Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpen er matlei


Vvoffen
 Share

Recommended Posts

Du vil ikke prøve et nytt fôr, fordi du sier det er masse igjen at det hun har. Du vil heller ikke tvinge henne til å spise det fôret hun etter din mening ikke liker. I tillegg vil du ikke putte ting i maten hennes for å få henne til å spise. Da vet jeg ikke helt hva du spør etter egentlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hvis hunden er i fint hold, så spiser den nok. Er nok heller du som gir for mye mat hvis det ikke blir spist opp.

Vel - sa skjønner jeg ikke problemet ditt. Du MENER du gir henne passe mengde, hun spiser, hun er ikke tynn - men du mener hun er lei maten. Hvorfor mener du hun er lei? Så lenge hun ikke går ned

Som Sprettballen sier: om valpen ikke er for tynn, så spiser den nok mat. Da er det du som fyller for mye i skåla. 

Akkurat nå, Sprettballen skrev:

Du vil ikke prøve et nytt fôr, fordi du sier det er masse igjen at det hun har. Du vil heller ikke tvinge henne til å spise det fôret hun etter din mening ikke liker. I tillegg vil du ikke putte ting i maten hennes for å få henne til å spise. Da vet jeg ikke helt hva du spør etter egentlig. 

Da syntes jeg du skal gå tilbake og lese det jeg har sagt, ut i fra det du sier har du tydeligvis ikke gjort det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Nikolilli skrev:

Problemet er at det er igjen masse av det foret jeg har...

 

3 timer siden, Nikolilli skrev:

Saken er at jeg har igjen et par kilo av det foret mitt og jeg vil ikke at hu skal tvinge i seg noe hun ikke liker. Og hva fikk deg til og tro at jeg skal dille med maten hennes og tilsette masse rart? 

 

3 timer siden, Nikolilli skrev:

Nei, jeg vil bare ikke at hun skal spise noe hun ikke liker, (...)

Kan hende jeg bare er dårlig til å lese, men det er sånn jeg har tolket innleggene dine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Nikolilli skrev:

Hei, jeg har en valp ca er halvt år gammel som er litt matlei. Det er ikke det at hun ikke spiser, for det gjør hun, men bare så vidt. Er det noen som vet om noe som jeg kan tilsette maten for å få den til og smake bedre?

 

6 timer siden, Nikolilli skrev:

Nå tror jeg dere har misforstått meg. Jeg sa det ganske tydelig i teksten over at hun spiste. Og det er ikke det som er problemet. Og jeg forer henne i passe mengde. Det er bare det at hun begynner og gå lei foret, derfor lurte jeg på om noen visste om noe jeg kunne tilsette for at maten smakte bedere. Jeg har tenkt til å bytte for, men vil gjerne at hun skal klare og spise opp resten av den sekken jeg allerede har først. Forstår dere nå?

 

2 timer siden, Nikolilli skrev:

Her fikk du det til og høres ut som om jeg ville putte masse tull i maten til hunden min,hvis det ikke var det du mente burde du kanskje sagt det litt annerledes. Jeg ønsker tips til noe enkelt og naturlig jeg kan ha i maten hennes. Jeg liker ikke at hun skal spise noe hun ikke er no glad i, kanskje du ikke har noe i mot det på hunden din, men jeg liker ikke det.

Jeg har da ikke sagt at jeg ikke vil bytte for på henne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Nikolilli skrev:

Nå var det ikke det jeg lurte på, og jeg gir henne passe mengde

Nå er denne bare tilfeldig. Passe mengde mat er den mengden hunden holder en fin vekt på. Så passe mengde mat er det ikke du som bestemmer men hunden. 

Foruten det ja du skulle hatt hunden til å spise opp foret og vil gjerne JA dille dille er det om du gir matrester fra kjøleskapet eller annet for i det foret du har for å få henne til å spise opp. På meg så virker det som du stresser dette mye mer opp enn det trenger å være.

 Det kan hende hun plutselig har fått smaken på møkk også. Det har noe med alderen å gjøre også tør mer rett og slett. 

Og når du bor på gård så regner jeg med du skal ha hunden til gjetning. Det er en intensiv jobb hvor hunden trenger å spise og å spise godt det den blir servert for å kunne restituere fortest mulig og bli klar til neste dag med gjetning. Da er det fortsatt ikke lurt å dille for mye med gjeteren for da kan du fort ende med en hund som ja må ha det servert på en spesiell måte og må ha det foret som du da får om ei uke fordi du glente å bestille maten.  Da blir det en dårlig gjeter den høsten. 

Men du eier hunden din og du får gjøre som du vil. Jeg har hatt i hus sønnens Border Collie som var på den måten da hun var oj & måneder og opp til ca 1,5 år ja hun var hobby anorektiker da. Hun ble ikke dilla med hun fikk spise det som hun ble servert. Det er ikke noe uvanlig problem på Border Collie. Har selv veterinær som har hatt Border Collie og har nedslagsfelt hvor det er endel Border Collie og ja hun fortalte om at Border Colliene gjerne leker hobby anorektikere i den alderen. Så ja jeg ville fortsatt ut sekken på den måten jeg beskrev siden hun holder vekta og er fin i pelsen. Da kunne jeg gå over til et nytt for. Men hadde hunden gått ned i vekt fordi jeg ikke hadde fått opp spiselysta i løpet av en uke eller to da hadde det vært noe annet. JA det høres hardt ut men noen ganger er det faktisk det beste å bare stå i det.

Skal du ha en forsiktig overgang så kan du jo kjøpe det andre foret og tilsette litt fra det nye til det gamle og gå så gradvis over til mer og mer av det nye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, lijenta skrev:

Nå er denne bare tilfeldig. Passe mengde mat er den mengden hunden holder en fin vekt på. Så passe mengde mat er det ikke du som bestemmer men hunden. 

Foruten det ja du skulle hatt hunden til å spise opp foret og vil gjerne JA dille dille er det om du gir matrester fra kjøleskapet eller annet for i det foret du har for å få henne til å spise opp. På meg så virker det som du stresser dette mye mer opp enn det trenger å være.

 Det kan hende hun plutselig har fått smaken på møkk også. Det har noe med alderen å gjøre også tør mer rett og slett. 

Og når du bor på gård så regner jeg med du skal ha hunden til gjetning. Det er en intensiv jobb hvor hunden trenger å spise og å spise godt det den blir servert for å kunne restituere fortest mulig og bli klar til neste dag med gjetning. Da er det fortsatt ikke lurt å dille for mye med gjeteren for da kan du fort ende med en hund som ja må ha det servert på en spesiell måte og må ha det foret som du da får om ei uke fordi du glente å bestille maten.  Da blir det en dårlig gjeter den høsten. 

Men du eier hunden din og du får gjøre som du vil. Jeg har hatt i hus sønnens Border Collie som var på den måten da hun var oj & måneder og opp til ca 1,5 år ja hun var hobby anorektiker da. Hun ble ikke dilla med hun fikk spise det som hun ble servert. Det er ikke noe uvanlig problem på Border Collie. Har selv veterinær som har hatt Border Collie og har nedslagsfelt hvor det er endel Border Collie og ja hun fortalte om at Border Colliene gjerne leker hobby anorektikere i den alderen. Så ja jeg ville fortsatt ut sekken på den måten jeg beskrev siden hun holder vekta og er fin i pelsen. Da kunne jeg gå over til et nytt for. Men hadde hunden gått ned i vekt fordi jeg ikke hadde fått opp spiselysta i løpet av en uke eller to da hadde det vært noe annet. JA det høres hardt ut men noen ganger er det faktisk det beste å bare stå i det.

Skal du ha en forsiktig overgang så kan du jo kjøpe det andre foret og tilsette litt fra det nye til det gamle og gå så gradvis over til mer og mer av det enye

Jeg har funnet ut at det ikke er jeg som bestemmer mengde Men hunden,  jeg tilpasser mengden etter henne(er veldig enig med deg der). Hun spiser alltid opp maten og hun virker ikke sulten etter et måltid heller, så det funker fint. Men jeg ser på henne at hun ikke er no glad i maten. Jeg liker å gi henne ting hun syntes er godt, da får man en fin og sammarbeids villig hund etter mine erfaringer?(Også slipper man mye av møkk etinga)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Nikolilli skrev:

Jeg har funnet ut at det ikke er jeg som bestemmer mengde Men hunden,  jeg tilpasser mengden etter henne(er veldig enig med deg der). Hun spiser alltid opp maten og hun virker ikke sulten etter et måltid heller, så det funker fint. Men jeg ser på henne at hun ikke er no glad i maten. Jeg liker å gi henne ting hun syntes er godt, da får man en fin og sammarbeids villig hund etter mine erfaringer?(Også slipper man mye av møkk etinga)

Møkk eting kan komme av dårlig for men kan også komme av at hunden din syntes møkk er dritgodt. Altså da må du dressere hunden så den ikke spiser møkk når du ikke ser det også. Det er en veldig vanskelig oppgave. 

De som har vært kornisk møkkspisere her i mitt liv av hundene har spist møkk selv ved godt for som dem likte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, lijenta skrev:

Møkk eting kan komme av dårlig for men kan også komme av at hunden din syntes møkk er dritgodt. Altså da må du dressere hunden så den ikke spiser møkk når du ikke ser det også. Det er en veldig vanskelig oppgave. 

De som har vært kornisk møkkspisere her i mitt liv av hundene har spist møkk selv ved godt for som dem likte. 

Ja prøver og dressere henne til å slutte, men det er litt vanskelig når jeg ikke ser på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nikolilli skrev:

Ja prøver og dressere henne til å slutte, men det er litt vanskelig når jeg ikke ser på?

Den er stortsett umulig etter det jeg har lært dessverre. Eller når du ikke har kontrollen så bind henne fast så hun kan stå i band ute. det må jo så klart læres det å

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lijenta skrev:

Den er stortsett umulig etter det jeg har lært dessverre. Eller når du ikke har kontrollen så bind henne fast så hun kan stå i band ute. det må jo så klart læres det å

Da får jeg kanskje følge litt ekstra med på hva hun holder på med ute til jeg har fått bytta for

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Nikolilli skrev:

Da får jeg kanskje følge litt ekstra med på hva hun holder på med ute til jeg har fått bytta for

Ville fulgt ekstra godt med minst et halvt år framover altså mye lengre enn forbyttet. Det for da er du kanskje heldig så hun har glemt det at skiten er så godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, lijenta skrev:

Ville fulgt ekstra godt med minst et halvt år framover altså mye lengre enn forbyttet. Det for da er du kanskje heldig så hun har glemt det at skiten er så godt. 

Ja, har alltid fulgt godt med på henne, hun har blitt bedre på den etinga, hvertfall når jeg er der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Nikolilli skrev:

Ja, har alltid fulgt godt med på henne, hun har blitt bedre på den etinga, hvertfall når jeg er der

Ja men etingen er selvforsterkende. Derfor så for å bli kvitt det så må det bli ingen skit eting på minst et halvår. Da kan dem glemme tingene og være opptatt av andre ting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, lijenta skrev:

Ja men etingen er selvforsterkende. Derfor så for å bli kvitt det så må det bli ingen skit eting på minst et halvår. Da kan dem glemme tingene og være opptatt av andre ting

Det tror jeg ikke er mulig, ettersom vi har frittgående høns, da blir det besj overalt. Siden hønene er inne om vinteren så kanskje hun har glemt møkka når de skal ut igjen( når snøen har smelta). Hestemøkk har hu heldigvis ikke dilla på, hun er verst på sin egen møkk og hønedritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Nikolilli skrev:

Det tror jeg ikke er mulig, ettersom vi har frittgående høns, da blir det besj overalt. Siden hønene er inne om vinteren så kanskje hun har glemt møkka når de skal ut igjen( når snøen har smelta). Hestemøkk har hu heldigvis ikke dilla på, hun er verst på sin egen møkk og hønedritt.

Hehe kan hende hun finner ut at dem er fine å gjete på til våren i steden for å spise møkka dems. Bruk tia godt nå fram til dere slipper ut igjen hønsene og også etterpå så får du nok begrensa det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, lijenta skrev:

Hehe kan hende hun finner ut at dem er fine å gjete på til våren i steden for å spise møkka dems. Bruk tia godt nå fram til dere slipper ut igjen hønsene og også etterpå så får du nok begrensa det

Haha, hun er veldig nysgjerrig på hønene ja, hun har veldig sterke instinkter så hun går i gjete modus med en gang hun ser en høne?Hun gjør dem heldigvis ingenting da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Nikolilli skrev:

Nei, jeg vil bare ikke at hun skal spise noe hun ikke liker, da begynner hun bare og spise masse rart hun finner på gården som møkk osv, hun gjorde ikke det på det forrige foret hennes som hun likte kjempe godt(har planer om å bytte tilbake)?

De fleste valper spiser i perioder dårlig og de fleste valper spiser møkk i perioder ? Helt normalt! Om hun ikke er tynn så hadde jeg brukt opp sekken... Null stress.

Og ja... jeg mener det er en dårlig vane å blande alt mulig rart i foret. Mange gjør dette og blir stuck med en kresen hund som ikke spiser skikkelig uten masse blandet i fôret ? Det kan være hun er småspist også? Om hunden er i fint hold så hadde jeg ikke bekymret meg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Nikolilli skrev:

Jeg har funnet ut at det ikke er jeg som bestemmer mengde Men hunden,  jeg tilpasser mengden etter henne(er veldig enig med deg der). Hun spiser alltid opp maten og hun virker ikke sulten etter et måltid heller, så det funker fint. Men jeg ser på henne at hun ikke er no glad i maten. Jeg liker å gi henne ting hun syntes er godt, da får man en fin og sammarbeids villig hund etter mine erfaringer?(Også slipper man mye av møkk etinga)

Okei, nå tror jeg vi må starte litt på nytt...

Hun spiser alltid opp maten og hun virker ikke sulten etter et måltid. Pels og avføring er fin, hun holder vekten sin.

Du vil altså fortsatt at hun skal spise mer?:icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Stine skrev:

Hun sier at hunden ikke liker maten selv om den spiser opp...

Hvis du kun har noen kg igjen så hadde jeg kjøpt en sekk av det merket dere brukte før som hunden liker og blandet de to typene :)

Takk for tipset! Tror jeg skal gjøre det??

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, sidnajse skrev:

Okei, nå tror jeg vi må starte litt på nytt...

Hun spiser alltid opp maten og hun virker ikke sulten etter et måltid. Pels og avføring er fin, hun holder vekten sin.

Du vil altså fortsatt at hun skal spise mer?:icon_confused:

Nei, da tror jeg kanskje du har misforstått det jeg sa, jeg vil ikke ha henne til og spise mer, vil bare at hun skal like maten sin. Grunnen til dette er at jeg får en mer sammarbeidsvillig hund, også slipper jeg mye av møkk etinga hennes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Nikolilli skrev:

Nei, da tror jeg kanskje du har misforstått det jeg sa, jeg vil ikke ha henne til og spise mer, vil bare at hun skal like maten sin. Grunnen til dette er at jeg får en mer sammarbeidsvillig hund, også slipper jeg mye av møkk etinga hennes?

Jeg blander meg her men selv om du serverer det beste av det beste for hunden i mat så er du ikke garantert at hun slutter med å spise hønsemøkk.

Det beste av beste brukes til godbiter som forsterker når du trener og ellers så spiser dem mat.

Du spiser også mat du ikke alltid liker. Og ting som ikke er så fornuftige men vannvittig godt

Skal du ha noen håp om at hun skal slutte helt bare ved å bytte for så ville jeg ha satset på råfor som vom og hundemat. Men jeg ville også hatt med en god dose dressur nå som hønsa er inne og ønsker deg lykke til med å få det til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, lijenta skrev:

Jeg blander meg her men selv om du serverer det beste av det beste for hunden i mat så er du ikke garantert at hun slutter med å spise hønsemøkk.

Det beste av beste brukes til godbiter som forsterker når du trener og ellers så spiser dem mat.

Du spiser også mat du ikke alltid liker. Og ting som ikke er så fornuftige men vannvittig godt

Skal du ha noen håp om at hun skal slutte helt bare ved å bytte for så ville jeg ha satset på råfor som vom og hundemat. Men jeg ville også hatt med en god dose dressur nå som hønsa er inne og ønsker deg lykke til med å få det til

Hønsemøkk spiser hun uansett hvilke for jeg har, men sin egen møkk var noe hun starta med etter jeg bytta for? Vet ikke om hun fortsatt har dilla på hønsemøkk siden hun ikke har hatt tilgang på det ettersom hønsene ble tatt inn for et par måneder siden, håper hun har glemt det til våren. Jeg har nå begynt og sette henne på godbit søk, eller søk etter en leke imens jeg møkker i stallen så hun ikke skal finne en besj jeg har glemt å plukke opp. Takk for gode råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Nikolilli skrev:

Hønsemøkk spiser hun uansett hvilke for jeg har, men sin egen møkk var noe hun starta med etter jeg bytta for? Vet ikke om hun fortsatt har dilla på hønsemøkk siden hun ikke har hatt tilgang på det ettersom hønsene ble tatt inn for et par måneder siden, håper hun har glemt det til våren. Jeg har nå begynt og sette henne på godbit søk, eller søk etter en leke imens jeg møkker i stallen så hun ikke skal finne en besj jeg har glemt å plukke opp. Takk for gode råd?

Bra det da får hun en alternativ oppgave. Mange BC lager seg jobb hvis dem ikke får nok å gjøre. Det kan være spising av møkk gjeting av alt fra biler også videre og ja som BC til sønn gjorde overtalte alle mennesker rundt seg til å kose og klå på henne

Hun hadde en hjertefeil og kunne ikke brukes til det hun var tiltenkt så derfor ble hun kosehund i steden med han til tvangskose mennesker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...