P våknet på nettene av at hun klødde seg, og klødde seg til blods i ørene, manisk slikking og biting på labbene osv...så da ble det tilbake på allergiforet.

Nå krysser jeg bare fingrene for at hun ikke utvikler noen kryssallergier, som jeg har forstått ikke er så uvanlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kaisen skrev:

Vi har allerde gitt allergiforet en stund så det har fått stabilisere seg :) skulle gi det vanlige foret hennes i 3 uker, men etter 2 uker gikk vi tom. Så liksom ikke poenget i å kjøpe en ny sekk når jeg allerede da så en ganske kraftig reaksjon:P våknet på nettene av at hun klødde seg, og klødde seg til blods i ørene, manisk slikking og biting på labbene osv...så da ble det tilbake på allergiforet.

Nå krysser jeg bare fingrene for at hun ikke utvikler noen kryssallergier, som jeg har forstått ikke er så uvanlig...

Jeg tenker at om hunden begynner å klø, så stopper man med det fôret med en gang :) Er jo ikke noe poeng i å pine igjennom fôret i tre uker om hunden begynner å klø dagen etter. 

Kryssallergier er ikke uvanlig nei :/ Vi fant aldri helt ut hva hun egentlig tålte. Alt vi prøvde ble liksom ikke helt optimalt, verken fôr med kun en proteinkilde eller rene allergifôr. Noe gikk bedre enn annet, men ingenting gjorde henne symptomfri, så håper dere er mer heldig! Lykke til, det er noe drit med allergi :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sprettballen skrev:

Jeg tenker at om hunden begynner å klø, så stopper man med det fôret med en gang :) Er jo ikke noe poeng i å pine igjennom fôret i tre uker om hunden begynner å klø dagen etter. 

Kryssallergier er ikke uvanlig nei :/ Vi fant aldri helt ut hva hun egentlig tålte. Alt vi prøvde ble liksom ikke helt optimalt, verken fôr med kun en proteinkilde eller rene allergifôr. Noe gikk bedre enn annet, men ingenting gjorde henne symptomfri, så håper dere er mer heldig! Lykke til, det er noe drit med allergi :( 

Huff, jeg har fått med meg historien om schæferen din... :( veterinæren nevnte noe om at de faktisk kan utvikle allergi mot allergiforet, men at det ikke var så veldig vanlig. Og at noen faktisk også var allergisk mot karbohydratene i foret. Da blir det jo mye vanskeligere med en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Kaisen said:

Det var det jeg trodde.. har henne på allergiforet nå mens vi gir en og en proteinkilde, så er det lettere å se hva hun reagerer på :) har lyst til å prøve carnilove på henne etterhvert, med reinsdyr eller lam og villsvin. Lam er jo mildt, med de to andre vet jeg ikke..:P 

Det spiller vell ingen rolle ifht allergi om det er mildt. Det beste er vell å finne proteinkilder som hunden ikke har fått før, da er det minst sjanse for reaksjon. Og husk å ta med kornprodukter og andre proteinkilder i beregningen også ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Malamuten skrev:

Det spiller vell ingen rolle ifht allergi om det er mildt. Det beste er vell å finne proteinkilder som hunden ikke har fått før, da er det minst sjanse for reaksjon. Og husk å ta med kornprodukter og andre proteinkilder i beregningen også ?

Nei, det var mtp magen hennes! :) hun blir veldig fort hard i magen. Må nok bare prøve oss litt frem. Har nemlig enda til gode å finne et for som ikke tuller med magen. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...