Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjøpe hund fra Sverige? Ikke mva med pass?


nightnox
 Share

Recommended Posts

En som selger valp fra sverige påstår at når man har pass på den så trenger man ikke betale mva når man kjøre tilbake over grensa... stemmer dette? Prøvde å google det, men fant ikke noe svar på det...

Fant en annonse på finn og det viste seg ds keg snakket mer med eieren at valpen befant seg i sverige og hun har solgt valper til Norge i åtte år så hun burde jo vite hva hun snakker om? Men har aldri hørt om det før så ville bare høre om noen andre visste om dette stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hund er en vare og du skal alltid betale moms ved innføring av varer over en viss verdi. Linken til mattilsynet gjelder person som f.eks. skal flytte til Norge fra annet land og ha med seg hund og gjelder ikke kjøp av hund over grensen.

Du får be henne vise til konkret regelverk som unntar dette kjøpet fra alt annet, jeg tror nok du må betale moms som alle andre.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, simira said:

Hund er en vare og du skal alltid betale moms ved innføring av varer over en viss verdi. Linken til mattilsynet gjelder person som f.eks. skal flytte til Norge fra annet land og ha med seg hund og gjelder ikke kjøp av hund over grensen.

Du får be henne vise til konkret regelverk som unntar dette kjøpet fra alt annet, jeg tror nok du må betale moms som alle andre.

Det var sånn jeg også hadde forstått det så synes det var rart at hun sa det. Føler at hun sa det bare for å få solgt hunden eller noe fordi jeg nevnet at jeg helst ville finne valp i Norge før jeg tenkte på å kjøpe fra Sverige nettopp pga det med moms og sånn fordi det blir jo noen tusenlapper dyrere pga det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo ikke oppdretteren som betaler MVA, det er du som kjøper, så det er strengt tatt du som må sørge for å betale MVA ved grensepassering når du henter valpen. Når det er sagt, så ville jeg vel kanskje også skygget banen med tanke på den oppdretteren der. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...