Gå til innhold
Hundesonen.no

'Barnas Trygghet' -helter eller 'skurker'?


QUEST
 Share

Recommended Posts

https://www.nrk.no/dokumentar/xl/jakten-pa-en-potensiell-overgriper-1.13808766

Hva syns man om de to karene i 'Barnas Trygghet' og lignende grupper? Bør de ansees som helter og fortjener all ros og ære( og belønning) eller er de ufordragelige borgerverns 'aktivister' som lurer menn i feller? 

Selv er jeg overhodet ikke tvil om hvilken kategori jeg vil putte dem i.. Gi dem lønn og ære , de gjør en flott og viktig jobb, særdeles siden politiet selv innrømmer at de har alt for lite ressurser til å rekke over 'alt' 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes. Jeg er for mer borgervern. Chatting med noe du tror er mindreårig = offentlig uthengelse, skilsmisse, miste jobb, bli banka opp og slått hånda av av det du måtte ha av familie. 

Så kan vi jo ta litt andre ting samtidig - græbbing av romper du ikke har noen rett til å græbbe, hvorfor ikke bare kutte av de den hånda? Kan de ikke bruke den til noe fornuftig, trenger de den ikke. 

Voldtekt er selvsagt lik kastrering. 

Partnervold = en real omgang juling, gjerne så du havner på sjukehuset. 

Hva trenger vi egentlig politi og rettsvesen for? La de fordømrade jævlene få det de fortjener. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 2ne skrev:

Yes. Jeg er for mer borgervern. Chatting med noe du tror er mindreårig = offentlig uthengelse, skilsmisse, miste jobb, bli banka opp og slått hånda av av det du måtte ha av familie. 

Så kan vi jo ta litt andre ting samtidig - græbbing av romper du ikke har noen rett til å græbbe, hvorfor ikke bare kutte av de den hånda? Kan de ikke bruke den til noe fornuftig, trenger de den ikke. 

Voldtekt er selvsagt lik kastrering. 

Partnervold = en real omgang juling, gjerne så du havner på sjukehuset. 

Hva trenger vi egentlig politi og rettsvesen for? La de fordømrade jævlene få det de fortjener. 

De som blir tatt her chatter ikke 'bare' med mindreårige på svært seksualiserte måter, de oppfordrer/truer barna til møter/overgrep ( også mot seg selv, som politikvinnen forteller om..hun sammenlignet det forøvrig med tortur..) . De blir overlatt til politiet for videre 'oppfølging'. 

At eventuell familie til disse kan bli skadelidende( som ved enhver 'offentlig' tiltale) er synd for familien, uten tvil men det burde gjerningsmannen tenkt på på forhånd og er utelukkende hens skyld. På den annen side så kan man jo si at i slike saker kan det være positivt at vedkommende blir tatt, har han egne barn kan man jo tenke seg til resten og er det andre barn i familie/omgangskrets, bør disse absolutt beskyttes mot kontakt med vedkommende. 

Miste jobb og familie..hvor mange ønsker oppriktig å ha en person som stiller opp for å møte barn med overgrep i bakhodet, i jobb eller være i forhold med en slik person? ( til det siste, utrolig nok finnes de, også når det er barn med i bildet..) 

Hvis man faktisk chatter med barn på den måten og attpåtil oppfordrer til møter/seksuell aktivitet, så har man KUN seg selv å skylde, for eventuelle ubehagelige konsekvenser, INGEN annen. 

 

For meg er tafsing på voksne personer og overgrep mot barn ikke i samme liga, ikke  sammenlignbart engang. Ikke at jeg mener at at det førstnevnte er ok men i de fleste tilfeller så vil ikke en klapp på rompa medføre langvarige/livsvarige traumer.. Skal vi være litt kyniske oppi det hele, så er det dårlig samfunnsøkonomi med ødelagte barn/senere voksne. I mange tilfeller vil ikke disse menneskene være istand til å yte/yte optimalt . 

Hadde politi/rettsvesen hatt ressurser nok /fungert som de skulle, så hadde det ikke vært behov for slike grupper i det hele tatt. De er en konsekvens av at de førstnevnte ikke fungerer som de skal. 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, QUEST said:

De som blir tatt her chatter ikke 'bare' med mindreårige på svært seksualiserte måter, de oppfordrer/truer barna til møter/overgrep ( også mot seg selv, som politikvinnen forteller om..hun sammenlignet det forøvrig med tortur..) . De blir overlatt til politiet for videre 'oppfølging'. 

At eventuell familie til disse kan bli skadelidende( som ved enhver 'offentlig' tiltale) er synd for familien, uten tvil men det burde gjerningsmannen tenkt på på forhånd og er utelukkende hens skyld. På den annen side så kan man jo si at i slike saker kan det være positivt at vedkommende blir tatt, har han egne barn kan man jo tenke seg til resten og er det andre barn i familie/omgangskrets, bør disse absolutt beskyttes mot kontakt med vedkommende. 

Miste jobb og familie..hvor mange ønsker oppriktig å ha en person som stiller opp for å møte barn med overgrep i bakhodet, i jobb eller være i forhold med en slik person? ( til det siste, utrolig nok finnes de, også når det er barn med i bildet..) 

Hvis man faktisk chatter med barn på den måten og attpåtil oppfordrer til møter/seksuell aktivitet, så har man KUN seg selv å skylde, for eventuelle ubehagelige konsekvenser, INGEN annen. 

 

For meg er tafsing på voksne personer og overgrep mot barn ikke i samme liga, ikke  sammenlignbart engang. Ikke at jeg mener at at det førstnevnte er ok men i de fleste tilfeller så vil ikke en klapp på rompa medføre langvarige/livsvarige traumer.. Skal vi være litt kyniske oppi det hele, så er det dårlig samfunnsøkonomi med ødelagte barn/senere voksne. I mange tilfeller vil ikke disse menneskene være istand til å yte/yte optimalt . 

Hadde politi/rettsvesen hatt ressurser nok /fungert som de skulle, så hadde det ikke vært behov for slike grupper i det hele tatt. De er en konsekvens av at de førstnevnte ikke fungerer som de skal. 

Helt klart fortjente. Jeg antar at både du og de kan garantere at de de outer alltid er skyldige også. Jeg mener, det skjer jo aldri at folk blir uskyldig dømt når det er politi som etterforsker, så det kommer helt sikkert aldri noen gang til å skje når to litt småvoldelige cowboyer etterforsker? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, 2ne skrev:

Helt klart fortjente. Jeg antar at både du og de kan garantere at de de outer alltid er skyldige også. Jeg mener, det skjer jo aldri at folk blir uskyldig dømt når det er politi som etterforsker, så det kommer helt sikkert aldri noen gang til å skje når to litt småvoldelige cowboyer etterforsker? 

Jeg forstår ikke hva du mener med den første setningen? 

Tja..hvis f.eks en 50 årig mann kontakter og  chatter med en 12 år gammel jente på en utvilsomt seksuell måte, oppfordrer til nakenbilder, møter og overnatting..jeg vet ikke hvor mye mer som skal til for å inkriminere seg selv.. 

Disse to tar jo ikke kontakt selv,de lager profiler og venter på at overgriperne tar kontakt. Hvis man groomer en ung jente/gutt, så kan jeg ikke se annet enn at man er skyldig, det blir vanskelig å hevde noe annet.

En 50 åring ber vel neppe en 12 år gammel jente på overnattingsbesøk for å diskutere klær..

Så lenge vi har et rettsvesen så vil det alltid være fare for at noen blir uskyldig dømt, uansett hvem som 'utfører' straffen. Skal man legge det til grunn, så kan man bare  la være å etterforske de fleste voldtekter.. De fleste  voldtekter skjer ikke med flere vitner tilstede og hvis den voldtatte ikke har så voldsomme skader at det er hinsides enhver tvil at det kan være frivillig sex, ja så kan jo gjerningsmannen bli uskyldig dømt..

'Småvoldelige cowboyer'.. Så vidt jeg har fått med meg bruker de ikke vold i det hele tatt, hvilket uansett ville være særdeles dumt.. Det ville sette en effektiv stopper for videre arbeid da det garantert vil medføre anmeldelse fra overgripernes side. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart helter!

Det finnes ingen god unnskyldning for en voksen mann på 40 år til å ta kontakt med jenter nede i 13-årsalderen(+/-) på en chatteside. Og enda mindre grunn til å foreslå treff. Når man i tillegg ser noen av de samtalene som disse mennene har med jentene(og guttene forsåvidt), så klarer jeg ikke å finne noen grunn til å skåne de for konsekvensene.

Jeg har profil på chattesiden BarnasTrygghet bruker, og kan garantere for at der er det mye rart som kryper og går. Helt uten at man trenger å gjøre noe for å få oppmerksomheten deres ;)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten livsfarlig å uttale seg mot strømmen i slike saker, men her klarer jeg bare ikke å holde munn.

Bare så det er sagt: Overgrep mot barn i alle mulige varianter er kvalmende og fullstendig uakseptabelt. Det må føre til strenge straffer.

Jeg føler imidlertid nesten (ja, nesten - ikke like mye bare for å presisere det) like stort ubehag over at voksne folk slipper alle rettsprinsipper og mener at borgervern i ymse varianter er greit. At for noen, utvalgte forbrytelser (litt etter egne preferanser) så driter man i alt vår egen og Europeiske rettstater er bygd på. Det viser en sjokkerende historieløshet og mangel på forståelse for hvordan og hvorfor vi har kommet så langt som samfunn som vi faktisk har. Og i forlengelsen av det, så sjokkerer det meg at voksne folk omtaler andre mennesker i vendinger som fratar dem all menneskeverd, alt rettsvern.

Dette er ikke et spørsmål om hva jeg personlig kunne kommet til å gjort dersom jeg oppdaget at noen gjorde noe forferdelig mot noen jeg er glad i. Jeg ser for meg scenario der jeg kunne blitt drapsmann. Uten å angre. Men jeg ser også at jeg måtte ta min straff etterpå om det ikke dreide seg om ren affekt og berettiget harme. Det er noe helt annet når personer, noen på bakgrunn av personlige erfaringer og sinne knyttet til dette (forferdelig trist, men likevel et elendig utgangspunkt for å bedrive justis) organiserer seg og på en systematisk måte er både politi, domstol og den som gjennomfører straff. Det undergraver hele vårt rettsvesen og til syvende og sist vårt demokrati og vår kultur. Jeg ser at det er strømninger i samfunnet som trekker i den retningen på flere måter - stadig større innslag av hevnmotiv når det kommer til straff, stadig strengere straffer, «ingen straff er streng nok» - og det skremmer meg. Jeg tror ikke det fører noe godt sted om man gir slipp på prinsippet om at selv den verste forbryter skal kunne sone sin straff og rehabiliteres. Med menneskeverdet i behold.

Hadde Barnas Trygget samlet informasjon og gitt det til politiet så hadde det vært bedre. Å stå å trakassere lovbryteren (og samtidig faktisk si at det er en deilig følelse - igjen et elendig utgangspunkt for å bedrive justis) med kamera på slep og å slippe disse videoene på nettet etterpå er i min bok fullstendig uakseptabelt. Og det er ikke helt problemfritt at de i det hele tatt er en aktør. En uregulert - eller i alle fall selvregulert - aktør. Som med sitt engasjement kan framprovosere handlinger som gjerningsmannen ellers ikke ville begått. Men om man allerede har avskrevet alle rettsprinsipper for disse menneskene så er det muligens for mye forlangt å gå inn i såpass tunge etiske betrakninger.

Vi lever i et demokrati. Den eneste fornuftige måten å endre noe man ikke liker er å involvere seg i demokratiet. Selv om det tar tid. Som et minimum så stemmer man, eller så kan man involvere seg partipolitisk. Om ikke annet som lobbyist. Det er der man må starte om man ønsker mer penger til å etterforske og forebygge overgrep mot barn (noe jeg støtter), gjøre flere etterforskningsmetoder tilgjengelige for politiet og øke fengselsstraffene (kanskje), innføre kjølhaling, pisking, skikkelig god, gammeldags gapestokk, steining eller andre finurlige former for dødstraff.

Og ja, det er faktisk mulig å føle med forbrytere. Selv om de har gjort uhyrlige ting. Behandlingen gjerningsmannen fikk i programmet gjorde meg uvel. Det var vondt å se på. Et menneske er ikke bare definert av den faenskapen han eller hun har utført. Det er levende mennesker av kjøtt og blod, tanker og følelser som alle oss andre. Med venner, slekt, kone og barn som er glade i personen. Med en barndom bak seg hvor det enda ikke var forutbestemt at ting skulle gå så galt (eller kanskje, veldig mange overgriper er offer for overgrep selv). Og i mange tilfeller muligheter for en velfungerende framtid. Å ta inn over seg det betyr ikke på noen måte at man ikke føler med ofrene - like mye eller gjerne mer. Det går faktisk an å ha to «tanker» i hodet på en gang. Men ja, det blir dobbelt så vondt og dobbelt så komplisert å forholde seg til. Alt er enkelere i sort/hvitt.

Selv min mor, som har opplevd ubeskrivelige overgrep som barn, ser alt dette. Jeg skjønner ikke hvorfor så mange ikke ser det.

  • Like 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, QUEST said:

Jeg forstår ikke hva du mener med den første setningen? 

Tja..hvis f.eks en 50 årig mann kontakter og  chatter med en 12 år gammel jente på en utvilsomt seksuell måte, oppfordrer til nakenbilder, møter og overnatting..jeg vet ikke hvor mye mer som skal til for å inkriminere seg selv.. 

Disse to tar jo ikke kontakt selv,de lager profiler og venter på at overgriperne tar kontakt. Hvis man groomer en ung jente/gutt, så kan jeg ikke se annet enn at man er skyldig, det blir vanskelig å hevde noe annet.

En 50 åring ber vel neppe en 12 år gammel jente på overnattingsbesøk for å diskutere klær..

*klipp*

'Småvoldelige cowboyer'.. Så vidt jeg har fått med meg bruker de ikke vold i det hele tatt, hvilket uansett ville være særdeles dumt.. Det ville sette en effektiv stopper for videre arbeid da det garantert vil medføre anmeldelse fra overgripernes side. 

Som Tillien sier: 

10 minutes ago, tillien said:

Nesten livsfarlig å uttale seg mot strømmen i slike saker, men her klarer jeg bare ikke å holde munn.

Bare så det er sagt: Overgrep mot barn i alle mulige varianter er kvalmende og fullstendig uakseptabelt. Det må føre til strenge straffer.

Jeg føler imidlertid nesten (ja, nesten - ikke like mye bare for å presisere det) like stort ubehag over at voksne folk slipper alle rettsprinsipper og mener at borgervern i ymse varianter er greit. At for noen, utvalgte forbrytelser (litt etter egne preferanser) så driter man i alt vår egen og Europeiske rettstater er bygd på. Det viser en sjokkerende historieløshet og mangel på forståelse for hvordan og hvorfor vi har kommet så langt som samfunn som vi faktisk har. Og i forlengelsen av det, så sjokkerer det meg at voksne folk omtaler andre mennesker i vendinger som fratar dem all menneskeverd, alt rettsvern.

Dette er ikke et spørsmål om hva jeg personlig kunne kommet til å gjort dersom jeg oppdaget at noen gjorde noe forferdelig mot noen jeg er glad i. Jeg ser for meg scenario der jeg kunne blitt drapsmann. Uten å angre. Men jeg ser også at jeg måtte ta min straff etterpå om det ikke dreide seg om ren affekt og berettiget harme. Det er noe helt annet når personer, noen på bakgrunn av personlige erfaringer og sinne knyttet til dette (forferdelig trist, men likevel et elendig utgangspunkt for å bedrive justis) organiserer seg og på en systematisk måte er både politi, domstol og den som gjennomfører straff. Det undergraver hele vårt rettsvesen og til syvende og sist vårt demokrati og vår kultur. Jeg ser at det er strømninger i samfunnet som trekker i den retningen på flere måter - stadig større innslag av hevnmotiv når det kommer til straff, stadig strengere straffer, «ingen straff er streng nok» - og det skremmer meg. Jeg tror ikke det fører noe godt sted om man gir slipp på prinsippet om at selv den verste forbryter skal kunne sone sin straff og rehabiliteres. Med menneskeverdet i behold.

Hadde Barnas Trygget samlet informasjon og gitt det til politiet så hadde det vært bedre. Å stå å trakassere lovbryteren (og samtidig faktisk si at det er en deilig følelse - igjen et elendig utgangspunkt for å bedrive justis) med kamera på slep og å slippe disse videoene på nettet etterpå er i min bok fullstendig uakseptabelt. Og det er ikke helt problemfritt at de i det hele tatt er en aktør. En uregulert - eller i alle fall selvregulert - aktør. Som med sitt engasjement kan framprovosere handlinger som gjerningsmannen ellers ikke ville begått. Men om man allerede har avskrevet alle rettsprinsipper for disse menneskene så er det muligens for mye forlangt å gå inn i såpass tunge etiske betrakninger.

Vi lever i et demokrati. Den eneste fornuftige måten å endre noe man ikke liker er å involvere seg i demokratiet. Selv om det tar tid. Som et minimum så stemmer man, eller så kan man involvere seg partipolitisk. Om ikke annet som lobbyist. Det er der man må starte om man ønsker mer penger til å etterforske og forebygge overgrep mot barn (noe jeg støtter), gjøre flere etterforskningsmetoder tilgjengelige for politiet og øke fengselsstraffene (kanskje), innføre kjølhaling, pisking, skikkelig god gammeldags, gapestokk, steining eller andre finurlige former for dødstraff.

Og ja, det er faktisk mulig å føle med forbrytere. Selv om de har gjort uhyrlige ting. Behandlingen gjerningsmannen fikk i programmet gjorde meg uvel. Det var vondt å se på. Et menneske er ikke bare definert av den faenskapen han eller hun har utført. Det er levende mennesker av kjøtt og blod, tanker og følelser som alle oss andre. Med venner, slekt, kone og barn som er glade i personen. Med en barndom bak seg hvor det enda ikke var forutbestemt at ting skulle gå så galt (eller kanskje, veldig mange overgriper er offer for overgrep selv). Og i mange tilfeller muligheter for en velfungerende framtid. Å ta inn over seg det betyr ikke på noen måte at man ikke føler med ofrene - like mye eller gjerne mer. Det går faktisk an å ha to «tanker» i hodet på en gang. Men ja, det blir dobbelt så vondt og dobbelt så komplisert å forholde seg til. Alt er enkelere i sort/hvitt.

Selv min mor, som har opplevd ubeskrivelige overgrep som barn, ser alt dette. Jeg skjønner ikke hvorfor så mange ikke ser det.

Småvoldlige cowboyer fordi de så veldig tydelig ga uttrykk for at de mer enn gjerne ville ha en fysisk konfrontasjon med disse de møtte. Fordi at den eneste grunnen til at de ikke tok med seg denne kampsportgruppa som hadde tilbydt seg på disse konfrontasjonene, var at det ikke er lovlig. Fordi at det brydde dem fint lite om disse de mente var overgripere ble straffet utenfor rettsvesenet. Det er ikke en samfunnsutvikling jeg ønsker meg, at enhver idiot som føler at de har rett til det, skal leke politi, dommer og bøddel i ett. Det ligner veldig på domstoler i land vi ikke liker å sammenligne oss med, kulturer vi visstnok ikke vil ha i landet. 

1 hour ago, QUEST said:

Så lenge vi har et rettsvesen så vil det alltid være fare for at noen blir uskyldig dømt, uansett hvem som 'utfører' straffen. Skal man legge det til grunn, så kan man bare  la være å etterforske de fleste voldtekter.. De fleste  voldtekter skjer ikke med flere vitner tilstede og hvis den voldtatte ikke har så voldsomme skader at det er hinsides enhver tvil at det kan være frivillig sex, ja så kan jo gjerningsmannen bli uskyldig dømt..

Vi har hatt et par saker der uskyldige har blitt hengt ut, etterforsket og dømt. Så skal to amatører liksom gjøre jobben bedre enn politiet? Hvis man ikke har tiltro til politiet, så skal man ha det til to fyrer som setter seg selv over loven? Ja ja, deg om det, QUEST. Og ja, det er alltid en fare for at noen blir uskyldig dømt, det er derfor vi ikke gjør noe som er uigjenkallelig, utover å innskrenke friheten deres. Vi knekker ikke armer og knuser ikke knær. Vi er ikke mafia. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎05‎.‎12‎.‎2017 at 11:30 PM, tillien skrev:

Nesten livsfarlig å uttale seg mot strømmen i slike saker, men her klarer jeg bare ikke å holde munn.

Bare så det er sagt: Overgrep mot barn i alle mulige varianter er kvalmende og fullstendig uakseptabelt. Det må føre til strenge straffer.

Jeg føler imidlertid nesten (ja, nesten - ikke like mye bare for å presisere det) like stort ubehag over at voksne folk slipper alle rettsprinsipper og mener at borgervern i ymse varianter er greit. At for noen, utvalgte forbrytelser (litt etter egne preferanser) så driter man i alt vår egen og Europeiske rettstater er bygd på. Det viser en sjokkerende historieløshet og mangel på forståelse for hvordan og hvorfor vi har kommet så langt som samfunn som vi faktisk har. Og i forlengelsen av det, så sjokkerer det meg at voksne folk omtaler andre mennesker i vendinger som fratar dem all menneskeverd, alt rettsvern.

Dette er ikke et spørsmål om hva jeg personlig kunne kommet til å gjort dersom jeg oppdaget at noen gjorde noe forferdelig mot noen jeg er glad i. Jeg ser for meg scenario der jeg kunne blitt drapsmann. Uten å angre. Men jeg ser også at jeg måtte ta min straff etterpå om det ikke dreide seg om ren affekt og berettiget harme. Det er noe helt annet når personer, noen på bakgrunn av personlige erfaringer og sinne knyttet til dette (forferdelig trist, men likevel et elendig utgangspunkt for å bedrive justis) organiserer seg og på en systematisk måte er både politi, domstol og den som gjennomfører straff. Det undergraver hele vårt rettsvesen og til syvende og sist vårt demokrati og vår kultur. Jeg ser at det er strømninger i samfunnet som trekker i den retningen på flere måter - stadig større innslag av hevnmotiv når det kommer til straff, stadig strengere straffer, «ingen straff er streng nok» - og det skremmer meg. Jeg tror ikke det fører noe godt sted om man gir slipp på prinsippet om at selv den verste forbryter skal kunne sone sin straff og rehabiliteres. Med menneskeverdet i behold.

Hadde Barnas Trygget samlet informasjon og gitt det til politiet så hadde det vært bedre. Å stå å trakassere lovbryteren (og samtidig faktisk si at det er en deilig følelse - igjen et elendig utgangspunkt for å bedrive justis) med kamera på slep og å slippe disse videoene på nettet etterpå er i min bok fullstendig uakseptabelt. Og det er ikke helt problemfritt at de i det hele tatt er en aktør. En uregulert - eller i alle fall selvregulert - aktør. Som med sitt engasjement kan framprovosere handlinger som gjerningsmannen ellers ikke ville begått. Men om man allerede har avskrevet alle rettsprinsipper for disse menneskene så er det muligens for mye forlangt å gå inn i såpass tunge etiske betrakninger.

Vi lever i et demokrati. Den eneste fornuftige måten å endre noe man ikke liker er å involvere seg i demokratiet. Selv om det tar tid. Som et minimum så stemmer man, eller så kan man involvere seg partipolitisk. Om ikke annet som lobbyist. Det er der man må starte om man ønsker mer penger til å etterforske og forebygge overgrep mot barn (noe jeg støtter), gjøre flere etterforskningsmetoder tilgjengelige for politiet og øke fengselsstraffene (kanskje), innføre kjølhaling, pisking, skikkelig god gammeldags, gapestokk, steining eller andre finurlige former for dødstraff.

Og ja, det er faktisk mulig å føle med forbrytere. Selv om de har gjort uhyrlige ting. Behandlingen gjerningsmannen fikk i programmet gjorde meg uvel. Det var vondt å se på. Et menneske er ikke bare definert av den faenskapen han eller hun har utført. Det er levende mennesker av kjøtt og blod, tanker og følelser som alle oss andre. Med venner, slekt, kone og barn som er glade i personen. Med en barndom bak seg hvor det enda ikke var forutbestemt at ting skulle gå så galt (eller kanskje, veldig mange overgriper er offer for overgrep selv). Og i mange tilfeller muligheter for en velfungerende framtid. Å ta inn over seg det betyr ikke på noen måte at man ikke føler med ofrene - like mye eller gjerne mer. Det går faktisk an å ha to «tanker» i hodet på en gang. Men ja, det blir dobbelt så vondt og dobbelt så komplisert å forholde seg til. Alt er enkelere i sort/hvitt.

Selv min mor, som har opplevd ubeskrivelige overgrep som barn, ser alt dette. Jeg skjønner ikke hvorfor så mange ikke ser det.

Ja i vår fantastiske rettstat så kan alle barn være trygge for disse mennene med menneskeverd.. Eller kanskje det var tvert motsatt..? De som etterforsker slike saker helt 'legalt' sier  at de ser bare toppen av isfjellet og at mørketallene er uhyggelige. I tillegg er det mangel på ressurser. 

Men by all means..la disse stakkars mennene fortsette å ødelegge barn i hopetall mens vi venter på ressursene.. For hva er noen tusen ødelagte liv i bytte mot respekt for overgripernes menneskeverd og rettsikkerhet.. Det er bra vi har prioriteringene i orden, er det ikke?

For å kalle en spade for en spade, jeg blir spyklein av å se all den omtanke og omsorg som blir disse monstrene til del.. mens man akker seg over hvor forferdelig det er at noen prøver å stoppe dem, absolutt ikke-voldelig.  Barn har for fan..n rett til å bevege seg rundt i samfunnet uten å stå i fare for å få livet ødelagt av syke svin! 

Behandling..så langt som jeg har fått med meg, så er det ikke mulig å behandle pedofili, selv om mange kreative forsøk har blitt gjort.

Vi lever i et såkalt demokrati, så ja for all del, la oss kaste bort flere 10 år med utredninger og pisspreik og la oss gi beng i ofrene i mellomtiden mens vi venter på mer ressurser.. Alt i demokratiets og 'rettsikkerhetens' navn.. 

Så det gjorde vondt å se på 'behandlingen' den stakkars mannen fikk i programmet.. De burde kanskje vist noen av resultatene av disse stakkars overgripernes handlinger, det hadde muligens også vært litt vondt å se på.. Ja stakkars menn..tenk at noen er så fæle at de prøver å forhindre at flere barn skal få livet sitt ødelagt.. Si meg, hva er det vi snakker om her?? Nasking av epler eller sex med BARN?! 

 

 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter ikke hvordan man kan være redd for at noen skal bli uskyldig dømt og uthengt i denne situasjonen. Disse mennene er allerede langt over streken for å være "skyldig" i det de tar kontakt med disse "13 år gamle jentene", enda lengre over streken i det de foreslår treff. Streken er så langt borte at man ikke ser den engang, i det de faktisk møter opp for å gjennomføre dette treffet. I tillegg har man da altså seksualiserende meldinger og ikke minst videoer som blir sendt i forkant av treffet, i tillegg til de muligens seksuelle planene for treffet i seg selv.

Om så det hadde vært slik at ei 13 år gammel jente hadde tatt kontakt med de og foreslått treff eller sexprat, så hadde det ikke forandret situasjonen på noen som helst måte for min del. De er voksne mennesker og burde ikke "falle for fristelsen" ved å seksualisere en 13 åring, uansett hvor villig 13åringen er med på dette(eller ikke med på det).

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Annik skrev:

 

Jeg fatter ikke hvordan man kan være redd for at noen skal bli uskyldig dømt og uthengt i denne situasjonen.

 

Det har allerede skjedd. Flere av sakene Barnas Trygghet har oversendt politiet har blitt henlagt. Per definisjon uskyldig. Uthengt av Barnas Trygghet. Om man legger rettstatens prinsipper til grunn.

Sitat

Politiet er også kritiske fordi metodene gir merarbeid til politiet. Lid sier at mange av mennene som har blitt filmet og senere pågrepet av politiet, ikke har gjort beviselige straffbare handlinger, og at saker dermed har blitt henlagt.

Kilde: https://www.nrk.no/norge/_barnas-trygghet_-vil-endre-kontroversielle-videometoder-i-pedofilijakten-1.13810532

Som et apropos til hvor lite sort/hvitt slike saker er og hvor problematisk det kan være når amatører på hevntokt leker politi, dommer og bøddel. Se spesielt siste avsnitt (fra samme artikkel, min uthevning):

Sitat

Politiet er kritiske til organisasjonens metoder blant annet fordi det har skapt problemer for familiene til mennene som blir hengt ut som pedofile.

– Mange har blitt identifisert på grunn av dårlig sladding, sier Lid.

– I disse sakene Barnas Trygghet kommer med, er det kun fiktive barn, men det er ekte barn som kan få oppveksten sin ødelagt fordi de blir stemplet som barn av pedofile, sier hun videre.

Det går selvsagt an å argumentere for at denne prisen må vi tåle. Der er jeg imidlertid uenig og vi snakker i så fall om et helt nytt samfunn, på tvers av alle moderne rettsprinsipper.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, tillien skrev:

Det har allerede skjedd. Flere av sakene Barnas Trygghet har oversendt politiet har blitt henlagt. Per definisjon uskyldig. Uthengt av Barnas Trygghet. Om man legger rettstatens prinsipper til grunn.

Per definisjon uskyldig..at en sak blir 'henlagt på grunn av bevisets stilling' betyr på ingen måte automatisk uskyldig.. Det er ikke få saker med  bl.a videobevis når det kommer til hærverk/innbrudd bare for å bruke de eksemplene har vært overlatt politiet og enden på visa er nettopp setningen ovenfor.. Så denne såkalte 'rettstaten' er det etterhvert mange som har mistet både respekt for  og tro på..

6 timer siden, tillien skrev:

Kilde: https://www.nrk.no/norge/_barnas-trygghet_-vil-endre-kontroversielle-videometoder-i-pedofilijakten-1.13810532

Som et apropos til hvor lite sort/hvitt slike saker er og hvor problematisk det kan være når amatører på hevntokt leker politi, dommer og rettsstat. Se spesielt siste avsnitt (fra samme artikkel, min uthevning):

Hvis 'Ola' møter opp for å møte fiktive 'Elise på 12' , etter å ha sendt henne mange meldinger og oppfordringer med klart seksualisert innhold, bør man faktisk være helt reellt bekymret for hans høyst reelle barn ..og da ikke fordi pappa har blitt 'uthengt'.. Den ser politiet her ut til å ha glemt fullstendig. 

'Merarbeid for politiet'.. Ja den var ikke lite provoserende av flere årsaker.. Vi er ikke helt få her i landet som har ringt politiet i høyst reelle situasjoner og bedt om hjelp i saker som skjer her og nå! Svaret er ikke rent sjeldent , vi har ikke tid nå, du kan komme innom og anmelde i morgen hvis du vil.. Derimot later de til å ha overflod av tid og ressurser i fjottsaker, som overhodet ikke setter liv eller helse på spill.. Så nei, vi er faktisk en del som etter egen erfaring ikke har hverken særlig tiltro eller respekt for politiet.. 

Og sånn apropos 'cowboyer' som ble nevnt tidligere i debatten ( ikke av deg) det er ikke til å komme vekk fra at politiyrket tiltrekker seg folk som føler behov for å hevde seg.. Disse burde vært luket ut under opplæring men som endel har fått erfart, slett ikke alle blir det. Det er klart at et yrke med såpass mye makt tiltrekker seg tapertyper som nå endelig skal få mulighet til å ta igjen. Når det er sagt, det finnes mye flotte folk i politiet også, som er frustrert over 'rettstatens' oppfølging av saker/personer som hevet over enhver tvil er skyldige i tildels grove forbrytelser. 

6 timer siden, tillien skrev:

Det går selvsagt an å argumentere for at denne prisen må vi tåle. Der er jeg imidlertid uenig og vi snakker i så fall om et helt nytt samfunn, på tvers av alle moderne rettsprinsipper

Du har selvsagt lov til å være uenig og jeg er fullstendig uenig i at det er høyst reelle barn som må tåle og betale prisen for vår 'rettstat'.. Det er en skam og faktisk kriminellt feigt, etter min mening.  

7 timer siden, Annik skrev:

Jeg fatter ikke hvordan man kan være redd for at noen skal bli uskyldig dømt og uthengt i denne situasjonen. Disse mennene er allerede langt over streken for å være "skyldig" i det de tar kontakt med disse "13 år gamle jentene", enda lengre over streken i det de foreslår treff. Streken er så langt borte at man ikke ser den engang, i det de faktisk møter opp for å gjennomføre dette treffet. I tillegg har man da altså seksualiserende meldinger og ikke minst videoer som blir sendt i forkant av treffet, i tillegg til de muligens seksuelle planene for treffet i seg selv.

Om så det hadde vært slik at ei 13 år gammel jente hadde tatt kontakt med de og foreslått treff eller sexprat, så hadde det ikke forandret situasjonen på noen som helst måte for min del. De er voksne mennesker og burde ikke "falle for fristelsen" ved å seksualisere en 13 åring, uansett hvor villig 13åringen er med på dette(eller ikke med på det).

Nemlig! Om 'Elise på 12' er ekte eller ei, har absolutt ingen betydning i slike saker. Hvis en mann tror at Elise er 12 og sender meldinger av klar seksuell karakter, kommer med oppfordringer og stiller opp for å møte henne, da er det ingen som helst tvil om skyld. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...