Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund og kulde


Pringlen
 Share

Recommended Posts

Akkurat nå, Jack-Pot skrev:

Hvordan merker dere at hundene fryser? Eg er så redd for at mine skal fryse, men det er sikkert mest fordi eg fryser så lett selv og synes det er så forferdelig! Nå er det veldig forskjellig pels på mine to da, eldstemann har ekstremt tjukk underull mens yngste har veldig tynn og kort pels. Eg har liksom aldri lagt merke til oppførsel som tilsier at de fryser, men eg vet ikke helt hva eg skal se etter heller. Og en ting er nå om de fryser på kroppen eller ei, eg tenker at spesielt ørene må da være ganske utsatt for kulde?

Min begynner å skjelve og bli klengete. Men hun blir stiv i muskulaturen veldig lenge før hun synlig fryser, for hun går å spenner seg. Hun går jevnlig til massør for å holde formen ok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Når man fryser på tærne mens resten koker  -26 , ikke ofte det er så kaldt her nede

Du må huske på det at her vi bor, så har vi en isende kald vind og mye høyere luftfuktighet, så tallet på gradestokken er stort sett flere grader kaldere i effektive grader. Det skal en del til f

Jeg tenker at tabellen går mer på de tilfellene der man kun setter ut ei bikkje med dårlig pels i bakgården i kjetting. Det er vel ikke så uvanlig i statene? Da kan jeg absolutt se at -5 er ugunstig f

Posted Images

Akkurat nå, Jack-Pot skrev:

Hvordan merker dere at hundene fryser? Eg er så redd for at mine skal fryse, men det er sikkert mest fordi eg fryser så lett selv og synes det er så forferdelig! Nå er det veldig forskjellig pels på mine to da, eldstemann har ekstremt tjukk underull mens yngste har veldig tynn og kort pels. Eg har liksom aldri lagt merke til oppførsel som tilsier at de fryser, men eg vet ikke helt hva eg skal se etter heller. Og en ting er nå om de fryser på kroppen eller ei, eg tenker at spesielt ørene må da være ganske utsatt for kulde?

Mine skjelver og spenner ryggen samt trekker halen helt ned, evt mellom beina. Nå vet jeg ikke hvor du bor, men min veldig tynnpelsa schäfer brukte sjeldent klær. Hadde med dekken til henne på lengre turer i snøen, for hun spiste så mye snø at hun ble kald :P Da skalv hun og krummet ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den tabellen er på villspor for norske forhold og hunder, ja :lol: 

Mine har i grunnen ikke problem med kulde, så lenge de er i jevn aktivitet og det ikke er vått i tillegg. Keo begynner å fryse på beina ved -10°C, men det fikser potesokker lett. Lyn tror jeg aldri jeg har sett fryse(?). Ellers så bruker vi ikke klær ute med mindre det er pauser på tur under -15°C.

Valper pakker jeg dog inn i dekken når det bikker -5°C, spesielt i vindtrekk. Korthårsfisen jeg har nå ser ikke ut til å bry seg så meget med noen minus, men er vi lenge ute syntes hun det blir kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge hundene er i bevegelse, trenger de normalt ikke klær, er min mening. Har jaktet med dachs ned i 19- , men det er egentlig for kaldt for små hunder, og i hvertfall for rådyrjegere... Støverene, derimot, har ingen problemer med noen timers jag i ned mot 20-. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørene er utsatt, men når du ser på hvordan gode parkaer er laget, så skal de hovedsakelig beskytte rygg og torso, fordi da sprer varmen seg til labbene og resten. Dette har jeg lest om, er ingen ekspert, men det har funket hos oss. Det, pluss en litt fet pottekrem som en slags buffer mot kaldt underlag. Nå tenker jeg på vintervær, 0 og nedover.

Jeg vet at Tina fryser når hun tripper frem og tilbake unormalt lenge og på en litt sånn febrilsk måte før hun gjør fra seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/5/2017 at 6:41 PM, JeanetteH said:

Jeg putter faktisk klær på hundene nå. Men jeg har en gammel, en ung og en frysepinn. Vi snakker ikke om å pakke inn liksom, men de får ett ekstra beskyttende lag. Som oftest så starter jeg med det samtidig som jeg begynner syns det er kaldt å gå ute uten hansker på hendene. (sånn rundt -10 og nedover).

Helt OT, men WHAT?!? :o Går du ikke med hansker før det er -10? Hvordan går det med hendene? Hilsen hun som får håndeksem når utetemperaturen bikker 10 plussgrader. Jeg begynner å klø bare av tanken. :o

7 hours ago, Jack-Pot said:

Hvordan merker dere at hundene fryser? Eg er så redd for at mine skal fryse, men det er sikkert mest fordi eg fryser så lett selv og synes det er så forferdelig! Nå er det veldig forskjellig pels på mine to da, eldstemann har ekstremt tjukk underull mens yngste har veldig tynn og kort pels. Eg har liksom aldri lagt merke til oppførsel som tilsier at de fryser, men eg vet ikke helt hva eg skal se etter heller. Og en ting er nå om de fryser på kroppen eller ei, eg tenker at spesielt ørene må da være ganske utsatt for kulde?

Jeg ser at du har schäfer, og da tror jeg ikke du skal være så veldig bekymret for at hundene dine fryser. :) OM de fryser, så hadde du nok merket det, de blir stive, skjelver, løfter beina annerledes osv, osv. Jeg har per dags dato ikke møtt en voksen schäfer som fryser under normale vintertemperaturer (valper, unghunder og eldre hunder er noe annet), men om vi snakker ekstremkulde og hunder med skader ol., så er det sikkert ikke dumt å slenge på et dekken.

Selv vår forrige schäfer, som knapt hadde pels (allergihund med masse hudproblemer), elsket vinter og kulde. Han jeg har nå ELSKER kulda, og vil helst ikke være med inn uansett hvor kaldt det er. Han legger seg ned, ruller, stikker hele hodet ned i snøen og gir på alle måter uttrykk for at han storkoser seg. Jeg bruker potesokker for å unngå kladder og skaresnø, men har aldri sett at han har fryst på beina selv i 25-30 minus uten potesokker. Det er verre når vi snakker 25 plussgrader, da er han ikke spesielt happy eller energisk, og foretrekker heller å ligge kjelleren (kaldt murgulv) store deler av tiden.

Han hater dekken, så tror han hadde blitt meget snurt om jeg hadde tatt på ham noe sånt for å gå tur. :P Ille nok med refleksdekken og regndekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Tuvane skrev:

Helt OT, men WHAT?!? :o Går du ikke med hansker før det er -10? Hvordan går det med hendene? Hilsen hun som får håndeksem når utetemperaturen bikker 10 plussgrader. Jeg begynner å klø bare av tanken. :o

 

Haha nei ikke då lenge jeg ikke gjør noe statisk (holde rundt tøyler, tømmer eller skistaver o.l. ) om jeg går tur så er hendene nesten alltid bare og regulerer varmen med det og av/på lue.  

Glemte nevne forje kelpie jeg hadde, Blaze. I motsetning til de andre så hadde hun ingen formening om verken kulde eller varme. Hun sov like gjerne ute før å snø seg ned som i solen. Når hun ble eldre puttet jeg potesokker på, ellers hadde hun særs lite behov for påkledning. Så å ta på henne dekken var mer for å beskytte muskultur enn å beskytte henne mot å bli kald/fryse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som at når Bris fryser, så begynner han å hoppe og sprette når han går i bånd. Han vet han ikke får trekke, så da tar han rennefart fram så langt båndet rekker, stopper opp, venter til han kommer litt bak meg og gjentar det. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutta her er crazy glad i vinter og kulde! Spesielt Banzai elsker når temperaturen kryper nedover, så å fryse er vel ikke akkurat noe tema her i heimen :lol: Og når begge i tillegg avskyr klær, så blir det ikke mye påkledning altså. men er det ekstremkulde så får de på seg potesokker og evt en genser. Jeg tenker med disse to at hvis jeg fryser, så er det på tide å kle på dem. Med andre ord må det bli ganske kaldt før de får på seg noe :lol:

Jeg har hatt frossenpinn også og hun var tettpakket med klær halve året :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
On 5.12.2017 at 6:21 PM, simira said:

Men er dette for hunden å henge utendørs i hagen, eller faktisk aktivitet/tur? Det er jo ikke alle amerikanere som driver med det (tur og aktivitet), har jeg hørt, og da blir det jo litt annerledes.

Ellers er det nok ganske individavhengig, og mine har ikke så fryktelig mye behov for ut når det blir mer enn 5 minusgrader. Ifølge tabellen kan vel også de fleste norske hunder gå på et nivå lavere (eller høyere, hvordan man nå leser denne tabellen) og da begynner det å stemme for mine. Eller, ikke life-threatening akkurat, men unødvendig å gå ut. :P Men vi har jo vært ute i -15-20 uten noe varige mén av det (utover at jeg aldri kommer til å melde meg på utekurs i januar igjen).

Men går du ikke tur når det er kaldt?

Kulde er relativt, men jeg fryser før bikkjene - ingen tvil om det. MEN - frallen har fått på frakk når det har vært rundt null og fuktig vær - i tørrvær så har hun gått uten klær ned til minus 10'ish - sålenge vi er i bevegelse. Samme med puddelen. Dog for puddel på seg klær når vi reiser til og fra jobb i kulde - uansett - for da står vi jo rolig å venter osv. Aldri sett hundene mine fryse da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, JeanetteH said:

Haha nei ikke då lenge jeg ikke gjør noe statisk (holde rundt tøyler, tømmer eller skistaver o.l. ) om jeg går tur så er hendene nesten alltid bare og regulerer varmen med det og av/på lue. 

*ønske seg din sirkulasjon og hudbarriere*

Jeg må begynne med hansker lenge før jeg i det hele tatt fryser, ellers blir hendene fulle av eksem... Dvs hansker hele året minus sommeren. Samt at jeg sover med bomullshansker, locobase og sterk kortisonkrem hver natt. Og likevel ser hendene mine delvis ut som kjøttkaker. I tillegg fryser jeg noe helt forferdelig på fingrene, selv med tykke votter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutes ago, Belgerpia said:

Men går du ikke tur når det er kaldt?

Kulde er relativt, men jeg fryser før bikkjene - ingen tvil om det. MEN - frallen har fått på frakk når det har vært rundt null og fuktig vær - i tørrvær så har hun gått uten klær ned til minus 10'ish - sålenge vi er i bevegelse. Samme med puddelen. Dog for puddel på seg klær når vi reiser til og fra jobb i kulde - uansett - for da står vi jo rolig å venter osv. Aldri sett hundene mine fryse da.

Jo - jeg synes det er kaldt når det går under 10 plussgrader, så det gjør vi. :P

Men når det tipper -10 så blir det ganske korte turer her i huset. Da er Odin påkledd, Kovu ser vi an litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke de som absolutt ikke skal bruke dekken på hundene sine. En ting er veldig aktiv tur med mye bevegelse, men en vanlig gåtur i skogen i -20 er ikke så trivelig for mange korthåra hunder. Hvorfor ikke bare slenge på dekken? Det er jo så ubehagelig å fryse og så lett å unngå.

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

En ting jeg har lurt på lenge. Er ikke dette noe folk tar hensyn til i det hele tatt når de velger rase? Hvorfor velger man en korthåra rase uten underull som er avla for å ikke bli overoppheta i Afrika eller ørkenen hvis man bor et sted hvor det blir 30 minus om vinteren? Alle hunder må jo ut. Burde ikke pels tilpasset hvor man bor være en del av kriteriene når man velger rase? Klær hjelper bare delvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Snusmumrikk said:

En ting jeg har lurt på lenge. Er ikke dette noe folk tar hensyn til i det hele tatt når de velger rase? Hvorfor velger man en korthåra rase uten underull som er avla for å ikke bli overoppheta i Afrika eller ørkenen hvis man bor et sted hvor det blir 30 minus om vinteren? Alle hunder må jo ut. Burde ikke pels tilpasset hvor man bor være en del av kriteriene når man velger rase? Klær hjelper bare delvis.

Nei, jeg kan ikke si at det var et tema i det hele tatt, for å være ærlig :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Snusmumrikk skrev:

En ting jeg har lurt på lenge. Er ikke dette noe folk tar hensyn til i det hele tatt når de velger rase? Hvorfor velger man en korthåra rase uten underull som er avla for å ikke bli overoppheta i Afrika eller ørkenen hvis man bor et sted hvor det blir 30 minus om vinteren? Alle hunder må jo ut. Burde ikke pels tilpasset hvor man bor være en del av kriteriene når man velger rase? Klær hjelper bare delvis.

Tja, det er vel en grunn til at alle de Nordiske støverrasene er korthårete. De tåler å jobbe fra det er relativt varmt tidlig på høsten, til det er beinkaldt midtvinters. Noen tror jo at strihårete hunder har en fordel framfor korthårete i kulde. Det har de ikke, snøkladder i pelsen gir ikke akkurat noe varme :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Snusmumrikk skrev:

En ting jeg har lurt på lenge. Er ikke dette noe folk tar hensyn til i det hele tatt når de velger rase? Hvorfor velger man en korthåra rase uten underull som er avla for å ikke bli overoppheta i Afrika eller ørkenen hvis man bor et sted hvor det blir 30 minus om vinteren? Alle hunder må jo ut. Burde ikke pels tilpasset hvor man bor være en del av kriteriene når man velger rase? Klær hjelper bare delvis.

Min hund kommer fra norges kaldeste sted, Folldal, så jeg tenkte vel at vinteren her i Tromsø kom til å bli piece of cake. Så feil kan man ta :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke en svensk hundefyr som nå forsker på kulde og når hundene fryser? Synes jeg husker han ba om data her for en tid tilbake siden, hvor man blant annet skulle kjenne på hundens poter før, under og etter tur. Det blir interessant å se hva han kommer frem til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Akkurat nå, Wilhelmina skrev:

Min hund kommer fra norges kaldeste sted, Folldal, så jeg tenkte vel at vinteren her i Tromsø kom til å bli piece of cake. Så feil kan man ta :lol: 

Folldal er ikke Norges kaldeste sted :lol: Men jeg tenkte mer på hva rasens pels var beregna på, ikke hvor valpen blir født :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Snusmumrikk skrev:

Folldal er ikke Norges kaldeste sted :lol: Men jeg tenkte mer på hva rasens pels var beregna på, ikke hvor valpen blir født :lol: 

Joda, men når hele slekta hennes springer rundt i -35 uten verken sokker eller genser så burde vel min også tåle litt :lol: 

(Folldal er kanskje ikke norges kaldeste sted hver dag, men de er nå på toppen av lista innimellom ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Snusmumrikk skrev:

En ting jeg har lurt på lenge. Er ikke dette noe folk tar hensyn til i det hele tatt når de velger rase? Hvorfor velger man en korthåra rase uten underull som er avla for å ikke bli overoppheta i Afrika eller ørkenen hvis man bor et sted hvor det blir 30 minus om vinteren? Alle hunder må jo ut. Burde ikke pels tilpasset hvor man bor være en del av kriteriene når man velger rase? Klær hjelper bare delvis.

Nå bor ikke jeg et sted hvor det blir -30 om vinteren (hvor ofte er det det noe sted i Norge lenger?),men selv i -20 så er ikke jeg så gira på lang tur. De få dagene i året det skjer at det blir så kaldt er det ikke noen krise at de ikke får mye fysisk fostring når de får mye ellers. Jeg har hatt whippet i til sammen 13 år nå og det er ikke mange dagene de årene vi har droppa tur pga kulde. 

Det sagt så bytte jeg rase delvis pga det du sier, klær hjelper bare delvis og det må litt ekstra tilrettelegging til på skiturer med innlagte pauser feks i form av tepper og kanskje ekstra dekken. Dette synes jeg går mer på å velge riktig rase ift aktivitet man vil drive med kontra stedet man bor. Jeg hadde nok ikke skaffa meg whippet hvis jeg bodde på et kaldt sted i nord med mange drittværsdager i året, men at andre velger det ser jeg ikke noe problem med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Jack-Pot said:

Hvordan merker dere at hundene fryser? Eg er så redd for at mine skal fryse, men det er sikkert mest fordi eg fryser så lett selv og synes det er så forferdelig! Nå er det veldig forskjellig pels på mine to da, eldstemann har ekstremt tjukk underull mens yngste har veldig tynn og kort pels. Eg har liksom aldri lagt merke til oppførsel som tilsier at de fryser, men eg vet ikke helt hva eg skal se etter heller. Og en ting er nå om de fryser på kroppen eller ei, eg tenker at spesielt ørene må da være ganske utsatt for kulde?

Mine tar det ikke så tungt at de fryser så merker ingen særlig holdningsendring, men de skjelver. Stort sett bare et problem når de er i ro.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere med korthårede/dårlig pelset/ingen underull osv hunder, hvordan tenker dere at hunden ikke berøres av kulde selv om den er i bevegelse og selv om dere ikke nødvendigvis ser at den er kald? (sier ikke at dere har feil altså, men det der kresjer veldig med det logikken min sier meg ihvertfall). 

Belger og hollender (korthårs) har jo litt pels, men det er jo ikke mye. Det er ofte heller ingen god pels, lite eller ingen ull som isolerer, bare dekkhår. Nok til at det kanskje utgjør en forskjell i klart og vindstille vær, men er det litt vind så ser man jo at hårene flytter seg og man ser rett inn på huden. Og er det bitende kaldt så tenker jeg at det er litt begrenset hvor mye den pelsen faktisk isolerer også. Nå ser jeg at mine fryser om de blir liggende i bil feks med en gang det kryper under 0, og selv om ingen av de har sett ut til å bry seg om det annet enn at de skjelver litt så er det jo helt sikkert ikke behagelig. Ut på tur vet jeg ikke om jeg noen gang har sett de skjelve, kaanskje på båndtur i byen i bikkjekaldt, men sjeldent isåfall, men jeg vet jo med meg selv at jeg blir kald, selv om jeg sjeldent fryser mens jeg er i aktivitet. Overkroppen har jeg ofte godt med isolasjon på, men kald nedover bena kan jeg være lenge etter jeg kommer inn om jeg ikke hiver meg i dusjen, og da har jeg jo som regel på meg stillongs og noe vindtett, altså mer enn man kan si om veldig mange hunder. Så hvorfor tenker man at korthåredehunder ikke fryser/ikke blir kalde/ikke trenger klær når det er veldig kaldt ute? 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
21 timer siden, Debbie skrev:

Problemet med min er at hun er retriever, og at en bader i elva i -10 med dekken så alt blir klissblaut... en blir ikke varmere av det...

Retrieverne jeg hadde løp da uten dekken og løp videre etter bading. Dem holdt varmen med det men fikk dekken på når dem skulle ligge stille i bilen

3 timer siden, Wilhelmina skrev:

Joda, men når hele slekta hennes springer rundt i -35 uten verken sokker eller genser så burde vel min også tåle litt :lol: 

(Folldal er kanskje ikke norges kaldeste sted hver dag, men de er nå på toppen av lista innimellom ;))

Folldal er tørt og kaldt som er bedre enn rått og kaldt som gjerne ved kysten

 

Min korthår merker jeg når fryser med at han øker aktiviteten og det å gå fint i band er klin umulig da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...