Gå til innhold
Hundesonen.no

Masete og sutrete tispe


Kaisen
 Share

Recommended Posts

Nå har det snart gått ei uke og jeg orker snart ikke mer altså:icon_confused: bikkja har blitt så inni hampen masete og sutrete. Kommer inn fra tur og hun bare står å ser på meg mens hun piper og knurrer. Prøver å overse, men det nytter ikke. Nå har hun holdt det gående i snart en halvtime. Hun satt i gang med en gang vi kom inn fra tur på ca 1 time. Her om dagen lå hun bare på gulvet og gråt. Hver gang jeg setter meg ned så er pipekoret i gang.. jeg mistenker at det kanskje er løpetid på gang siden det er 8 mnd siden hun hadde sin første. Og hun markerer mye mer enn vanlig ute på tur. Men jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre med denne masingen:lol: jeg holder på å gå ut av mitt gode skinn her. Så syns jeg jo litt synd på henne også.. for hun syns jo tydeligvis selv at hun har det veldig fælt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er sikker på at hun ikke er syk, så ville jeg sørget for å gjøre henne mer sliten - hardere eller lengre turer, mer hjernetrim (lydighet, søksøvelser) og annet som gjør at hun bruker opp mer av energien.

Jeg pleier også å gi tranebærpiller til tisper med løpetid på denne tiden av året, siden det er lettere å få urinveisinfeksjon når de markerer hyppig og dermed utsetter understellet for kulde og fukt gjentatte ganger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, SFX skrev:

Om du er sikker på at hun ikke er syk, så ville jeg sørget for å gjøre henne mer sliten - hardere eller lengre turer, mer hjernetrim (lydighet, søksøvelser) og annet som gjør at hun bruker opp mer av energien.

Jeg pleier også å gi tranebærpiller til tisper med løpetid på denne tiden av året, siden det er lettere å få urinveisinfeksjon når de markerer hyppig og dermed utsetter understellet for kulde og fukt gjentatte ganger. 

 

46 minutter siden, teskjeia skrev:

Høres jo ut som det kan være løpetid på vei ja, kjenner igjen det:p Men om det ikke begynner å synes snart så ville jeg nok vurdert å sjekka at det ikke er noe annet som plager henne:)

Jeg skal til veterinæren om 7 dager, så hvis det ikke har kommet noe til da, så får vi sjekke :)

Det som hjalp i begynnelsen var når vi gikk tur på stranda og kasta ball. Da løp hun opp energien sin. Men det har ikke funka de siste gangene:sleep: tenkte å legge inn en fjelltur ila uken, så får se hvordan hun reagerer på det..men jeg har liksom ikke mulighet til å gå lange og krevende turer hver eneste dag. hun er jo i en litt krevende alder (unghund), så lydighet etc utgår fordi hun ikke klarer å konsentrere seg om en dritt:lol: søksøvelser kan jeg få til.

er det helt vanlige tranebærkapsler fra apotek du gir?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kaisen skrev:

 

Jeg skal til veterinæren om 7 dager, så hvis det ikke har kommet noe til da, så får vi sjekke :)

Det som hjalp i begynnelsen var når vi gikk tur på stranda og kasta ball. Da løp hun opp energien sin. Men det har ikke funka de siste gangene:sleep: tenkte å legge inn en fjelltur ila uken, så får se hvordan hun reagerer på det..men jeg har liksom ikke mulighet til å gå lange og krevende turer hver eneste dag. hun er jo i en litt krevende alder (unghund), så lydighet etc utgår fordi hun ikke klarer å konsentrere seg om en dritt:lol: søksøvelser kan jeg få til.

er det helt vanlige tranebærkapsler fra apotek du gir?

Om du ikke har tid til lengre turer, så kan du gjøre turene hardere - bære eller trekke, om hun er gammel og sunn nok. Da får hun brukt både kropp og hode mer.

Jupp, jeg kjøper vanlige på apoteket eller dagligvaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SFX skrev:

Om du ikke har tid til lengre turer, så kan du gjøre turene hardere - bære eller trekke, om hun er gammel og sunn nok. Da får hun brukt både kropp og hode mer.

Jupp, jeg kjøper vanlige på apoteket eller dagligvaren.

Ja, har vurdert både kløv og kjettingtrekk! Men hvis hun skal trekke må jeg få spesialsydd sele til henne fordi hun er så liten.. og det blir veldig dyrt. Men har lenge tenkt på å kjøpe kløv, så må kanskje bare få fingern ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn blir mi nåværende og ei av de to forrige jeg hadde når de har innbilt. Løsningen er mer trim/hardere trim der det er mulig og å be dem legge seg ellers, ikke overse. Dvs jeg overser piping så lenge det ikke tar helt av og de ligger. Når de sitter å stirrer eller er mark ved meg i sofaen så får de beskjed om hva jeg vil de skal gjøre (=legge seg), og da slukner de som regel etterhvert. Får de drive å stresse så kan de holde det gående lenge. 

Hun forrige jeg hadde likte også "huler" å  hjemme seg i(det er nok mer på innbilt enn på løpetid vil jeg tro, men lett å teste og evt en enkel løsning), åpent bur, under noe osv, da roet hun seg fint som regel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Malamuten skrev:

Sånn blir mi nåværende og ei av de to forrige jeg hadde når de har innbilt. Løsningen er mer trim/hardere trim der det er mulig og å be dem legge seg ellers, ikke overse. Dvs jeg overser piping så lenge det ikke tar helt av og de ligger. Når de sitter å stirrer eller er mark ved meg i sofaen så får de beskjed om hva jeg vil de skal gjøre (=legge seg), og da slukner de som regel etterhvert. Får de drive å stresse så kan de holde det gående lenge. 

Hun forrige jeg hadde likte også "huler" å  hjemme seg i(det er nok mer på innbilt enn på løpetid vil jeg tro, men lett å teste og evt en enkel løsning), åpent bur, under noe osv, da roet hun seg fint som regel. 

Prøver å be henne gå å legge seg, men hun finner liksom ikke roen:icon_confused: vi har et bur i stua, som står åpent. Hun hater det og vil ikke ligge der. Så har vi et sånn lite "hus" i stoff, men der tør hun ikke å gå inn..

1 time siden, Wilhelmina skrev:

Høres veldig ut som min når hun er mentalt understimulert og begynner å kjede seg. Men mi tar det hakket lengre - i tillegg til å knurre og brumme slår hun meg på leggen til hun får oppmerksomhet :lol:

:lol:

Jeg tror ikke hun er mentalt understimulert. Hun har vært happy og fornøyd helt frem til for en uke siden. I dag har vært en rolig dag pga stygt vær riktig nok. vi har gått 1 times tur på formiddag, en tissetur på ettermiddag og ca 25 min kveldstur. Så har vi trent 30 min på stuegulvet, med godbitsøk inne i leiligheten. Med en gang jeg setter meg i sofaen så begynner hun... og nå i kveld fikk jeg faktisk så nok av henne at jeg ba samboer ta henne med seg når han skulle gå å legge seg...:no: jeg ønsker å kjøpe enten kløv eller sele fra minipina (det var visst ikke så dyrt som jeg trodde i hennes størrelse), men jeg har ikke råd akkurat nå. Sannsynligvis blir det ikke før i januar/februar.. 

Jeg blir glad for tips til aktivisering og diverse øvelser vi kan gjøre inne også, siden det er meldt storm her de neste dagene..:sleep: så joggetur og fjelltur utgår de neste dagene i hvertfall for å si det sånn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å gå "skikkelig" spor med henne, enten blod/viltspor eller vanlig "pølsespor"? Når whippeten var rundt hennes alder kunne jeg ha gått herfra til månen, hun kunne fått løpe i et døgn kontinuerlig men det hadde ikke hjulpet noenting. Jeg bytta ut de lange turene med å gå lange spor (2+ km - hun var allerede trent på å spore, det må jo bygges opp) og startet med id søk og spesialsøk. Fikk hun en times mental trening med det om dagen så var det stille. Og da kunne hun også takle en rolig dag innimellom.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, mushi skrev:

Hvilken rase er hun? Jeg synes ikke hun får veldig mye aktivitet til å være i den perioden hun er. Har du prøvd å gi henne et tyggebein som tar tid?

Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk
 

I går var som sagt en rolig dag. Jeg prøver å gjøre mer aktiviteter med henne, gå lenger turer etc. Men det er ikke alltid tid. Hovedregelen er at hun får løpe løs ca 3 ganger i uka. Hun kan ikke få tyggebein pga allergiutredning..men jeg har sterkt vurdert å kjøre å kjøpe sånn vegetar bein...det et 4 mnd siden sist hun fikk bein eller noe å gnage på :(

Hun er blanding av bichon frisé, puddel og beagle :)

2 timer siden, Bjornal skrev:

Har du prøvd å gå "skikkelig" spor med henne, enten blod/viltspor eller vanlig "pølsespor"? Når whippeten var rundt hennes alder kunne jeg ha gått herfra til månen, hun kunne fått løpe i et døgn kontinuerlig men det hadde ikke hjulpet noenting. Jeg bytta ut de lange turene med å gå lange spor (2+ km - hun var allerede trent på å spore, det må jo bygges opp) og startet med id søk og spesialsøk. Fikk hun en times mental trening med det om dagen så var det stille. Og da kunne hun også takle en rolig dag innimellom.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
 

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem for å lære meg dette... jeg kan ikke gå pølsespor pga allergiutredning. Og jeg kan ikke gå kurs med henne fordi hun er redd og utagerer mot alt av folk og hunder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem for å lære meg dette... jeg kan ikke gå pølsespor pga allergiutredning. Og jeg kan ikke gå kurs med henne fordi hun er redd og utagerer mot alt av folk og hunder...
Skal hjelpe deg igang med blodspor da, siden det ikke bil slå ut. Skriver mer senere i dag [emoji4]

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, SFX skrev:

Har hun gjenstandsinteresse? Noen leker hun er veldig glad i? Det er jo allergivennlig å lete etter, og kan gjøres både inne og ute.

Nei jeg har prøvd:teehe: med favorittleka til og med. Men den er til for å lekes med, ikke lete etter, mener hun...hun er jo veldig matmotivert, så nå har jeg jo fått mange gode tips til den dagen jeg vet hvilke godbiter hun tåler. Men jeg vet ikke hvor lang tid utredningen tar. Nå har vi holdt på i 4 mnd...

I dag tok jeg med frokosten hennes på tur. Fant et sted med ganske ulendt terreng og litt høyt gress, så fikk hun søke etter den. Det har hun ikke hatt noe interesse av før. For har ikke vært verdt å søke etter. Foreløpig rolig etter vi kom hjem :)

Ja, så var jeg innom dyrebutikken å kjøpte sånn margbein lignende greie, med vegetarfyll, så hun må jobbe litt for å få det ut. Men hun er litt sånn "spare til dårlige tider", så det har hun gjemt et eller annet sted. Får se om hun finner det frem senere i dag:lol: så har jeg funnet frem treningsmatta mi, så planen er å trene litt i løpet av dagen. Begynte litt på target i går, men det tok liksom bare 2 minutter før hun skjønte hva hun skulle gjøre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...