Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp. 5 uker ferie, er det nok?


Mariss
 Share

Recommended Posts

Hei!


Jeg planlegger å skaffe meg hund i løpet av 2018. Etter å ha lest mye om ulike raser, ser det ut til at Japansk spisshund passer meg bra. Jeg kommer til å ta ut 5 uker ferie når jeg mottar valpen, og håper at dette er nok til at hunden kan være alene hjemme når jeg begynner på jobb igjen. Tenker å høre med sjefen om jeg kan reise en tur hjem i lunsjen for å raskt lufte hunden, slik at den får gått på do i det minste. Jobber ikke fulltid, men 80%, dvs. at jeg i gjennomsnitt har 4 arbeidsdager i uken. Kan noen erfarne hundeeiere svare meg på om dette høres ut som en god plan?
 
Håper på svar :D


 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mariss skrev:

Jeg har egentlig ikke mulighet til å spørre noen om pass, nei. I hvert fall ikke i det omfanget det vil bli snakk om. Den eneste muligheten jeg har er å gå hjemom i pausen.

Hvis du jobber 8 timer pr.dag(?) pluss reisetid, så blir det fort mange timer , selv med en lufting midt på dagen. Som Kaisen sier, jeg ville ikke forlatt en så ung hund så lenge alene. Hva gjør du hvis hvalpen IKKE takler å være alene? Det er et ikke helt usannsynlig scenario dessverre.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

Hvis du jobber 8 timer pr.dag(?) pluss reisetid, så blir det fort mange timer , selv med en lufting midt på dagen. Som Kaisen sier, jeg ville ikke forlatt en så ung hund så lenge alene. Hva gjør du hvis hvalpen IKKE takler å være alene? Det er et ikke helt usannsynlig scenario dessverre.. 

Jeg har 7 timers arbeidsdag, og bruker 10 min. gange til/fra jobb. Men blir selvfølgelig mange timer likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mariss skrev:

Jeg har 7 timers arbeidsdag, og bruker 10 min. gange til/fra jobb. Men blir selvfølgelig mange timer likevel.

Det finnes ikke noen slike hundebarnehager/daghjem i området? :)  

Nå vet jeg jo ikke hvor lang pause du har midt på dagen men hvis du bruker 20 minutter tur/retur hjem, så blir det vel ikke så mye tid hjemme? Antagelig vil du mer stresse hvalpen på en snarvisitt hjemme og så dra igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Mariss skrev:

Jeg kommer til å ta ut 5 uker ferie når jeg mottar valpen, og håper at dette er nok til at hunden kan være alene hjemme når jeg begynner på jobb igjen. Tenker å høre med sjefen om jeg kan reise en tur hjem i lunsjen for å raskt lufte hunden, slik at den får gått på do i det minste. Jobber ikke fulltid, men 80%, dvs. at jeg i gjennomsnitt har 4 arbeidsdager i uken. Kan noen erfarne hundeeiere svare meg på om dette høres ut som en god plan?

Spørsmålet er vel hvilke løsninger du har i bakhånd hvis valpen ikke er klar til å være alene ved 13 uker. Personlig synes jeg det høres helt urealistisk ut og hadde aldri tatt sjansen på det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mariss skrev:

Jo, det gjør det. Men kan ikke dette virke ganske skremmende for en såpass liten hund? De er vell sammen med flere voksne hunder?

Jeg skal straks bare si at jeg har aldri sett innsiden på en slik barnehage.. :ahappy: Så her taler jeg IKKE av egen erfaring.. Jeg vil tro at det kan gå helt greit, hvis de som jobber der er fornuftige og kunnige folk. Kamskje noen andre her på sonen kan dele sine erfaringer med hundebarnehager og valp? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Mariss said:

Et alternativ kunne evt. vært å hatt hunden i bilen mens jeg er på jobb. Jeg jobber i hjemmesykepleien, som betyr at jeg oppholder meg en del i bilen når jeg kjører fra hus til hus. Kunne dette vært en løsning, eller vil dette bare blir stressende for hunden?

det synes jeg høres ut som en god ide. Og så kan du ha med deg en kjeledress e.l du tar på deg når du håndterer/lufter hunden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Mariss said:

Et alternativ kunne evt. vært å hatt hunden i bilen mens jeg er på jobb. Jeg jobber i hjemmesykepleien, som betyr at jeg oppholder meg en del i bilen når jeg kjører fra hus til hus. Kunne dette vært en løsning, eller vil dette bare blir stressende for hunden?

Så lenge hunden er tilvendt bilkjøring og det er grei temperatur i bilen, så kan nok det fungere veldig greit. :) Man må dog være obs når det er veldig kaldt, eller når det er varmt og sol - det blir fort glovarmt i en bil som står i sola, og hunder tåler overoppheting veldig dårlig, så da må man parkere i skyggen eller ha egnet solskjerming (silvershade ol.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du timer årstiden mtp. temperatur, og du jobber fire dager i uken etter endt ferie og tar høyde for å bruke bilen så syns jeg det høres fornuftig ut! Man skal ha litt flaks med at en på 13 uker klarer en hel arbeidsdag alene. Neste tanke etter der igjen er vel om det er noe særlig at en såpass ung en er alene så lenge også :) . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt hund og jobbet i hjemmesykepleien lenge før hundebarnehage og aleine med både barn og hund. Hundene har ikke alltid dukket opp p beleilig tidspunkt heller men alle har elsket å ligge i bilen. Kjørte tjenestebilen og luftet hunden når jeg var innom kontoret. Bil med valp sto parkert i skyggen. Det gikk fint for mine hunder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt begge mine i bilen i overgangen mellom å være hjemme med dem og at de skulle være hjemme alene full dag. Har heldigvis fått dem om høsten, så det har verken vært veldig kaldt eller veldig varmt i bilen (august - oktober). Synes det å ha dem i bilen er et mye bedre alternativ, da får man sett til dem forholdsvis ofte. Begge mine har roet seg fint i bilen. Så lot jeg det gå lenger og lenger tid mellom hver gang jeg gikk ut til dem etter hvert (jeg kjører ikke bil i jobben, så jeg kunne regulere det selv) sånn at de ble vant til at jeg ble mer og mer borte. Funket veldig fint for begge mine, så jeg vil anbefale det...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ulrikke skrev:

Jeg har hatt begge mine i bilen i overgangen mellom å være hjemme med dem og at de skulle være hjemme alene full dag. Har heldigvis fått dem om høsten, så det har verken vært veldig kaldt eller veldig varmt i bilen (august - oktober). Synes det å ha dem i bilen er et mye bedre alternativ, da får man sett til dem forholdsvis ofte. Begge mine har roet seg fint i bilen. Så lot jeg det gå lenger og lenger tid mellom hver gang jeg gikk ut til dem etter hvert (jeg kjører ikke bil i jobben, så jeg kunne regulere det selv) sånn at de ble vant til at jeg ble mer og mer borte. Funket veldig fint for begge mine, så jeg vil anbefale det...

Så kjekt å høre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
3 timer siden, Mariss skrev:

Jo, det gjør det. Men kan ikke dette virke ganske skremmende for en såpass liten hund? De er vell sammen med flere voksne hunder?

Det varierer nok med forskjellige "hundebarnehager", men jeg hadde ikke gjort det. De fleste slipper flere hunder løs sammen og lang fra alle som jobber sånne steder har nok kompetanse på hund og hundespråk.

3 timer siden, Mariss skrev:

Et alternativ kunne evt. vært å hatt hunden i bilen mens jeg er på jobb. Jeg jobber i hjemmesykepleien, som betyr at jeg oppholder meg en del i bilen når jeg kjører fra hus til hus. Kunne dette vært en løsning, eller vil dette bare blir stressende for hunden?

Det høres ut som en veldig mye bedre løsning. Så sant det ikke er midt på sommeren i risiko for veldig varm bil :) De fleste hunder lærer fort å roe seg i bilen og den vil ikke være alene lenge av gangen. Du er innom hele tida, selv om det ikke skjer noe. Øv litt på å ligge i bil den perioden du er hjemme med valpen, så går nok det strålende. Men om du får valpen midt på sommeren må du kanskje finne en annen løsning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Smartingen skrev:

Bil og lufting i pausen her også! Før jeg gikk over til hjem og lufting i pausen :) 

 

14 timer siden, Shlush skrev:

Jeg har brukt bil + lufting i pauser på alle mine valper i overgangen ? 

 

17 timer siden, Ulrikke skrev:

Jeg har hatt begge mine i bilen i overgangen mellom å være hjemme med dem og at de skulle være hjemme alene full dag. Har heldigvis fått dem om høsten, så det har verken vært veldig kaldt eller veldig varmt i bilen (august - oktober). Synes det å ha dem i bilen er et mye bedre alternativ, da får man sett til dem forholdsvis ofte. Begge mine har roet seg fint i bilen. Så lot jeg det gå lenger og lenger tid mellom hver gang jeg gikk ut til dem etter hvert (jeg kjører ikke bil i jobben, så jeg kunne regulere det selv) sånn at de ble vant til at jeg ble mer og mer borte. Funket veldig fint for begge mine, så jeg vil anbefale det...

 

18 timer siden, lijenta skrev:

Jeg har hatt hund og jobbet i hjemmesykepleien lenge før hundebarnehage og aleine med både barn og hund. Hundene har ikke alltid dukket opp p beleilig tidspunkt heller men alle har elsket å ligge i bilen. Kjørte tjenestebilen og luftet hunden når jeg var innom kontoret. Bil med valp sto parkert i skyggen. Det gikk fint for mine hunder

Hvor lenge drev dere på med å ha hunden i bilen?  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...