Gå til innhold
Hundesonen.no

Svært energisk hund


kansi
 Share

Recommended Posts

Hei dere. 

 

Jeg har en helt super hund som nå har akkurat fylt ett år. Vi trener med han en del nå ettersom han er noe lettere å holde på med, men vi har ett problem som har vært utfordrende; han er veldig energisk.

Vi går mye tur og leker en del, han er stort sett en rolig unghund, bortsett fra når vi trener, leker eller går tur. 

 

Når det er sagt så sliter vi med å trene han fordi han blir helt crazy etter 5-10 minutter og prøver å gå gjennom alle mulige triks han har lært, hopper mot godbiter, nekter å bli tatt på osv. Vi har ikke klart å lære han å roe seg. Vi har sett mye på YouTube videoer og der ser det ut som valpene alltid klarer å sitte rolig eller hvertfall forholde seg rolig når de trener. Hva skal jeg gjøre?

 

Det andre er at han drar skikkelig å båndet når vi går forbi andre hunder. Går det en hund bak så snur han seg og planter labbene i bakken og vil ikke gå. Går det en hund foran oss så drar han i båndet, noe han stort sett ikke gjør ellers. Vanligvis så går han noe bak meg på tur og det er vi helt fornøyd med. Dette med at han ikke klarer å oppføre seg på tur begynner derimot å bli både litt leit og flaut, så jeg trenger litt hjelp.

 

Tusen hjertelig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder passeringstrening av andre hunder kan dere antageligvis ha nytte av de samme rådene som folk med hunder som utagerer. Kontakt og gå pent-trening, god avstand osv. Søk på forumet så finner du en del tråder om det.

Når det gjelder trening, så er dette med ro og fokus i treningen noe enkelte hunder også må lære. Tren på, og belønn hunden for å være i ro. Det kan kanskje være greit å finne et grunnkurs eller lignende hvor dere kan få hjelp til å komme i gang med treningen?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpekurs, eller trening i klubbregi? Hvor?

Om dere holder til i nærheten av Oslo vil jeg på det varmeste anbefale Lundqvist hundeskole. De er veldig gjennomførte, og selv om grunnkurset er litt intenst med to kvelder i uka så er det så verdt det! Jeg skulle ønske jeg hadde gått der med min første hund...

Andre gode i Oslo er Lahaugmoen hundesenter (kurs på Lahaugmoen og veterinærhøgskolen) som jeg kjenner til, Hundeakademiet på Sofienberg var bra før, men jeg kjenner ikke instruktørene der nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg helt hva du har prøvd og ikke prøvd, men skal prøve og komme med litt tips?

Når du går på tur lønner det seg og alltid ha litt av båndet i hånden(hvis du skjønner) når han begynner og dra slipper du opp det ekstra så det blir brå stopp. Hvis dette skal funke må man gjøre dette hver gang hunden drar, det funka hvertfall på min valp??

Det med at han ikke vil bli tatt på har jeg ikke så mye erfaring med selv, men det jeg hadde gjort er og gi han godbit samtidig som du tar på han. Strekk først begge hendene fram, den ene hånda har godbit sørg for at han ser den, men ikke la han få den. Lukk hånda med godbiten i, da vil han forhåpentlig vis være interessert i den hånda . Den andre hånda di tar du sakte mot ham, hvis han ikke trekker seg unna åpner du hånda med godbit i og lar han få den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det du sa med at han hopper opp og prøver og ta godbitene har jeg et tips til som jeg lærte på kurs som er veldig enkelt. Sett deg ned, strekk fram hånda di. Ha den åpen med en godbit i. Prøver han og ta den, lukker du den. Med en gang han slutter og prøve og få godbiten ut av hånda di, åpner du hånda og roser og gir godbiten til han. Etter flere repetisjoner av dette kan du snart begynne og kreve at han ser på deg også. Det vil si at du har hånda åpen, han prøver ikke og ta den, men ikke gi den til han før han ser på deg. Da lærer han seg og se på deg hver gang du har godbit, klar for å få beskjed?? Lykke til!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.12.2017 at 2:52 PM, norskvillsau skrev:

Hei dere. 

 

Jeg har en helt super hund som nå har akkurat fylt ett år. Vi trener med han en del nå ettersom han er noe lettere å holde på med, men vi har ett problem som har vært utfordrende; han er veldig energisk.

Vi går mye tur og leker en del, han er stort sett en rolig unghund, bortsett fra når vi trener, leker eller går tur. 

 

Når det er sagt så sliter vi med å trene han fordi han blir helt crazy etter 5-10 minutter og prøver å gå gjennom alle mulige triks han har lært, hopper mot godbiter, nekter å bli tatt på osv. Vi har ikke klart å lære han å roe seg. Vi har sett mye på YouTube videoer og der ser det ut som valpene alltid klarer å sitte rolig eller hvertfall forholde seg rolig når de trener. Hva skal jeg gjøre?

 

Det andre er at han drar skikkelig å båndet når vi går forbi andre hunder. Går det en hund bak så snur han seg og planter labbene i bakken og vil ikke gå. Går det en hund foran oss så drar han i båndet, noe han stort sett ikke gjør ellers. Vanligvis så går han noe bak meg på tur og det er vi helt fornøyd med. Dette med at han ikke klarer å oppføre seg på tur begynner derimot å bli både litt leit og flaut, så jeg trenger litt hjelp.

 

Tusen hjertelig 

Her ville jeg fortsatt trent i små doser og heller flere ganger om dagen. Ja stoppet før han ble crazy

Kurser er en god ting i forhold til det å se hunder og ikke hilse på dem og leke men skulle være med deg. Så kan dere heller ha en fast leke tur kompis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...