Gå til innhold
Hundesonen.no

Matlei?


Hannah
 Share

Recommended Posts

For noen dager siden «sluttet» valpen min på 7 måneder å spise, er han matlei? Vi har ikke byttet for, og han har ikke fått noe uvanlig. Han har vært et matvrak siden vi fikk han og slukt maten under ett minutt. Nå lukter han bare på maten og går. Han får utvannet valpefor. Tror ikke han har problemer med tennene da han kan spise godbiter, eller valpeforet med leverpostei. Han kan gå et døgn uten mat før jeg nesten må «presse» i han litt mat. Han har i tillegg bløt avføring. Kan han ha spist noe han ikke tåler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Mardina skrev:

Det er ikke uvanlig at hunder i den alderen blir matlei. Hvis han ikke spiser maten sin innen 10 min, så hadde jeg tatt den vekk. Så må han vente til neste måltid før han får mat igjen... :) Hva slags mat får han? 

Han får labb valpefor 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du f.eks prøvd vom? Mange hunder liker det :)

Min voksne hund fikk Labb tørrfôr en gang han var på kennel. Noe som resulterte i eksplosiv diaré... Så det er slett ikke alle hunder som fungerer optimalt på Labb... :)

Jeg tror en av grunnene til at han ikke vil spise fôret sitt, er at han kanskje ikke synes det er så godt lenger. Og det er vel strengt tatt ikke nødvendig å bløte fôret hans nå lenger, siden han er blitt 7 mnd? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mardina skrev:

Har du f.eks prøvd vom? Mange hunder liker det :)

Min voksne hund fikk Labb tørrfôr en gang han var på kennel. Noe som resulterte i eksplosiv diaré... Så det er slett ikke alle hunder som fungerer optimalt på Labb... :)

Jeg tror en av grunnene til at han ikke vil spise fôret sitt, er at han kanskje ikke synes det er så godt lenger. Og det er vel strengt tatt ikke nødvendig å bløte fôret hans nå lenger, siden han er blitt 7 mnd? :)

Har ikke prøvd vom, hva er det egentlig? Rå for?

Nei, vi trenger egentlig ikke å bløte foret hans, men før han ble «matlei» spiste han bedre om foret var bløtt enn tørt, så da holdt vi på lenger enn vi trengte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vom er råfor ja :) De fleste hunder fungerer bra på det. Ta en titt på vom og hundemat sine sider, så kan du lære mer. Jeg er ikke sikker på hvor mye vom din hund trenger, men det finner du sikkert ut av på nettsiden deres. Det er i hvert fall et veldig bra for. Jeg strør også over litt kruskakli på toppen, for at avføringen lettere skal komme ut. Mange hunder kan nemlig få litt hard avføring av vom. Men det er helt normalt. Tilsett litt kruskakli eller rett og slett litt tørrfor, så går det nok bedre :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Mardina skrev:

Vom er råfor ja :) De fleste hunder fungerer bra på det. Ta en titt på vom og hundemat sine sider, så kan du lære mer. Jeg er ikke sikker på hvor mye vom din hund trenger, men det finner du sikkert ut av på nettsiden deres. Det er i hvert fall et veldig bra for. Jeg strør også over litt kruskakli på toppen, for at avføringen lettere skal komme ut. Mange hunder kan nemlig få litt hard avføring av vom. Men det er helt normalt. Tilsett litt kruskakli eller rett og slett litt tørrfor, så går det nok bedre :) 

Takk for tips, skal sjekke det ut ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, vet ikke jeg. Hvis mine, som normalt sett sluker maten, bare lukter på den og ikke vil ha, så er det som regel noe galt. Enten de er kvalm, dårlig mage eller noe sånt. Så hvis hunden går fra å sluke maten den ene dagen til å ikke ville ha i det hele tatt den andre, ville jeg blitt litt småbekymret. Er allmenntilstanden fin ellers, så trenger man ikke løpe til dyrlegen, men jeg ville fulgt litt ekstra med. Det kan jo være noe så enkelt som at det er løpetid i området som din reagerer på f.eks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Sprettballen skrev:

Tja, vet ikke jeg. Hvis mine, som normalt sett sluker maten, bare lukter på den og ikke vil ha, så er det som regel noe galt. Enten de er kvalm, dårlig mage eller noe sånt. Så hvis hunden går fra å sluke maten den ene dagen til å ikke ville ha i det hele tatt den andre, ville jeg blitt litt småbekymret. Er allmenntilstanden fin ellers, så trenger man ikke løpe til dyrlegen, men jeg ville fulgt litt ekstra med. Det kan jo være noe så enkelt som at det er løpetid i området som din reagerer på f.eks. 

Ja, ble skeptisk da han som elsker mat ikke ville ha? Han virker helt fin, var litt løs i magen, men har fin avgøring nå. Han spiser litt bedre, men har liksom ikke matlyst som før. Kan ta noen biter, men så er det nok. Kan jo hende han reagerer på løpetid, kjenner ingen som har nå, men kan jo godt være noen tisper der ute. Får følge med og håpe matlysten kommer etterhvert, hvis ikke får vi vel ta han innom veterinæren hvis det går for lenge med den småspisingen hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Hannah skrev:

Ja, ble skeptisk da han som elsker mat ikke ville ha? Han virker helt fin, var litt løs i magen, men har fin avgøring nå. Han spiser litt bedre, men har liksom ikke matlyst som før. Kan ta noen biter, men så er det nok. Kan jo hende han reagerer på løpetid, kjenner ingen som har nå, men kan jo godt være noen tisper der ute. Får følge med og håpe matlysten kommer etterhvert, hvis ikke får vi vel ta han innom veterinæren hvis det går for lenge med den småspisingen hans

Nå er det lenge siden jeg har hatt hannhund, så det er nok sikkert andre som kan svare bedre, men ville jo trodd at det var andre tegn man så i tillegg til laber matlyst, om det var løpetid i nærheten. 

Men ja, holder med deg, ta en telefon til veterinæren om det ikke bedrer seg på noen dager. Jeg hadde en gammel hannhund som sluttet å spise og vi trodde han var matlei. Han hadde leversvikt. Nå skal det sies at denne hunden var 12-13 år, mett av dage, så jeg ville nok ikke hoppet til den konklusjonen på en 7 mnd. gammel unghund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Dårlig matlyst  og 7 måneder

Tja kan være tilfeldigheter men tenker på at han tilfeldig har skjønt at han kan teste om det dukker opp noe bedre som kan ha sammenheng med at han blir mer voksen.

Denne tas ved å være streng. Altså spiser du ikke så bort med maten. Sett ned maten til neste måltid la det stå max 5 min før det forsvinner og gi til neste måltid. Jeg har gjort dette oppi fem døgn uten fare for hunden for jeg måtte ha den til å spise når det var mat og ja den spiste til slutt og ble ikke plaget med dette siden.

Kan være løpetid i nærheten som tuller litt men syntes det virker litt tidlig

Har heller tro på den over for den dukker gjerne opp før dem våkner på tisper og løpetid. Ja hvis ting dukker opp da. 

Kan være han ikke er i form.

JA i alle aldere kan dem ha spist noe som gjør dem uvelle og i dårlig form. Eller kan være noe annet galt. Går det ikke over så er det jo tur til vet.

Til alle tilfellene så ha framme friskt  vann døgnet rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...