Gå til innhold
Hundesonen.no

Rystende forhold hos norske grisebønder


Gjest
 Share

Recommended Posts

De tar ikke selvkritkk heller: 

Grisebønder slår tilbake mot kritikken - bildene kommer på et dårlig tidspunkt.. 

Men Høyland mener at de fleste bøndene passer og steller godt med dyrene. Han reagerer på at NRK publiserte bildene nå som ribbesesongen starter.

– Dette kommer på et veldig dårlig tidspunkt, med ribbesalget før jul, men disse bildene er ikke representative for næringa, gjentar Høyland.

--

– En fin gris

Han får støtte fra grisebonde Kristen Birkemo i Sola, som ikke reagerer særlig på dyra i videoen.

– Ingen skrubbsår og sånt, ellers er det en fin gris, kommenterer bonden da han ser videoen.

– Det jeg la merke til på filmene var at det var mange fine griser, oppsummerer han.

Hjemme på gården har sønnen måtte ta over. Birkemo var grisebonde i flere år, men ble avskiltet av Mattilsynet etter år med konflikt. Mens tilsynet mener dyrevelferden på gården hans ikke var god nok, reagerer Birkemo på deres metoder.

--

WTF?? :blink: Tiltroen til norske grisebønder sank noe skikkelig nå, kjente jeg.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg blir så sinna og trist...   Vi er så utrolig heldige at vi bor på et lite småbruk, så i år valgte vi å ha gris selv. To helt fantastiske jenter, som koste seg med å grave opp store røtte

Jeg anbefaler alle kjøttspisere å kjøpe seg julematen hos bønder som setter dyrevellferd og kvalitet høyt, De beviser også at det ER mulig bare man gidder... https://stolsvidda.com/

En lam gris får man stram påpek hos slakteri for, da denne ikke kan bevege seg gjennom noe system. En syk gris i fellesbinger gagner ingen, bare kan bidra til smitte og pinsom død. Overfylte fellesbin

Posted Images

2 minutter siden, 2ne skrev:

De tar ikke selvkritkk heller: 

Grisebønder slår tilbake mot kritikken - bildene kommer på et dårlig tidspunkt.. 

Men Høyland mener at de fleste bøndene passer og steller godt med dyrene. Han reagerer på at NRK publiserte bildene nå som ribbesesongen starter.

– Dette kommer på et veldig dårlig tidspunkt, med ribbesalget før jul, men disse bildene er ikke representative for næringa, gjentar Høyland.

--

– En fin gris

Han får støtte fra grisebonde Kristen Birkemo i Sola, som ikke reagerer særlig på dyra i videoen.

– Ingen skrubbsår og sånt, ellers er det en fin gris, kommenterer bonden da han ser videoen.

– Det jeg la merke til på filmene var at det var mange fine griser, oppsummerer han.

Hjemme på gården har sønnen måtte ta over. Birkemo var grisebonde i flere år, men ble avskiltet av Mattilsynet etter år med konflikt. Mens tilsynet mener dyrevelferden på gården hans ikke var god nok, reagerer Birkemo på deres metoder.

--

WTF?? :blink: Tiltroen til norske grisebønder sank noe skikkelig nå, kjente jeg.. 

De satte ikke akkurat grisebønder i et bedre lys av de uttalelsene der nei :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, 2ne skrev:

De tar ikke selvkritkk heller: 

Grisebønder slår tilbake mot kritikken - bildene kommer på et dårlig tidspunkt.. 

Men Høyland mener at de fleste bøndene passer og steller godt med dyrene. Han reagerer på at NRK publiserte bildene nå som ribbesesongen starter.

– Dette kommer på et veldig dårlig tidspunkt, med ribbesalget før jul, men disse bildene er ikke representative for næringa, gjentar Høyland.

--

– En fin gris

Han får støtte fra grisebonde Kristen Birkemo i Sola, som ikke reagerer særlig på dyra i videoen.

– Ingen skrubbsår og sånt, ellers er det en fin gris, kommenterer bonden da han ser videoen.

– Det jeg la merke til på filmene var at det var mange fine griser, oppsummerer han.

Hjemme på gården har sønnen måtte ta over. Birkemo var grisebonde i flere år, men ble avskiltet av Mattilsynet etter år med konflikt. Mens tilsynet mener dyrevelferden på gården hans ikke var god nok, reagerer Birkemo på deres metoder.

--

WTF?? :blink: Tiltroen til norske grisebønder sank noe skikkelig nå, kjente jeg.. 

Selvinnsikt er en fin bil osv. Han Birkemo har virkelig skjønt det, som stiller opp som sannhetsvitne, etter selv å ha blåst i dyrevelferden. Litt som om Osama bin Laden i sin tid hadde stått frem i avisene og sagt at terror ikke er så utbredt og fælt som vi tror. Troverdig? Næh...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som de unge og "up and coming" bøndene overhodet ikke er noe nyvinning for dyrevelferd i Norge nei...

Kjipe scener fra Tyskland (slakterhus) preger mediebildet disse dager, også... Griser må være noen av de mest uheldige dyra i verden. De er jo egentlig rivende intelligente, og de blir behandlet som søppel.

https://www.br.de/nachrichten/schlachthof-mcdonalds-dueren-100.html

24775161_628968293894142_423829356050612

 

24301433_628968353894136_132854964546148

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

Ser ut som de unge og "up and coming" bøndene overhodet ikke er noe nyvinning for dyrevelferd i Norge nei...

Ikke rart det blir sånn heller kanskje....https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2017/12/01/195352753/landbruksskole-fikk-grisefjos-slakt-av-mattilsynet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, yurij said:

"Hun understreker at hun mener dyreholdet ved skolen generelt er godt, men erkjenner at det er særlig uheldig at disse forholdene avdekkes i et fjøs der aspirerende bønder skal lære om dyrehold."

Hvis man bare gjentar en bullshit-løgn ofte nok, så blir den sann? :no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4.12.2017 at 5:04 PM, enna said:

Jeg spiser ikke grisekjøtt - kommersielt produsert - som selges i butikkene. Man kjenner på smaken at grisen ikke har hatt det bra - det smaker surt rett og slett. 
Så heller sjeldnere kjøtt på bordet, og skal man spise kjøtt - fortrinnsvis et med god smak fra dyr som var lykkelige hele livet.  Pølser til jul laget jeg selv, da vet jeg hva som er i dem. Og ellers i året spiser jeg ikke pølser. Vi MÅ ikke spise kjøtt så ofte som de kommersielle kreftene prøver å lure oss til å tro. Heller litt dyrere kjøtt, med bedre dyrevelferd og bedre smak, enn billig kjøtt flere ganger per uke. 

Jeg er så enig! 

Jeg har spist en del svin de siste årene, da jeg ikke har fått med meg noe kritikkverdig mot grisehold. Mange sier de ikke har det bra, men det er ingen som har kommet med bevis slik som dette nå. Jeg vil mye heller betale mer for et dyr som har levd godt før den havnet i butikkhyllen, enn å kjøpe kylling og svin til latterlige billige priser, og det kommer fra en student. Jeg er helt enig i at man ikke trenger å spise så mye kjøtt. Jeg har nettopp vært en måned uten kjøtt, og det var egentlig null stress. Det er nesten mer rart å gå tilbake til å spise kjøtt nå. Jeg kommer garantert til å fortsette å kutte ned på kjøttforbruket fremover, og om jeg skal spise svin, så skal jeg finne ut hvor den kommer fra og støtte f.eks slikt som Fjellgrisen. De har det akkurat slik jeg skulle ønske alle produksjonsdyr hadde det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir så sinna og trist...

 

Vi er så utrolig heldige at vi bor på et lite småbruk, så i år valgte vi å ha gris selv. To helt fantastiske jenter, som koste seg med å grave opp store røtter og leke sisten og gjemsel med poden. De er jo som noen store hunder. Satte jeg meg ned og klappet med hånda på bakken ved siden av meg kom de og velva seg ned ved siden av meg for kos på magen :wub:

Tungt og vondt når vi nå for noen uker siden tok dem, men vi har hele tiden tenkt at vi vet ihvertfall hvor utrolig bra de har hatt det denne sommeren/høsten. Jentene ble avlivet mens de sto og koste seg med kake.

En del arbeid med kjøttet akkurat under parteringa, men det er verdt det. Vi har nå smakt både på kjøtt i gryte og bacon, og smaken er bare så mye bedre enn det du får i butikken! De ble ikke så feite de vi hadde, men mye kjøtt, godt mulig denne sistenleiken med poden bidro litt der :P 

Vi kommer nok til å velge å ha gris til neste år også, for å støtte storprodusenter som behandler disse utrolige skapningene på en slik måte som disse sakene viser er uaktuelt.

  • Like 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Bikipile skrev:

En del arbeid med kjøttet akkurat under parteringa, men det er verdt det. Vi har nå smakt både på kjøtt i gryte og bacon, og smaken er bare så mye bedre enn det du får i butikken! De ble ikke så feite de vi hadde, men mye kjøtt, godt mulig denne sistenleiken med poden bidro litt der :P 

Jeg husker jo nå at den spekeskinka som farmor og farfar laget selv av grisene de hadde på småbruket sitt, smakte så himla mye bedre enn det man får kjøpt i butikken i dag. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppslag i dagbladet i dag:

https://www.dagbladet.no/mat/vill-kamp-om-snakkis-ribba---vi-har-ikke-nok-til-alle/68946937

Så det går heldigvis rett vei :)

Ellers kan jeg jo fortelle om min opplevelse av gris på landbruksskolen. Vi hadde nemlig også et "grisehus fra *******", med en lærer/røkter med svært lite følelse for dyra. Vi ble opplært til å slå grisungene i trynet med møkkaskrapen for å få dem til å flytte seg når vi rengjorde bingene, passe på at de ikke fikk mer enn maks en spade flis i hver binge, kastrere grisunger uten bedøvelse, avlive grisunger ved å kaste dem i veggen osv osv. Purkene sto fiksert og det var ikke noe sysselsetting av slaktegrisene overhode. Når griser døde/ble avlivet ble de lagt på forsiden av grisehuset, mot veien der vi gikk flere ganger daglig for å komme til stallen som var nabobygningen, og de kunne ligge der lenge, spesielt vinterstid (min oppfatning i hvert fall, vi elevene synes det var grusomt). Det skjedde også at grisunger falt ned i møkkakjelleren, noe røkteren tok med stor ro. De ble ofte værende der lenge (dager, uker), og overlevde av å spise det de fant og drikke den væsken de fant, mens de svømte/vasset rundt... Når slaktebilen kom ble grisene gjetet livredde ut og inn på bilen med elektriske støt. Som 16 åring som generelt var glad i dyr var møtet med grisehus (og hønsehus) sjokkartet.
De hadde også et løsdriftssystem med noen få purker (de gikk der når de hadde avlsfri mellom kullene) som gikk på et lite inngjerdet område foran stallen, med gamle gjødselkjelleren på stallen som inneområde (ikke i bruk som gjødselkjeller for hestene). Det hente at purker derfra rømte, og spesielt en var veldig god på å komme seg ut. Hun gikk de opp i stallen og støvsugde hesteboksene for matrester. Denne purka var mitt første møte med gris som ikke var en stressa betonggris i et grusomt miljø, og jeg husker henne enda, selv om dette er 20 år siden. Hun hadde blå øyne, som var utrolig menneskelike, og hun hadde et blikk som var klokt. Hun ruslet rundt og snøftet og logret og elsket å bli klødd og snakket med. Det var grusomt :(
Så vi hestejentene begynte å samle høybøss fra høyloftet i sekker og ta med til grisehuset for å gi grisene litt å drive med, og det var hjerteskjærende å se hvor lykkelige de ble for en liten høydott.
Det jeg lærte av denne opplevelsen var heldigvis ikke at dette er slik man skal holde gris, men at dette er slik man absolutt ikke skal holde gris, at gris er herlige, smarte vesener og jeg tok disse opplevelsene som en mal på hvordan ikke gjøre det. Jeg har enda ikke egne gris her på gården, men det står på planen, og de skal være utegris som skal inngå i gårdsdriften her. Gris er veldig nyttige til å rydde mark, og har derfor en viktig funksjon :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎04‎.‎12‎.‎2017 at 5:04 PM, enna skrev:

Jeg spiser ikke grisekjøtt - kommersielt produsert - som selges i butikkene. Man kjenner på smaken at grisen ikke har hatt det bra - det smaker surt rett og slett. 
Så heller sjeldnere kjøtt på bordet, og skal man spise kjøtt - fortrinnsvis et med god smak fra dyr som var lykkelige hele livet.  Pølser til jul laget jeg selv, da vet jeg hva som er i dem. Og ellers i året spiser jeg ikke pølser. Vi MÅ ikke spise kjøtt så ofte som de kommersielle kreftene prøver å lure oss til å tro. Heller litt dyrere kjøtt, med bedre dyrevelferd og bedre smak, enn billig kjøtt flere ganger per uke. 

Jeg og samboer snakka om dette sist i går, hvordan smaken på grisekjøtt har endret seg. Mulig den alltid har smakt sånn, men i det siste har jeg reagert veldig på det og synes ikke det har smakt godt i det hele tatt. Kjøttet fra Sverige er enda verre og jeg skjønner  ikke at folk spiser det, det smaker jo helt ******.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tonje skrev:

Jeg og samboer snakka om dette sist i går, hvordan smaken på grisekjøtt har endret seg. Mulig den alltid har smakt sånn, men i det siste har jeg reagert veldig på det og synes ikke det har smakt godt i det hele tatt. Kjøttet fra Sverige er enda verre og jeg skjønner  ikke at folk spiser det, det smaker jo helt ******.

Nei, svinekjøtt er fantastisk godt, det. Når det kommer fra dyr som har hatt det bra...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/4/2017 at 1:35 PM, Kangerlussuaq said:

Hvis det er "overalt" - er frilandsgris *frilands*gris, eller begynner begrepet å bli utvannet slik som på "frilandshøns"?

Frilandshøns er det vel under 10 produsenter som har. Det er høner som kan gå utendørs. Frittgående høner- de går innendørs, men altså ikke i bur. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det rulles mer og mer ut. I et av de største magasinene i Tyskland vises dette bildet fra massedyrshold, fra Brasil.  De grønne grisene er dekket av desinfeksjonsmiddel siden de ikke kan holde seg ren slik naturen hadde tiltenkt de:

https://www.geo.de/magazine/geo-magazin/17997-rtkl-lebensmittelproduktion-wie-die-nahrung-entsteht-die-wir-taeglich-zu?utm_source=facebook&utm_medium=post

massenproduktion-nahrungsmittel-10090440

 

Deretter kom jo nok en sak fram i Norge nå:

https://www.nrk.no/rogaland/lokallagsleder-i-bondelaget-risikerer-a-miste-retten-til-a-ha-gris-1.13824915

"Mattilsynet har funnet flere bevis på dårlig dyrehold på gården til en lokallagsleder i Bondelaget i Rogaland. Nå risikerer bonden å miste retten til å drive med gris."

Man kan jo bli vegetarianer av mindre, dette er jo ikke kjøttproduksjon - det er tortur for penger. Det er jo ikke MATproduksjon en gang, det er betennelser og bakterier og dritt i plastikk?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg setter ekstra pris på de 3,5kg kvernet andekjøtt (eldre individer, derfor kvernet), mange dagers mat til Stella og 5 glass + en isbitpose konsentrert andekraft jeg fikk ut av sist helgs slakting av 6 eldre moskusender (ferdige som avlsdyr) når jeg leser de siste postene her. Og det gir ekstra vilje til denne helgas slakting av høns og kylling. Og kjempeglad for at vi skal ha pinnekjøtt (selvsagt norskprodusert) på julaften i år, så slipper jeg hele svineriet ( :P ).

Svinekjøtt har liten rolle i mitt kosthold, unntaket er spekeskinke jeg kjøper i blant for å ha som smaksforsterker i stedet for bacon i ulike middager. Norskprodusert er en selvfølge, men ellers vanskelig å finne noe godt alternativ. Må bli gris på gården her snart, så jeg kan lage det selv.

Eneste man kan se positivt på i denne saken er at det jo er bra at det nå settes fokus på og synes så godt i media som det faktisk gjør. Det hjelper på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, patricia skrev:

Har mistet litt troen på norskprodusert, gitt...bortsett fra de som lar dyr få lov å være dyr, og ha det ok så lenge de lever. Bare så synd at det er så få av dem, at kjøttet blir vanskelig å få tak i.

Spør etter frilandsgris på fb gruppe nær der du bor. Alle måter å holde dyr på har sine svakheter men disse får i ihvertfall være ute og grave og leve mer som er opprinnelig. Hvor langt dem reiser for å bli slaktet bør også sjekkes opp, det varierer sterkt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en sak nå... https://www.nrk.no/ostfold/videregaende-skole-far-kritikk-for-darlig-dyrehold-1.13832737 

:icon_cry: Tror svin må helt ut av kostholdet her.. så et sted med "glade griser" i noenlunde nærhet, men så bruker de Fatland Slakteri i Oslo som har masse gruff på seg..  Så da er ikke de aktuelle for oss allikevel.

Vi er ikke U-land, vi har råd til å sørge for dyrene vi spiser. Rapporten vedr svinehold i Rogaland var på Dagsnytt 18 i dag, med klipp også. Mattilsynet kallte det skuffende og forstemmende.. selv om de forsøkte å tone det ned (siden DyrevernAlliansen var der også, som tonet det opp..). Og en eller annen Bondelagsleder som sa at det delvis dreide seg om holdninger i tillegg til de økonomiske aspektene. Og disse oppslagene viser vel akkurat det.. all ære til elever som melder fra!

edit: @Kangerlussuaq så litt på linken din.. men det var motbydelige greier altså :( Hva er responsen i Tyskland, blir det tatt tak i eller pratet bort, slik som her i Norge

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, TonjeM said:

edit: @Kangerlussuaq så litt på linken din.. men det var motbydelige greier altså :( Hva er responsen i Tyskland, blir det tatt tak i eller pratet bort, slik som her i Norge

Tyskland er veldig politisk korrekte, og jeg vil anslå at nesten 50% av alle 20-25åringer er vegetarianere. Problemet er at det er 85 millioner mennesker i landet, og de ELSKER Lidl og Aldi. Billig = dyrene lider. Og der er det mye igjen. Får se når de nye ungdommelige politisk korrekte blir flertallig, om noe skjer... Det er iallefall bevegelser i ungdommen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Raksha skrev:

Har mer og mer lyst på gris selv, men vet ikke om jeg klarer å slakte dem selv. De er så smarte :wub: 

 

Da vi hadde egne griser hadde vi en slakter som kom hjem til en kompis, og slaktet våre og kompisen sine griser. Våre ble boltet mens de sto og spiste kraftfôr fra bakken. Det kan man vel si er å dø lykkelig :lol: Å slakte gris er ganske spesielt i forhold til andre dyr, pga skolding osv. Så greit å ha noen som kan det til å gjøre jobben. Det er ganske mye jobb å dele dem også. Nå i dag er jeg veldig glad for å få kjøttet ferdig oppdelt i esker...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Pringlen said:

Da vi hadde egne griser hadde vi en slakter som kom hjem til en kompis, og slaktet våre og kompisen sine griser. Våre ble boltet mens de sto og spiste kraftfôr fra bakken. Det kan man vel si er å dø lykkelig :lol: Å slakte gris er ganske spesielt i forhold til andre dyr, pga skolding osv. Så greit å ha noen som kan det til å gjøre jobben. Det er ganske mye jobb å dele dem også. Nå i dag er jeg veldig glad for å få kjøttet ferdig oppdelt i esker...

Hørtes ut som en god løsning!  Nå er jo mobilslakteriet lagt ned også, så da er det vel kun slakteri som er mulig om man ikke gjør det selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...