Gå til innhold
Hundesonen.no

Lighfôr

Recommended Posts

Hva slags erfaring har folk med lightfôr til hund? Funker dette eller bør man gå for veterinærserie slankefôr? Hunden her er ikke veldig kjukk men har lagt på seg litt det siste året, antar han bør ta av  ca 1.5 kg. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
17 minutter siden, simira skrev:

Gi mindre mat og fyll opp mer grønnsaker?

Har prøvd det men synes ikke han gikk noe særlig ned. Mulig jeg har vært for snill med mengde fôr da, synes liksom det blir så fryktelig lite i skåla 😜 hvor mye grønnsaker er greit å gi egentlig? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
15 minutes ago, Voffen said:

Har prøvd det men synes ikke han gikk noe særlig ned. Mulig jeg har vært for snill med mengde fôr da, synes liksom det blir så fryktelig lite i skåla 😜 hvor mye grønnsaker er greit å gi egentlig? 

Tja, du kan legge til ganske mye grønnsaker. Men cocker er vel en typisk rase som aldri blir mett, så det er vel bare å gi lite nok mat. Jeg har en kastrert hanhund på 8 kg, han får vel rundt en desiliter (60-80g) tørrfôr daglig. Ja, det er lite, men de er jo ikke så store heller.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke prøvd det selv, men ser mange sliter med light for mtp dårlig pels osv, og det er jo ikke så rart når det blir mest fyllstoffer og slikt i foret. Mye bedre å gi mindre mengde av et "vanlig" for og/eller øk treningsmengde/intensitet. Kanskje kan man kutte ut litt godis og slikt igjennom dagen også. 

Synes du det blir lite mat så kan du jo spe på med grønnsaker og/eller magert kjøtt feks. Men fortsatt pass på mengde da. Kan jo også lese innholdsfortegnelser og se om du finner for med mindre kalorier pr kg enn det du forer på pr i dag? Det er jo litt variasjoner.

Jeg bruker også å fylle opp litt vann i maten til mine, ganske mye vann egentlig. Maten står ikke å sveller eller noe, men vannet gjør at de både bruker litt lengre tid på å få i seg alt, og forhåpentligvis gir litt ekstra metthetsfølelse der og da, så de totalt sett kanskje føler at de har spist litt mer enn de faktisk har. De får jo nok mat altså :P Men matvrak synes ikke alltid at det er nok, så da gjør vi det sånn så blir de forhåpentligvis litt mer fornøyde. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

En mulighet er Hill's metabolic, som er tilsatt tunge fibre for å øke metthetsfølelsen, mens kaloriene er kuttet ned. Vi bruker den til vår chi, som er et matvrak av rang, og selv om hun aldri blir mett, så maser hun i hvert fall ikke etter mat. Bakdelen er at med mer fiber, så blir det mer bæsj ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med Acana Light & Fit. Bruker det på min kastrerte malamutetispe (i tillegg til vom og hundemat). God pels, god avføring, og hun har en god vekt :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Heidihj skrev:

Jeg er veldig fornøyd med Acana Light & Fit. Bruker det på min kastrerte malamutetispe (i tillegg til vom og hundemat). God pels, god avføring, og hun har en god vekt :)

Ja kanskje vi skal teste det da :) har god erfaring med Acana, men har ikke testet lightversjonen. Verdt et forsøk! Vann og grønnsaker kan også prøves. Det går seg nok til etterhvert :)

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk for det, og takk for tips!  Har sett på Canelana, og blir nok å kjøpe et når hun er ferdig utvokst, men er så kjipt å bruke masse penger på et dekken som hun vokser ut av på 3 uker. Nå er vi oppe i størrelse 45, og de fleste dalmatiner-tisper ender på 55/60, så ikke alt for lenge igjen heldigvis. 
    • Anbefaler ulldekken eller thermodekken fra Canelana til kalde dager! Tror ikke jeg ville brutk penger på det før hun er ferdig med å vokse (så neste vinter antakelig), men vår frysepinn er veldig mye mer fornøyd ute når han får på seg det.  Høres ut som dere har en veldig fin valpetid. Også er hun jammen søt altså 
    • Vi har såvidt begynt med rallytrening og syns det er moro, men sliter veldig med snusing på bakken. Jobber hele tiden med kontakt og fokus, men snusing blir det likevel. Prøver å ha korte økter med fullt fokus, starte med øvelser han syns er moro og ikke gå for langt. Belønner fortsatt på de fleste øvelser underveis, og belønner også fvf underveis. Har hittil ikke gått mer enn 6 - 7 skilt før pause, alltid med belønning her og der.  Spørsmålet er egentlig hva konkret gjør jeg da han stikker nesa i bakken? Føler jeg egentlig skjønner hva vi må jobbe med for å forhindre at det skjer, men hvordan håndterer dere det når det uansett skjer i blant? Instinktivt får jeg lyst til å gi en stopp-kommando, men det vil jeg vel ikke kunne gjøre i konkurranse? 
    • Vizla er snart 3,5 mnd så tenkte det var på tide men en liten oppdatering! Mye har skjedd siden sist, og hun har fått bedre kroppskontroll og mye mer energi, så nå er hun med på litt lengre turer (har gått maks 50 min). Hun har også vært med på sine første fjellturer hjemme på vestlandet. Hun satt en del i sekken på den litt lengre turen, mens den korte gikk hun opp og ned helt selv (40 min sammenlagt).  Vi har kommet oss tilbake til Lillehammer, og hun trives i snøen, foruten at hun fort blir kald, selv med dekken. Hun har også vokst mye de siste ukene, og har nå like stor som min venns finsk lapphund tispe som vi bor med. Hun har sluttet og bite på hender, sover gjennom hele natten, har ikke hatt noen uhell inne på 2 uker og er rett og slett bare skjønn. Vi har også begynt og øve oss på å være hjemme alene, men hun har foreløpig bare vært hjemme alene sammen med en annen hund. Idag var hun faktisk hjemme alene i 1,5 time for første gang, og foruten om at juletreet veltet, så gikk det strålende. Jeg filmet alt, og Vizla var rolig hele tiden. Hun gikk litt rundt og logret, bet på noen julekuler, og lekte sammen med den andre hunden. Så ikke ut som om hun enset at vi var borte en gang.  Legger ved litt bilder fra de siste ukene: Julekort bilder: 

Også noen på tur i snøen en fin dag:
    • Hehe, nja det koster jo litt det og, må pusse hver dag og den er ikke billig den tannkremen  Men det som virkelig tømmer kontoen her er HD. Min har grad D og var veldig plaget en periode, men vi har nå funnet rehab som holder henne symptomfri. Det innebærer svømming en gang i uka, massasje/laser hver 3-5. uke, cartrophen-injeksjoner, kosttilskudd og olje. Jeg orker ikke  tenke på hva det koster engang... Så kommer selvsagt mat og forsikring i tillegg, og har vi tilfeldigvis en periode med god økonomi kan du være bra sikker på at hun pådrar seg en øyebetennelse eller noe sånt    
  • Nylig opprettede emner